آیا میدانید که یکی از استراتژی های قدرتمند دیجیتال مارکتینگ، به نام قیف بازاریابی محتوایی، چیست؟ امروزه، بازاریابی دیجیتال، ده ها شیوه و استراتژی مختلف را برای به موفقیت رساندن کسب و کارها، ارائه کرده است. در این میان، هر تکنیک، پاسخگویی بخشی از نیازهای کسب و کارها است. هرچند که محتوا و مهم تر از آن بازاریابی محتوا، بخشی جدا نشدنی و غیر قابل چشم پوشی در سود، زیان، شکست و یا موفقیت مشاعل دیجیتال محسوب میشود.
بنابراین، با توجه به شرایط کسب و کاری که در آن مشغول به فعالیت هستید، استفاده از قیف بازاریابی محتوا، یکی از استراتژیهای ضروری است که بایستی آن را به کار ببرید تا بتوانید فرایند تولید محتوای خود را ارزیابی کنید. علاوه بر آن با بررسی اجزاء قیف بازاریابی محتوا، به خوبی میتوانید از انواع محتوا (اعم از متن، ویدئو، عکس، پادکست و…) برای افزایش تبدیل کاربران به مشتری، بهره ببرید.
ما در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا اطلاعات خود را راجع به این استراتژی فوق العاده، افزایش دهید. پس تا انتها، با موضوع قیف بازاریابی محتوایی، همراه ما در دیجیتالیکس باشید و از این فرصت برای بالا بردن میزان بازدهی محتوای خود در فرایند فروش، بهره کافی ببرید.
قیف فروش چیست؟
برای تسلط بهتر بر روی مفهوم قیف بازاریابی محتوا، ابتدا بایستی یکی از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ به نام قیف فروش را بشناسید. قیف فروش یا Sales Funnel، مدلی است که برای ارزیابی و درک بهتر فرایند فروش محصولات از آن استفاده میشود. در واقع، قیف فروش همه مراحل شناسایی کاربر هدف (لید یا سرنخ نیز به آن گفته میشود) تا تبدیل کاربر به خریدار واقعی یا همان مشتری مدنظرتان را شامل میشود.
علت نامگذاری قیف هم به این دلیل است که فرایند جذب مشتری بسیار سخت و پیچیده است. تصور کنید که تعداد مخاطبان محصول شما بسیار زیادند و همگی در دهانه ورودی قیف قرار میگیرند. اما افراد بسیار کمی از این تعداد، به دهانه خروجی قیف میرسند و تبدیل به مشتریان شما میشوند.
*نکته ای که در اینجا باید بگوییم این است که مفاهیمی مانند قیف بازاریابی و قیف درآمد نیز، همانند قیف فروش عمل میکنند و درواقع همه این مفاهیم به یک معنا هستند.
انواع مشتری در قیف فروش
شناخت بهتر قیف بازاریابی محتوا، مستلزم شناخت 3 نوع مشتری است که در بدنه قیف با آن ها سروکار دارید.
- لید (Leads): سرنخ یا لید، کاربران و مخاطبینی هستند که متمایل و راغب به محصول تان هستند.
- مشتری بالقوه (Prospect): احتمال خرید محصول توسط مشتری بالقوه زیاد است اما الزاما او اقدام به خرید نخواهد کرد.
- مشتری واقعی (Customer): اینها افرادی هستند که از دو مرحله قبل عبور کرده و هم اکنون در خروجی قیف، قرار گرفته اند. یعنی محصول شما توسط اینها خریداری شده است.
*قیف بازاریابی محتوا، برای هر کسب و کاری به صورت متفاوت، طراحی و اجرا میشود. بنابراین، با مطالعه این مقاله، کلیات و نحوه کار با این قیف را میآموزید و با توجه به نوع محصول و همچینین، جامعه هدف تان، میتوانید آن را برای کسب و کارتان بهینه و طراحی کنید.
قیف بازاریابی محتوایی چیست؟ چه کمکی به کسب و کارتان میکند؟
فکر نمیکنیم که نیاز باشد از قدرت محتوا و جایگزین شدن آن با تبلیغات، بگوییم. متأسفانه، سیل تبلیغات، مخاطبین را خسته و دلسرد کرده و خوشبختانه، امروزه کسب و کارها به محتوای خوب و مورد نیاز مخاطبین شان اهمیت میدهند. در حقیقت، اگر بخواهید کسب و کار خود را به سوددهی و موفقیت برسانید، بایستی این کار را از طریق استراتژی به نام بازاریابی محتوا انجام دهید.
دلیل این توصیه این است که اخیرا طی تحقیقات صورت گرفته بر روی کاربران، هر کاربر بیش از 11 محتوا را پیش از خرید بررسی میکند، با دوستان و اطرافیانش که از آن محصول استفاده کردهاند مشورت میکند، نظرات سایر کاربران را درمورد محصول میخواند و در نهایت با جمع بندی اطلاعات حاصل از انواع محتواهای موجود، اقدام به خرید میکند.
بر همین اساس، توجه به محتوای کاربرپسند، فقط به دلیل افزایش لید یا سرنخ و افزایش ترافیک سایت، نمیباشد. بلکه اکنون رقابت بر سر محتواهای آموزشی مختلفی است که با دادن اطلاعات بیشتر به کاربر، از او یک مشتری واقعی یا خریدار بسازد.
پس اگر بخواهیم خیلی ساده و روان بگوییم که قیف بازاریابی محتوایی چیست؟ باید بگوییم سیستم یا فرایندی است که در آن، میتوانید با به کار بردن انواع محتوا، لید یا سرنخهای جدیدی را جذب کنید (مثلا با قرار دادن مطالب آموزشی و گزارشات) سپس لیدهای خود را به مشتری بالقوه تبدیل کنید (از طریق محتوایی مانند: پاسخ به سؤالات کاربران، ایجاد گارانتی و بخش درباره ما سایت) و در آخرین و البته سختترین مرحله، با قرار دادن محتوایی همچون دکمههای کال تو اکشن خرید و تماس با ما، مشتریان واقعی خود را بهدست آورید.
بخشهای مختلف قیف بازاریابی محتوایی
کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، بخشهای مختلفی را برای قیف کانتنت مارکتینگ در نظر گرفتهاند اما به طور کلی آشنایی با 3 بخش زیر برای به کارگیری این استراتژی، کفایت میکند.
بالای قیف (ToFu)
اولین مرحله از تولید محتوا است و در اینجا بایستی توجه مخاطب را به خود جلب کنید (تولید لید یا سرنخ). ارائه محتوای تأثیرگذاری که بتواند پاسخگوی مشکل یا نیاز کاربر باشد در این مرحله، از اهمیت بسیاری برخوردار است. به عقید کارشناسان، هدف از محتوای تولید شده برای بالای قیف، افزایش آگاهی برند است که از طریق انتشار محتوا در سوشال مدیا میتوان به آن دست یافت.
وسط قیف (MOFU)
در این قسمت از قیف، باید سعی کنید با تولید انواع محتوای مناسب با پرسونای مخاطب، محصول یا خدمات خود را به کاربرانی که تا اینجای کار، شما را دنبال کردهاند و الان یک مشتری بالقوه محسوب میشوند، معرفی کنید. سپس با استفاده از روشهایی مثل ایمیل مارکتینگ، شروع به ارتباط با مشتری، جلب اعتماد و تماس با او بکنید.
پایین قیف (BOFU)
تا اینجا، شما موفق شدید که بسیاری از مخاطبین تان را تبدیل به لید کنید و در گام بعدی تعدادی از آنها همراه شما شده و تبدیل به مشتری بالقوه شما شدند. حالا نوبت این است که پس از ارزشهای رایگانی که به کاربر دادهاید و اعتمادی که در او به وجود آورده اید، پیشنهادی مبتنی بر خرید محصول به او بدهید. پیشنهادی هوشمندانه که او در مقابل چنین پیشنهادی نتواند نه بگوید و تبدیل به مشتری واقعیتان شود.
و اما جمع بندی
در این مقاله، اشاره کردیم که قیف بازاریابی محتوایی چیست و چگونه باعث بهبود کسب و کارتان خواهد شد. در واقع، چنین استراتژی باعث میشود که مخاطبان شما از مرحله آگاهی نسبت به محصول و اصطلاحا از بالای قیف، وارد خروجی قیف شوند، جایی که آن ها را به مشتریانی واقعی تبدیل میکند آن هم با استفاده صحیح و هوشمندانه از محتوا در هر قسمت از قیف.