بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ نکات مهم درباره بازاریابی اثرگذار

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ نکات مهم درباره بازاریابی اثرگذار
امتیاز دهید

یکی از شاخه‌های تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ است که در سال‌های اخیر در کشور ما به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی یا خصوصی در حال تدوین استراتژی و برنامه‌ریزی برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی خود هستند؛ این به معنی فرصت بیشتر برای دیده شدن و کمک گرفتن از بازاریابی اثرگذار در راستای اهداف تبلیغاتی است. دراین مطلب از وبلاگ آژانس دیجیتال مارکتنیگ دیجیتالیکس به این سوال مهم یعنی اینفلوئنسر مارکتینگ چیست پاسخ می‌دهیم.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

بازاریابی اثرگذار به کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند تا بیشتر دیده شوند و نرخ تبدیل آن‌ها افزایش یابد. در این نوع تبلیغات، از یک فرد شناخته شده و مطرح در دنیای مجازی دعوت می‌شود تا از محصول یا خدمات کسب‌وکار مورد نظر استفاده کند و تجربه خود را با دنبال‌کنندگان صفحه به اشتراک بگذارد. این ابتدائی‌ترین حالت تبلیغات به کمک بازاریابی اثرگذار است.

اشخاص مطرح در جامعه، در حال حاضر بیشتر در بستر اینستاگرام فعال هستند؛ این شبکه اجتماعی، اعضای فعال زیادی دارد و بیشتر رنج سنی جوانان را در بر می‌گیرد. در دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر، آپارت، فیسبوک، تلگرام، لینکدین و غیره افراد مطرح زیادی وجود دارند که می‌توان برای اجرای تبلیغات بازاریابی اثرگذار از آن‌ها بهره برد.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست

اینفلوئنسر کیست؟

بعد از بررسی پرسش اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ سوال دیگری پیش می‌آید که اینفلوئنسر کیست؟ به طور خلاصه، کسی که کار بازاریابی اثرگذار را در شبکه‌های مجازی انجام می‌دهد، اینفلوئنسر نام دارد. این اشخاص، به واسطه شغل، مهارت، سبک زندگی و دلایل دیگر در چشم مخاطبین پررنگ و مورد اعتماد هستند؛ در نتیجه، وقتی آن‌ها نام برند یا محصولی را تبلیغ می‌کنند، دنبال‌کنندگان هم ترغیب می‌شوند از آن خدمت یا محصول استفاده کنند.

شخص Influencer باید ویژگی‌های مرتبطی با محصول یا خدمتی که معرفی می‌کند داشته باشد؛ بهتر است هر اینفلوئنسری در حوزه کاری خودش تبلیغ کند. در ادامه دسته‌بندی کاملی از اینفلوئنسرها ارائه می‌کنیم.

  • افراد مشهور یا سلبریتی‌ها: افرادی که به واسطه سبک زندگی یا مهارتی که دارند در بین افراد جامعه محبوب هستند و همکاری با آن‌ها برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است که انتخاب افراد مناسب برای تبلیغات، خودش یک چالش است و نیاز به تحقیقات و ارزیابی‌های فراوان دارد.
  • افراد متخصص در زمینه‌های مختلف (معمولا صاحب سبک هستند): این افراد در یک زمینه خاص و عامه‌پسند مانند فوتبال، تخصص و سبک خاص خودشان را دارند؛ به همین دلیل در ذهن مردم جاودانه هستند.
  • وبلاگ‌نویس یا تولیدکننده محتوا: قلم این افراد بسیار تاثیرگذار است. استفاده از وبلاگ‌نویسان برای تنظیم گزارشی از محصول یا خدمت می‌تواند تاثیر شگرفی روی برند و نرخ تبدیل شما داشته باشد.

مهم‌ترین اصل در اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

به یاد داشته باشید که صرفا داشتن دایره وسیعی از دنبال‌کنندگان و فالور، برای تبلیغات بازاریابی اثرگذار کافی نیست؛ اعتمادی که بین اینفلوئنسر و مخاطبانش جریان دارد، اولین اصل مهم در این نوع تبلیغات است.

اینفلوئنسر کیست

مزایای تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

به طور خلاصه، استفاده از بازاریابی اثرگذار مزایای زیر را به همراه دارد:

افزایش آگاهی از برند

از اصلی‌ترین مزایای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ آگاهی بیشتر افراد نسبت به برند است. کاربران وقتی در حال جستجو در صفحات اجتماعی هستند به راحتی در مورد برند، محصولات و خدمات، پیشنهادها و فروش اطلاعات بدست می‌آورند. پس برای موفقیت بیشتر در این مسیر بهتر است که برای جذب مخاطبین بیشتر محتواهای ارزشمندی تولید کنید.

ایجاد اعتماد

برخی از بلاگرها توانسته‌اند ارتباط محکم و عمیقی را میان خود و مخاطبین ایجاد کنند. بلاگرهایی به این قدرت می‌رسند که تاثیرگذاری خاصی بر روی مخاطبین خود دارند و به نقطه‌ای می‌رسند که به آن‌ها اینفلوئنسر می‌گویند. در این شرایط است که مخاطبین آن‌ها به توصیه‌هایشان توجه و عمل می‌کنند. مثلا زمانی که یک اینفلوئنسر خدمات و محصولات یک برند را معرفی می‌کند، با این کار برند را تایید می‌کند و مورد حمایت مخاطبین آن‌ها قرار می‌گیرد.

در بعضی موارد این مخاطبین بخاطر چشم و هم چشمی و تقلید کاری، دوست دارند از این برند و محصولات آن خرید کنند؛ در نتیجه باعث محبوبیت بلاگرها برای برندها می‌شود. پس اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی برای محصولات و کالاهای معرفی شده اعتبار ایجاد می‌کنند.

حتما بخوانید: ادمین اینستاگرام کیست و چه وظایفی دارد؟

دسترسی به مخاطبین هدف

اینفلوئنسرهایی که قرار است با برند و خدمات شما ارتباط داشته باشند، با خلاقیت و ارائه بهترین روش‌های تبلیغاتی، مخاطبین هدف را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای پیدا کردن بازار خود نیاز به پرداخت هزینه اضافی نیست، زیرا در اینجا بلاگرها نقش بازار هدف را دارند. ولی نکته مهم این است که از ابتدا بلاگر و اینفلوئنسر مناسب کار خود را پیدا کنید. مثلا اگر یه برند کوچک و تازه کار پوشاک مردانه دارید، بهتر است با یک اینفلوئنسر نانو و یا میکرو در همین زمینه همکاری کنید. اگر در ابتدای کار خود توانایی پرداخت هزینه‌های بالا برای تبلیغات را ندارید، از بلاگرهایی با میانگین فالوور 5 تا 50 هزار استفاده کنید.

شکل‌گیری ترندها با اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسرها محصولات و خدمات شما را معرفی و در معرض نمایش می‌گذارند. پس با این کار شما شانس این را پیدا کرده‌اید که به راحتی وارد شبکه‌های اجتماعی شوید، از تاثیرگذاری افراد استفاده کنید و خدمات و محصولات خود را به فروش برسانید. در نتیجه این کار اینفلوئنسرها مخاطبان خود را در معرض ایده و فکرهای جدید، محصولات و ایده‌های مختلف قرار می‌دهند و با این کار جنبش و ترندی جدید را ایجاد و باعث همراهی افراد زیادی می‌شوند.

شکل‌گیری ترندها با اینفلوئنسر مارکتینگ

شراکت و سرمایه‌گذاری

زمانی که شروع به همکاری با یک بلاگر می‌کنید، رابطه‌ای قوی و محکم ایجاد کرده‌اید از طرفی این ارتباط باعث سود برای هر دو طرف می‌شود. در این میان ممکن است شرکا و سرمایه گذاران با شما آشنا شوند و خواستار ایجاد شراکت با شما شوند.

اتصال به بازاری گسترده

با استفاده از اینفلوئنسر امکان دسترسی به مخاطبین بیشتری امکان‌پذیر می‌شود. به طور مثال اگر اینفلوئنسر مورد نظر 100 هزار فالوور داشته باشد، بازدید از استوری‌های او 70 هزار نفر باشد، با تبلیغ کردن در استوری‌های او، 70 هزار نفر برند شما را می‌بینند. حتی اگر 1 درصد از این افراد از شما خرید کنند، 7 هزار مشتری جدید پیدا کرده‌اید. با تاثیر گذاری این افراد، حتی مشتریان بیشتری نیز می‌توانید داشته باشید.

دستیابی به لیدهای زیاد

با معرفی برندتان از طریق کانال تبلیغاتی اینفلوئنسر مارکتینگ، تعداد لیدهایی که بدست می‌آورید، افزایش می‌یابند. اینکه فقط در شبکه‌های اجتماعی خودتان و وبسایت محصولات را معرفی کنید، فقط می‌توان به شناخت محصول از طریق جستجوهایی که انجام می‌شود امید داشت اما بازاریابی تاثیرگذار است که تعداد زیادی سرنخ به شما بدهد.

افزایش نرخ تبدیل

استفاده از اینفلوئنسرها به علت تاثیر بسیار زیادی که دارند، باعث بالا رفتن نرخ تبدیل یعنی میزان تبدیل لید به مشتریان وفادار می‌شود. مثلا اگر از هر 100 نفری که با برند شما آشنا می‌شوند، 2 نفر تبدیل به مشتری می‌شوند، با معرفی محصول و خدمت به وسیله یک اینفلوئنسر این میزان به 10 نفر می‌رسد و این نرخ تبدیل از 1 درصد به 10 درصد افزایش پیدا می‌کند.

باید بدانید که امروزه تبلیغات از روش‌های گذشته فاصله گرفته و انجام تبلیغ به همان شیوه‌ها دیگر اثری روی مخاطب ندارد؛ مثلا اگر افراد مطرح جامعه کیفیت یک محصول را تایید و تضمین کنند نرخ تبدیل افزایش چندانی نخواهد داشت یا استفاده از پاپ آپ در وب‌سایت هم دیگر از دور تبلیغات خارج شده است.

مزایای تبلیغات اینفلوئنسر

ضرورت استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ صاحبان برند بخوانند

در دنیای امروزی روش‌های سنتی و قدیمی دیگر جوابگوی نیاز برندها نیست. طبق آمار و ارقام جدید، 92 درصد افراد تنها زمانی محصول یا خدمتی را خریداری می‌کنند که توسط یک فرد مورد اعتماد پیشنهاد شده باشد؛ یعنی تبلیغات برند به تنهایی راه به جایی نمی‌برد.

پس چطور باید این مشکل را حل کنیم؟ شیوه تبلیغات جدید چطور باید باشد؟ پیشنهاد ما استفاده از بازاریابی اثرگذار است. در ادامه به بررسی دلایل اصلی این پیشنهاد می‌پردازیم.

  • اعتماد بی‌قید و شرط مخاطبان به اشخاص مشهور و تاثیرگذار شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی تاثیرگذار نرخ بازگشت سرمایه را به طرزی چشمگیر بهبود می‌بخشد
  • روز به روز بر تعداد فعالان شبکه‌های اجتماعی افزوده می‌شود
  • افراد مشهور، باعث بهتر شناخته شدن برند و ماندگاری آن در ذهن مخاطب می‌شوند

ضرورت اینفلوئنسر مارکتینگ

نحوه تبلیغات اینفلوئنسر در اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

افرادی که به عنوان اینفلوئنسر انتخاب می‌شوند و در برند یا کسب‌وکار شروع به فعالیت می‌کنند، در شبکه‌های اجتماعی به حمایت از برند مورد نظر می‌پردازند؛ به همین دلیل در چشم مخاطب به عنوان حامی و حمایت‌کننده جلوه می‌کنند. حالا شخص تاثیرگذار به واسطه اعتبار و اعتمادی که نزد مخاطبان خود دارد، می‌تواند به طور غیرمستقیم از آن‌ها بخواهد که محصول یا خدماتی را از برند مورد نظر خریداری کنند. نحوه بیان این موضوع می‌تواند به این صورت باشد:

  • ساخت ویدیو یا نوشتن مطلب در مورد فعالیت، محصول یا خدمات برند مورد نظر
  • تبلیغ مستقیم برند در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام
  • انتشار اخبار مربوط به برند در وبلاگ یا وب‌سایت شخصی به صورت غیرمستقیم و در قالب پست مهمان

اولین قدم در اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

هر استراتژی و برنامه‌ای که برای معرفی برند و بازاریابی تدوین می‌شود، باید چند مرحله داشته باشد. در مورد بازاریابی اثرگذار این مراحل به این صورت است:

  • مشخص کردن اهداف مورد نظر کسب‌وکار از راه‌اندازی کمپین
  • تولید محتوای خاص و با کیفیت در راستای اهداف
  • استفاده از اشخاص مورد اعتماد مردم در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی
  • پیگیری روند تبلیغات و ارزیابی نتایج
  • آزمون و خطا تا آخرین لحظه برای به دست آوردن بهترین نتیجه

اینفلوئنسر مارکتینگ

سخن پایانی

در این مطلب به توضیح این سوال پرداختیم که اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ این سبک از تبلیغات در دنیای امروز، مساله‌ای جدید و ایده‌ای نوین است؛ همچنین، به عنوان یک عنصر ضروری در عرصه تبلیغات محسوب می‌شود. هر برندی برای بهتر دیده شدن نیاز دارد با مخاطبان هدف خود ارتباط مستقیم و شفافی داشته باشد. این فرآیند با کمک گرفتن از اشخاص مورد اعتماد و محبوب مردم خیلی ساده‌تر می‌شود. مشاوره اینستاگرام مشهد دیجیتالیکس راهنمای شما برای برداشتن قدم‌های اصولی کسب و کارتان در اینستاگرام است.

نویسنده

pourali

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *