بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
بازاریابی محتوا

یو ایکس رایتینگ(Ux writing) چیست و چه اهمیتی دارد؟

یو ایکس رایتینگ(Ux writing) چیست و چه اهمیتی دارد؟

اگر به اشتغال در حوزه دیجیتال علاقمند باشید، احتمالا با شغل یو ایکس رایتینگ (Ux writing) تا حدودی آشنایی دارید و حداقل یک‌بار با عنوان آن روبرو شده‌اید. امروزه یو ایکس رایتینگ نقش جدیدی در بازار کار دیجیتال دارد و همان‌طور که از نام آن پیداست، یک یو ایکس رایتر با تیم تجربه کاربری همکاری دارد. این روزها شرکت‌های بزرگ مانند گوگل، فیسبوک، آمازون و دراپ باکس به صورت مداوم به دنبال یو ایکس رایترها و یا کارشناسان تولید محتوایی هستند که علاوه بر آشنایی با طراحی تجربه کاربری، بر نگارش و ویرایش زبان هم مسلط بوده و نویسندگان حرفه‌ای هستند. اگر شما هم جزو علاقمندان به حوزه نویسندگی و تولید محتوا هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید! همراه ما در شرکت دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس باشید تا به یو ایکس رایتینگ(Ux writing) چیست بپردازیم.

یو ایکس رایتینگ یا نویسندگی تجربه کاربری چیست؟

از نظر متخصصین مربوطه، نویسندگی تجربه کاربری نوعی طراحی محسوب می‌شود. طراحی کلمات و متن‌هایی که کاربر در زمان تعامل با نرم‌افزار یا وب‌سایت، با آن مرتبط است. یو ایکس رایتینگ نیز در بسیاری مسائل به نوعی همان نویسندگی محسوب می‌شود؛ زیرا در این نوع نوشته‌ها نیز دقیقا تمامی اصول نویسندگی مانند شفافیت، انسجام، دقت، بازبینی و توجه به محتوا و نیازهای مخاطب باید رعایت شود. اما ویژگی اصلی و پررنگ نوشته‌های تجربه کاربری، اختصار و کوتاهی آن‌ها است و همین موضوع تفاوت این متون با سایر محتواها را مشخص می‌کند.

نویسندگی تجربه کاربری به معنای خلق واژگان، جملات و میکروکپی‌هایی است که کاربر نرم‌افزار، وب‌سایت و… را در مسیری درست نگه می‌دارد. یک نویسنده تجربه کاربری، علاوه بر تسلط به اصول نویسندگی، مانند: نگارش و ویرایش، سئو، برندینگ، تحقیق و پژوهش و آشنایی با پرسونای برند، باید به خوبی تشخیص دهد که برای هر بخش از نرم‌افزار، سایت و یا هر محصول دیگری چه کلمه‌ای مناسب‌تر است. نویسنده UX حرفه‌ای و کاربلد کسی است که حضور کلمات منتخب او حس نشود و کاربر مجبور نشود برای فهمیدن کلمات یا عبارات، آن‌ها را مجدد بخواند!

ux writing

یو ایکس رایتینگ چگونه ایجاد شد؟

برای اولین بار در جولای سال 2018 میلادی بود که اکثر شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری مانند گوگل، اسپاتیفای، نتفلیکس، دراپ باکس، آمازون و… آگهی‌های استخدامی برای جذب یو ایکس رایتر منتشر کردند. درواقع با انتشار آگهی مشخص شد که همه این شرکت‌ها در حال تلاش برای بهبود تجربه کاربری و تعامل بیشتر با مخاطبین و جلب اعتماد آنان هستند.

 اهمیت یو ایکس رایتینگ چیست؟

هر کاربر در زمان استفاده از وب‌سایت، اپلیکیشن یا نرم‌افزار، به گونه‌ای به جهت‌گیری نیاز دارد. تخصص نویسندگی تجربه کاربری با پر کردن شکافی بین طراحی بصری و قابلیت استفاده میان محصول و مخاطب، سعی بر ایجاد این جهت‌گیری دارد. در اکثر موارد، ممکن است محتوایی که شامل توضیح یا دستورالعمل است برای کاربر وجود نداشته باشد، اما طراحان سایت با استفاده از کلمات، مراحل را به صورت گام به گام شرح دهند. این کلمات به نوعی زیرشاخه UX محسوب می‌شوند.

همان‌گونه که برای توسعه یک محصول، تفکر استراتژیک و رویکرد انتقادی نیاز است، یو ایکس رایتینگ هم از الزامات به حساب می‌آید. پاتریک استنفورد که خود یک نویسنده UX است در این باره می‌گوید: (تیم‌های طراحی امروزه به این درک رسیده‌اند که کلمات هم مانند طراحی بصری قدرتمند و مهم هستند.) بنابراین متون UX باعث می‌شوند که یک برند یا کسب و کار بتواند با زبان کاربرانش با آن‌ها مکالمه کند و درک محصول را برای آنان ساده نماید. از این طریق می‌توان روی احساسات مخاطبین تاثیر گذاشت و یا پاسخ‌های عاطفی از آن‌ها دریافت کرد. به عبارتی دیگر، با رعایت سبک و لحن ویژه برند در یو ایکس رایتینگ قادر خواهید بود پایداری و بقای کسب و کارتان را تضمین کنید.

اهمیت یو ایکس رایتینگ

آیا یو ایکس رایتینگ همان کپی رایتینگ است؟!

اشتباهی که اکثر افراد درمورد دو عنوان شغلی یو ایکس رایتینگ و کپی رایتینگ مرتکب می‌شوند این است که معمولا هریک از آن‌ها را به جای یکدیگر به کار می‌برند! درواقع کپی رایترها، تبلیغ نویس‌هایی هستند که به خوبی بلدند چگونه از جادوی کلمات برای ترغیب مخاطب و وسوسه او برای خرید محصول موردنظر استفاده کنند. اما نویسندگان تجربه کاربری افرادی هستند که با به‌کارگیری ساده‌ترین و کوتاه‌ترین کلمات، مسیر را برای مخاطبین و یا کاربران محصول راحت‌تر کرده و آن‌ها را به سمت هدفشان هدایت می‌کنند. استفاده از این تخصص در طراحی‌های سایت باعث کاهش نرخ پرش و افزایش نرخ تبدیل می‌گردد. به بیانی بهتر، کار یو ایکس رایترها در زمان طراحی UX آغاز می‌شود، در حالی که مهارت کپی رایترها پس از خلق محصول قابل استفاده است.

حتما بخوانید: تفاوت کارشناس محتوا با کپی رایتر چیست؟

مهارت‌های موردنیاز یک نویسنده UX چیست؟

همان‌طور که گفته شد، نویسندگی تجربه کاربری از جهات گوناگون به نویسندگی شبیه است. بنابراین کسی که در این حوزه شاغل است و یا قصد فعالیت در این عرصه را دارد، باید با اصول اولیه نویسندگی آشنا باشد. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین مهارت‌های موردنیاز یک یو ایکس رایتر را معرفی می‌کنیم.

  • مسلط به نگارش و ویرایش
  • دارا بودن دایره واژگان گسترده
  • مسلط به شخصیت و لحن صدای برند و محصول
  • آشنایی کامل با پرسونای کاربران
  • تسلط کافی بر استراتژی محتوا
  • آشنایی با تخصص تجربه کاربری (UX)
  • توانایی کار گروهی و تعامل با تیم تجربه کاربری
  • مهارت در انتقال مفاهیم در کوتاه‌ترین و ساده‌ترین عبارات و جملات
  • توانایی تحقیق و بررسی و درک مخاطب و نیازهای او

یو ایکس رایتر

یک یو ایکس رایتر دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

برای آن که بدانید یک نویسنده تجربه کاربری دقیقا چه کاری انجام می‌دهد، در ادامه چند مورد از مهم‌ترین مواردی که به دست این متخصصین نوشته می‌شود را معرفی کرده‌ایم:

  • منو
  • متن کلیدهای درون محصول (کال تو اکشن)
  • یادداشت‌های راهنما
  • پیام‌های خطاها، تاییدها و اعلان‌ها

همه ما بارها با تک تک این مواردی که در بالا نام برده شد، روبرو شده‌ایم. متخصصین یو ایکس رایتر وظایفشان را در قالب تیم تجربه کاربری انجام می‌دهند و معمولا با طراحان تجربه کاربری، محققین تجربه کاربری، استراتژیست محتوا و برنامه‌نویسان به طور مستقیم همکار هستند و با آن‌ها تعامل دارند.

جمع بندی

این روزها تمامی کسب و کارها، طراحان سایت و به طور کلی طراحان تجربه کاربری تلاش می‌کنند تا بیشتری تاثیرگذاری را بر مخاطبین خود داشته باشند و با آن‌ها تعامل خوبی برقرار کنند. همان‌طور که می‌دانید، در دنیای امروز یکی از ابزارهای تاثیرگذار، محتوا است. یکی از انواع محتواهای متنی، یو ایکس رایتینگ می‌باشد که به شما در ایجاد تجربه کاربری بهتر برای وبسایت، اپلیکیشن یا نرم‌افزارتان کمک می‌کند. در این مطلب توضیح دادیم که منظور از نویسندگی UX چیست و چه اهمیتی دارد؟

نویسنده

mona

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *