کلمه سئو seo که مخفف حروف اول کلمات (Search Engine optimization) است، در واقع به بهینهسازی برای موتورهای جست و جو معنی شده و شامل فاکتورهای بی شماری است. مدیریت و بهینهسازی برای موتورهای جست و جو کاری تخصصی است که نیاز به ابزارهای مشخصی دارد. در این مقاله مهمترین ابزارهای رایگان بهینهسازی سایت که هر سئوکار حرفه ای به آنها نیاز دارد را معرفی کرده و شما را با نحوه استفاده از این ابزار، به طور دقیق و شفاف آشنا میکنیم.
- گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
- گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)
- Google Keyword Planner (ابزار بررسی کلید واژه)
- moz bar (نرم افزار سئو)
- Ahrefs (ابزار کلیدواژه سئو)
- KWFinder (ابزار کلیدواژه سئو)
- Ubersuggest (ابزار پیگیری کلیدواژه)
- Woorank (ابزار رتبهدهی سئو)
- Google Trends (ابزار بررسی سئو)
چرا باید سایت خود را بهینه و مدیریت کنیم؟
پیش از پرداختن به ابزارهای رایگان بهینهسازی سایت، این نکته مهم را باید خاطر نشان کنیم که هدف سئو کسب جایگاه برتر در نتایج گوگل و سایر موتورهای جست و جو است. اگر در جایگاه اول نتایج سرچ باشید، شما بیشتر دیده میشوید و این همان هدف طلایی صاحبان وبسایتها و کسب و کارها است که با بیشتر دیده شدن در گوگل، محصول یا خدمات هم توسط مشتری بیشتر دیده میشود و این یعنی فروش بیشتر و سود بالاتر.
ابزارهای رایگان بهینهسازی و سئو
در ادامه به معرفی بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی میپردازیم.
ابزارهای بررسی کلمه کلیدی
Google Keyword Planner
این ابزار یکی از بهترین ابزارهای رایگان گوگل برای برای پیدا کردن کلمات کلیدی است و طرفداران زیادی دارد. این ابزار کاملا رایگان است و برای گذر از مرحله کمپین ادورز که نیاز به پرداخت هزینه دارد، مطالعه مقاله ابزار Google Keyword Planner را به شما پیشنهاد میکنیم.
با استفاده از گوگل کیورد پلنر میتوانید کلمات کلیدی رقبا، آنچه کاربران سرچ میکنند و بهترین کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنید. همچنین میتوانید تعداد جست و جوی کلمات مورد نظرتان را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه بررسی و تحلیل کنید.
Ubersugges
از این ابزار هم برای جستجو محتوا و هم ابزاری برای جستجوی کلمات کلیدی میتوان استفاده نمود. در این ابزار با وارد نمودن عبارت کلیدی و انتخاب رسانه مورد نظر مثلا وب، تصاویر، یاهو و تعیین نمودن اولویت زبان، Ubersuggest علاوه بر فهرستی از نتایجی که مورد استفاده و مرتبط با موضوع مورد نظر شماست، تعداد دفعات جستجو، CPC میزان هزینه به ازای هر کلیک، و نرخ رقابت را بر حسب درصد به شما می دهد.
به عنوان مثال برای جستجو کلمه کلیدی “بازاریابی محتوایی” 913 نتیجه که حجم جستجوی 18,100تایی، CPC به ارزش 23.25$ و نرخ رقابتی 0.58 دارد، به دنبال خواهد داشت. در پایین صفحه نیز، متغیرها و چگونگی تغییرات آنها را نمایش میدهد. به عنوان مثال با جستجوی “تبلیغات وابسته”، تعداد دفعات جستجو برابر با 140، CPC به ارزش 4.70 دلار، و نرخ رقابت 0.36 را میبینیم.
برای استفاده از این ابزار نیازی به عضویت ندارد و برخلاف Keyword Planner که یک محدوده را نشان میدهد، این ابزار تعداد دفعات واقعی جستجو و میزان رقابت را نشان می دهد.
Google Trends
با استفاده از این ابزار میتوانید روند تغییرات جست و جوی یک کلمه کلیدی را در دوره زمانی خاص و یک محدوده جغرافیایی به دست بیاورید. البته این ابزار مانند ابزارهای قبلی امکان بررسی و مقایسه کلمات و عبارات کلیدی را هم فراهم کرده است. با استفاده از گوگل ترندز متوجه میشوید که عبارتی مانند “بهترین ابزارهای بهینهسازی سایت” در کدام شهرها، چه اندازه و در چه دوره زمانی سرچ میشود.
Ahrefs
ابزار جدید و قدرتمندی است؛ پیشنهاد ما این است که قبل از استفاده از نسخه اصلی، نسخه آزمایشی آن را مورد استفاده قرار دهید. زیرا نسخه اصلی ابزار Ahrefs ماهانه حدود 100 دارهزینه برای شما خواهد داشت. در مجموع این ابزار اطلاعات کافی و ارزندهای راجع به تحلیل رقبا، کلیدواژهها، امتیاز دامنه، تعداد بک لینکهای دامنه، بررسی لینکهای فالو و نوفالو و ارزیابی محتوا را در بر دارد.
KWFinder
یک ابزار فوق العاده برای جستجو کلید واژههاست که به وسیله آن کلید واژههای بسیار طولانی سختی پایین و سرچ بالا را به دست آورد. این ابزار دارای رابط کاربری بالایی است و معیار مناسبی برای جستجو کلی در واژههاست. این ویژگیها تماما به بهبود سئو سایت کمک میکنند. مزیتی که این ابزار دارد این است که 10 روز به طور کاملا رایگان و آزمایشی استفاده کنید و پس از آن با نسخه پولی از تمام امکانات آن استفاده نمایید.
بهترین ابزارهای تحلیل و آنالیز سئو
Google Analytics
ابزاری است برای رصد کردن سایت و هدف از استفاده گوگل آنالیتیکس بهینه کردن وبسایت با کمک دادهها و گزارشات این ابزار است. گوگل آنالیتیکس، گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز همه اصطلاحاتی هستند که توسط کاربران ایرانی استفاده میشوند و در سرچ های خود به کار میبرند.
ابزار رایگان و قدرتمندی مثل گوگل آنالیتیکس اطلاعات بسیار مفیدی راجع به تحلیل سایت ارائه میکند. اطلاعات ارزشمندی مانند: کاربر چطور و از چه راههایی وارد سایت شما میشود، چه رفتاری بر روی سایت دارد، چه مقدار زمانی بر روی سایت توقف دارد، با رایانه یا موبایل در حال بازدید از سایت است را به سادگی و با شناخت گوگل آنالیتیکس بدست میآورید.
اهمیت فراوان ابزار گوگل آنالیتیکس باعث شد تا در این مقاله به عبارات و کلمات کلیدی این ابزار اشاره کنیم تا در به کار بردن آنها سهولت بیشتری داشته باشید.
پیشنهاد ویژه: آموزش گوگل آنالیتیکس
- متریکها metrics
- ابعاد Dimensions
- دورهها Sessions
- کاربران Users
- بازدیدکنندگان Visitors
- بازدید صفحات Pageviews
- صفحهها یا دورهها Pages and Sessions
- میانگین زمانِ دوره Avg. Session Duration
- نرخ پرش Bounce Rate
- دورههای جدید New Sessions
- اهداف Goals
- تبدیلها Conversions
- کمپینها Campaigns
- جذب Acquisition
- رفتار Behavior
Google Search Console
سرویس آنلاین رایگانی است که موتور جست و جوی گوگل، آن را در اختیار کاربران قرار داد و پیش از این به نام گوگل وبمسترتولز(webmaster tools) شناخته میشد. این ابزار شباهتهای بسیاری با گوگل آنالیتیکس دارد اما تفاوت بنیادین این دو ابزار با یکدیگر در نحوه تحلیل رفتار کاربران است. در گوگل سرچ کنسول شما رفتار کاربر را قبل از ورود به سایت مشاهده و تحلیل میکنید اما در گوگل آنالیتیکس بررسی رفتار کاربر پس از ورود به سایت امکان پذیر است.
تفاوت دیگر میان این دو ابزار فوق العاده، این است که در گوگل آنالیتیکس تعامل کاربر با سایت مورد ارزیابی قرار میگیرد اما در گوگل سرچ کنسول، تأثیر موتورهای جست و جو بر روی سایت بررسی میشود.
Google Page Speed Insights
ابزار Google Page Speed Insights یکی از ابزارهای مهم گوگل در زمینه بررسی سرعت سایت میباشد. سرعت فاکتور بسیار مهمی در سئو است و تاثیر زیادی در رتبهبندی سایتها دارد. با استفاده از این ابزار شما میتوانید سرعت سایت خود را هم در موبایل و هم در دسکتاپ بررسی کنید. بعد از آن که آدرس مدنظر خود را وارد کردید شاخصهای متعددی از سرعت صفحه موردنظر به شما میدهد.
GTmertix
gtmetrix یکی از بهترین و قویترین ابزارهای آنالیز سئو است که کاربران زیادی در ایران از آن استفاده میکنند و بیشترین ترافیک سایت gtmetrix در سال 2017 از سمت ایران بوده است. این سایت بیشتر برای تست سرعت مورد استفاده قرار میگیرد ولی گزارشی که ارائه میدهد شامل وضعیت کدها، حجم تصاویر، حجم فایلهای استایل و جاوا، حجم صفحه، ترتیب بارگزاری اجزا وبسایت و… میباشد. این سایت قابلیت دارد تمام مواردی که در لود شدن سایت شما تاثیرگذار است را به شما نمایش دهد و از نقاط ضعف و اشکالاتی که ممکن است در لود شدن سایت تاثیر گذارد آگاه شوید.
Woorank
Woorank ابزارهای بسیاری در زمینه سئو سایت دارد. این سایت، وبسایت شما را مورد بررسی قرار داده و راه حلهایی برای افزایش بازدید و فروش ارائه میکند. برای اینکه بتوانید از تمام مزایای آن استفاده کنید نسخه پریمیوم را خریداری کنید. مواردی که این سایت مورد بررسی قرار میدهد شامل: بررسی سئو نسخه موبایل، دادههای شبکههای اجتماعی، بک لینک، رتبه بندی SERP، قابلیت استفاده و بهینه سازی سرورها میباشد.
از این ابزار آژانسهای وب، طراحان، وب مسترها، کارشناسان سئو و بازاریابان دیجیتال استفاده میکنند. این سایت ابزارهای کارآمد خود را به بیش از 40000 شرکت ارائه میدهد.
moz bar
MozBar به عنوان یک افزونه در کروم مورد استفاده قرار میگیرد و شامل چند افزونه در یک افزونه است. با ایجاد یک حساب کاربری در آن به راحتی از امکانات آن استفاده نمایید. در این افرونه لیستی جامع از تجریه و تحلیل مشکلات فنی سئو، محتوای وبسایت، پست در شبکههای اجتماعی و بک لینک به شما ارائه میدهد. لازم به ذکر است خود این افزونه مقداری سایت شما را کند میکند، پس بهتر است در زمان نیاز آن را فعال کنید.
سخن پایانی
در این مقاله از وبلاگ آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس، به طور کلی بهترین ابزارهای بهینهسازی سایت را مورد بررسی قرار دادیم و تلاش کردیم با ارائه بهترین ابزار موجود، ویژگی رایگان بودن را هم در نظر بگیریم. البته به دسته بندی ابزارها هم توجه کردیم، چیزی که در کمتر سایتی به چشم میخورد و مخاطبین را دچار سردرگمی در سرچ این ابزارها میکند.
اگر شما هم به خدمات سئو نیاز دارید، میتوانید از طریق صفحه خدمات سئو نتیجه اول گوگل باشید.