بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
سئو و بهینه‌سازی سایت

بک لینک چیست؟ چه تاثیری در سئو دارد

بک لینک چیست؟ چه تاثیری در سئو دارد

بک لینک چیست؟ موضوعی که در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس قصد داریم راجع به آن صحبت کنیم و به ابعاد مختلف آن بپردازیم. در واقع، Backlink  از آن دسته موضوعاتی است که در سئو از اهمیت فراوانی برخوردار است در واقع بک لینک‎‌های خوب و دارای کیفیت به سایت‌‏ها کمک می‎‌کنند تا بتوانند جایگاه و رتبه بهتری در گوگل داشته باشند.

علاوه بر آن، طبق تجربیات سئوکاران حرفه‌‏ای و آمارهای بدست آمده، لینک‌‏ها، مهم‌‏ترین مؤلفه‏‌های بهبود سئوی سایت محسوب می‌‏شوند. از این رو، در ادامه به انواع بک لینک و معیارهایی که براساس آن گوگل به لینک‌‎ها امتیاز می‏‌دهد، اشاره خواهیم کرد.

بک لینک (Backlink) چیست؟

بک لینک، فرایندی از سئوی خارجی(off-page seo) است که در آن از سایر سایت‏‌ها برای سایت خودمان لینک دریافت می‎‌‌‌کنیم. به طور واضح، منظور از لینک، متن یا تصویری است که هر یک از کاربران با کلیک بر روی آن‌‎ها به یک صفحه دیگر در وب منتقل می‎‌‌‌شوند.

در این میان، ربات‏‌های گوگل دائما در حال بررسی و ایندکس کردن صفحاتی هستند که در آن لینک وجود دارد و به صفحه مبدأ و مقصد مراجعه می‎‌کنند تا عملکرد لینک‏‌ها را ارزیابی کرده و از این طریق نیز، مسیر حرکتی ربات گوگل ایجاد می‎‌‌‌شود.

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، بک لینک یکی از موضوعات بسیار کلیدی و اساسی در مبحث سئو سایتبه شمار می‎‌رود. از این رو، متخصصین سئو تأکید فراوانی بر لینک سازی صحیح و داشته و از این طریق برای افزایش رتبه سایت‏‌ها می‎کوشند.

لینک‏‌ها به دو صورت در یک صفحه قرار می‎‌‌گیرند: یا بر روی یک متن و یا بر روی یک تصویر. ار سوی دیگر، لینک‎‌‌ها در قسمت‏‌های مختلف یک سایت می‎‌توانند قرار بگیرند. این قسمت‌‎ها عبارتند از:

  • Header (هدر سایت)
  • Footer (فوتر سایت)
  • داخل متن
  • داخل بنرهای تبلیغاتی
  • در بخشی از وبلاگ
  • پایین متن
  • در بخش کامنت‏‌های یک سایت

بک لینک چیست

انواع بک لینک

بعد از پاسخ به پرسش بک لینک چیست در اینجا باید بگوییم که به طور کلی 2 نوع بک لینک داریم و تفاوت بارز این 2 نوع در این است که چگونه ارزش صفحه را منتقل می‎‌‌کنند. این دو دسته عبارتند از:

  1. بک لینک های dofollow  که به آن لینک های فالو نیز گفته می‎شود.
  2. بک لینک های no-follow که به آن  لینک های نوفالو گفته میشود.

در ادامه، بیشتر راجع به هر دو نوع بک لینک بالا توضیح خواهیم داد. همچنان همراه ما باشید.

نحوه کار بک لینک های فالو (dofollow )

به طور معمول بک لینک‏‌های فالو برای سایت‌ها بسیار مفید بوده و سایت مقصد را از لحاظ سئو بهینه می‎‌‌کنند. در واقع این نوع بک لینک، به گوگل می‌‎گوید که لینک را دنبال کرده تا به سایت مورد نظر یا همان سایت مقصد برسد.

این یک قاعده و اصل کلی است که برای ارتقاء سئو سایت، بایستی استراتژی لینک سازی خود را بر ایجاد لینک‏‌های فالو در نظر بگیرید. چرا که بک لینک‎‌‌های فالو بر مبنای رتبه صفحه مورد نظر و همچنین اعتبار دامنه آن صفحه ایجاد می‎‌‌شوند. از این رو، استفاده از بک لینک فالو یا دوفالو به سایت‎‌‌ها کمک می‌‎کند تا به سرعت در نتایج گوگل رتبه بالاتری کسب کنند.

بک لیـنک نوفالو چگونه عمل می‌‎کند؟

این بک لینک، لینکی است که در کد HTML صفتی تحت عنوان rel=NoFollow دارد. درواقع هنگامی که از این صفت یا دستور استفاده می‎‌کنیم، از گوگل درخواست می‎‌کنیم که مطلب مورد نظرمان را ارزیابی نکند و به آن امتیازی ندهد.

حال چرا از این صفت استفاده می‎‌شود و قصد نداریم اجازه لینک دهی به سایر سایت‏‌ها داده شود؟ زیرا لینک نوفالو اهمیت و اعتبار بالایی دارد که نمی‎‌خواهیم به راحتی این اعتبار را به سایت‌‏های دیگر به ویژه سایت رقبا منتقل کنیم.

توجه داشته باشید که این نوع از بک لینک‎‌‌ها در ارتقاء رتبه سایت اهمیت فراوانی دارند. هرچند صفحات و سایت‌‏هایی که دارای اعتبار بالا می‎‌‌باشند به صورت رایگان اعتبار خود را در اختیار سایت‎‌‌های دیگر قرار نمی‎‌‌دهند اما در صورتی که با اصول سئو آشنا باشید، در برخی مواقع می‎‌توانید با استفاده از لینک نوفالو جایگاه سایت خود را چندین پله بهبود دهید.

لینک های نوفالو

لینک های فالو و نوفالو چه تفاوتی دارند؟

بهتر است بدانید که بک لینک نوفالو، یکی از ابتکارات گوگل است. این مورد هم زمانی بوجود آمد که انبوهی از سایت‏‌ها با لینک دهی به یکدیگر درصدد افزایش رتبه خود بودند. در واقع، چند سال قبل، بازار لینک دهی و تبادل لینک میان سایت‌‏ها چنان رونق گرفته بود که اغلب، به بی ارزشی سایت هدف توجهی نمی‎‌شد و این خود باعث ایجاد دردسرهای فراوان برای سایت‏‌ها می‎‌شد.

در این میان، گوگل تصمیم گرفت تا با ارائه لینک Nofollow، تنها به بک لینک‌‏های با کیفیت ارزش داده و از شیوع بک لینک‌‏های مخرب و بی کیفیت نیز جلوگیری کند.

تفاوت مهم و بارز دو نوع بک لینک فالو نوفالو در صفت یا دستور آن است. یعنی لینک فالو دارای دستور پیش فرض نبوده درحالی که لینک نوفالو برای نمایش داده شدن نیازمند دستور زیر است:

Rel=”Nofollow

این دستور توسط کد HTML ایجاد می‎‌شود.

گوگل چگونه و براساس چه معیارهایی به بک لینک‏‌ها امتیاز می‏دهد؟

تا اینجا به بررسی تعریف بک لینک چیست و معرفی انواع آن پرداختیم. همانطور که می‎دانید، همه بک لینک‏‌هایی که از سایر سایت‏‌ها برای سایت شما ایجاد می‌‎شوند دارای ارزش و امتیاز یکسان نیستند. یعنی اگر در این ماه 20 تا لینک دهی داشته باشید، همه این 20 عدد بک لینک در نظر گوگل دارای ارزش یکسان نخواهند بود.

از این رو، گوگل برای تعیین میزان ارزش بک لینک، مؤلفه‌‏های متعددی را تعیین کرده است. این معیار‏ها به شرح زیر می‌‏باشند.

معیار اول: اعتبار دامنه (Domain Authority)

به طور کلی هرچقد که میزان اعتبار دامنه‌‏ای که به شما لینک داده بیشتر باشد، ارزش و جایگاه آن لینک بیشتر خواهد بود. از این رو، در زمان بررسی لینک‏‌هایی که به سایت ‌تان داده می‎‌‌شود، فاکتورهای زیر را بررسی کنید.

  • نوع دامنه
  • عمر دامنه
  • تعداد بک لینک‏‌های دریافت شده
  • میزان بک لینک‌‏های خروجی
  • فعال بودن در شبکه‏‌های اجتماعی

معیار دوم: اعتبار صفحه (Page Authority)

ممکن است اعتبار صفحه و اعتبار دامنه را به اشتباه یکی بدانید، اما نگران نباشید. از آنجایی که اعتبار صفحه یا پیج آتوریتی شباهت بسیار زیادی به اعتبار دامنه دارد، باید دقت کنید که اعتبار صفحه، صرفا برای یک صفحه خاص از یک دامنه مورد محاسبه قرار خواهد گرفت. مثلا در یک صفحه از سایت خود محتوایی راجع به درمان میگرن دارید، اعتبار این صفحه، پیج آتوریتی گفته می‎شود.

به یاد داشته باشید که امکان دارد دامنه یک سایت اعتبار بالایی داشته باشد اما صفحه‌‎ای که از آن لینک دریافت کرده‌‏اید، امتیاز پایینی داشته و به به اعتبار صفحه شما نیز آسیب وارد کند. میزان اعتبار صفحات معمولا توسط دو مورد زیر تعیین می‎شود:

  1. لینک سازی داخلی سایت
  2. بک لینک‏‌هایی که برای همان صفحه مورد نظر ایجاد می‎شود

نکته مهم دیگر این است که اگر صفحه‏‌ای لینک سازی خوبی داشته باشد، به طور معمول اعتبار خوبی نیز دارد. مثلا صفحاتی که در منوی اصلی سایت قرار دارند، به دلیل لینک دهی داخلی، از اعتبار و امتیاز بسیار خوبی برخوردارند.

ابزارهای مناسب برای بررسی اعتبار صفحه (page authority) و اعتبار دامنه (domain authority)  عبارتند از:

  • ابزار  Serpchecker که در سایت mangools.com  ارائه شده است.
  • ابزارopen site explorer  که در سایت moz.com معرفی شده است.

معیار سوم: مکان قرار گرفتن بک لینک

قبل‎تر اشاره کردیم که محل قرار گرفتن لینک، در بخش‎‌‌های مختلف سایت مثل فوتر، هدر، متن و… از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی، لینک‎‌‌های که در متن یا محتوای یک صفحه ایجاد می‎‌‌شوند، اعتبار بیشتری نسبت به لینک‌‏های فوتر و حتی سایدبار دارند.

اگر از یک لینک در سایدبار و یا فوتر استفاده کنید، آن لینک در تمام صفحات سایت‏تان نمایش داده می‎‌شود، به این لینک‏‌ها Sitewide گفته می‎‌شود. از آنجایی که این لینک‏‌ها در تمام صفحات به نمایش درمی‌‏آیند و از سوی دیگر، به صورت متعدد در حال تکرار شدن هستند توسط ربات‏‌های گوگل، عاملی برای تشخیص خرید لینک به شمار می‌‎روند و در صورت تکرار، توسط الگوریتم پنگوئن جریمه خواهید شد.

معیارهای بک لینک

معیار چهارم: تعداد لینک های خروجی

به طور کلی، دامنه‌‏هایی که به سایت شما لینک دهی می‎‌‌کنند، به سایت‏‌های دیگر نیز لینک می‎‌دهند. از این رو، اگر تعداد سایت‏‌هایی که به یک دامنه و یا یک صفحه لینک داده‎‌‌اند زیاد باشد، ارزش و امتیازی که به هر یک از سایت‌‏های مقصد می‎رسد بسیار کم و ناچیز خواهد بود.

جالب است بدانید سایت‌‏هایی که اقدام به فروش بک لینک و یا حتی رپورتاز آگهی می‎‌‌کنند، علیرغم لینک دهی به سایت شما، به بسیاری از سایت‎‌‌های دیگر نیز بک لینک می‌‏دهند که در نهایت، ارزش لینک سازی کمی را برای شما برجای می‌‏گذارد.

معیار پنجم: وجود ارتباط موضوعی میان سایت‌‎های مبدأ و مقصد

گوگل، همیشه و در همه حال حواسش به همه چیز است. بنابراین، دقت کنید که میان صفحات لینک شده، حتما ارتباط موضوعی وجود داشته باشد. مثلا شما سایتی دارید که در آن سئو و اصول سئو را آموزش می‎دهید.

تصور کنید که بک لینک‌‏های شما از سایت‎‌‌های خرید لوازم آرایشی و بهداشتی باشد. گوگل به دلیل عدم وجود ارتباط موضوعی میان سایت شما و سایت دیگری که بک لینک به شما داده است، اعتبار چندان زیادی برایتان ایجاد نمی‎‌کند. اما اگر بک لینک‏‌های دریافتی شما از سایت‏‌هایی که در حوزه سئو فعالیت دارند، باشد؛ قضیه متفاوت خواهد بود و شما جایگاه بهتری در گوگل خواهید داشت.

چگونگی ایجاد بک لینک چیست؟

به‌طور کلی ایجاد محتوای باکیفیت و مناسب، مدیران سایت‌های دیگر را مجاب می‌کند تا به این سایت و محتوای خوب لینک‌دهی کنند. برای افزایش سرعت این امر باید برخی موارد را مدنظر قرار داد.

شبکه‌های مجازی

با انجام فعالیت در شبکه‌های مجازی در جهت معرفی سایت خود و با ایجاد پست‌های لینک‌دار به سایت می‌توان یک بک لینک با ارزش ایجاد کرد. استفاده از کانال‌های معروف با اعضای بسیار زیاد می‌تواند بر سرعت بخشیدن این مهم تاثیرگذار باشد.

پست مهمان

با بهره‌مندی از پست مهمان می‌توان در وب سایت‌هایی که استقال خوبی از نویسنده مهمان دارند، مطلب نگارش کرد. وب سایت‌های آموزشی یک نمونه بسیار مناسب از این سایت‌ها هستند. با ساخت یک محتوای آموزشی باکیفیت در حوزه کاری خود و با ایجاد بک لینک‌هایی به صفحات اصلی و مهم وب سایت می‌توان از فرصت به خوبی استفاده کرد.

رپورتاژ آگهی

انتشار رپورتاژ آگهی از دیگر روش‌های ارزشمند و مهم بوده که مورد توجه بسیاری از کارشناسان سئو است. با استفاده از این روش می‌توان محتوای خود را در سایت‌ها و شبکه‌های مختلف منتشر کرد و برای انکر تکست‌های مهم آن بک لینک قرار داد.

صفحات ناقص

پیدا کردن صفحات ناقص یا لینک‌های خراب در وب سایت‌هایی که با سایت موردنظر وجه تشابه دارند، یکی از روش‌های مناسب و تاثیرگذار در لینک‌سازی است. برای استفاده از این مهم می‌توان یک مطلب مناسب برای صفحه ناقص ایجاد کرده و مدیر سایت مربوطه را نسبت‌به وجود این صفحه ناقص مطلع کرد، سپس محتوای تهیه شده را طی یک عمل خیرخواهانه در اختیار مدیر سایت قرار داد. این عمل را می‌توان برای لینک‌های خراب نیز انجام داد و به مدیر سایت پیشنهاد داد به جای استفاده از لینک‌های قبلی که دیگر در دسترس نیست، به یکی از صفحات وب سایت خود که با آن مطالبقت دارد لینک دهد.

نکات طلایی بک لینک‌سازی

توجه به برخی نکات در بک لینک‌سازی بسیار مهم است و انجام آن‌ها می‌توان سبب سرعت بخشیدن به فرآیند پیشرفت شود.

بهره‌مندی از بک لینک متنوع

برای دریافت بهترین نتیجه، تنها گرفتن بک لینک از یک منبع خاص بهترین گزینه نیست و باید از روش‌های متنوعی برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده کرد.

محافظت از بک لینک در مقابل سئو منفی

به روش‌های نادرست و ناجوانمردانه برای کاهش رتبه سایت رقیب در موتورهای جستجوگر، سئو منفی گفته می‌شود. برخی از رقبا با انجام بک لینک از سایت‌های بی‌کیفیت و نامناسب به وب سایت شما، سعی در تخریب جایگاه وب سایت و جریمه شدن توسط گوگل را دارند. باید تمامی بک لینک‌ها را زیرنظر داشت تا از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

بهره‌مندی از بک لینک‌های آینده‌دار

کسب‌وکارهای آنلاینی که به دنبال توسعه و گسترش فعالیت‌ خود هستند، باید بر روی بک لینک‌های آینده‌دار سرمایه‌گذاری کنند. دست‌یابی به بک لینک‌های مطلوب نیازمند تخصص و تجربه بوده و برای انجام آن می‌توان از کارشناسان زبده دیجیتالیکس استفاده کرد.

عدم استفاده از PBN‌ها

این بلاگ‌ها برای بک لینک دادن به سایت مورد نظر ایجاد می‌شوند و بسیاری از افراد این روش را کارآمد می‌دانند؛ اما خسارات زیان‌بار ریسک استفاده از آن را افزایش داده و پیشنهاد می‌شود به هیچ‌عنوان از آن استفادا نکنید.

در پایان

در این مقاله از دیجیتالیکس، تلاش کردیم تا ضمن پاسخ به این سؤال که بک لینک چیست، انواع آن را نیز توضیح دهیم. در ادامه به معیارهای گوگل برای امتیازدهی به backlink پرداخته و 5 معیار مهم در این زمینه را معرفی نمودیم.

آیا شما نیز تا به حال در سایت خود از استراتژی بک لینک استفاده کرده‌‏اید؟ تجربیات و نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای بهینه سازی و سئو سایتتان می‌توانید از خدمات سئو در مشهد دیجیتالیکس استفاده کنید.

نویسنده

pourali

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *