داشتن محتوای مناسب در هر زمینهای الزامی است. این جمله به این معنی است که شما چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی، همیشه باید حرفی برای گفتن داشته باشید. اگر دارای کسب و کار اینترنتی هستید، این محتوای شما است که باعث دیده شدن شما و فروشگاهتان میشود. به طور کلی محتوا را میتوان نقطهی تعامل با مشتری یا مخاطب دانست. حال شما باید تمام توان خود را برای جذب مخاطب به کار بگیرید. اینجاست که باید با مفهوم کمپین بازاریابی محتوا آشنا شوید. اما کمپین بازاریابی محتوا چیست؟ در ادامه با دیجیتالیکس همراه باشید.
کمپین بازاریابی محتوا چیست؟
کمپین بازاریابی محتوا به معنای بهرمندی از تمامی روشها، امکانات و منابع برای جذب حداکثری مخاطبین است. در بسیاری موارد پیش میآید که ساعتها وقت خود را برای ایجاد یک محتوا صرف میکنید، اما بازدهی قابل توجهی ندارد. این بدان معنی است که محتوای نگارش شدهی شما اصول اصلی کمپین بازاریابی را رعایت نکرده است. محتوا در درجه اول باید باعث جذب مخاطب شود؛ یعنی مخاطب بتواند به راحتی با محتوای شما ارتباط برقرار کند و تمام آنچه را که به دنبالش بوده است در مطالب شما بیابد. بنابراین برای داشتن یک کمپین مطلوب باید براساس اصول پیش بروید.
روشهای داشتن یک کمپین بازاریابی محتوا موفق
در کمپین بازاریابی محتوا قرار نیست تمام مخاطبین را به سوی خود جذب کنید، بلکه کافیست افرادی را که به کسب و کار شما اهمیت میدهند را جذب و برای بازگشت آنها برنامهریزی کنید. لازمه یک کمپین محتوایی موفق تدوین استراتژی مناسب است. با برنامه ریزی مشخص میتوانید این افراد را به مشتریان دائم خود تبدیل کنید. زمانی کمپین بازاریابی محتوایی موفق میشود که از نظر کیفیت و زمان اجرای آن بهترین و متناسبارین محتوا را در اختیار کاربران قرار دهد. برای داشتن یک کمپین موفق باید روشهای زیر را عملی کنید.
آنالیز رقبا
شما باید رقبای خود را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید. درواقع با این کار هم با رازهای موفقیت رقبا آشنایی بیشتری پیدا میکنید و هم با مخاطبینی که قرار است محتوای شما را دنبال کنند آشنا میشوید. این آشنایی سبب میشود تا برای جذب و ماندگاری مخاطبین برنامه ریزیهای دقیقی را انجام دهید.
پیدا کردن نقاط قوت
شما باید به سازوکار کسب و کار خود به طور 100% آشنایی داشته باشید. باید بدانید این فعالیت شما قرار است چه مشکلاتی را از مخاطبین حل کند. به طور کلی باید نقاط قوت کسب و کار خود را پیدا کرده و به طور کامل بشناسید. با کشف برتری خود میتوانید بهترین محتوا را ارائه دهید. افرادی که روزانه در حال استفاده از فضای مجازی هستند، توسط پیامهای تبلیغاتی احاطه شدهاند. حال شما مشخص میکنید که وجه تمایزتان با دیگران چیست و چه چیزی سبب میشود مخاطب روی تبلیغات شما کلیک کند. این امر با تمرکز بر نقاط قوت و کشف برتری خود نسبت به رقبا امکان پذیر است.
هدفگیری مخاطبین
حال باید مخاطبین هدف خود را پیدا کنید. برای هدفگیری دقیق باید چند سوال را بررسی کنید و به آنها پاسخ دهید. حوزه فعالیتی مخاطب شما چیست یا کسب و کار شما بیشتر مورد علاقه چه اقشاری از جامعه است؟ مخاطبین شما بیشتر در چه صنعتی فعالیت دارند؟ ملاک انتخاب آنها چیست؟ آنها برای رفع نیازهای خود به دنبال چه محتوایی هستند؟ با پاسخ به این سوالات میتوانید به طور کامل مخاطبین خود را پیدا کرده و آنها را مورد هدف قرار دهید. شناخت مخاطبین باعث میشود که شما لحن مخصوص برند خود را پیدا کنید و بر اساس آن تولید محتوا کنید. منظور از مورد هدف قرار دادن این است که محتوایی ایجاد کنید که متناسب با مخاطبین و درصدد رفع نیازهای آنها باشد. این گونه میتوانید محتوایی را که مخاطب به دنبال آن است را برایش پررنگ کنید.
برنامهریزی زمانی برای کمپین
کمپینهای بازاریابی بیشتر در بازههای زمانی خاص انجام میشود. این موضوع به این معنا است که در برخی از ایام سال مخاطبین یک محصول یا فعالیت بسیار بیشتر میشوند. در این بازه شما باید برنامه ریزی زمانی دقیقی برای ایجاد کمپین بازاریابی محتوا ایجاد کنید و برای بهرمندی حداکثری از آن بازه زمانی خاص به طور کامل آماده باشید.
با داشتن یک لیست کامل از تمام رویدادهای ویژه سال میتوانید برنامه ریزی صحیحی برای کمپین داشته باشید. قدم بعدی پیدا کردن ارتباط کسب و کارتان با این رویدادها است. به عنوان مثال در ایام آخر سال، بهترین زمان برای ایجاد کمپین بازاریابی محتوا برای فروشگاههای عرضه پوشاک و لباس است؛ چرا که در این ایام عموم مردم درصدد خرید لباس نو هستند. بنابراین از دست دادن همچین رویدادی برای فروشگاههای پوشاک، به منزلهی از دست دادن سود قابل توجه و در برخی از موارد شکست کسب و کار است.
راه اندازی شبکههای اجتماعی
راه اندازی و به جریان انداختن شبکههای اجتماعی میتواند قدمی موثر در کمپین بازاریابی محتوا باشد. فعالیت صحیح و حساب شده در شبکههای اجتماعی ارتباط شما را با مخاطبین قویتر میکند و صمیمیت بیشتری میان شما و مشتری ایجاد میکند. به دنبال این صمیمیت، اعتماد آنها نیز نسبت به برند شما افزایش مییابد.
نوآوری در تبلیغات
روشهای قدیمی تبلیغات، کمکی به پیشرفت کسب وکار شما نخواهد کرد. در کمپین بازاریابی محتوا، جدید بودن و خلاقیت در داستانسرایی برای آشنایی مخاطب با کسب و کار، بسیار مهم است. داستان کسب وکار شما باید جذاب باشد و به طور مستقیم پیام را به مخاطب انتقال دهد. در ارتباط مستقیم، مخاطب بیشتر درگیر داستان و محتوا میشود و این امر به جذب و پایبندی آنها کمک میکند.
نگارش محتوا
نوشتن مقالههای کوتاه با موضوعی مشخص ممکن است برای بسیاری از افراد کاری دشوار و سخت باشد. بنابراین باید نگارنده محتوا فردی مستعد و خلاق باشد. همچنین باید به تکنیکهای فنی نوشتن مسلط باشد. در این صورت محتوا میتواند سبب جذب مخاطب شود و اشتیاق دنبال کردن ادامه محتوا را در مخاطب ایجاد کند.
ارزیابی پیشرفت
پیشرفت خود را در هر لحظه مورد ارزیابی قرار دهید. شما باید کمپین بازاریابی محتوایی خود را از نظر این که چند نفر محتوای شما را به اشتراک گذاشتهاند و چند بار دیده شده است مورد ارزیابی قرار دهید. نظارت بر محتواهایی که باعث جذب مخاطب بیشتری شده است میتواند باعث ایجاد ابتکارات و ایدههای جدیدی در ذهن شود. بنابراین نحوه عملکرد خود را بسنجید تا در برنامهریزیهای آینده بتوانید اقدامات موثرتری انجام دهید.
سخن آخر
پاسخ سوال کمپین بازاریابی محتوا چیست؟ را در مطالب گفته شده به صورت مختصر مطالعه کردید. برای به نتیجه رسیدن کمپین بازاریابی محتوا، توجه به نکات ذکر شده بسیار مهم است. اما به طور کلی راه اندازی کمپین بازاریابی، نیازمند پشتکاری قوی و داشتن دانش مرتبط با آن است. همچنین استفاده از تجربیات افراد موفق در این زمینه میتواند شتاب دهندههای قوی برای رسیدن به اهداف مشخص شده باشد و راه رسیدن به موفقیت را بسیار هموار کند.