بانس ریت یک نمونه از مفاهیم کاربردی در دنیای سئو و دیجیتال مارکتینگ است. کسب اطلاعات کامل در مورد این مفهوم میتواند در تحلیل عملکرد وب سایت بسیار موثر واقع شود. بهطور کلی میتوان گفت وب سایتی که دارای نرخ پرش بالایی بوده، مشتریپران است. در این مقاله کاربردی از سری مقالات مفید دیجیتالیکس قصد داشته به بررسی مفهوم بانس ریت یا نرخ پرش چیست بپردازیم. همچنین عوامل موثر بر بانس ریت یا نرخ پرش را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.
بانس ریت یا نرخ پرش چیست؟
Bounce rate یا نرخ پرش، یکی از اصلیترین عوامل تاثیرگذار در سئو سایت است و نقش قابل توجهی در موفقیت آن دارد. نرخ پرش، درصد بازدیدهایی است که طی آن کاربر بلافاصله پس از ورود و بدون تعامل با صفحات وبسایت، از آن خارج میشود. به عبارتی دیگر نرخ پرش به کاربرانی اشاره دارد که وارد یک وبسایت میشوند و بدون بررسی صفحات این وبسایت، بلافاصله از آن خارج میشوند. نرخ پرش، تعداد کاربران خارج شده از سایت را نسبت به تعداد کل کاربران، در یک بازه زمانی مشخص اندازه میگیرد. بالا بودن نرخ پرش یک وبسایت به معنی ناکارآمدی و عدم جذابیت آن وبسایت برای کاربران است. هرچه نرخ پرش یک وبسایت بالاتر باشد، تاثیر منفی بیشتری بر سایت میگذارد؛ بنابراین در صورت افزایش نرخ پرش، لازم است سایت به سرعت بررسی و بهینه سازی شود.
عوامل موثر بر بانس ریت یا نرخ پرش چیست؟
تولید محتوای مناسب
همانطور که میدانید محتوا یکی از مهمترین بخشهای موثر در سئوی سایت محسوب میشود و در کاهش نرخ پرش نیز نقش قابل توجهی دارد. چنانچه یک سایت از محتوایی خوب و باکیفیت برخوردار باشد، کاربر از بودن در آن لذت میبرد و زمان بیشتری را در آن سایت سپری میکند؛ به این صورت نرخ پرش سایت کاهش مییابد.
سرعت بارگذاری صفحات سایت
بالا بودن سرعت بارگذاری صفحات سایت، تاثیر بسیاری در کاهش نرخ پرش دارد. در صورت بالا بودن سرعت بارگذاری صفحات، نیازی نیست کاربر برای دیدن مطالب موردنظرش منتطر بماند؛ بنابراین در نیمه راه سایت را ترک نمیکند.
کاربری آسان سایت
سهولت استفاده از یک وبسایت، این فرصت را در اختیار کاربر قرار میدهد تا به راحتی با سایت ارتباط برقرار کرده و مطلب موردنظر خود را با سرعت بیشتری پیدا کند؛ از همین رو کاربری آسان و دسترسی سریع به اطلاعات وبسایت، نقش زیادی در کاهش نرخ پرش دارد.
لینک دهی داخلی
ممکن است کاربر در هنگام مطالعه یک مطلب، به موردی برخورد کند که اطلاعات کاملی نسبت به آن ندارد، چنانچه در این مطلب لینکهای داخلی وجود داشته باشد، کاربر اشتیاق پیدا میکند که درباره موضوع موردنظرش، اطلاعات بیشتری کسب نماید، در نتیجه برروی لینک، کلیک کرده و به مطالعه صفحه جدیدی از وبسایت میپردازد و این موضوع باعث کاهش نرخ پرش وبسایت میشود.
طراحی و گرافیک سایت
شکل ظاهری یک سایت تاثیر مستقیمی بر استقبال کاربران با آن سایت دارد. حتی اگر یک وبسایت دارای محتوایی خوب و باکیفیت باشد اما ظاهر نامناسبی داشته باشد، نمیتواند در جذب کاربران موفق عمل کند؛ بنابراین توصیه میشود که وبسایت خود را با یک گرافیک ساده و زیبا، کاربر پسند نمایید.
هماهنگی کلمات کلیدی با مطالب سایت
از آنجا که کاربران انتظار دارند، محتوای مرتبط با کلماتی که جستجو کردهاند را مشاهده کنند، هماهنگی کلمات کلیدی با مطالب موجود در وبسایت موضوع بسیار مهمی است و در صورت عدم هماهنگی این دو فاکتور با یکدیگر، کاربر بلافاصله سایت را ترک خواهد کرد.
ریسپانسیو بودن سایت
معمولا افراد علاقه دارند بیشتر فعالیتهای دیجیتال خود را با تلفنهای هوشمند انجام دهند؛ از همینرو تعداد کاربرانی که با تلفن همراه به وبسایتها مراجعه میکنند بسیار زیاد است. ریسپانسیو بودن یا واکنش گرایی، نقش مهمی در ماندگاری کاربران در وبسایت دارد. کاربران سایتی را که انواع صفحات را به خوبی نشان ندهد به سرعت ترک خواهند کرد.
مدیریت تبلغات
استفاده بیش از حد و نادرست از تبلیغات، نارضایتی و خروج کاربران از سایت را بهدنبال دارد. میزان استفاده از تبلیغات یک وبسایت باید بهگونهای باشد که موجب آزردگی خاطر کاربران نشود.
بررسی نرخ پرش یک وب سایت
بهطور کلی، نرخ پرش ایدهآل برای یک سایت، عددی بین 20 تا 30 درصد درنظر گرفته شده است؛ در صورتی که این عدد بین 30 تا 40 درصد باشد، نیز مشکلی ایجاد نمیکند؛ بنابراین سایتهایی که نرخ پرش آنها زیر 40 درصد است، از عملکرد مناسبی برخوردار هستند. چنانچه نرخ پرش یک سایت بالای 50 درصد باشد، نگرانکننده است و نیاز به بررسی و بهینهسازی دارد. توجه داشته باشید که برای مشاهده نرخ پرش وبسایت خود میتوانید از برنامه Google Analytics استفاده نمایید و با بررسی نرخ پرش هر یک از صفحات سایت، عملکرد بازدیدکنندگانی که وارد صفحه شدهاند را ارزیابی کنید.
علل بالا یا پایین بودن بانس ریت یا نرخ پرش چیست؟
برخی اوقات نرخ پرش به طرزی غیرواقعی بالا یا پایین نشان داده می شود، ما در این قسمت قصد داریم دلایل موثر بر این موضوع را بررسی کنیم:
روبات های اسپم
معمولا رباتها در بیشتر مواقع وارد سایت شما میشوند. بعضی از این رباتها مانند روبات گوگل، بی آزارند؛ اما برخی دیگر آزاردهنده و بد هستند و میتوانند مطالب وبسایت شما را سرقت کرده و آن را برروی سایتهای اسپمی قرار دهند. این روباتها گاهی از طریق گوگل انالیتیکس، شناسایی و وارد حساب آماری شده و باعث تغییرات نرخ پرش میشوند.
تنظیمات نادرست
دومین دلیل موثر بر نرخ پرش، تنظیمات نادرست گوگل انالیتیکس است که در بیشتر اوقات نرخ پرش را صفر نشان میدهد. در صورتی که نرخ پرش صفر را مشاهده کردید، پیش از خوشحالی باید بدانید این عدد کمی غیرواقعی است و لازم است تنظیمات مربوطه را مجدد بررسی و اصلاح نمایید.