بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
تبلیغات دیجیتال

بررسی تفاوت‌های تبلیغات بنری و همسان

بررسی تفاوت‌های تبلیغات بنری و همسان
5/5 - (1 امتیاز)

همان‌طور که می‌دانید، یکی از اصلی‌ترین اقدامات کسب و کارها برای برقراری ارتباط با مخاطبینشان تبلیغات است. امروزه با به روی کار آمدن مفهوم دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات دیجیتالی و آنلاین رونق قابل توجهی پیدا کرده است. از طرفی بررسی‌ها نشان می‌دهند که در بسیاری از موارد تبلیغات آنلاین کارآمدتر از تبلیغات سنتی هستند. یکی از مرسوم‌ترین تبلیغاتی که تا به حال هریک از ما با آن مواجه شده‌ایم، تبلیغات بنری می‌باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی ویژگی‌های این نوع تبلیغات بپردازیم و تبلیغات بنری و همسان را با یکدیگر مقایسه کنیم. اگر شما هم به دنبال راهی برای رونق کسب و کار خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید. همراه ما در  شرکت دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس باشید.

منظور از تبلیغات بنری چیست؟

تعریف تبلیغات بنری به زبانی ساده عبارتست از: اجرای استراتژی‌های تبلیغاتی و قرار دادن بنرهای طراحی شده ویژه کسب و کارها در سایت‌های پربازدید. زمانی که مخاطبین این بنر را مشاهده می‌کنند، علاوه بر آشنایی با برند، احتمال زیادی دارد که بر روی آن کلیک کنند و ترافیک سایت موردنظر نیز افزایش یابد. بنرهای تبلیغاتی در دو نوع ثابت و متحرک قابل اجرا هستند. هدف از این‌گونه بنرها که معمولا در دل وب‌سایت‌ها جای می‌گیرند، افزایش ترافیک سایت و معرفی کسب و کار موردنظر است. علاوه بر این، موارد زیر نیز جزو اهداف این روش تبلیغاتی هستند:

  • جذب مخاطب بیشتر
  • اطلاع رسانی درمورد تخفیفات و پیشنهادات در رابطه با محصول و سرویس موردنظر

مزایای تبلیغات بنری

در بین کسب و کارهای مختلف به ویژه مشاغل اینترنتی، استفاده از تبلیغات بنری طرفداران زیادی را به جذب کرده است. پرطرفدار بودن این روش به دلیل مزایایی است که برای یک کسب و کار ایجاد می‌کند. چند مورد از مزایای آن عبارتند از:

  • امکان استفاده از گیف در بنرها و افزایش جذب کاربر از این طریق
  • قابل رصد بودن روند تاثیرگذاری این نوع تبلیغات و تهیه گزارش و بهینه‌سازی آن
  • افزایش قابل توجه میزان بازدید سایت از طریق کلیک بر روی بنر

معایب تبلیغات بنری

هرچند که عده زیادی اصلی‌ترین روش تبلیغ کسب و کار خود را استفاده از تبلیغات بنری برگزیده‌اند، اما این روش هم مانند روش‌های دیگر علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

  • ممکن است به دنبال افزایش بازدید سایت، مشتریان و مخاطبین هدفمندی ایجاد نشوند.
  • کلیک غیرهدفمند بر روی تبلیغات، سبب افزایش نرخ پرش سایت می‌شود.
  • نمایش بیش از حد بنرهای تبلیغاتی باعث آزار کاربران می‌شود.
  • ساخت یک بنر تبلیغاتی جذاب و موثر به صرف هزینه بالایی نیاز دارد.
  • امکان مخفی ماندن تبلیغات از دید کاربر، به دلیل حجم بالای مطالب در سایت وجود دارد.

وجود این معایب در این روش تبلیغاتی، سبب شده استفاده از آن در اکثر نقاط جهان کاهش یابد. کاهش استفاده از این روش، استفاده از تبلیغات همسان یا نیتیو را پررونق‌تر کرده است. درواقع به گونه‌ای روش همسان جایگزین بنرهای تبلیغاتی شده‌ است. در ادامه بیشتر درمورد تبلیغات بنری و همسان و مقایسه آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

معایب تبلیغات بنری

تبلیغات همسان چه نوع تبلیغاتی است؟

تبلیغات همسان یا نیتیو (Native) به آن دسته از تبلیغات گفته می‌شود که هم‌خوانی و یکپارچگی کامل با محتوای سایت دارند. این هم‌خوانی به گونه‌ای است که در زمان دیدن کاربر از سایت، هنگامی که با این نوع تبلیغات روبرو می‌شود، بدون آن که ذهنش از موضوع اصلی که مدنظر دارد فاصله بگیرد، بر روی بنر کلیک کرده و وارد سایت دیگری خواهد شد. درواقع هدف چنین تبلیغاتی این است که مطالعه مطلب سایت توسط کاربر قطع نشود و از نظر بصری وجود بنرهای ناهمسان او را آزار ندهد. کارشناسان حوزه تبلیغات معمولا این روش را با سه فرمت پیاده سازی می‌کنند.

  1. فرمت درون متنی
  2. تبلیغات اسپانسری شبکه‌های اجتماعی
  3. تبلیغات به صورت مطالب پیشنهادی

انواع مختلف تبلیغات همسان را بشناسید

تبلیغات نیتیو هم مانند سایر روش‌های تبلیغاتی به چندین شکل و نوع متفاوت انجام می‌شود. در این بخش، به شش مورد از انواع کلی این روش تبلیغاتی اشاره کرده و توضیحات پیرامون هر یک را ارائه می‌دهیم.

حتما بخوانید: تبلیغات همسان چیست؟

تبلیغات درون محتوای (In Feed)

گاهی اوقات دیده می‌شود که سایت‌هایی مانند فوربز، محتواهایی به عنوان محتوای اسپانسر شده را در بین سایر مطالب معمولی خود قرار می‌دهند. نام دیگر این شیوه تبلیغاتی، درون محتوایی است. صفحه‌ای در شبکه اجتماعی اینستاگرام را در نظر بگیرید که در میان پست‌هایی که منتشر می‌کند، برای یک محصول یا کسب و کار خاص هم تبلیغات انجام می‌دهد. این روش تبلیغاتی نیز در زمره تبلیغات همسان قرار دارد.

تبلیغات پولی در موتورهای جستجو

یکی دیگر از انواع تبلیغات نیتیو، تبلیغات پولی در موتورهای جستجو مانند گوگل ادوردز می‌باشد. شما می‌توانید با پرداخت مبلغی مشخص به گوگل، در یک کلمه کلیدی خاص، در رتبه اول لیست جستجوها قرار بگیرید. این‌گونه تبلیغات که با کمک موتورهای جستجو صورت می‌گیرند، معمولا نتایج خیلی خوبی دارند و باعث می‌شوند مشتریان، محصولات موردنظرشان را راحت‌تر انتخاب کنند. خوب است بدانید، این نوع تبلیغ نیتیو، منحصر به فرد نبوده و نتایج جستجو کاملا ارگانیک و طبیعی به کاربر نشان داده می‎‌شوند.

تبلیغات پولی

ویجت‌های پیشنهادی یا مطالب توصیه شده

یکی دیگر از انواع تبلیغات همسان، ویجت‌های پیشنهادی است که در وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و نتایج صفحات مختلف گوگل مشاهده می‌شود. این ویجت‌ها که در قالب تبلیغات هستند، معمولا در کنار صفحه وب و یا در پایین مقاله قرار می‌گیرند. ویجت‌ها معمولا محتواهایی را به کاربران نشان می‌دهند که ممکن است موردنظر یا موردپسندشان باشند.

لیست‌های تبلیغاتی

آیا تا به حال به سایت‌هایی که در زمینه فناوری فعالیت می‌کنند، سر زده‌اید؟ این نوع سایت‌ها، محتواهایی مانند مقایسه انواع هدفون یا هر دستگاه دیجیتالی دیگری منتشر می‌کنند. در چنین محتواهایی، درمورد انواع مشخصات دستگاه موردنظر توضیح داده می‌شود و پس از آن لینکی در همان صفحه قرار می‌گیرد که اگر بخواهید می‌توانید به آن مراجعه کرده و دستگاه موردنظرتان را خریداری نمایید.

مدل دیگری از لیست‌های تبلیغاتی این‌گونه است که مثلا اگر شما در یک فروشگاه اینترنتی به دنبال یک کتاب خاص بگردید، آن سایت محصول موردنظرتان را نمایش می‌دهد. اما در پایین صفحه لیستی از کتاب‌های مشابه کتاب موردنظرتان را نیز پیشنهاد می‌دهد تا اگر خواستید آن‌ها را هم خریداری کنید.

تبلیغات بنری با اجزای همسان

این مدل تبلیغات دقیقا مانند بنرها هستند که تا به حال در سایت‌های مختلف دیده‌اید. تفاوت این روش تبلیغات بنری با سایر بنرها در این است که با محتوای سایت یا صفحه‌ای که در آن قرار دارند، هم‌خوان است. به همین دلیل در دسته تبلیغات همسان قرار می‌گیرد.

تبلیغات همسان به صورت انتخابی

حتما برای شما هم پیش آمده که در حین انجام بازی با گوشی همراهتان بخواهید یک ویژگی خاص  را در بازی خود اجرا کنید. داشتن این نوع قابلیت‌ها نیاز به خرید و پرداخت تعرفه‌ای مشخص دارد. همچنین وجود چنین ویژگی‌هایی در اپلیکیشن‌های مختلف مانند اسنپ چت و سایر آن‌ها، نشان دهنده تاثیرگذاری این روش تبلیغی بر روی کاربران است. در اسنپ چت برای استفاده از برخی فیلترها نیاز به پرداخت وجه و خرید آن است.

تبلیغات همسان

تبلیغات بنری و همسان چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

باتوجه به تعاریفی که تا این بخش از مطلب درمورد تبلیغات بنری و همسان ارائه شد، واضح است که در همه جای دنیا استفاده از روش تبلیغاتی همسان کارآیی بیشتری نسبت به تبلیغات بنری از خود نشان داده است. برای آن که بدانید چه عللی سبب برتری روش همسان بر بنرهای تبلیغاتی شده، بهتر است با تفاوت‌های این دو آشنا شوید. بدین ترتیب قادر خواهید بود مناسب‌ترین روش را برای تبلیغ کسب و کارتان برگزینید و از هدر دادن سرمایه خود جلوگیری کنید. به طور کلی تفاوت‌های تبلیغات بنری و همسان به شرح زیر است:

  • تبلیغات نیتیو با محتوای سایت هم‌خوانی دارد؛ در صورتی که حوزه تبلیغاتی بنرها با محتوای سایت متفاوت است.
  • نرخ کلیک تبلیغات نیتیو بالا بوده و میانگینی نزدیک به 0.2 درصد دارد، در حالی که نرخ کلیک تبلیغات بنری پایین است. (0.05 درصد)
  • تبلیغات همسان روش مناسبی برای افزایش ترافیک وب‌سایت است، درحالی که روش دیگر منجر به ایجاد مخاطب غیرهدفمند می‌شود.
  • هزینه کلیک در تبلیغات نیتیو ایده‌آل و به صرفه است.
  • روش همسان برای کاربران سایت مزاحمت خاصی ایجاد نمی‌کند.

در انتخابتان اشتباه نکنید!

باتوجه به جدید بودن روش تبلیغاتی همسان در کشور ما، هنوز هم اغلب کسب و کارهای ایرانی از بنرهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند و بر این باورند که بازدهی این روش بسیار بالا است. ولی باتوجه به آمار به دست آمده از گوگل ترند، بازدهی تبلیغات بنری در سال‌های اخیر در سطح جهانی بسیار زیاد بوده و روند تبلیغات همسان رو به پیشرفت است. امروزه باتوجه به آمار و ارقام، پیشنهاد بیشتر کارشناسان حوزه تبلیغات، استفاده از روش همسان به جای بنر است. این روش، ظاهر تبلیغ را با رابط کاربری و نمایشی مرتبط می‌کند، اثربخشی بیشتری در تبلیغات دارد و زودتر شما را به آن چیزی که مدنظر دارید می‌رساند.

جمع بندی

تا قبل از به روی کار آمدن روش تبلیغی نیتیو (همسان) استفاده از بنرهای تبلیغاتی در سایت‌های مختلف طرفداران زیادی داشت. اما به دلیل معایبی که این روش داشت، کم کم کارشناسان حوزه تبلیغات و بازاریابی به این نتیجه رسیدند که این روش چندان کارآمد نیست و به سراغ طراحی روش‌های موثرتر رفتند. روشی که در این مقاله به شرح آن پرداختیم و انواع آن و ویژگی‌های مثبت آن را بررسی کردیم، روش تبلیغاتی همسان است.

با مقایسه تبلیغات بنری و همسان دریافتیم که استفاده از روش همسان می‌تواند بسیار موثرتر از تبلیغات بنری باشد. با توجه به آنچه که در این مطلب ذکر شد، می‌توانید به خوبی تصمیم بگیرید که کدامیک از روش‌های تبلیغات بنری و همسان مناسب کسب و کار شما است و قادر خواهید بود بهترین روش ممکن تبلیغاتی را انتخاب کنید. ما در دیجیتالیکس با برخورداری از مشاوره تبلیغاتی مشهد همراه شما برای مشاوره و انجام خدمات تبلیغات هستیم.

نویسنده

pourali

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *