چند بار برای شما پیش آمده است که مقالههایی راجع به محصولی زیبا و کاربردی را مطالعه کرده و در انتها وسوسه شدهاید که برای خرید آن هزینهایی در نظر بگیرید. آیا مطمئن هستید که یک مقاله خواندهاید و نه یک رپورتاژ آگهی؟ در ادامه همراه دیجیتالیکس باشید تا بررسی کنیم که رپورتاژ آگهی چیست و چه مزایایی دارد.
رپورتاژ آگهی چیست؟
در تعریف رپورتاژ آگهی چیست باید گفت که در رپورتاژ آگهی و یا همان advertorial سعی میشود تبلیغ از طریق محتوای یک مقاله به مخاطب منتقل شود. در واقع میتوان گفت تبلیغی است که ماسک مقاله بر چهره دارد. در طی آن مخاطب به طور مستقیم تبلیغ را درک نخواهد کرد، بلکه سعی میشود در کنار ارائه اطلاعات صحیح، خدمات و یا کالای مورد نظر به مخاطب هدف نیز معرفی شود. در طی آن خواننده لحظههایی شک نخواهد کرد که در میان یک متن (یا محتوای) تبلیغاتی قرار گرفته است. این در حالی است که رپورتاژ آگهی، یک متن (محتوای) تبلیغاتی سازماندهی شده بوده و هدف از آن معرفی کالا و خدمات است، بدون این که مخاطب متوجه جنبه تبلیغاتی آن شود و یا حداقل جنبه اطلاع رسانی آن بیشتر به چشم میآید.
چرا به رپورتاژ آگهی نیاز دارید؟
از رپورتاژ آگهی به عنوان یکی از موثرترین تکنیکهای بازاریابی یاد میشود. این امر به این دلیل است که تبلیغات از طریق اطلاعات ارزشمند ارائه میشود. در واقع در کنار بازاریابی، مخاطب در حال آموزش چیز جدیدی نیز است، به همین دلیل تاثیرگذاری آن بیش از سایر روشهای تبلیغاتی است. یکی از مهمترین و سختترین اهدافی که در هر کسب و کاری دنبال میشود این است که مخاطب را قانع کنید کالا و یا خدمات شما ارزش مصرف کردن را دارد. به نظر شما تعریف مستقیم و بیش از حد میتواند بیشتر بر مخاطب تاثیر بگذارد یا این که مخاطب از طریق اطلاعات درستی که به او داده میشود، خودش به این نتیجه برسد که کالا و یا خدمات مورد نظر ارزش خریداری دارد.
رپورتاژ آگهی دقیقا همین کار را برای شما انجام میدهد. بنابراین اگر صاحب کسب و کارهای کوچک هستید و میخواهید به طور هدفمند فعالیت خود را در فضای مجازی وسعت دهید، رپورتاژ آگهی به شما کمک خواهد کرد و اگر صاحب تجارت و فعالیتهای بزرگ هستید، این شیوه تبلیغاتی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه داده و از رقیبان پیشی بگیرید. کافی است به مخاطب خود ثابت کنید که در کنار اهداف تجاری خود به فکر آموزش و اطلاع رسانی صحیح و معتبر هستید. آنگاه هر روز با افزایش مشتریان وفادار مواجه خواهید شد.
مزایای رپورتاژ آگهی
با استفاده صحیح از رپورتاژ آگهی به اهداف زیر دست خواهید یافت:
مناسب برای تمامی کسب و کارها
کسب و کارها با هر حوزه فعالیتی که دارند، میتوانند از رپورتاژ آگهی استفاده کنند و از این طریق وضعیت فروش و برندسازی خود را بهبود بخشند. تفاوتی نمیکند که شما در زمینه بازاریابی B2B یا B2C تخصص داشته باشید، یا به دنبال فروش محصولات فیزیکی یا آنلاین خود باشید و یا اینکه در یک حوزه خاص فعالیت دارید، به هر حال با نگارش یک آگهی رپورتاژ و انتشار آن از طریق کانالهای موثر، میتوانید تاثیر چشمگیر آن را در پیشرفت و رونق کسب و کارتان ببینید.
معرفی محصولات و خدمات به کاربران رسانهها
یکی دیگر از عللی که سبب میشود تا رپورتاژ تاثیر زیادی بر روی رشد کسب و کارها داشته باشد، این است که با استفاده از آن به راحتی میتوانید محصولات یا خدماتتان را تبلیغ کنید. در این نوع آگهیها، هرچقدر تبلیغات به صورت غیرمستقیم باشند و در کاربران احساس نیاز کنند، راحتتر میتوانید کسب و کار خود را پرورش دهید. البته معرفی تمامی محصولات هم در رپورتاژ الزامی نیست، بلکه میتوانید تنها آن دسته از محصولاتی که بیشتر موردنیاز جامعه هدفتان است را معرفی کرده و از این طریق، آنها را با برندتان آشنا کنید. پس از آن که توانستید آنها را از طریق انتشار رپورتاژ با سایت خود آشنا کنید، آنگاه قادر خواهید بود تک تک محصولات یا خدماتتان را معرفی نمایید.
ارتقا سئو سایت
یکی از موثرترین راههای ارتقا رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو، انتشار رپورتاژ آگهی است. دلیل تاثیر ویژه رپورتاژ بر روی سئو سایت این است که زمانی که یک کسب و کار آگهی خود را در کانالهای توزیع محتوا و سایتهای پرمخاطب منتشر میکند، این سایتها به کسب و کار موردنظر لینک فالو ارائه میدهند. از آنجایی که مطلب نوشته شده همواره در صفحه اول گوگل است و سایت منتشرکننده نیز اعتبار بالایی دارد، در نتیجه وضعیت سئو سایت کسب و کاری که رپورتاژ را نوشته نیز بهبود قابل توجهی مییابد.
آنها باعث جلب توجه مخاطبان خواهند شد
تبلیغات سنتی و عادی سعی میکنند تا با تعریف بیش از حد و اغراق، مخاطب را به سمت محصول و خدمات خود جلب کنند. این در حالی است که رپورتاژ آگهی سعی میکند در ابتدا مخاطب را متوجه نیاز خود کرده و در عین حال راهحلی مفید برای آن ارائه دهد. به این ترتیب خود را به مشتریان هدف معرفی خواهید کرد. همانطور که ذکر شد، مشتری خود به این نتیجه میرسد که استفاده از کالا و یا خدمات مورد نظر برای او مفید است. آنها بسیار جذابتر از شیوههای مرسوم بوده و بسیار موثر نظر مخاطبان را جلب خواهد کرد.
زمینه را برای انتقال دانش و آموزش فراهم میکنند
مخاطب با خواندن رپورتاژ آگهی، متوجه مطالب و نکاتی خواهد شد، که شاید تاکنون به آن توجهی نداشته است. حتی برخی نویسندگان به طور حرفهایی راهحلی ساده برای رفع مشکل ارائه داده و در ادامه بر این موضوع تاکید میکنند که در صورت جدی بودن مشکل استفاده از خدمات و کالاهای آنها، میتواند به خوبی در حل مشکل به مخاطب کمک نماید. در این حالت، بیشتر از هر زمان دیگری اعتماد مشتری را کسب خواهید کرد، چرا که نه تنها به طور مستقیم آنها را برای خرید محصولات خود تشویق نکردهاید، بلکه راه حلهای سادهایی نیز ارائه دادهاید. این موضوع از دید مخاطب ارزش زیادی خواهد داشت.
باعث افزایش فروش میشوند
رپورتاژ آگهی یک ابزار تبلیغاتی عالی برای افزایش فروش است. خوانندگان پس از مطالعه، احساس میکنند محصول یا خدمات مورد بحث، نیاز آنها را برآورده میکند. این امر منجر به خرید و در نهایت کسب سود برای شما خواهد شد.
تصویری متفاوتی از شما در بین مخاطبان خواهند ساخت
مردم معمولا تصویری از محصولات و خدمات در ذهن دارند. اما رپورتاژ آگهی به شیوهایی کاملا متفاوت میتواند باعث تغییر ذهن خوانندگان شوند. با استفاده از آنها به مخاطب این اطمینان داده میشود که محصول مورد نظر، به اندازه کافی کیفیت داشته و بیش از آنچه که فکرش را کنند، کاربردی و مفید خواهد بود.
مقرون به صرفه بودن
یک مزیت رپورتاژ نسبت به دیگر روشهای تبلیغاتی هزینه کم و به صرفه آن میباشد. به عنوان مثال اگر شما بخواهید یک بنر تبلیغاتی در سطح شهر داشته باشید باید چند میلیون هزینه کنید! در حالی که با رپورتاژ دادن در رسانهها هزینه بسیار کمتری برای شما به وجود میآورد و این قطعا مزیت بزرگی به حساب میآید.
دائمی بودن رپورتاژ
مزیت دیگر رپورتاژ آگهی که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد دائمی بودن آن است. مقالهای را که شما در یک سایتی منتشر میکنید برای همیشه باقی خواهد ماند و این مورد در مورد اکثر سایتها صدق میکند. حضور دائمی رپورتاژ شما میتواند در گوگل رتبه کسب کند و از طریق آن میتوانید خودتان را به مخاطبان معرفی کنید.
معیارهای انتخاب رسانه برای انتشار رپورتاژ خبری
- موضوع سایت منتشر کننده: هرچقدر موضوع سایت منتشرکننده به سایت شما نزدیک باشد امکان این که مخاطبان شما تبدیل به مشتری شوند بیشتر است. همچنین مرتبط بودن موضوع بر روی سئو سایت شما تاثیر زیادی میگذارد.
- اعتبار سایت از لحاظ سئو: هر چقدر یک وبسایت اعتبار بیشتری نزد گوگل داشته باشد رپورتاژ گرفتن از آن تاثیر گذارتر است. یکی از ابزارهای سنجش اعتبار سایت ابزار Mozbar است که میتوانید بر روی مرورگر خود نصب کنید.
- تعداد و نوع لینک: هر سایت قوانین مخصوص به خود را برای انتشار رپورتاژ دارد. اما به صورت کلی سایتهایی که لینک فالو میدهند طبیعتا ارزش بیشتری دارند.
- دائمی یا موقت بودن: همانطور که قبلا اشاره کردیم رپورتاژ آگهیها دائمی هستند اما برخی از وبسایت ها رپورتاژ خبری شما را به صورت مدت دار منتشر میکنند و بعد از مدت آن پاک خواهد شد. رپورتاژ دادن در چنین سایتهایی تاثیر طولانی مدتی ندارد. بنابراین پیشنهاد میکنیم که از دائمی بودن انتشار رپورتاژ خود اطمینان حاصل کنید.
فاکتورهای مهمی که باید در نوشتن رپورتاژ آگهی رعایت کنید
به طور خلاصه میتوان گفت در نوشتن رپورتاژ آگهی باید به نکات زیر دقت داشته باشید:
- ساده و روان بنویسید. به یاد داشته باشید استفاده از کلمات مبهم و جملات طولانی تنها مخاطبان را از شما دور خواهند کرد.
- مشکل و نیاز مخاطب را شناسایی کنید.
- برای رفع مشکل راهحل ارائه دهید.
- اطلاعات ارزشمند در اختیار مشتری قرار دهید.
- از آیتمهایی نظیر کال تو اکشن call to action (دعوت به خرید) به درستی استفاده نمایید.
- اصول نگارشی را رعایت کنید.
جمع بندی
امروزه رپورتاژ آگهی یکی از تاثیرگذارترین و کارآمدترین ابزارهایی است که به منظور تحقق اهداف مختلفی، مانند شناخته شدن برند، تقویت اعتبار بیزینس و یا سئو سایت، از آن بهرهبرداری میشود. لازم است بدانید که رپورتاژ، به عنوان نوعی محتوای خبری است و برای نوشتن آن میبایست با اصول و قواعد خاصی آشنایی داشته باشید. درواقع بدون در نظر گرفتن اصول ویژه نگارش رپورتاژ، نمیتوان انتظار داشت که اهداف مدنظرمان محقق شوند. در این مطلب به شما گفتیم که رپورتاژ آگهی چیست و چرا کسب و کارها به نوشتن رپورتاژ نیاز دارند و این نوع محتوا چه مزایایی برای آنان به ارمغان میآورد.