همانطور که میدانید، به منظور سئو و بهینهسازی یک سایت، لازم است یکسری فاکتورها بررسی و بهبود پیدا کنند تا وبسایت ما به رتبه دلخواهمان برسد. یکی از این موارد مهم، انکرتکست است که نقش بسیار مهمی در سئو دارد. اگر بتوانید به درستی از این فاکتور استفاده نمایید، قادر خواهید بود به رتبه خوبی در موتورهای جستجو دست پیدا کنید. در این مقاله، قصد داریم به بررسی انکرتکست چیست بپردازیم و این عامل تاثیرگذار در سئو را معرفی کنیم و انواع آن را شرح دهیم. اگر شما هم یکی از علاقهمندان حوزه سئو هستید، پیشنهاد میکنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید!
انکرتکست (Anchor Texts) چیست؟
به طور خلاصه، به عنوان یا متنی که قابلیت کلیک کردن داشته باشد، انکرتکست میگویند. در زبان انگلیسی، معنای لغوی (Anchor) لنگر است. درواقع این نوع کلمات یا عبارات، مانند لنگری هستند که مبدا را به مقصد متصل کرده و به کاربر در فهم بیشتر مفاهیم کمک میکنند. همه ما در زمان وبگردی با جملاتی در صفحات وب روبرو شدهایم که به رنگ آبی هستند و در زیر آنها یک خط وجود دارد. با کلیک بر روی این لینکها، میتوانیم بین صفحات جابجا شویم. این جملات آبی رنگ همان انکرتکستها هستند. وبمسترها یا سئوکاران با استفاده از این مورد، میتوانند اطلاعات کاملتر، که در رابطه با محتوای صفحه هستند را به کاربران ارائه دهند.
خوب است بدانید، یکی از مهمترین اهداف موتورهای جستجو این است که اطلاعات مرتبط و جامع به کاربر ارائه شود. به همین دلیل، به کارگیری Anchor Texts به بهتر دیده شدن صفحه شما کمک میکند. ارتباط مستقیم این متون با صفحات لندینگ، باعث میشود تا در صورت ازستفاده از آنها، الگوریتمهای گوگل متوجه این موضوع شوند. همچنین اگر بخواهید کاربران را به صفحات داخلی سایت خود هدایت کنید، انکرتکستها میتوانند در این زمینه بسیار کارساز باشند و به دنبال آن، ترافیک سایت نیز افزایش خواهد یافت.
با انواع انکرتکست آشنا شوید!
بعد از این که با مفهوم انکرتکست چیست آشنا شدیم باید بدانید که این دسته از متون قابل کلیک، انواع متفاوتی دارند که هرکدام از آنها با اهداف و مقاصد گوناگون در بین مطالب یک صفحه جای داده میشوند. در ادامه با انواع آن آشنا خواهید شد.
نام تجاری (Branded)
اگر بخواهید نام برند خود را در محتوای صفحه به کار ببرید، میتوانید برای توصیف لینک، از آن استفاده کنید.
انکرتکست هممعنی (LSI)
اگر از کلمات هممعنی با کلمه کلیدی، در متن خود استفاده کرده و آن را به لینک قابل کلیک تبدیل کنید، درواقع یک LSI Anchor Text ایجاد کردهاید. به عنوان مثال، کلیدواژه موردنظر شما (بهنیهسازی سایت) است و کلمه (سئو) میتواند به عنوان یک LSI برای آن تعریف شود.
تطبیق کلی (Exact Match)
در متن لینک این نوع انکرتکست، از کلیدواژه استفاده میشود. به عنوان مثال، مقاله شما درمورد (ابزارهای موردنیاز برای سئو) است. شما میتوانید با ایجاد یک لینک با همین عنوان، کاربران را به سمت مطالب کاملتر و جامعتر درمورد این موضوع هدایت کنید. این نوع از متون لینکدار، کاربردهای فراوانی دارند. اما استفاده بیش از حد از آن هم کار درستی نیست و سبب جریمه شدن سایت میشود.
لینک عریان (Naked Link)
در این نوع لینکها، به جای استفاده از یک کلمه خاص، از URL موردنظرمان استفاده میکنیم. بنابراین در هر صفحهای که با یک آدرس روبرو شدید، بدانید که نوع انکرتکست آن Naked Link است.
عمومی (Generic)
احتمالا در زمان مطالعه مطلبی در فضای وب، با جملاتی مانند بیشتر بخوانید، اینجا، اینجا کلیک کنید، اطلاعات بیشتر، دانلود و… روبرو شدهاید. تمام این موارد که معمولا در اکثر سایتها به چشم میخورند، از نوع انکرتکستهای عمومی هستند. این نوع از عبارات لینکدار، سبب میشوند تا کاربر ترغیب به انجام کار موردنظرمان شود و تا حدودی تعامل با سایت بهبود پیدا میکند.
تطبیق جزئی (Partial Match)
تصور کنید که در صفحه خود لینکی با عنوان (انواع روشهای دیجیتال مارکتینگ) دارید. حال اگر بخواهید از این مطلب به مقالهای با موضوع (دیجیتال مارکتینگ) ارتباط برقرار کنید، لازم است از انکرتکست استفاده نمایید. در اینجا، لازم است از نوع Partial Match استفاده کنید تا بدین وسیله کاربران را به صفحهای با توضیحات بیشتر و کاملتر متصل نمایید.
طولانی (Long Tail)
انکرتکست Long Tail درواقع همان نوع تطبیق جزئی است؛ با این تفاوت که در آن از کلمات بیشتری استفاده شده و به جزئیات بیشتری از محتوا اشاره دارد.
کلمه کلیدی و برند (Brand + Keyword)
در بسیاری از مطالب، نویسنده محتوا یا سئوکار، کلیدواژه و نام برند را در کنار یکدیگر به کار میبرند. سپس با تبدیل آن به انکرتکست، به کاربر این مفهوم را القا میکنند که حوزه تخصصی این برند چه چیزی است.
تصویر (Image)
در اینجا به جای آنکه مانند سایر نوعهای انکرتکست از متن استفاده شود، به تصاویر لینک میدهیم. درواقع انکرتکست همان Alt tag تصویر میباشد. استفاده از چنین لینکهایی باعث میشود تا رباتهای گوگل به تصاویر نیز توجه کرده و در زمان ارزیابی سایت، این موارد را لحاظ کنند.
چگونه در سایتمان بهترین انکرتکستها را ایجاد کنیم؟!
تا این قسمت از مطلب با مفهوم انکرتکست و انواع آن آشنا شدید. حال زمان آن رسیده که چگونگی ایجاد آنها را نیز بیاموزید. برای آنکه بتوانیم به بهترین شکل ممکن این لینکها را در مقالات خود جای دهیم و رتبه سایتمان ارتقا پیدا کند، لازم است یکسری اصول را بدانیم. در ادامه به شرح این نکات میپردازیم.
انواع مختلف انکرتکست را استفاده کنید
لازم نیست که در یک صفحه صرفا یک نوع متن قابل کلیک استفاده شود، بلکه استفاده از چند نوع متنوع، سبب جذابیت بیشتر متن میشود. از طرفی دیگر، استفاده از یک نوع، باعث حساسیت الگوریتمهای گوگل و درنهایت جریمه شدن سایت شما خواهد شد.
لینکدهی و یا دریافت پیوند از سایتهای مخرب را متوقف کنید!
یکی از راههای موفقیت انکرتکستها که باعث ارتقا رتبه سایت میشود این است که به لینکهای مخرب یا همان اسپم، لینک ندهید. این کار آسیبهای جدی به رتبه سایت وارد کرده و ممکن است گوگل از افزایش رتبه صفحات جلوگیری کند. زمانی که شما به یک صفحه پیوند میزنید، به آن معنا است که از محتوای آن خبر دارید و آن را تایید میکنید. حال اگر سایت موردنظر اسپم باشد، رباتهای موتور جستجو متوجه این موضوع میشوند و شما را نیز دچار مشکل میکنند.
مرتبط بودن انکرتکست با مفهوم صفحه هدف
کلمه یا متنی را که به عنوان انکرتکست انتخاب میکنید، باید مخاطب را دقیقا به صفحهای که با آن مرتبط است، هدایت کند. در غیر این صورت، حس فریبخوردگی برای کاربر ایجاد میشود و این موضوع صدمات سنگینی به سئو سایت وارد خواهد کرد.
استفاده از تگ آلت برای تصاویر
استفاده از متن جایگزین یا همان تگ آلت، یکی از نکات مهم در سئو است. این کار باعث میشود که رباتهای گوگل از موضوع تصویر شما مطلع شوند و آن را در قسمت جستجوهای تصویری گوگل به نمایش درآورند. اگر تمایل به اتصال یک لینک به یک تصویر دارید، لازم است که برای آن یک تگ آلت در نظر بگیرید.
انکرتکست باید متمایز باشد
متمایز بودن انکرتکست به وسیله رنگ و یا سایز فونت، باعث میشود که کاربر قابلیت کلیک کردن آن را تشخیص دهد. در غیر این صورت، هیچ کلیکی بر روی آنها انجام نشده و اثری بر رتبهبندی سایت نخواهد داشت.
استفاده از Exact Match در لینکسازی داخلی
در لینکسازی، استفاده درست و اصولی از انکرتکست Exact Match میتواند بهترین گزینه باشد. البته به یاد داشته باشید که در این زمینه نباید زیادهروی کنید و در کنار آن، از انواع دیگر نیز کمک بگیرید.
انکرتکستها باید طبیعی به نظر برسند
یکی از مهمترین نکاتی که به طبیعی بودن انکرتکستها کمک میکند این است که به نحوه توزیع آنها دقت داشته باشید. با توجه به این نکته، گوگل نیز درمییابد که سایت شما کاملا طبیعی است و اقدام به بررسی آن میکند. استفاده از متنهای گمراهکننده و اشتباه، بدون شک شما را با مشکل روبرو خواهد کرد.
پرهیز از استفاده از متنهای عمومی
هرچند که جملات عمومی هم در زمره انکرتکستها قرار میگیرند، اما استفاده از آنها یکی از بدترین کارهای ممکن است! از آنجایی که گوگل به عباراتی مانند اینجا کلیک کنید و… بسیار حساس است، بهتر است از این موارد استفاده نکنید و یا تا حد ممکن، به کار بردن آنها را کاهش دهید.
انکرتکستها را در کدام قسمتهای متن استفاده کنیم؟
همه ما میدانیم که گوگل اهمیت بسیار زیادی برای تجربه کاربری قائل است. به همین دلیل، به منظور دستیابی به بهترین نتیجه، لازم است به محل قرارگیری انکرتکستها دقت لازم را داشته باشید. سئوکاران معمولا از این نوع لینکها در بخشهایی استفاده میکنند که احساس میشود کاربر نیاز به مطالعه بیشتر درمورد موضوع دارد. به یاد داشته باشید، انکرتکستها به دلیل لینکهایی که در دل خود دارند، به لینکسازی و بهبود رتبه سایت کمک میکنند. بنابراین لازم است به خوبی اصول لینکسازی را بدانید و رعایت نمایید.
جمع بندی
یکی از فاکتورهای مهمی که نقش قابل توجهی در بهبود سئو سایت دارد، انکرتکستها هستند. این نوع کلمات یا عبارات، مانند راهنماهایی هستند که به رباتهای گوگل در تشخیص سایتهای متقلب از سایرین کمک میکنند. علاوه بر این، انکرتکست به کاربر اطلاعات بیشتری درمورد موضوع موردنظرش میدهد و در بهبود تجربه کاربری نقش مهمی ایفا میکند. به طور کلی، مزایا و اهمیتهای زیادی برای این عامل سئو میتوان نام برد که در این مقاله به آنها اشاره شد. همچنین سعی بر آن داشتیم تا شما را با انواع انکرتکستها نیز آشنا کنیم.
جهت کسب مشاوره در زمینه سئو میتوانید با مشاوران سئو در مشهد دیجیتالیکس ارتباط برقرار کنید.