قبل از طراحی وبسایت و بازاریابی اینترنتی، باید بررسی کنید که آیا برای علایق و موضوع کار شما، آیا زمینه کاری وجود دارد یا نه. برای موفق بودن در بیزینس خود باید بدانید چگونه با مخاطب ارتباط برقرار کنید و بدانید مخاطب دقیقا در جستجوی گوگل به دنبال چه چیزی است؟ شما برای انتخاب کلمات کلیدی خود نیاز به نگرش جدیدی دارین! میپرسید چگونه؟ برای انتخاب کلمات کلیدی نمیتوانید فقط به داشتههای خود تکیه کنید بلکه احتیاج به یک منبع بزرگتر برای پیدا کردن کلمات کلیدی احتیاج دارید. اینجاست که باید به سراغ ابزارهای انتخاب و تحقیق کلمات کلیدی بروید. ما در اینجا به معرفی ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی و توضیحی کوتاه درباره آنها میپردازیم.
ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
1.Wordtracker
از ابزارهای تحلیل کلمات کلیدی Wordtracker است در این ابزار کافی است کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید تا بیش از 1000 کلمه مرتبط و کلیدی را به شما نمایش دهد. این ابزار میانگین جستجوی کلمات نمایش داده شده را نیز به شما نشان میدهد.
2.Keyword Planner
با استفاده از این ابزار متوجه میشوید که:
- کلمات کلیدی مناسب با کسبوکار شما چیست؟
- رقابت بین این کلمات چگونه است؟
- آماری از تعداد و روند جستجوی کلمات در ماه و سال چگونه است؟
نکتهای که در اینجا قابل توجه است، این است که، این ابزار، از ابزارهای گوگل میباشد.
3.Seo Book
منابع پاسخدهی این ابزار از گوگل و یاهو میباشد و توسط Wordtracker ایجاد شده است.
4.Kwfinder
این ابزار علاوه بر ارائه کلمات کلیدی و اطلاعات آنها جزئیات مفیدی به شما ارائه میکند. این اطلاعات مفید عبارتند از: حجم جستجو در 12 ماه اخیر، میزان رقابت و دشواری کلمه کلیدی، میانگین هزینه تبلیغات گوگل. علیرغم وجود انتخاب زبان فارسی، کشور ایران در این فهرست وجود ندارد، ولی باز هم پیشنهادات مناسبی ارائه میکند.
5.Ubersuggest
با این ابزار کلماتی که به وسیله گوگل ارائه میشود به همراه 1000 کلمه کلیدی دیگر در ارتباط با کلمه کلیدی شما نمایش میدهد. اگر از نسخه رایگان آن استفاده میکنید، میتوانید روزانه سه کلمه وارد کنید و خروجی دریافت کنید. این ابزار ادعا میکند کلماتی ارائه میکند که حتی در Keyword Planner وجود ندارد. برای این ابزار نیز زبان فارسی تعریف نشده ولی باز هم میتوانید از بخش Keyword Ideas استفاده کنید، کلمات نمایش داده شده را کپی یا دانلود کنید و در Keyword Planner در مورد میزان رقابت و ارزش کلمه کلیدی جستجو کنید.
6.Keywordtool.io
از مهمترین مزایای این ابزار، استفاده کاربران ایرانی و وجود زبان فارسی در زبان این ابزار است. در این ابزار در قسمت Questions سوالاتی که کاربران ایرانی از گوگل پرسیدهاند را مشاهده کنید. این ابزار شباهت بسیاری با Ubersuggest دارد با این تفاوت که کلمات کلیدی را از Bing و YouTube ارائه میکند. با استفاده از نسخه رایگان میتوانید یک کلمه کلیدی وارد کرده و نتیجه آن را مشاهده کنید و میزان رقابت هر کلمه کلیدی در نسخه رایگان قابل مشاهده نیست.
7.SeoChat Suggestion Keyword Finder
این ابزار کلمات پیشنهادی را از Google و Bing ارائه میکند و در اکثر مواقع این کلمات تضمینی و لیست پیشنهادی گوگل است.
8.Screamingfrog
این ابزار توسط شرکتی در انگلستان ارائه شده است و نسخه رایگان آن بیش از 500 کلمه ارائه نمیکند با این حال میتواند ابزار مفیدی برای کاربران باشد.
9.WordStream’s Free Keyword Tool
با این ابزار شما میتوانید بیش از 10میلیارد کلمه کلیدی دریافت کنید ولی در نسخه رایگان آن فقط 30 کلمه کلیدی ارائه میکند.
10.Trellian Keyword Discovery
این ابزار مانند ابزار قبلی بیش از چند میلیارد و تعداد جستجوی آن به شما ارائه میکند.
11.Soovle
کلمه کلیدی خود را وارد کنید و کلمات کلیدی جستوجو شده در Bing ,YouTube ,Yahoo ,Amazon … را به تفکیک در اختیار شما قرار میدهد. امکانات این وبسایت رایگان است.
12.Google Trends
یکی دیگر از ابزارهای تحلیل کلمات کلیدی است، این ابزار توسط شرکت گوگل معرفی شده است. تفاوت این ابزار با بقیه در این است که برای جستوجوی کلمات کلیدی باید حداقل از دو کلمه استفاده کنید تا آنالیز دقیقتری به شما ارائه دهد. این ابزار از الگوریتم مقایسهای استفاده کرده تا میزان محبوبیت را در موقعیتهای متفاوت بررسی کند.
13.Moz Keyword Explorer
این جستوجوگر متعلق به شرکت موزیلا است. به جرات میتوان گفت که از معتبرترین و قدرتمندترین ابزارهای آنالیز کلمات میباشد. این ابزار رایگان بوده و حتی میتواند قدرت سایتهایی که در رتبه اول گوگل قرار دارد بسنجد و آمار قابل توجهی ارائه کند. برای استفاده از این ابزار باید ثبت نام اولیه انجام دهید ولی از شما هزینهای دریافت نخواهد کرد.
14.Google Search Console
این ابزار با دیگر ابزارها متفاوت است! تفاوت در این است که فقط دارندگان وبسایت به آن دسترسی دارند. در این ابزار نمیتوانید کلمه کلیدی خود را وارد کنید و کلمات مشابه به شما ارائه میشود، در اینجا در قسمت Performance میتوانید کلماتی که کاربران قبلا جستوجو کرده و وارد وبسایت شما شدهاند مشاهده کنید.
15.Exploding Topics
این ابزار شبیه Google Trend است با جستوجوی کلمه کلیدی شما درصد رشد در بازه مشخص را متوجه میشوید. حتی میتوانید برای جستوجو کلمه کلیدی مرتبط، دستهبندی مربوط به آن کلمه کلیدی را انتخاب کنید.
16.LSIgraph
از ابزارهای رایگان در جستوجوی کلمات کلیدی است که بهوسیله آن میتوانید رتبه وبسایت خود را بهبود دهید. با وارد کردن کلمه کلیدی لیستی از کلمات کلیدی را در کسری از ثانیه به شما ارائه میدهد.
17.Bing Webmaster Tools
این ابزار از سرمایههای شرکت مایکروسافت محسوب میشود. با جستوجوی کلمه کلیدی میتوانید کلمه مرتبط با آن را به همراه تعداد و روند جستوجو دریافت کنید. در این ابزار امکان تنظیم کشور و زبان وجود دارد، با این که کشور ایران در تنظیمات هست ولی زبان فارسی ندارد، با این حال باز هم در جستوجو مشکل خاصی نخواهید داشت.
18.Answer the Public
این ابزار سوالاتی که با کلمه کلیدی شما از گوگل پرسیده میشود نمایش میدهد. روش کار به این صورت است که با کلمه کلیدی سوال میسازد و بهوسیله Google Suggest فهرستی از سوالاتی که مخاطب شما به دنبال آنهاست را تولید میکند. البته این وبسایت بر پایه زبان انگلیسی است و خیلی به درد کاربران ایرانی نمیخورد.
سخن آخر
تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی یکی از مهمترین کارهایی است که باید قبل از اقدامات مرتبط با بازاریابی انجام دهید. البته متاسفانه به دلیل محدودیتهای موجود خیلی از این ابزارها از زبان فارسی پشتیبانی نمیکنند اما باز هم میتوان از آنها نتایجی سودمند بدست آورد. این ابزارها به تنهایی نمیتوانند باعث رونق کسبوکار شما شوند پس برای افزایش رتبه خود باید از تولید محتوای خوبی برخورد باشید