یکی از راههای جذب مشتری بیشتر و دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات بنری است. امروزه کسب و کارهای زیادی از این روش برای افزایش مشتریان خود و همچنین معرفی برندشان استفاده میکنند. در این مقاله، قصد داریم توضیح دهیم که تبلیغات بنری چیست و همه مطالب پیرامون آن را شرح دهیم. اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که به دنبال راه مناسبی برای ارتقا کسب و کارشان هستند، پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
تبلیغات بنری از کجا به وجود آمد؟
برای اولین بار در سال 1994 بود که در سایت hotwired یک بنر تبلیغاتی قرار داده شد. مسلما نمیتوان ادعا کرد که اولین تجربه این روش تبلیغاتی، موفق بوده و یا تاثیرگذاری بالایی داشته است! چراکه در آن زمان هیچگونه الگوریتمی برای سنجش تناسب آن با بازدیدکننده وجود نداشت و مزایده محور نیز نبود. پس از آن، رفته رفته کسب و کارهای مختلف تصمیم گرفتند تا روشهای جدیدی از این نوع تبلیغات را با تکنیکهای خاص امتحان کنند و هر روز به تعداد طرفداران نیز افزوده میشد.
پنج سال بعد از این رخداد، سایت ToGo برای اولین بار، یک سیستم مزایده ایجاد کرد. در این سیستم، هر تبلیغ دهندهای که بیشترین مبلغ را پیشنهاد میکرد، در اولویت تبلیغات قرار میگرفت. همین امر شروعی بود برای به روی کار آمدن مدل تبلیغاتی مزایده محور گوگل که امروزه به آن تبلیغات PPC میگویند. تفاوت سیستم گوگل با سایر موارد مشابه در این بود که اولویت لزوما نصیب کسانی که مبلغ بیشتری پرداخت میکردند، نمیشد. بلکه مرتبط ترین تبلیغ و حرفهای بودن آن، موردتوجه این موتور جستجو قرار میگرفت.
درواقع میتوان گفت که از همان ابتدا همه چیز برای آینده برنامهریزی شده بود و معیارهای دیگری برای اولویتبندی تعیین شده بودند . از گذشته تا به امروز، تغییرات زیادی بر روی قابلیتهای تبلیغات بنری و الگوریتمهای مربوطه ایجاد شده است. به عنوان مثال، یکی از این تغییر و تحولات، معرفی مدل واکنشگرا (ریسپانسیو) در سال 2016 میباشد.
تبلیغات بنری (Banner Ads) چیست؟
در پاسخ به سوال تبلیغات بنری چیست باید گفت که یکی از روشهای بازاریابی که بدون شک همه ما حداقل یکبار با آن مواجه شدهایم، تبلیغات بنری است. این روش تبلیغاتی، یکسری دیزاینهای گرافیکی را به همراه فرمتهای مختلفی از متن، ویدئو، تصاویر و… در برمیگیرد. کاربران میتوانند این طراحیها را در قسمتهای مختلف سایت ناشر مشاهده کنند و در صورت تمایل، با کلیک بر روی آن، به سایت موردنظرشان وارد شوند.
لازم به ذکر است که این شیوه تبلیغاتی، صرفا مختص دیجیتال مارکتینگ نیست، بلکه به صورت فیزیکی نیز در کوچه و خیابانها بارها آنها را مشاهده کردهایم. بیلبوردهای شهری و یا هر بنر دیگری که در خیابان توجه شما را به خود جلب کند، در زمره این متد بازاریابی قرار میگیرند. البته هزینهای که صرف طراحی، چاپ و نصب بیلبوردهای شهری میشود، با نوع دیجیتال آن قابل قیاس نیست و مسلما نیازمند بودجه چندین برابری میباشد. به همین دلیل است که اکثر کسب و کارها ترجیح میدهند به جای تبلیغ فیزیکی، در دنیای وب به معرفی برند خود بپردازند.
ازنظر فنی، بنری که شما در سایتهای مختلف قرار میدهید، گونه خاصی از لینکهای هایپرتکست هستند. اگر تا به حال در حوزه عملکرد صفحات وب فعالیت کرده باشید، حتما با نحوه کار کردن لینکهای متنی ابتدایی آشنا هستید. شیوه کار آنها به این صورت است که یک بیت از کدی که به زبان HTML نوشته شده، باعث میشود پس از کلیک کاربر بر روی بخش خاصی از متن، سرور وب بتواند صفحه موردنظر را باز کند و به مخاطب نمایش دهد.
تفاوت این لینکها با تبلیغات بنری در این است که با کلیک کردن روی آنها، به جای متن، یک تصویر گرافیکی که عناصر متنی نیز به همراه دارد نمایش داده میشود. این نوع تبلیغات، علاوه بر تصویر ثابت، میتواند انیمیشنی نیز باشد که مسلما تاثیرگذاری چندین برابر بر روی مخاطب دارد.
هدف از تبلیغات بنری چیست؟
هریک از کسب و کارها با اهداف گوناگونی به انتخاب روش تبلیغات بنری برای افزایش مشتری و بازاریابی خود میپردازند. در این بخش، قصد داریم شما را با چند مورد از اهداف آنها آشنا کنیم.
افزایش فروش محصولات
زمانی که یک کسب و کار قصد ارائه خدمات و یا افزایش فروش محصول خود را دارد، لازم است از تبلیغات ریتارگتینگ و ریمارکتینگ استفاده کند. باتوجه به این استراتژی، یکی از راههایی که میتوان این اهداف را محقق کرد، تبلیغات بنری است. شما میتوانید به منظور ریتارگتینگ مخاطبین خود، از بنرها و یا ویدئوهای تبلیغاتی استفاده کنید و از این طریق، مشتریان بالقوه خود را به مشتریهای واقعی و وفادار برندتان تبدیل نمایید.
معرفی بیشتر برند
گاهی اوقات ممکن است صاحب یک برند، تنها با هدف بیشتر دیده شدن و معرفی برند خود، یک کمپین تبلیغاتی را راهاندازی کند. یکی از استراتژیهایی که معمولا در این کمپینها به کار گرفته میشود، استفاده از تبلیغات بنری است که میتواند کسب و کارها را به هدفی که دارند، نزدیکتر کند.
افزایش ترافیک سایت
یکی دیگر از اهدافی که منجر به استفاده از بنرهای تبلیغاتی میشود، افزایش ترافیک سایت است. برای آنکه راحتتر این هدف کسب و کارها محقق شود، لازم است در کنار بنرها، از تبلیغات همسان نیز کمک بگیرند. تبلیغات همسان روشی است که در آن، محتوای تبلیغاتی کاملا هماهنگ و متناسب با محتوای سایت ناشر انتخاب میشود.
افزایش نصب اپلیکیشن
اگر صاحب یک اپلیکیشن هستید و میخواهید تعداد نصب آن را بالا ببرید، استفاده از تبلیغات بنری میتواند در این زمینه شما را یاری دهد. البته این روش، صرفا پاسخگو تمامی نیازهای بازاریابی نیست و لازم است در کنار آن از سایر روشهای موجود نیز کمک گرفت.
بدست آوردن لید
یکی از اهداف دیگر برای استفاده از تبلیغات بنری، لید گرفتن میباشد. شما میتوانید یک لندینگ پیج مناسب ایجاد کنید و با استفاده از تبلیغات بنری برای آن، از بازدیدکنندهها لید بگیرید. منظور از لید اطلاعات شخصی مانند اسم و فامیل، شماره تلفن همراه، ایمیل و… میباشد.
لازم به ذکر است که کاربر بابت ارائه لید، در پی دریافت چیزی است. او ترجیح میدهد این اطلاعات را در ازای بدست آوردن خدمات یا ارزش افزوده (مثلا، هنگام تخفیف گذاشتن روی محصولات برای وی پیامک اطلاع رسانی فرستاده شود) به شما عرضه کند.
تبلیغات بنری چه انواعی دارد؟
وجود انواع مختلفی از تبلیغات بنری باعث شده تا صاحبین برندها یا کسب و کارهای مختلف بتوانند با استفاده از روشهای نوآورانه و خاص، به معرفی محصولاتشان بپردازند. دو فاکتور مهم بودجه و معیارهای موردنظر برند، میتوانند به میزان زیادی بر روی نوع بنر، نتیجهای که حاصل میشود و میزان تاثیرگذاری بنر، اثر مستقیم داشته باشند. همانطور که تا به حال هم دیدهاید، معمولا تبلیغات به صورت بنرهای مستطیل شکل در سایتها قرار میگیرند. یک قاعده کلی در اینباره وجود دارد که هرچه اندازه بنر بزرگتر باشد، بیشتر به چشم مخاطب میآید و مسلما تاثیر بیشتری نیز دارد. شما میتوانید بنر موردنظرتان را به صورت ثابت و یا متحرک طراحی کنید. بنرهای متحرک به دلیل حرکتی که دارند، قادر هستند خیلی راحت و در نگاه اول، توجه کاربر را به خود جلب نمایند.
تبلیغات بنری استاتیک
علاوه بر موارد گفته شده، بنرهای تبلیغاتی به دو قسمت استاتیک و دینامیک نیز تقسیمبندی میشوند. تبلیغات استاتیک، آنهایی هستند که پس از طراحی بنر و بارگذاری آن بر روی سایت، امکان ایجاد تغییر و تحولات ثانویه در آن وجود ندارد. مزیتهایی که این نوع بنرها دارند این است که میتوانید شکل و سایز آن را دقیقا با هویت بصری برندتان هماهنگ کنید و همانطور ثابت نگه دارید. ایرادی که استفاده از این روش به دنبال دارد، عدم امکان نمایش در همه دستگاهها به صورت یکسان است. به بیانی بهتر، در دستگاههایی مانند گوشی موبایل یا تبلت، ممکن است این بنرها به دلیل ثباتی که دارند، به درستی و کامل نشان داده نشوند. بنابراین تعداد زیادی از مخاطبین و کلیکها از این طریق از دست میروند. این موضوع سبب میشود از تاثیرگذاری آن تا حدود زیادی کاسته شود.
تبلیغات بنری دینامیک
در تبلیغات بنری دینامیکی، شما میتوانید تصاویر و متن را کاملا هماهنگ و متناسب با پلتفرمی که کاربرانتان از آن استفاده میکنند، نمایش دهید و دیگر نگران عدم نمایش صحیح آن نباشید. این امر باعث میشود تا همه مخاطبین سایت، تبلیغ شما را مشاهده کنند و بدین ترتیب هیچیک از افراد جامعه هدف خود را از دست نخواهید داد! نقطه ضعفی که برای این نوع از بنرهای تبلیغاتی وجود دارد این است که ظاهر بسیار سادهای دارند و ممکن است از استانداردهای معین شده دور شوند. به طور کلی، میتوان اینگونه نتیجه گرفت که هر یک از انواع تبلیغات بنری، مزایا و معایب ویژه خود را دارند و برای به حداقل رساندن ایرادات، میتوان آنها را به صورت ترکیبی و در کنار یکدیگر استفاده کرد.
آیا طراحی تبلیغات بنری از عهدهی خودمان برمیآید؟
برای انجام این کار حتما لازم نیست طراحی خیلی خوب و مجرب باشید. شما میتوانید با استفاده از برخی از ابزارهای آنلاین هم به طراحی بنرهای ثابت و متحرک بپردازید.
برای نمونه میتوانید از ابزارهای Bannersnack یا canva.com استفاده کنید.
با مزایا و معایب تبلیغات بنری آشنا شوید!
به طور کلی تمامی روشهای تبلیغاتی موجود در دنیای وب، دارای یکسری نقاط قوت و ضعف هستند. شما میتوانید با شناخت دقیق این ویژگیها، هریک از آنها را بهتر بشناسید و بهترین روش ممکن را برای کسب و کارتان انتخاب کنید. در ادامه به معرفی مهمترین مزایا و معایب موجود برای تبلیغات بنری اشاره خواهیم کرد.
مزایا
مقرون به صرفه
امروزه قیمت مربوط به تبلیغات در حال افزایش است و یکی از معضلاتی که کسب و کارها با آن روبرو هستند، قیمتهای سرسامآور تبلیغات میباشد. بنابراین موضوع قیمت در انتخاب روش تبلیغات بسیار تاثیرگذار میباشد. واضح است که استفاده از بنرهای گرافیکی و دیجیتالی در دنیای وب، میتواند قیمت بسیار مناسبتری نسبت به بیلبوردهای شهری داشته باشد. درواقع در این روش تبلیغاتی دیجیتال، بسیاری از هزینههای جانبی مانند چاپ بنر، نصب و اجاره بیلبورد شهری وجود ندارد. علاوه بر این، هزینهای که باید برای بنرهای دیجیتال پرداخته شود، نسبت به سایر روشهای دیجیتال مناسبتر است.
افزوده شدن به تعداد مخاطبین
تبلیغات بنری میتواند تا میزان زیادی تعداد مخاطبین یک کسب و کار را افزایش دهد. درواقع، این روش میتواند افرادی که در محدوده جغرافیایی یک کسب و کار زندگی نمیکنند را هم با برند موردنظر آشنا کند. نکتهای که در زمان انتخاب سایت ناشر باید به آن توجه کنید این است که مخاطبین جامعه هدف شما از آن بازدید کنند و مطمئن شوید که کاربران سایت موردنظر به محصولات شما علاقمندند. به عنوان مثال، اگر در حوزه ارائه خدمات به سالمندان فعالیت میکنید، نباید تبلیغات خود را در یک سایت کودکانه قرار دهید!
دستیابی به آمار دقیق بازدیدها
در روشهای تبلیغاتی که به صورت فیزیکی انجام میشوند، شما نمیتوانید آمار دقیقی از بازدیدکنندگان و میزان تاثیرگذاری آن به دست آورید. اما در تبلیغاتی که با استفاده از بنرهای دیجیتال انجام میشوند، خیلی راحت قادر خواهید بود میزان بازدهی آن را ارزیابی کرده و به آنالیز آمار و ارقام به دست آمده بپردازید. این ارزیابیها به شما کمک میکند تا بتوانید با دیدی باز برای تبلیغات بعدی خود تصمیم بگیرید.
امکان ارائه طرحهای خلاقانه و عدم وجود محدودیت
اگر بخواهید بنرهای تبلیغاتی خود را به صورت فیزیکی چاپ و نصب کنید، بدون شک با محدودیتهایی درمورد کیفیت رنگ، وضوح تصویر و… روبرو میشوید. این در حالی است که اگر این روش را به صورت دیجیتال انجام دهید، هیچکدام از این مشکلات پیش نمیآیند. علاوه براین، میتوان بنرهای خلاقانه با رنگهای شادتری طراحی کرد و از این طریق بهتر توجه مخاطبین را جلب نمود.
معایب
افزایش امکان نادیده گرفته شدن
طبق تحقیقات به دست آمده، معمولا کاربران از تماشای کامل بنرهای تبلیغاتی موجود در سایتها و یا کلیک بر روی آنها چشمپوشی میکنند. یکی از دلایل نادیده گرفته شدن این تبلیغات، افزایش روزافزون تعداد بنرها در سایتها است. این امر در اکثر اوقات منجر به ایجاد حس مزاحمت برای کاربر میشود. به همین دلیل، مخاطب تصمیم به نادیده گرفتن آنها میگیرد.
به دست نیاوردن مخاطب هدفمند
یکی از ایراداتی که بر تبلیغات بنری وارد شده، این است که بخش کثیری از مخاطبینی که بر روی بنر کلیک میکنند و وارد سایت میزبان میشوند، مخاطب هدف نیستند. درواقع بیشتر آنها ممکن است به دلیل کنجکاوی و یا هر دلیلی دیگری به جز نیاز به محصول، به آن سایت وارد شوند.
عدم رعایت حقوق کاربران
قرار دادن تعداد زیادی بنر تبلیغاتی در یک سایت، یکی از دلایل نارضایتی کاربران است و همین امر سبب زیر پا گذاشتن حقوق آنها میشود.
ایجاد حس آزار برای کاربران سایت
یکی از بزرگترین اشکالاتی که تبلیغات بنری به بار آورده این است که ظاهر ناخوشایندی برای سایتهای ناشر ایجاد میکنند و همین امر سبب آزار مخاطب میشود. به ویژه اینکه بعضی از وبسایتها، تعداد زیادی از تبلیغات را تقبل میکنند و با این کار آسیب جدی به تجربه کاربری خود میزنند.
مشکلات مربوط به Ad Blocker
طی چند سال اخیر، افزونهای با عنوان Ad Blocker به مرورگرها اضافه شده است که قابلیت جلوگیری از نمایش تبلیغات بنری دارند. این افزونهها سبب میشوند کاربران از نمایش ناخواسته تبلیغات بنری در امان بمانند. اما مشکل بزرگی برای صاحبین کسب و کارها ایجاد کرده است!
نکات مهم در مورد طراحی بنر اینترنتی
اگر قصد طراحی بنر در تبلیغات آنلاین را دارید، به مواردی که در ادامه اشاره میکنیم توجه کنید.
شناخت مخاطبان هدفتان و اینکه از آنها چه میخواهید؟
در ابتدای کار و قبل از اینکه بنر اینترنتی خود را طراحی نمایید باید بدانید چه کسانی مخاطبین هدف و اصلی تبلیغات شما هستند و شناختی نسبت به آنها بدست آورید. پس از آن باید مشخص کنید از آنها چه میخواهید؛ آیا قرار است روی لینک وب سایتتان کلیک کنند؟ کالایی از سایتتان را با تخفیف خریداری کنند؟ و یا….
پیشنهاد با ارزش شما چه چیزی است؟
برای نگارش متن بنر تبلیغاتی و انتخاب یک کال تو اکشن خوب برای آن، جواب این پرسش یاری دهندهی شما خواهد بود.
تا جایی که میتوانید بنر خود را سادهتر طراحی کنید
با طراحی بنری ساده، مخاطبین هدفتان خیلی زود پیام بنر شما را متوجه میشوند. هر چقدر طراحی سادهتر باشد، پیام زودتر به مخاطب انتقال داده میشود.
عکسها و تصاویر بی کیفیت را به کار نبرید
اگر از تصاویر و عکسهای بی کیفیت در طراحی بنر خود استفاده کنید، موجب اطمینان نکردن کاربر به برند شما میشود که در این صورت او روی بنر تبلیغاتی شما کلیک نمیکند.
جمع بندی
همانطور که میدانید، روشهای تبلیغاتی در فضای وب تنوع بسیار بالایی دارند. یکی از این روشها، تبلیغات بنری است که قدمت زیادی داشته و همه ما روزانه در معرض آنها قرار میگیریم. لازم به ذکر است که استفاده از بنرهای تبلیغی، نه تنها در فضای دیجیتال، بلکه در دنیای واقعی هم مرسوم است. اما مزایای نوع دیجیتالی آن باعث شده تا افراد زیادی به استفاده از آن روی آورند. در این مقاله، به شرح این که تبلیغات بنری چیست و هر آنچه که لازم است درباره تبلیغات بنری بدانید پرداختیم.
شرکت تبلیغاتی دیجیتالیکس همراه شما برای مشاوره و ایجاد تبلیغات موثر برای کسب و کارتان است.