بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
سئو و بهینه‌سازی سایت

سئو محتوا چیست؟ اصول محتوای سئو شده

سئو محتوا چیست؟ اصول محتوای سئو شده
امتیاز دهید

احتمالا تا به حال در مورد سئو محتوا چیزهایی شنیده‌اید. ولی برای اینکه به صورت دقیق بدانید که سئو محتوا چیست، انواع محتوای سئو شده کدامند؟ و آگاهی از موارد مرتبط دیگر، با دیجیتالیکس همراه باشید.

یکی از بخش‌های با اهمیت سئو داخلی، برخورداری از محتوای سئو شده در وب سایت می‌باشد. اما سئو محتوا به چه معناست؟ اگر بخواهیم به صورت خلاصه توضیح دهیم سئو کردن محتوا یعنی ایجاد و بهبود محتوایی که پتانسیل بدست آوردن رتبه بالا در موتورهای جستجو را دارد و می‌تواند ترافیک بسیاری را از نتایج جستجو بدست آورد.

منظور از محتوای سئو شده چیست؟

اگر بخواهید معنای محتوای سئو شده را به خوبی درک کنید، اول باید یک ذهنیت درست نسبت به اهداف سئو، انواع محتوا و بهبود (بهینه کردن) محتوا داشته باشید.

سئو یعنی چه؟ سئو به فرآیند بهبود سایت می‌گویند با این هدف که سایت‌مان بیشترین حضور را در نتایج موتورهای جستجو و گوگل داشته باشد. فرآیند سئو مراحلی دارد که این مراحل را در حالت کلی می‌توانیم به سه بخش سئو داخلی، فنی و خارجی تقسیم کنیم. سئو محتوا که موضوع امروز ماست زیرمجموعه‌ای از سئو داخلی به حساب می‌آید.

سئو داخلی با بهینه کردن عنوان صفحه و هدینگ ۱H شروع شده و پس از آن تا آخر محتوای صفحه را بهینه می‌کند. هدف ما از ایجاد محتوای سئو شده نگارش محتوایی می‌باشد که با اصول سئو مطابقت داشته باشد و موتورهای جستجو آن را به خوبی درک می‌کنند. در عین حال این محتوا می‌تواند جواب درستی به نیاز کاربران بدهد.

حتما بخوانید: سئو داخلی چیست؟ چه فاکتورهایی دارد؟

چند نوع محتوای سئو شده وجود دارد؟

محتوا می‌تواند به صورت‌های متفاوتی باشد. محتوا می‌تواند نوشته، تصویر، صدا، ویدئو، اینفوگرافیک یا ترکیبی از آن‌ها باشد.

به صورت کلی انواع مختلف محتوا شامل موارد زیر می‌باشند:

محتوای سئو شده یعنی چی؟

پست‌های وبلاگ وب سایت

این فرمت رایج‌ترین و معمول‌ترین فرمت محتوا می‌باشد. یک پست می‌تواند ترکیبی از نوشته، عکس‌ها و ویدئو باشد. شما می‌توانید پست را در انواع مطلب، فهرست، آموزش، خبر با اطلاعات کلی بنویسید.

 

حتما بخوانید: تولید محتوا چیست؟

صفحه‌های ثابت

محتوایی که در صفحه‌های ثابت وب سایت مثل صفحه درباره ما موجود است.

صفحه‌های محصولات

محتوایی که به معرفی کالاهای فروشی یا خدمات ارائه شده یک وب سایت می‌پردازد.

 صفحه‌های فرود

صفحه‌هایی که به طور خاص جهت استفاده در کمپین‌های تبلیغاتی PPC ساخته می‌شوند و یا نخستین صفحه‌ای که افراد در زمان وارد شدن به وب سایت با آن روبرو می‌شوند.

 

حالا که دریافتید سئو محتوا چیست و انواع محتوای سئو شده کدامند، بررسی می‌کنیم یک محتوای سئو شده چه ویژگی‌هایی دارد.

ویژگی‌های محتوای سئو شده چیست؟

جدا از هرگونه فرمتی که محتوا می‌تواند داشته باشد، مواردی هستند که برای ایجاد محتوای سئو شده در سایت باید به آن‌ها توجه کنید تا از بهینه و مناسب بودن محتوا مطمئن شوید. هم‌اکنون به معرفی و شرح برخی از این موارد می‌پردازیم:

۱- جست و جوی کلمات کلیدی

بهینه سازی محتوا با جست و جوی واژگان کلیدی شروع می‌شود. پیش از اینکه در مورد مقدمه محتوا فکر کنید، باید اول به سرچ کلمات کلیدی برای وب سایت بپردازید. اطلاع یافتن از واژگان کلیدی که افراد در زمان استفاده از گوگل و سایر موتورهای جستجو، آن‌ها را تایپ می‌کنند دو کاربرد دارد:

  • شما می‌توانید از نوع محتوایی که کاربر در پی آن است و او را راضی می‌کند، آگاهی پیدا کنید.
  • شما می‌توانید از نحوه بهینه سازی محتوا و بالا رفتن شانس حضور آن در نتایج ابتدایی سرچ آگاهی پیدا کنید. این مورد در طولانی مدت به بالا رفتن ترافیک و رتبه وب سایت کمک می‌کند.

 

نتیجه حاصل شده از سرچ کلمات کلیدی سه چیز می‌باشد:

  • تصمیم گیری درست در مورد انتخاب واژه کلیدی هدف
  • انتخاب مجموعه‌ای از واژه‌های کلیدی بلند و مرتبط با واژه کلیدی اصلی
  • انتخاب مجموعه‌ای از واژگان کلیدی متشابه (کلمات کلیدی LSI) و مرتبط با واژه کلیدی اصلی

این اقدامات جزوی از فرآیند سئو به حساب می‌آیند. به بیان دیگر:

  • کلمه کلیدی اصلی باید در URL، عنوان صفحه و هدینگ ۱H استفاده شود.
  • کلمه‌های کلیدی طولانی یا همان بلند می‌توانند در عنوان زیرشاخه‌ها به کار برده شوند.
  • سایر واژگان کلیدی LSI می‌توانند در عنوان زیرشاخه‌ها و بدنه اصلی نوشته قرار داشته باشند.

ویژگی های محتوای سئو شده

۲- استفاده از کلمات کلیدی در محتوا

 استفاده از کلمه‌های کلیدی اصلی در بخش‌های ابتدایی محتوا

احتمالا اکثر شما از این موضوع اطلاع دارید که باید کلمه‌های کلیدی اصلی را در عنوان صفحه و هدینگ H1 به کار ببرید. مورد مهمی که در اینجا وجود دارد این است که استفاده حداقل یکبار از همین واژگان کلیدی اصلی در چندین پاراگراف اول نوشته هم همانقدر اهمیت دارد.

یک قانون کلی هست که شاید شنیده باشید که همواره قسمت مهم یک محتوا همانی می‌باشد که در ابتدای آن هست. پس با این کار می‌توانید به گوگل و سایر موتورهای جستجو نشانه‌هایی بدهید که کلیت محتوای صفحه را خیلی خوب بفهمند.

به کار بردن کلمات کلیدی بلند در عنوان زیرشاخه‌های نوشته

زمانی که یک واژه کلیدی به خصوص را هدف قرار می‌دهید، لازم نیست در هر بخش از محتوا چندین بار آن را به کار ببرید. بلکه شما می‌توانید از مشتقات آن واژه کلیدی در محتوا استفاده کنید.

یکی از شیوه‌های عالی برای دنبال کردن این استراتژی، پیدا کردن واژه‌های کلیدی بلند و مرتبط با واژه کلیدی اصلی و سپس به کار بردن آن‌ها در عنوان زیرشاخه‌های نوشته می‌باشد. واژه کلیدی‌تان را در قسمت سرچ گوگل تایپ کنید و به پیشنهادات گوگل توجه کنید. این عبارت‌هایی را که گوگل توصیه می‌کند، برای به کارگیری در زیرشاخه‌های متن، کلمه‌های کلیدی خیلی مناسبی می‌باشند.

یکی از روش‌های دیگر یافتن کلمه‌های کلیدی، توجه به پرسش‌هایی است که افراد در گوگل سوال می‌کنند و این موتور جستجو آن‌ها را در کادر  People Also Askنشان می‌دهد. البته در زبان فارسی این امکان هنوز مشاهده نشده است.

 

 استفاده از LSI در محتوا

کلمات کلیدی متشابه یا LSI، به عبارت‌هایی گفته می‌شود که از لحاظ معنایی متشابه یا مرتبط با کلمه کلیدی اصلی شما می‌باشند. ولی به چه دلیل این کلمات اهمیت دارند؟

گوگل یک فناوری به نام رنک برین را معرفی کرد و شروع به به کار بردن این تکنولوژی در الگوریتم رتبه بندی وب سایت‌ها کرد. این موتور جستجو با استفاده از این تکنولوژی سعی در فهمیدن مفهوم واژگان کلیدی داشته و از این مسئله در سیستم رتبه بندی وب سایت‌ها بهره می‌برد. ولی چطور کلمات کلیدی متشابه را پیدا کنیم؟

راحت‌ترین راه برای انجام این کار، جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر و توجه به عبارت‌هایی می‌باشد که در بخش related searches نتایج جستجو نشان داده می‌شوند.

روش دیگر پیدا کردن کلمات کلیدی LSI رفتن به سراغ ابزارهایی مثل LSI Graph است. LSI Graph کلمات کلیدی متشابهی را به شما توصیه می‌کند که می‌توانید آن‌ها را در متن محتوا به کار ببرید.

ابزار LSI Graph بر خلاف خیلی از ابزارهای شناخته شده دیگر در این زمینه، می‌تواند از واژگان کلیدی فارسی هم پشتیبانی کند.

سایر مواردی که برای ایجاد محتوای سئو شده در سایت باید به آن‌ها توجه کنید را در ادامه نام می‌بریم.

  • استفاده از محتوای متنی در کنار دیگر انواع محتوا
  • به نیت اصلی کاربر پاسخ مناسبی بدهید و از اول او را راضی نگه دارید.
  • نوشتن محتوای بلند و طولانی
  • استفاده از لینک داخلی و لینک خارجی در محتوا
  • توجه زیاد به خوانایی مقاله
  • بهینه کردن قسمت‌های غیر متنی

و….

حال که فهمیدید سئو محتوا چیست و محتوای سئو شده چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، می‌توانید با تولید محتوای مناسب، وب سایت و کسب و کار خود را توسعه دهید.

پیشنهاد ویژه: دوره سئو در مشهد از صفرتاصد

نویسنده

pourali

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *