برای این که بتوانیم تاثیر شبکههای اجتماعی بر سئو سایت را بررسی کنیم باید به حدود سال 2010 میلادی برگردیم. در آن زمان زمزمههای تاثیر شبکههای اجتماعی بر سئو سایت شنیده میشد. بسیاری از متخصصان سئو مقالات متعددی درمورد تاثیرات شبکههای اجتماعی بر سئو وبسایت منتشر کردند. این موضوع آن زمان تازگی داشت، به دلیل این که در آن زمان بیشتر از روشهای لینک بیلدینگ استفاده میشد و توجهی به سیگنالهای شبکههای اجتماعی نمیشد. از آنجایی که گوگل درمورد بهروزرسانیهای خود اطلاع رسانی نمیکرد، این سوال پیش میآمد که آیا موتورهای جستوجو از شبکههای اجتماعی برای رتبهبندی نتایج جستوجو استفاده میکنند یا نه؟
از نتایجی که آن زمان بدست آمد این بود که دادههای استخراجی از فیسبوک در گوگل استفاده نمیشود، اما از طرفی زمانی که در توئیتر یک پست ریتوئیت میشد، به عنوان یکی از راههای لینک سازی شناخته و در نتیجه باعش شد توئیتر مورد توجه کسبوکارهای اینترنتی قرار بگیرد. اما حالا تاثیر شبکههای اجتماعی بر سئو سایت چیست؟ همراه ما در دیجیتالیکس باشید.
بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی بر سئو سایت
این که شبکههای اجتماعی بر سئو و بهینه سازی سایت تاثیرگذار است شکی وجود ندارد، اما در میزان تاثیر آن در رتبهبندی وبسایتها، دچار ابهاماتی میباشد. در بررسی وابستگی سیگنالهای شبکههای اجتماعی و رتبهبندی سایتها مطالعات زیادی انجام شده است که همهی آنها به افزایش تاثیر شبکههای اجتماعی در طول زمان اشاره دارند. حالا با چند پرسش اساسی مواجه هستیم:
تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم سیگنالهای شبکههای اجتماعی بر بهبود رتبه سایت
شبکههای اجتماعی به طور مستقیم و غیرمستقیم بر رتبهبندیهای سایت تاثیرگذار هستند.
تاثیرات مستقیم شامل:
- تعداد افرادی که برند شما را در فیسبوک لایک میکنند
- تعداد اشتراک گذاری در فیسبوک
- تعداد فالوور در توئیتر
- تعداد توئیتهایی که نام تجاری شما منشن و یا لینک وبسایت شما در آن قرار میدهند
تاثیرات غیرمستیقیم شامل:
- افزایش Inbound Link ناشی از بازدید بیشتر و آگاهی کاربران از نام تجاری شما
- افزایش نظرات مثبت ناشی از رضایت بیشتر مشتریان یا کاربران
- کاهش نرخ بانس ریت، افزایش مدت زمان ماندن کاربر در سایت و بازدید دوباره از وبسایت شما
در حالی که تاثیرات مستقیم آشکار و مشخص هستند، میخواهیم درمورد تاثیرات غیرمستقیم باهم صحبت کنیم. همچنین به این نکته توجه داشته باشید، شبکههای اجتماعی فقط به فیسبوک و توئیتر ختم نمیشوند و شبکههایی نظیر لینکدین، گوگل پلاس و حتی اینستاگرام در سئو سایت تاثیرگذار هستند.
افزایش Inbound Link ناشی از بازدید بیشتر و آگاهی کاربران از نام تجاری شما
قابلیت تولید Inbound Link از قدرتمندترین تاثیرات شبکههای اجتماعی است که به وسیله افزایش آگاهی از نام تجاری شما و بازدید آنلاین بیشتر از آن است. این لینکهای ارجاعی درواقع لینکهایی هستند که در میان محتواهای متنی سایتهای دیگر به صفحات سایت شما داده میشود و از نظر گوگل ارزشمندترین، در میان لینکهای ورودی و خروجی است، زیرا امکان دیده شدن توسط کاربران و کلیک بر روی آنها بیشتر است.
افزایش نظرات مثبت ناشی از رضایت بیشتر مشتریان یا کاربران
کمپانیها و شرکتهای معتبر امروزه برای گسترش ارتباطات و ارائه خدمات به مشتریان از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. در این روش کاربران میتوانند به راحتی به کمپانیها توئیت کنند و از آنها انتظار پاسخ داشته باشند. این دسترسی آسان موجب ایجاد حس نزدیکی، یک ارتباط طبیعی با برند، افزایش وفاداری مشتریان و بالا رفتن میزان اعتماد مشتریان گردد.
تصویری که کمپانیها از طریق شبکههای اجتماعی ارسال میکنند میتواند تصویری مشخص از آنها در ذهن کاربران ایجاد کند و آنها را از سایر رقبا متفاوت نشان دهد. هم اکنون بیشتر کسبوکارهای ایرانی مانند دیجیکالا، اسنپ و… در شبکههای اجتماعی خود فعالیتهای زیادی دارند، کافی است در یکی از شبکههای اجتماعی حساب کاربری داشته باشید، تیم پشتیبانی این شرکتها در سریعترین زمان به شما پاسخ میدهند.
کاهش نرخ بانس ریت، افزایش مدت زمان ماندن کاربر در سایت و بازدید دوباره از سایت شما (Time on Site)
مشتریانی که از طریق شبکههای اجتماعی با یک برند ارتباط میگیرند معمولا احتمال بیشتری دارد که به بازدیدکننده تکراری وبسایت تبدیل شوند و زمان بیشتری برای آن صرف کنند. در نتیجه باعث بالا رفتن میزان Time on Site میشوند.
آینده سیگنالهای شبکههای اجتماعی چگونه است؟
با این که گوگل از بروزرسانیهای سئو خود اطلاعاتی منتشر نمیکند، اما شواهد نشان میدهد که شبکههای اجتماعی به شکلی جدید در رتبهبندیهای گوگل تبدیل شدهاند. اگرچه اطلاعات دقیقی درباره میزان ارزش این لینکها در اختیار نیست اما میتوان انتظار داشت که تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم شبکههای اجتماعی از معیار ارزشیابی لینکها نیز بالاتر برود. دلیل آن این است که:
- دنیای امروز به سمت اجتماعی شدن حرکت میکند، کودکان امروز مشتریان و کاربران فعال اینترنتی فردا خواهند بود و میزان استفاده و حضور این افراد در شبکههای اجتماعی هر روز بیشتر میشود. قابل پیشبینی است که در این نسل مشتریان زمان بیشتری را در شبکههای اجتماعی میگذرانند.
- بدیهی است که مردم بیشتر از وبسایتهایی استفاده میکنند که دوستانشان به آنها معرفی و توصیه میکنند در نتیجه سایتهایی که حضور قویتری در شبکههای اجتماعی دارند شانس بیشتری برای گرفتن این پیشنهادات دارند و باعث تاثیرگذاری بیشتری بر روی موتورهای جستوجو دارند.
- وبسایتهایی که در شبکههای اجتماعی حضور قدرتمندتری دارند راحتتر میتوانند مشتریان خود را به مشتریان وفادار و فروش و سود بیشتر برسانند، که همگی در افزایش نظرات مثبت تاثیرگذار خواهند بود.
راههای بهبود تاثیر شبکههای اجتماعی بر سئو
برای بهبود در شبکههای اجتماعی باید به دو بخش On-Site و Off-Site توجه کنیم.
On-Site عبارتند از :
- دکمه Share (برای به اشتراک گذاری سریع و آسان در شبکههای اجتماعی)
- دکمه اتصال (مانند لایک صفحه در فیسبوک، فالوو در توئیتر)
Off-Site عبارتند از:
- صفحه فیسبوک
- حساب توئیتر
- صفحه لینکدین
- حساب کاربری اینستاگرام
- حساب کاربری پینترست و … .
سیگنال شبکههای اجتماعی (Social Signal) چیست؟
در حالت کلی، کامنت، لایک و اشتراک گذاری پستها در شبکههای اجتماعی را سیگنال شبکههای اجتماعی یا سوشال سیگنال، میگویند که یک مؤلفه مهم در تشخیص کیفیت پستها نیز محسوب میشود. به این ترتیب، با به اشتراک گذاشتن محتوای منتشر شده روی وبسایت خود در شبکههای اجتماعی، لایک و کامنت کاربران را دریافت میکنید. که این کار جزئی از سوشال سیگنال به شمار میآید و بر سئو سایتتان نیز تأثیر مثبتی دارد.
نکته جالب توجه در رابطه با تأثیر شبکههای اجتماعی بر سئو (سوشال سیگنال) این است که سیگنالهای این شبکهها دارای ارزشهای متفاوتی هستند. یعنی سوشال سیگنال، مربوط به تمام شبکههای اجتماعی است و محدود به یک یا چند شبکه خاص نمیشود. به این صورت که برخی از شبکهها مانند توییتر، پینترست، لینکدین، اینستاگرام و فیس بوک به دلیل برخورداری از محبوبیت بیشتر در میان مردم، نزد گوگل نیز محبوبترند.
کدام شبکههای اجتماعی تأثیر بیشتری بر سئو سایت دارند؟
همانطور که در پاراگرافهای قبلی نیز اشاره کردیم، شبکههای اجتماعی زیادی وجود دارند که بر سئو سایتتان تأثیرات مثبتی میگذارند. اما در این قسمت قصد داریم بهترین و قدرتمندترین شبکههای اجتماعی مؤثر بر SEO را به شما معرفی کنیم تا هر چه سریعتر نسبت به ساخت اکانت و فعالیت در آنها اقدام کنید.
لینکدین
این پلتفرم در واقع یک محیط کاملاً حرفه ای برای معرفی و تعامل کسب و کارها در زمینههای مختلف است که نسبت به سایر شبکههای اجتماعی جنبه سرگرم کنندگی بسیار کمی دارد. پروفایل لینکدین، چیزی شبیه به رزومه کاری شما است؛ پس در تکمیل آن دقت کافی داشته باشید.
با قرار دادن مطالب سایت خود در اکانت لینکدین میتوانید بیش از پیش خود را در معرض دید کاربران قرار دهید به ویژه اینکه گوگل محتواهای موجود در لینکدین را ایندکس میکند و به این شبکه اجتماعی، علاقمند است.
یوتیوب
یویتیوب، پلتفرمی است که با ترکیب ویدئو ها و کلمات کلیدی کار خود را آغاز کرده و هم اکنون که در حال مطالعه این مقاله هستید، یکی از قدرتمندترین شبکههای اجتماعی جهان به شمار میآید. هرچند یوتیوب فقط یک فرمت خاص از محتوا به نام ویدئو را منتشر میکند اما به دلیل بازدید روزانه حدود 30 میلیون کاربر، یک شبکه اجتماعی تبلیغ محور محسوب میشود.
کیفیت سوشال سیگنال یوتیوب توسط مواردی مانند تعداد نمایش ویدئوها، تعداد دفعات اشتراک گذاری ویدئوها، لایک و دیس لایک کاربران، تعداد تماشای ویدئوها و همچنین نظرات کاربران ارزیابی میشود.
اینستاگرام
اینستاگرام، پلتفرمی بصری و تصویر محور است که میتوانید بخش عمدهای از فرآیند فروش و حتی بازاریابی محصولات خود را توسط آن انجام دهید و از اثرات مثبت آن بر بهبود سئو سایت نیز بهره مند شوید.
در وارد کردن ایمیل و نام کاربری خود هنگام ساخت اکانت دقت داشته باشید و برای تصویر پروفایل، بهتر است از تصویر لوگوی برند یا یکی از محصولاتتان استفاده کنید.در قسمت بیوگرافی، برند خود را با استفاده از کلمات کلیدی کسب و کارتان توضیح دهید و حتما لینک سایت را نیز به آن اضافه کنید.
در متن پستها و هشتگ ها از کلمات کلیدی استفاده کنید و توجه فراوانی به کیفیت تصاویر و ویدئوها داشته باشید. قدرت تصاویر در اینستاگرام تا حدی است که اغلب کاربران با دیدن تصاویر، نسبت به لایک کردن پست و یا اشتراگذاری آن با سایرین، تصمیم میگیرند.
نتیجهگیری
از جمعیت 7 میلیاردی کره زمین حدود 3 میلیارد کاربر فعال شبکههای اجتماعی معرفی شدهاند، با توجه به این که این تعداد هر روز در حال افزایش است، تاثیر سیگنالهای آن در شبکههای اجتماعی افزایش مییابد. علاوه بر اینها موقعیت جغرافیایی، سن، سلیقه و … بر رفتار کاربران در شبکههای اجتماعی تاثیرگذار هستند. به طور مثال کاربران ایرانی که از فیسبوک استفاده میکنند طیف سنی جوان و میانسال دارند و کمتر کاربران نوجوان در میان آنها دیده میشود. در حقیقت پس از روی کار آمدن شبکههای اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام بار محتوای تجاری و تبلیغاتی در ایران به این دو اپلیکیشن منتقل شد. با این توصیفات میتوان گفت حضور در شبکههای اجتماعی باعث افزایش سودآوری شما میشود. برای آشنایی با خدمات اینستاگرام مارکتینگ دیجیتالیکس میتوانید صفحه اینستاگرام مارکتینگ مشهد را مشاهده کنید.