در دنیای امروز باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و ورود آن به زندگی انسانها، هیچکس نمیتواند منکر دنیای دیجیتال و تاثیر آن بر شیوه زندگیها شود. همانطور که میدانید، این روزها هم صاحبین کسب و کارها به سراغ دنیای وب و اینترنت رفتهاند و هم مصرفکنندگان تمایل بیشتری به خرید و استفاده از خدمات آنلاین پیدا کردهاند. سوالی که معمولا برای تازه واردان این عرصه پیش میآید این است که چگونه میتوان یک کسب و کار اینترنتی موفق را راه اندازی کنند؟! اگر شما هم به تازگی به فکر داشتن یک کسب و کار آنلاین افتادهاید، پیشنهاد میکنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید! در این مقاله به شما خواهیم گفت که راه اندازی کسب و کار اینترنتی چگونه است؛ پس با آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس همراه شوید.
منظور از کسب و کار اینترنتی چیست؟!
از آن جایی که مدت زمان زیادی از رشد مشاغل آنلاین در کشور ما نمیگذرد، لازم دانستیم قبل از توضیح چگونگی راه اندازی کسب و کار اینترنتی، ابتدا در مورد معنای آن توضیح دهیم. به طور کلی هرکاری که در اینترنت انجام شود و منجر به کسب درآمد گردد، کسب و کار اینترنتی نام دارد. این نوع کسب و کارها انواع مختلفی دارند که در ادامه درباره آنها توضیح خواهیم داد.
خوب است بدانید که هر روش درآمدزایی در اینترنت را نمیتوان کسب و کار اینترنتی دانست. یک شغل آنلاین، شغلی است که صاحب اصلی آن خودتان باشید و به وسیله آن درآمد پایدار و ثابتی داشته باشید. به عنوان مثال اگر دارای وبسایتی باشید که در آن محصولات آرایشی و بهداشتی یک شرکت مشخص را به فروش میرسانید، شما دارای یک کسب و کار اینترنتی هستید.
انواع مدلهای کسب و کار اینترنتی را بشناسید!
همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم، کسب و کارهای آنلاین انواع مختلفی دارند. به عبارتی دیگر یک شخص به طرق مختلف میتواند از دنیای وب درآمد کسب کند. در این بخش قصد داریم مهمترین انواع مشاغل اینترنتی را معرفی کنیم.
فروش کالا
در این مدل از مشاغل آنلاین، کالای موردنظر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به مخاطب سایت عرضه میشود. مثال بارز این نوع کسب درآمد از اینترنت، سایت فروشگاهی دیجی کالا است. این سایت، هم خود دارای محصولاتی برای فروش است و هم کالاهای سایر کسب و کارها را به فروش میرساند و به نوعی واسطه گری میکند.
فروش خدمات
در این مدل از کسب درآمد از دنیای وب، خدمات به صورت مستقیم و یا واسطهای به مشتریان ارائه میشود. به عنوان مثال سایتهای فروش هاست و دامنه که خدمات مربوط به سرور را انجام میدهند، از این دسته از کسب و کارهای آنلاین میباشند.
آموزش و فروش محتوا
یکی از بهترین و کم دردسرترین مدلهای کسب و کار اینترنتی، تولید محتوا و فروش محتواهای آموزشی است. در واقع یکی از راحتترین روشهای درآمدزایی از اینترنت این است که محتوا تولید کنید و به پول برسید! سایتهای زیادی هستند که از طریق فروش مستقیم محتواهای آموزشی به درآمد رسیدهاند. اگر بخواهید به صورت غیرمستقیم از این روش کسب درآمد کنید، میتوانید مانند سایت زومیت به وسیله تولید محتوای مفید و جذب ترافیک بالا، تبلیغات انجام دهید و درآمد خوبی را برای خود رقم بزنید.
چگونگی راه اندازی کسب و کار اینترنتی
حال که با معنای شغل آنلاین و انواع آن آشنا شدید، نوبت به آن میرسد که به شما بگوییم راه اندازی کسب و کار اینترنتی چگونه انجام میشود؟ انجام این کار مستلزم شناخت گام به گام مراحل و عملی کردن آنها است. در این بخش از مقاله به شما خواهیم گفت که چطور با کمترین سرمایه، کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کنید.
شناسایی تواناییها
اولین کاری که برای داشتن یک شغل آنلاین و راه اندازی کسب و کار باید انجام دهید این است که تواناییهایتان را بشناسید. شما باید استعدادها و مهارتهایتان را شناسایی کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید که به سراغ چه کاری بروید. به عنوان مثال اگر فن بیان خوبی دارید، میتوانید خوب بنویسید و یا نرم افزارهای گرافیکی بلد هستید، میتوانید بر روی این استعدادهایتان تمرکز کنید و به درآمد برسید.
شاید در این مرحله به این نتیجه برسید که توانایی قابل توجهی ندارید! اما جای هیچ نگرانی وجود ندارد و شما باز هم میتوانید شغل مخصوص خود را داشته باشید. در واقع اگر مهارت خاصی هم ندارید، با استفاده از منابع نامحدود آموزشی که در وبسایتها موجود است، میتوانید اطلاعات کسب کنید و به مهارت برسید.
انتخاب حوزه کاری
بهتر است در همان اول کار این تصور که انتخاب حوزه کاری به معنای ارائه یک ایده ناب است را دور بیندازید! مقصود ما به هیچ عنوان این نیست که کسب و کارتان را با یک ایده سرشار از خلاقیت شروع کنید، بلکه ایده در این مرحله از کار اصلا مطرح نیست! در این گام، شما باید یک حوزه کاری را انتخاب کنید که به اندازه کافی طرفدار داشته باشد و به رفع نیاز عموم مردم بپردازد.
برای این که بتوانید این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید، باید تحقیق و بررسی کنید. برای انجام این کار، پیشنهاد میشود از گوگل و ابزارهایی که در این زمینه ارائه داده، استفاده کنید. به عنوان مثال یک نفر در حوزه آشپزی فعالیت میکند و از طرفی دیگر در زمینه گلدوزی هم تخصص دارد. برای این که بتواند بین این دو موضوع یک مورد را انتخاب کند، لازم است با استفاده از ابزار google trends بفهمد که کدام یک از این دو طرفدار بیشتری دارد.
بررسی سایتهای رقیب
یکی از مهمترین کارهایی که قبل از شروع و راه اندازی کسب و کارتان نیاز است انجام دهید، بررسی رقبا است. برای انجام این کار سایتهایی که در صفحه نخست جستجوی گوگل هستند و در حوزه کاری شما فعالیت دارند را شناسایی و بررسی کنید. کارهای مهمی که در این مرحله باید انجام دهید، آنالیز ترافیک سایت، بررسی قدمت سایت، تحلیل محتوا و بررسی خدمات و محصولات است.
برای هریک از کارهایی که گفته شد، ابزارهای ویژهای وجود دارد. به عنوان مثال برای بررسی ترافیک سایت میتوانید از افزونه الکسا استفاده کنید. و یا برای این که از مدت زمان فعالیت و پیشرفت سایت رقیب باخبر شوید، میتوانید از سایت whois تاریخ ثبت دامنه را به دست آورید.
بررسی محتوا، محصولات و خدمات به شما کمک میکند تا بفهمید رقیبتان چند مرده حلاج است! به عبارتی دیگر با بررسی این موارد میتوانید نقاط ضعف و قوت رقیب را بشناسید و از آنها به نفع خود استفاده کنید. شما باید با تمرکز بر روی نقاط ضعف رقبا بر آنها غلبه کنید و محتواهای قویتری ارائه دهید.
راه اندازی و طراحی سایت
از آن جایی که در این مطلب قصد داریم چگونگی راه اندازی کسب و کار اینترنتی با کمترین هزینه را شرح دهیم، در مرحله چهارم نیز نیازی نیست هزینههای آنچنانی صرف طراحی و راه اندازی سایت کنید! شما میتوانید با استفاده از آموزشهای رایگانی که در منابع مختلف مانند وبسایتها و کتابها موجود هست، به راحتی سایت خود را داشته باشید. اما اگر زمان کافی برای انجام این کار را ندارید، به دفترهای مربوطه مراجعه کنید و سفارش طراحی سایتی که مدنظر دارید را ثبت نمایید. به یاد داشته باشید به هیچ عنوان از هاستهای ارزان قیمت استفاده نکنید؛ چراکه این امر امنیت سایت شما را به خطر میاندازد. برای این که با قیمت مناسبتری صاحب وبسایت شوید، پیشنهاد ما استفاده از سیستمهای مدیریت محتوا مانند وردپرس است.
جذب ترافیک هدفمند
حتی اگر شما صاحب بهترین و حرفهایترین سایت دنیا هم باشید، تا زمانی که ترافیک بالایی نداشته باشید جزو کسب و کارهای موفق محسوب نمیشوید! منظور از ترافیک، تعداد کاربرانی است که از سایت شما بازدید کرده و با شغل شما آشنا میشوند. برخلاف باور عموم، جذب ترافیک نه تنها مستلزم صرف هزینههای گزاف برای تبلیغات نیست، بلکه روشهای رایگانی برای انجام این کار نیز وجود دارد.
یکی از بهترین و موثرترین روشهای رایگان برای جذب ترافیک، سئو و بهینه سازی سایت است. زمانی که با استفاده از تکنیکهای موجود، موفق شوید کسب و کارتان را در صفحه اول جستجوها قرار دهید، بدون شک روزانه حجم بالایی از کاربران از سایت شما بازدید خواهند کرد. علاوه بر سئو، بازاریابی محتوا، حضور فعال در شبکههای اجتماعی و… نیز میتوانند روشهایی برای افزایش ترافیک سایت باشند.
جذب مشتری وفادار
گام آخر راه اندازی کسب و کار اینترنتی، به دست آوردن مشتری وفادار است. اگر میخواهید در کسب و کار خود تبدیل به یک فرد موفق شوید، باید به مشتریان خود اهمیت دهید. در واقع موفقیت شما در یک شغل اینترنتی در گرو رضایت مشتری است. خوب است بدانید که اگر تعداد زیادی مخاطب راضی داشته باشید، همانها برایتان جذب مشتری میکنند!
یکی از بهترین تبلیغاتی که برندهای روز دنیا به آن رو آوردهاند، تبلیغات دهان به دهان است. امروزه افراد، حرف دوستان و آشنایان خود را بیشتر از تبلیغات قبول دارند. بنابراین به هیچ عنوان از جلب رضایت کاربرانتان غافل نشوید! یکی از بهترین راههای به دست آوردن رضایت مشتری، ارائه محصولات یا خدمات باکیفیت و پشتیبانی مطلوب است. به یاد داشته باشید در هر شرایطی باید پاسخگوی سوالات و اشکالات کاربران سایت باشید و همواره حق با مشتری است!
جمع بندی
امروزه مشاغل آنلاین مورد توجه عموم قرار گرفتهاند. دنیای این دسته از کسب و کارها بسیار گسترده است. اما به طور خلاصه هر کاری که در دنیای وب انجام شود و درآمد داشته باشد، به نوعی کسب و کار آنلاین محسوب میشود. در این مقاله، سعی کردیم مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی را با شما در میان بگذاریم. فراموش نکنید که موفقیت در هر زمینهای مستلزم تلاش و صبر است. پس برای به نتیجه رسیدن در شغل آنلاین نیز عجله نکنید! برای راه اندازی کسب و کارتان، راه اندازی استارتاپ مشهد و مشاوره کسب و کار در مشهد دیجیتالیکس همراه شما برای رونق کسب و کارتان است. اگر شما هم تجربهای از راه اندازی کسب و کار اینترنتی دارید، خوشحال میشویم آن را با دیجیتالیکس در میان بگذارید.