بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
سئو و بهینه‌سازی سایت

14 ابزار کاربردی تحلیل سایت+ اهمیت آن‌ها

تحلیل وب‌سایت

این روزها تعداد افرادی که به واسطه کسب و کارشان، در حال راه اندازی سایت هستند روز به روز بیشتر می‌شود و ما شاهد این موضوع هستیم که اکثر صاحبان وب سایت‌ها، بدون توجه به ابزارهای تحلیل سایت، به دنبال افزایش فروش خود هستند. هرچند، افزایش فروش به خودی خود هدف بزرگی است و باید تمام تلاش تان را برای رسیدن به این هدف انجام دهید اما چگونه؟

اهدافی همچون افزایش فروش توسط اقداماتی که بر روی وب‌سایت تان انجام می‌دهید اتفاق می‌افتد و باید بدانید که چه چیزهایی منجر به جذب بیشتر مشتری و افزایش فروش می‌شود. در واقع با استفاده از ابزارهای تحلیل سایت، شما می‌‎توانید به مشخصات فردی کاربران سایت مانند سن، جنسیت و مکان جغرافیایی پی ببرید.

علاوه بر آن، زمانی که کاربر بر روی سایت می‌گذراند را ارزیابی می‌کنید، متوجه می‌شوید که کاربران از کدام صفحات بیشتر بازدید می‌کنند و یا از کدام صفحات به سرعت خارج می‌شوند، میزان کلیک و ترافیک سایت را می‌سنجید و حتی از کانال‌هایی که کاربران را به سمت سایت تان می‌آورند نیز، مطلع می‌شوید.

به نظر شما این اطلاعات ارزشمند نیستند؟ دانستن آن‌ها به میزان پیشرفت کسب و کارتان کمک نخواهد کرد؟ پس تا انتها همراه ما در دیجیتالیکس باشید و پس از مطالعه اهمیت آنالیز سایت، با 12 مورد از بهترین ابزارهای تحلیل سایت نیز آشنا شوید.

چرا باید به آنالیز وب سایت تان اهمیت دهید؟

همانطور که گفتیم، تحلیل هر وب‌سایت توسط ابزارهای ویژه این کار انجام می‌شود و پیش از توضیح چنین ابزارهای مفیدی، باید بگوییم که هدف اصلی از معرفی ابزارهای تحلیل سایت، در واقع این است که شما به خوبی بتوانید رفتار کاربران را بر روی فروشگاه اینترنتی یا وب سایت‌تان تحلیل کنید، سپس به بهبود و ارتقاء سایت خود بیندیشید، نقاط ضعف سایت را شناسایی کرده و نقاط قوت آن را تقویت کنید.

هنگامی که به ارزیابی سایت خود می‌پردازید، در واقع به مجموعه ای از اطلاعات کلیدی زیر دست می‌یابید:

  • وضعیت صفحه فرود (landing page)
  • سرعت کم یا زیاد وب سایت
  • سئو وبهینه سازی سایت
  • اطلاع از رقبا و فعالیت آن‌ها
  • وضعیت ترافیک وب‌سایت
  • نرخ پرش
  • نرخ تبدیل
  • کاربران چگونه با سایت تعامل برقرار می‌کنند؟ بر روی سایت می‌مانند و یا به سرعت از آن خارج می‌شوند؟
  • اطلاع از وضعیت نقاط جذاب و یا نقاط خسته کننده سایت
  • چگونگی وضعیت بصری سایت

اهمیت تحلیل و آنالیز سایت

 12 مورد از کاربردی ترین و بهترین ابزارهای تحلیل سایت

ما در دیجیتالیکس تلاش کردیم تا برخی از رایج ترین و البته بهترین ابزارهایی که برای تحلیل سایت وجود دارد را گردآوری کرده و در اختیارتان قرار دهیم. به کمک این مجموعه از ابزارها، پی می‎‌برید که چه اتفاقاتی در سایت‌تان در حال وقوع است و با دستیابی به یک سیستم آماری کامل، موضوعاتی همچون سئو، تجربه کاربری، تعامل با کاربران و… را بهبود می‌بخشید.

Google Analytics

یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحلیل سایت که شدیدا به آن نیاز دارید، گوگل آنالیتیکس است. به طور کلی، با تنوع بالای تحلیل‌هایی که گوگل آنالیتیکس از رفتار کاربران ارائه می‌‎دهد، برای افراد مبتدی نیز بسیار مفید است. توسط این ابزار اطلاعات دقیقی راجع به موارد زیر پیدا می‎‌کنید:

  • ترافیک سایت (یعنی میزان بازدیدکنندگانی که از اطلاعات سایت‌تان دیدن کرده‌اند)
  • میزان بازدید از سایت و علاوه بر آن، بازدید از صفحات سایت
  • نرخ پرش کاربران (اگر کاربر وارد سایت‌تان شود و بدون انجام هیچ نوعی کاری مانند باز کردن صفحه، کلیک بر روی یک گزینه، باز کردن فایل و… به سرعت از سایت خارج شود، یک پرش از سایت رخ داده و باید سعی کنید که عدد مربوط به بانس ریت یا نرخ پرش کاملا پایین بماند)
  • کانال‌ها و مسیرهایی که کاربر از آن طریق وارد وب‌سایت شده ( از طریق لینکی که در شبکه‌های اجتماعی قرار داده‌اید، تبلیغات کلیکی که انجام داده‌اید، رپورتاژ آگهی و…)
  • دستگاهی که کاربر توسط آن وارد سایت شده است ( موبایل، کامپیوتر و…)

برای یادگیری و آموزش ابزار گوگل آنالیتیکس می‌توانید صفحه دوره آموزش گوگل آنالیتیکس را ببینید.

ابزار تحلیل سایت

Google Search Console

ما توصیه می‌کنیم اگر تا الان سایت خود را به گوگل سرچ کنسول متصل نکرده‌اید، هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهید و اطلاعات کلیدی زیر را از این سایت به‌دست آورید:

  • میانگین نرخ کلیک :(CTR) با رفتن به بخش Performance در ابزار گوگل سرچ کنسول، می‌توانید اطلاعات دقیقی از نرخ کلیک سایت به‌دست آورید. در واقع، نرخ کلیک درصدی از کاربران هستند که در زمان مشاهده نتایج جستجو گوگل، بر روی سایت شما کلیک می‎‌کنند.
  • ایمپرشن :(Impression) ایمپرشن به معنی وجود نتیجه در نتایج جستجو گوگل برای کاربران است. همین که کاربر یک کلمه کلیدی را سرچ کند و سایت شما در نتایج جستجو به او نشان داده شود یک ایمپرشن محسوب می‌شود.
  • صفحه‌های مشکل‌دار :(Error) در این قسمت، شما صفحاتی از سایت تان را مشاهده می‌کنید که گوگل آن را کشف کرده اما ایندکس نکرده است، بنابراین، چنین صفحاتی در نتایج گوگل نمایش داده نمی‌شوند.

Alexa

الکسا نیز یکی دیگر از مفیدترین ابزارهای تحلیل سایت است که به طور کلی، به فرایند افزایش ترافیک وب‌‍سایت‌ها کمک می‌کند. علاوه بر آن، این ابزار ساده و مفید شما را در تحلیل رقبا نیز یاری می‌‎کند. الکسا، یکی از ابزارهای کاربردی برای وب‌مستران و سئوکاران است که افراد مبتدی نیز با یادگیری برخی آموزش‌ها، می‎‌توانند برای تحلیل دقیق سایت‌شان از آن استفاده کنند.

الکسا با لیست کردن آماری مانند رتبه کشوری، رتبه جهانی، تعداد بک لینک‌ها، لینک های ورودی به سایت، ترافیک سایت و نمایش نمودارهای مختلف از رتبه سایت، سیر صعودی یا نزولی وب سایت تان را ارزیابی کرده و گزارشی دقیق از عملکردتان را ارائه می‌کند.

CloudFlare

کلود فلر، از دیگر ابزارهای تحلیل سایت است که علاوه بر رایگان بودن، مخاطبان بسیار زیادی دارد به نحوی که بیش از 8 میلیون وب‌سایت از امکانات این سرویس ابری استفاده می‌کنند. هنگامی که کلود فلر را راه اندازی می‌‎کنید تمام درخواست‌هایی که برای وب سایت تان ارسال می‌شوند از فیلتر این ابزار عبور می‎‌کنند و اگر ربات‌ها یا هکرها قصد تخریب سایت را داشته باشند، فایروال‌های این ابزار به خوبی جلوی وقوع هر نوع خرابکاری را خواهند گرفت.

احتمالا متوجه شدید که شعار CloudFlare، ساخت اینترنتی ایمن و بهینه است و تمام تلاش این سرویس نیز، جهت تسریع در بارگذاری و حفظ امنیت شبکه اینترنت است. به این ترتیب، کلودفلر تأثیر به سزایی در سرعت تحویل محتوا (CDN) و پهنای باند داشته و تحلیل سایت نیز از سرویس‌های جانبی این ابزار است.

Piwik

پیویک، ابزاری قدرتمند و البته متن باز در آنالیز سایت‌ها است و بسیاری از تحلیل‌گران، آن را شبیه به ابزار گوگل آنالیتیکس می‌‎دانند. البته این ابزار قابلیت‌های بسیار خوبی در ارزیابی سایت‌ها دارد و دارای مزیت‌های زیر می‌باشد:

  • قابلیت تنظیم مجموعه‌ای از اهداف برای کاربران همچون دانلود یک فایل
  • جمع آوری اطلاعاتی نظیر میزان هزینه افراد در یک وب سایت
  • قابلیت ذخیره داده ها

CrazyEgg

با کریزی‌ اگ می‌‎توانید اطلاعات جالبی بدست بیاورید. به عنوان مثال، این ابزار به شما نشان می‌دهد که کاربران روی کدام قسمت‌های سایت کلیک کرده‌اند، چه مدت زمانی را در صفحات وب‌سایت‌تان گذرانده اند و پس از گذشت چند دقیقه یا چند ثانیه صفحه را ترک کرده اند.

این ابزار از فناوری heatmap برخوردار است که می‌تواند نقشه حرکت ماوس کاربران را نشان دهد و به این ترتیب، شما به خوبی از این موضوع آگاه می‌شوید که کاربران، بیشتر با کدام قسمت‌های سایت تان ارتباط برقرار می‌کنند و یا جذب چه قسمت‌هایی می‎‌شوند، در مقابل، کدام قسمت‌ها برای کاربر از کمترین میزان جذابیت برخوردار است و باید آن‌ها را اصلاح کنید.

البته کریزی اگ، بسیار جالب‌تر از این حرف ها است، مثلا در قسمت Overlay این ابزار، می‌توانید ببینید که کاربر بر روی مؤلفه‌های مختلف در یک صفحه، چندبار کلیک کرده است و به این نحو، محتوای خود را بهبود ببخشید و یا اگر نیاز به حذف یا اضافه گزینه های مختلفی است، آن را به سرعت اعمال کنید.

معرفی ابزارهای تحلیل سایت

Open Web Analytics

OWA مخفف نام این ابزار است و یکی دیگر از ابزارهای تحلیل سایت متن باز است که اتفاقا امکان پشتیبانی از سیستم‌های مدیریت محتوایی چون WordPress را نیز دارد. به طور کلی با OWA می‌توانید گزارشات خوبی از نوع مرورگر و سیستم عامل کاربران، میزان محبوبیت لینک‌ها، محل جغرافیایی بازدیدکنندگان، تعداد بازدید از وب‌سایت و …. به‌دست آورید و سپس سایت خود را بر اساس این داده‌ها، مدیریت کنید.

Mint

هرچند ابزار مینت رایگان نیست و ماهانه حدود 30 دلار برای استفاده از آن باید پرداخت کنید اما با وجود قسمت هایی همچون Peppermill در این ابزار، می‎‌توان تغییرات دلخواه را ایجاد کرده و یا گزینه‌های تحلیلی جدیدی نیز اضافه نمود.

به هر حال پیشنهاد ما برای داشتن یک ابزار تحلیل سایت به ویژه سایت فروشگاهی، ابزار مینت است که به راحتی رفتار کاربر را تحلیل کرده و در اختیارتان قرار می‌دهد.

Hotjar

هات جر نیز یکی از دیگر از ابزارهای تحلیل سایت است که قابلیت در اختیار قررا دادن اطلاعات بسیار جالبی را به صاحبان وب سایت‌ها دارد. هات جر، به شما می‎‌گوید که کاربران بر روی کدام قسمت‌های سایت بیشترین کلیک را داشته اند و برای این کار از دو قسمت مهم کمک می‌گیرد:

  • قسمت Heatmap یا نقشه حرارتی که شدت و ضعف رفتارهای کاربران همچون حرکت موس کاربران، اسکرول‌ها و کلیک‌ها را در رنگ‌های مختلف، نمایش می‎‌دهد.
  • در بخش recording‌ اطلاعات کاربران همچون تاریخ ورود به سایت، مدت زمان حضور در سایت، بازدید از کدام قسمت‌ها، نوع دستگاه یا مرورگری که با آن وارد سایت شده و… را مشاهده خواهید کرد.

Clicky

از دیگر ابزارهای تحلیل سایت که بتواند در پیشرفت و ارتقاء سایت تان مؤثر باشد باید به کلیکی اشاره کنیم. هرچند این ابزار تا مدت یک ماه به شما سرویس رایگان می‎‌دهد و بعد این مدت باید اشتراک آن را خریداری کنید اما کار با داشبورد این ابزار بسیار راحت است و مزیت دیگر آن، این است که نسخه موبایل هم دارد و شما برای کنترل و مدیریت بر سایت‌تان در هر لحظه و هر مکانی که هستید، مشکلی نخواهید داشت.

میزان محبوبیت کلیکی بسیار زیاد است و اکثر صاحبان وب سایت‌ها پس از Google Analytics، از این ابزار استفاده می‌کنند. آنچه موجب محبوبیت این ابزار شده است، در واقع سرعت ارائه آمار و اطلاعات است. در حالی که گوگل آنالیتیکس، یک روز پس از درخواست تان آمار مورد نیاز را ارائه می‌کند، در Clicky، اطلاعات به صورت کاملا فوری و آنی، در اختیارتان گذاشته می‎‌شود.

Church Analytics

توسط این ابزار و قسمت‌های مختلف آن، اطلاعات مفیدی برای مدیریت بر سایت خود کسب می‌کنید. به عنوان مثال در قسمت LOCALE شما از محل جغرافیایی، شهر و کشوری که کاربر از آنجا وارد وب سایت تان شده، مطلع می‌شوید.

قسمت PLATFORMS  نشان می‎‌دهد کاربر سایت شما از چه مرورگر وسیستم عاملی به سمت شما آمده است و جالب‌تر این که رزولشن مانیتور او چگونه است! علاوه بر این دو قسمت، در سایر قسمت‌ها تعداد بازدید از مقالات، جستجوی کاربر در سایت، گزارش در رابطه با لینک‌های داخل سایت و… را نیز مشاهده می‎‌کنید.

Chartbeat

آخرین مورد از ابزارهای تحلیل سایت که در این مقاله از دیجیتالیکس به آن پرداختیم، چارت بیت است. استفاده از این ابزار نیز تا یک ماه رایگان است و پس از این مدت بایستی نسبت به خرید اشتراک آن اقدام کنید.  ChartBeat  داده‌های پیچیده‌ای به شما می‎‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‎‌توانید تغییرات مثبتی در محتوا یا طراحی سایت خود ایجاد کنید، به طور مداوم رفتار بازدیدکنندگان را زیرنظر گرفته و با نوع رفتار آن‌ها بر روی سایت آشنا شوید.

(SEMRush)

از دیگر ابزار کاربردی تحلیل سایت، سمروش می‎باشد که گزینه‎‌‌ای مناسب جهت ارزیابی استراتژی‏‌های بازاریابی اجرا شده در موتورهای جستجو است. از سوی دیگر، با استفاده از سمروش قادر هستید تا کمپین‎‌‌های تبلیغاتی رقبای خود را به خوبی نظارت و بررسی کنید.

برای استفاده از این ابزار کاربردی برای آنالیز سایت، بودجه زیادی لازم ندارید. در واقع، سمروش به اعضاء خود اجازه استفاده رایگان 5 گزارش در هر روز را می‎‌‌دهد و برای دریافت داده‌‎های بیشتر، باید حق عضویت تعیین شده را بپردازید.

برای ورود به  SEMRush، کافی است آدرس سایت و ایمیل خود را وارد کنید. پس از ارائه درخواست، سمروش داده‎‌های تحلیل شده را مستقیما به ایمیل‌تان ارسال خواهد کرد. متخصصین سئو و دیجیتال مارکترهای زیادی به این ابزار علاقمندند، زیرا سمروش قادر است داده‎‌ها و اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار آن‏‌ها قرار دهد. اطلاعاتی همچون:

  • ریدایرکت‎ها
  • صفحات مسدود شده
  • حجم ترافیک طبیعی و همچنین ترافیک پولی سایت (تبلیغات کلیکی یا (PPC
  • رنکینگ کلمات کلیدی
  • تحلیل رقبای اصلی
  • لینک‎‌‌های فالو و نوفالو

 

کوانت‌کست (QUANTCAST)

کوانت کست چهاردهمین ابزار کاربردی تحلیل سایت است که در این مطلب به آن اشاره می‎‌کنیم. به طور کلی، QUANTCAST جهت تحلیل و درک رفتار کاربران سایت توصیه می‌شود. این ابزار با هدف جمع آوری اطلاعات کاربران و مخاطبان سایت ایجاد شده است.

نحوه کار کوانت کست هم به این شکل است که توسط  IP کاربر و کوکی‌هایی که در مرورگر کاربر ذخیره می‌‎کند به آمار و داده‌‎های مورد نیازتان همچون مشخصات کاربران مانند سن، جنسیت، علائق، تمایلات، محتواهای استفاده شده و … دسترسی پیدا می‌‎کند.

جالب است بدانید که کوانت کست به تنهایی نمی‌‏تواند تحلیلی همه جانبه در اختیارتان قرار دهد و باید در کنار آن نیز از سایر ابزار تحلیل سایت، استفاده شود. اگر بخواهیم کوانت کست را به یکی از ابزارهای تحلیل سایت شبیه بدانیم، چیزی شبیه به Alexa است که از رتبه گذاری برای انجام ارزیایی‌هایش بهره می‎‌برد.

برای استفاده از این ابزار، ابتدا باید یک کد رهگیری در سایت‎تان قرار دهید و سپس، می‎توانید داده‌‎های زیر را مشاهده کنید:

  • اطلاعاتی راجع به بازدیدکنندگان سایت و دستگاه‎‌‌هایی که از طریق آن وارد سایت شده‎اند.
  • مشخصاتی راجع به جنسیت کاربران (درصد زنان و مردان)
  • مؤلفه‎‌های مشخص شده برای حفظ مشتریان
  • جمعیت شناسی کاربران مانند سن، جنسیت، شغل و میزان درآمد کاربران

از دیگر مزایای کوانت کست، قابلیت ردیابی داده‎‌‌ها در زمان واقعی است. به عبارت دیگر، شما می‎‌‌توانید با زیر نظر گرفتن و بررسی فعالیت رقبا در سایت‎‌‌هایشان، بر فعالیت آنان نظارت داشته باشید و نقاط ضعف و قوت رقبای خود را به درستی شناسایی کنید تا از این داده‎‌‌ها به نفع کسب و کارتان بهره ببرید.

و اما جمع‌بندی

ما در این مقاله از دیجیتالیکس از میزان اهمیت و آنالیز سایت ها صحبت کرده و گفتیم که آنالیز وب سایت دارای چه مزایایی است. اشاره کردیم که اهمیت تحلیل سایت به دلیل آگاهی از اطلاعات مهم و ارزشمندی همچون وضعیت سئو وبهینه سازی سایت، اطلاع از عملکرد رقبا و فعالیت آن ها، وضعیت ترافیک وب سایت، نرخ پرش، نرخ کلیک، نحوه تعامل کاربر با اجزاء سایت و…. است.

در ادامه به 12 مورد از بهترین و کاربردی ترین ابزارهای تحلیل سایت همچون گوگل آنالیتیکس، هات جر، کلیکی، مینت، کریزی اگ و…. اشاره کرده و ویژگی های هرکدام را توضیح دادیم تا نسبت به نصب و استفاده از این ابزارهای مفید، اقدام کنید.

امتیاز دهید

نویسنده

منا دانشمندی

منا هستم، ادبیات خوندم و دوسال در زمینه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت می‌کنم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.