آیا میخواهید وب سایتتان جزء اولین پیشنهادات گوگل به کاربران باشد و به دنبال راه حل مناسبی برای جلب نظر گوگل هستید؟ با الگوریتمهای متنوع گوگل آشنا هستید؟ آیا میدانید الگوریتم مرغ مگس خوار چیست و چگونه به درک بهتر منظور کاربران در زمان سرچ کمک میکند؟
با حاکمیت گوگل بر بازار جستجوی جهانی و افزایش شکایت از سایتهایی که موجب آشفتگی بیش از حد بر این بستر شده بودند، گوگل اقدام به تدوین و اجرای مجموعهای از دستورالعملهای بسیار مهم نمود. این دستورالعمل ها، همان الگوریتمهای گوگل هستند که هر روز شاهد آپدیت شدن آنها هستیم و انصافا توانستهاند نظم خوبی به دنیای اینترنت و جستجو دهند.
گوگل، با روی کار آوردن الگوریتم های مختلفی همچون کبوتر، پاندا، پنگوئن و… دو هدف عمده را دنبال میکند: 1) افزایش رضایت کاربران 2) بالا بردن سطح اعتبار خود. در همین راستا نیز، برای وب سایتهایی که از این قوانین سرپیچی کنند جریمههایی سخت و حتی حذف آنها را درنظر گرفته است. بنابراین شناخت الگوریتمهای گوگل نه تنها برای سئو کاران، بلکه برای وبمستران و تولیدکنندگان محتوا نیز، ضرورت بسیار زیادی دارد.
ما در این مقاله از مجموعه مقالات دیجیتالیکس قصد داریم، به موضوع الگوریتم مرغ مگس خوار چیست بپردازیم و با توضیح نحوه رفتار مرغ مگس خوار، از جریمه شدن وب سایتتان توسط گوگل جلوگیری کنیم. به این ترتیب پیج رنک (page rank) خوبی نیز کسب میکنید. پس تا انتها همراه ما باشید.
الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟ چطور رفتار میکند؟
hummingbird algorithm الگوریتمی است که برای درک بهتر جستجوی کاربران طراحی شده است. به لطف مرغ مگس خوار، گوگل توانست تمام وبسایتهایی که با تکرار بیش از حد کلمات کلیدی، رتبه خود را افزایش داده بودند شناسایی کند و حالا به محتواهایی اهمیت میدهد که در آن ها علاوه بر تعداد کافی کلمات کلیدی، از LSI ها یا همان کلمات مرتبط و مترادف نیز، استفاده شده است.در واقع، با ایجاد چنین الگوریتمی، گوگل به ارتباط معنایی در محتوا توجه میکند و نه صرفا به یک کلمه یا عبارت خاص.
بگذارید همه مطالب بالا را در قالب یک مثال توصیح دهیم. در محتوای زیر، فرش دستباف کلمه کلیدی است و به نظر شما مرغ مگس خوار داستان ما، چنین محتوایی را معتبر میداند یا نه؟
“فرش دستباف در ایران انواع زیادی دارد. تنوع در روش تولید فرش دستباف، اندازه فرش دستباف، جنس فرش دستباف، کیفیت فرش دستباف، ظرافت فرش دستباف ، نفیس بودن فرش دستباف و تنوع طرح فرش دستباف، رنگهای فرش دستباف و تفاوتهای ظاهری فرش دستباف باعث شده است که فرشی دستباف ایران دارای انواع خاصی باشد و هر کدام از فرش دستبافهای ایران نام مشخصی دارند.”
وظیفه الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟
وظیفه اصلی این الگوریتم، فهم پرسشهای کاربران است، به نحوی که با سرعتی نزدیک به سرعت یک مرغ مگس خوار، مرتبط ترین نتایج به هدف کاربر را نمایش دهد. بنابراین و طبق آنچه در بالا گفتیم، دیگر نیاز نیست برای سئوی یک محتوا، دائما و به صورتی بیزارکننده از کلمات کلیدی در محتوا استفاده کنید.
به عبارت دیگر، مرغ مگسخوار خواسته و هدف کاربران را بهتر و سریع تر تشخیص میدهد. به طوری که در مثال بالا اگر شما کلمه”فرش دستباف” را سرچ کنید، تمام موارد مرتبط با چنین کلمهای را در لیست پیشنهادی گوگل میبینید. مواردی همچون: فرش دستباف مدرن، فرش دستباف نایین، فرش دستباف درجه یک و…
گوگل با انجام این کار و ابداع چنین الگوریتمی، میتواند به کاربران کمک کند تا کلمات مترادف مدنظرشان را ببیند و به نتیجه دلخواه برسند. مثلا من فراموش کردهام که اسم فرش دستباف منزل دوستم چه بوده و تنها با سرچ این کلمه و دیدن پیشنهادات گوگل، یادم میآید، آنچه در ذهن من بوده فرش دستباف نایین است!
برای آشنایی بیشتر با این موضوع که وظیفه الگوریتم مرغ مگس خوار چیست، باید دو قابلیت مهم این الگوریتم را بشناسید. به عبارت دیگر، مرغ مگس خوار از دو قابلیت گراف دانش گوگل (Knowledge Graph) و همینطور جستجوی معنایی (Semantic search) برای انجام وظایفش بهره میبرد و ما در ادامه، توضیح کاملی از هر دوی آن ها را در اختیارتان قرار میدهیم.
گراف دانش گوگل (Knowledge)
نمودار دانش یا گراف دانش، در حقیقت یک دایره المعارف است که گوگل با هدف ارتقاء کیفیت نتایج جستجو ی کاربران به آن مراجعه میکند و به شکل یک باکس، اطلاعات تکمیلی درمورد مکانها، افراد، موضوعات و هر آنچه کاربر سرچ میکند را نمایش میدهد. به تصویر زیر دقت کنید، ما درمورد استیوجابز سرچ کردیم و گراف دانش گوگل، چنین اطلاعات کاملی درمورد این فرد به نمایش گذاشت.
جستجوی معنایی یا Semantic search
مرغ مگس خوار با کمک جستجوی معنایی، به جای جستجوی یک کلمه، به دنبال معنای آن میرود. سادهترین و روانترین تعریف برای این قابلیت گوگل، درک نیت کاربر از جستجو است. البته درک نیت کاربر، کار دشواری است و به چندین عامل بستگی دارد.
به عنوان مثال، هنگام سانحه نفت کش سانچی، اگر کلمه نفت کش را سرچ میکردید به دلیل اهمیت بالای این اتفاق و میزان بالای جستجوهای کاربران برای خواندن اخبار این ماجرا، گوگل دقیقا سانحه نفت کش سانچی و جزئیات آن را برای تان به نمایش میگذاشت.
در جستجوی معنایی(Semantic search)، علاوه بر سابقه جستجوی افراد که با مثال نفت کش آن را توضیح دادیم، برخی عوامل دیگر نیز نقش دارند. عواملی همچون:
- محل و مکان جغرافیایی کاربر (نمایش نتایج سرچ یک کلمه در شهر مشهد و کالیفرنیا متفاوت است)
- املا کلمه (مثلا تفاوت سرچ کلمات پتوس و پوتوس)
- کلمات به کاربرده شده در جمله (آهنگ جانم به فدایت و یا دانلود آهنگ جانم به فدایت)
- سابقه جستجوهای کاربر
- شباهت معنایی کلمات (مانند رستوران، فست فود، کترینگ)
تمرکز hummingbird برچه مواردی است؟
مرغ مگس خوار، به جستجوی انسانی یا همان جستجوی کاربران اهمیت ویژهای میدهد و همانطور که گفتیم تمام تلاش خود را برای جلب رضایت کاربران میکند. به همین دلیل، پس از آن، جستجوی محاورهای و همچنین جستجوی صوتی نیز به دیگر امکانات این الگوریتم افزوده شد.
طی سالهای اخیر، با پیشرفت مرغ مگس خوار، گوگل، به کاربر این امکان را داده تا با زبان محاوره و یا به صورت صوتی، موضوع موردنظرخود را سرچ کند و نزدیکترین نتایج به نیتش را مشاهده کند.
الگوریتم مرغ مگس خوار به چه چیزهایی علاقمند است؟
در ادامه این مطلب با موضوع الگوریتم مرغ مگس خوار چیست، همچنان همراه شما هستیم و در این قسمت قصد داریم با ارائه چند راهکار ساده،الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل را تبدیل به دوست وب سایتتان کنیم. شما به راحتی و با به کاربردن نکات کلیدی زیر میتوانید، نظر مرغ مگس خوار را به خود جلب کنید و از این طریق، سئو سایت تان را بهبود دهید.
از کلمات مرتبط، مترادف و هم خانواده استفاده کنید
همانطور که میدانید، مرغ مگس خوار به استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی بسیار حساس است و به هیچ عنوان به محتواهای مملو از تکرار کلمه کلیدی، تمایلی ندارد. بهترین راه و البته اولین راهکار برای جلب نظر این الگوریتم، استفاده از LSI ها است.
مثال فرش دستباف را به خاطر دارید؟ به نظر شما از چه LSI هایی برای فرش دستباف میتوان استفاده کرد؟ ما در دیجیتالیکس برای درک بیشتر الگوریتم مرغ مگس خوار چیست، توصیه میکنیم همان محتوای فرش دستباف را بازنویسی کنید و مهارت خود را برای استفاده از کلمات مرتبط و عبارات دارای معنای مشابه، تقویت کنید. بگذارید کمی بیشتر راهنمایی تان کنیم. شما میتوانید به جای کلمه انیشتین، عنوان “نابغه علم فیزیک” را جسنجو کنید و نتایج مشابهی را ببینید.
به تعداد کلمات محتوا حساس نشوید
مخاطبان وبسایت شما، با اهداف، خواستهها و نیازهای کاملا متفاوت به سایت تان سر میزنند. بنابراین، باید بتوانید طبق خواستههای آن ها، تعداد کلمات محتوای خود را تعیین کنید. پس، از تولید محتواهای طولانی همچون 3 هزار و 5 هزار کلمه به صورت صرف خودداری کنید و محتواهایی با تعداد کلمات و ماهیت متفاوت داشته باشید.
به همکاری مرغ مگس خوار و الگوریتم رنک برین دقت کنید
هر دو الگوریتم مرغ مگس خوار و رنک برین، همکاری بسیار نزدیک و صمیمانهای با یکدیگر دارند. از این رو، باید تمام تلاش خود را بکنید تا کاربر مدت زمان بیشتری را بر روی سایت تان صرف کند. راه حل این موضوع هم آسان است، استفاده از تصاویر با کیفیت، ویدئوهای آموزشی، اینفوگرافیک، ارائه آمار و امثال آن.
استفاده از نشانهگذاری استاندارد (Schema)
بارزترین ویژگی اسکیما این است که با استفاده از آن، گوگل راحتتر متوجه محتوای مورد جستجوی کاربر، میشود. در واقع، اسکیما نشانههایی است که در وبسایت قرار داده میشود تا کار موتورهای جستجو راحت تر و سریع تر انجام شود. در سایت schema.org ، میتوانید تمامی کدهای اسکیما را ببینید و از آنها در قسمتهای مختلف سایت همچون صفحه اصلی، تماس با ما، ویدئوها و… استفاده کنید.
و اما جمع بندی
در انتهای موضوع الگوریتم مرغ مگس خوار چیست، لازم است به این نکته اشاره کنیم که ابداع این الگوریتم، انقلابی در تولید محتوا ایجاد کرد که خوشبختانه نتایج مثبت آن هر روز بیشتر از قبل نمایان میشود. به عنوان مثال، روی کار آمدن سرچ محاورهای و سرچ صوتی، خود دستاورد بسیار مؤثری برای گوگل و کاربران او است.
ما در این مقاله از دیجیتالیکس سعی کردیم مهمترین نکات مربوط به الگوریتم مرغ مگس خوار را بیان کنیم و با ارائه چند راهکار ساده، باعث بهبود رتبه سایتتان شویم. بنابراین، اگر پرسش و یا ابهامی در هر قسمت از مقاله وجود داشت و همچنین، تجربیاتتان از مواجهه با الگوریتم مرغ مگس خوار را با ما به اشتراک بگذارید.