این روزها در رسانههای مختلف، عبارت کمپین تبلیغاتی زیاد به گوشمان میخورد. خیلی از ما شاید معنی دقیق این عبارت را ندانیم ولی همانطور که به نظر میآید، در مورد تبلیغات و استراتژیهای تبلیغاتی است. در این مطلب قصد داریم تا شما را به طور کامل با کمپین تبلیغاتی آشنا کنیم و به شما بگوییم که چگونه کمپین تبلیغاتی بنویسیم تا کسب و کار موفقتری داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.
کمپین تبلیغاتی چیست؟
اخیرا کمپینهای تبلیغاتی در بین صاحبین کسب و کارها بسیار پر طرفدار شده است. کمپین در لغت به معنای کارزار و پویش است و عبارت کمپین تبلیغاتی در واقع یک برنامه جامع تبلیغات است که توسط افراد متخصص تهیه و تدوین میشود.
یک کمپین تبلیغاتی، مجموعه ای از برنامههای هماهنگ اما مستقل است که به صورت منظم اجرا میشود. در یک برنامه تبلیغاتی علاوه بر اجرا، آنالیز نیز صورت میگیرد تا از میزان بازدهی تبلیغات اطلاع یابند. در کمپینهای تبلیغاتی یک مضمون مشترک و پیام واحد به شیوههای مختلف تبلیغاتی مانند: صوتی، تصویری، چاپی و محیطی به سمع و بصر مخاطب میرسد.
یکی از مهمترین و موثرترین مسائل در این روش تبلیغاتی، سرمایه است. در برنامه ریزی کمپینها مقدار هزینهای که کارفرما مشخص میکند، در کیفیت تبلیغات و بازدهی آن بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
انواع کمپین تبلیغاتی
کمپینهای تبلیغاتی فقط در مورد معرفی یک محصول و ترغیب مردم به خرید آن نیست، بلکه یکی از انواع آن با این هدف کار میکنند و انواع مختلف دیگری از کمپین نیز وجود دارد.
کمپینهای تبلیغاتی عمومی
در این نوع کمپینها تبلیغ یک محصول خاص، توسط اتحادیههای تجاری یا تامین کنندگان صورت میگیرد. در این نوع تبلیغات، هدف معرفی یک شرکت یا برند نیست، بلکه تشویق عموم به استفاده از یک محصول مشخص است.
تبلیغات مصرف کننده
هدف این کمپین در مرحله اول آگاهی دادن به مصرف کننده در مورد محصول یا خدماتی خاص است و در اولویت بعدی متقاعد کردن مشتری به خرید آن است.
تبلیغات شرکت
در این نوع تبلیغات، کمپین تلاش میکند با معرفی شرکت، سرمایه گذاران را متقاعد به خرید سهام آن شرکت کند و جایگاه آن را در بورس بهبود بخشد.
تبلیغات خدمات عمومی
هدف از این نوع کمپینها، تجارت نیست و در واقع قصد دارد تا با استفاده از رسانههای جمعی مانند رادیو و تلویزیون، سطح آگاهی مردم در مورد موضوعی خاص را ارتقا دهد.
علاوه بر مواردی که گفته شد، دهها نوع از کمپینها موجود است که در آنها با اهداف مختلف، به تبلیغات و اطلاع رسانی میپردازند. از قبیل:
- تبلیغات مشارکتی
- تبلیغات دیجیتال مارکتینگ
- کمپین تبلیغات شبکههای اجتماعی
- کمپین بهینه سازی موتورهای جستجو
- کمپین بازاریابی کلیکی
- کمپین بازاریابی محتوا و…
مراحل نگارش کمپین تبلیغاتی
نگارش و تدوین کمپین تبلیغاتی، نیازمند تمرکز و تفکر جمعی و کار یک تیم حرفه ای است تا بتوانند بیشترین بازدهی را به دست آورند و از هدر رفتن سرمایه جلوگیری کنند. در این قسمت با پاسخ به پرسش ( چگونه کمپین تبلیغاتی بنویسیم ) قصد داریم تا مراحل نگارش کمپین را به صورت گام به گام با شما در میان بگذاریم.
گام اول: تحلیل وضعیت قبل از شروع کمپین
قبل از شروع به کار و با استفاده از روشهای آنالیز، شرایط فعلی کسب و کار مورد نظر را بررسی کنید تا هم شما و هم کارفرما از بازار خود آگاه شود. بدین صورت از نقاط قوت و ضعف کسب و کار مورد نظر اطلاع مییابید و با دیدی باز تر میتوانید کمپین مورد نظر را طراحی کنید.
گام دوم: بودجه بندی
برای بودجه بندی در کمپینهای تبلیغاتی، نیاز است تا ابتدا عدد s را بیابیم. عدد s در واقع حداقل هزینه مورد نیاز برای شروع تبلیغات است که باعث برگشت سرمایه و سود حداقلی میشود. در این مرحله با محاسبات دقیق، باید بتوانیم طوری بودجه مورد نیاز را مشخص کنیم که علاوه بر برگشت سرمایه، سوددهی نیز داشته باشد. البته سرمایه کارفرما در این مرحله بسیار تاثیرگذار است و مشخص میکند چه بودجهای به کمپین اختصاص داده میشود.
گام سوم: شناخت مخاطب هدف
در این مرحله باید دقیقا مشخص کنید که مخاطبین تبلیغات شما چه کسانی هستند. دانستن سن، سطح درآمد، جنسیت، میزان تحصیلات و… میتواند کمک شایانی به شما در زمینه نگارش کمپین کند. در این قسمت شما به جواب سوال( چه میزان از توانم را برای کدام گروه از مخاطبینم استفاده کنم؟) میرسید.
گام چهارم: خلق استراتژی
مهمترین گام برای موفقیت در تبلیغات، مرحله تهیه استراتژی است. دراین مرحله معمولا تیم نگارش کمپین، جلسه طوفان فکری تشکیل میدهند و هرکدام از افراد تیم به چگونگی انجام تبلیغ و بهترین استراتژیها میاندیشند و فکر خود را بازگو میکنند. سپس با همفکری یکدیگر، افکار خود را پخته تر میکنند و به نتیجه میرسند. دقت داشته باشید که انتقاد و منفی نگری در طوفان فکری جایی ندارد و حتی بیهودهترین پیشنهادات هم باید مورد بررسی قرار گیرد. در این مرحله روشها و رسانههایی که قرار است در کمپین استفاده شوند نیز مشخص میگردد.
گام پنجم: ایجاد ساختار ارتباطی
ارتباط کارآمد زمانی میسر میشود که بتوانیم پیام مناسب را در زمان مناسب به وسیله رسانه مناسب انتقال دهیم. در این مرحله باید ارتباط را با مخاطبینی که در مراحل قبل مشخص کردهایم، به وجود آورده و پیام تبلیغاتی خود را منتقل میکنیم.
گام ششم: برنامه روزشمار
در برنامه ریزی کمپین، تمام برنامهها باید به صورت روزشمار تعیین شود و هرروز مطابق برنامه و نظم تمامی آنها اجرا شود. برنامههای تبلیغاتی به سه دسته کاشت (روزهای اولیه کمپین)، داشت (روزهای اوج) و برداشت ( روزهای تحلیل و آنالیز) تقسیم میشود. در پایان تمام برنامهها باید آنالیز صورت گیرد تا از نتایج کمپین آگاه شوید و بدانید که برنامهها تا چه میزان موفق بوده اند.
چگونه در کمپینهای تبلیغاتی موفق شویم؟
پس از توضیح کمپین تبلیغاتی چیست و انواع کمپینهای تبلیغاتی هم اکنون قصد داریم درمورد راههای موفقیت یک کمپین تبلیغاتی خوب صحبت کنیم.
در ادامه توضیح میدهیم که چگونه با استفاده از تکنیکهای ساده و کاملا کاربردی در کمپینهای تبلیغاتی، میزان موفقیت و رشد کسب و کار خود را افزایش دهید. همچنان همراه ما باشید.
استفاده از پس زمینهای مشابه در کمپینها
منظور از بکار بردن یک پس زمینه خاص در کمپینهای تبلیغاتی، ایجاد یک تم مشابه در همه تبلیغات کسب و کارتان است. وجود یک تم یکسان مزایای متعددی دارد که مهمترین آن، اثرگذاری بیشتر بر مخاطب و ماندگار شدن نام برند در ذهن او است.
به این مثالها با دقت توجه کنید:
این روزها همه ما به محض دیدن یا شنیدن صدای بازیگر و بازیکن معروف، آقای پژمان جمشیدی به سرعت به یاد تبلیغات شهر فرش میافتیم. و یا همزمان با دیدن یک میمون، پفک چی توز موتوری و طعم آن برای شما تداعی میشود. کمی مکث کنید، زمان شنیدن کلمه پوشک بچه کدام برند را به خاطر میآورید؟ درست حدس زدید، مای بیبی!
اجازه بدهید یک مثال هم از قدرت موسیقی در ماندگاری برند بگوییم. گل گل گل، گل از همه رنگ، سرت رو با چی میشوری؟ با شامپو گلرنگ. بدون تردید آهنگ و ریتم این تیزر تبلیغاتی را هنوز هم پس از گذشت سالهای زیاد به خوبی به یاد میآورید. تمام اینها نمونههایی در جهت اثبات قدرت استفاده از یک تم مشابهاند. به این ترتیب، شما هم میتوانید با بکارگیری یک پس زمینه در همه تبلیغات خود، به سرعت در ذهن مخاطب ماندگار شوید.
اگر ایده خاصی برای این کار ندارید، میتوانید از پیشنهادات زیر استفاده کنید:
- موسیقی خاص مثلا موسیقی محلی مربوط به مکان تولید محصول
- تم ظاهری جذاب مانند رنگ زرد که به نماد ایرانسل تبدیل شده است
- وجود یک جمله طنز یا پیام ثابت در همه تبلیغات
- صدای یک گوینده یا بازیگر منحصر به فرد
- استفاده از انیمیشنهای جذاب مثل میمون چی توز موتوری
از کپی رایترهای حرفه ای کمک بگیرید
قطعا بخش عمده کمپینهای تبلیغاتی کسب و کارتان، مبتنی بر یک متن است. از این رو، بهتر است که یک کپی رایتر حرفهای را استخدام کنید. این فرد قابلیت دارد تا علاوه بر ارائه یک پیام ساده و شفاف به مخاطبان، سالیان سال پیام برند را در ذهن آنها برجسته نگهدارد، چنانکه مخاطبان هیچگاه برندتان را از یاد نبرند.
بسترهای پاسخگویی به مخاطبان را بهبود دهید
حتما پیش از اجرای یک کمپین تبلیغاتی گسترده، پیش بینی های لازم جهت حمایت و پاسخگویی به مخاطبان را در برنامه تیم قرار دهید. اگر تمام مراحل طراحی و اجرا کمپین تبلیغاتی را به درستی پشت سر گذاشته باشید، به احتمال بسیار زیاد، کمپینتان موفق شده و شما ناگهان با تعداد بالایی از مخاطبان روبرو خواهید شد.
مثلا برای جمعه سیاه (Black Friday) یک کمپین طراحی کرده و قرار است دورههای آموزشی سایت خود را با تخفیف 50 درصدی در اختیار کاربران قرار دهید. تصور کنید میزان ثبت نام در سایت، از روزی یک نفر به 100 نفر در روز افزایش یابد. آیا نیروی پشتیبانی کافی برای پاسخگویی و ثبت نام مخاطبان دارید؟ سایتتان سرعت خوبی دارد؟ اصلا برای برگذاری کلاسهای شلوغ نیز تمهیدات لازم را فراهم کردهاید؟
پس در اجرا کمپینهای تبلیغاتی خود به گونهای برنامه ریزی کنید که در صورت استقبال فراوان مخاطبان، اعتبار برندتان را از دست ندهید؛ نکته سادهای که بسیاری از صاحبان کسب و کارها به آن توجهی ندارند!
سخن پایانی
در این مطلب از وبلاگ دیجیتالیکس به موضوع( چگونه کمپین تبلیغاتی بنویسیم ) پرداختیم و با مفهوم کلی کمپین نیز آشنا شدیم. کمپین های تبلیغاتی در واقع یک برنامه جامع و کامل و منظم از تبلیغات است که در سوددهی بیشتر تبلیغات و بازگشت سرمایه بسیار موثر است.
برای موفقیت کمپین تبلیغاتی، به یک تیم قوی و خلاق نیاز داریم تا بتوانیم تمامی مراحل را به خوبی تهیه، نگارش و اجرا کنیم. یکی از مسائل تاثیر گذار بر کیفیت کمپین، بودجه در نظر گرفته شده برای تبلیغات است. میزان سرمایه در نظر گرفته شده برای تهیه کمپین، با میزان سوددهی آن رابطه مستقیم دارد. آژانس تبلیغاتی دیجیتالیکس همراه شما برای ایجاد تبلیغات موثر است.