امروزه اغلب صنایع و کسبوکارها به سمت دیجیتالی شدن پیش میروند. یکی از مهمترین ابزارها برای ورود به دنیای مجازی و دیجیتال مارکتینگ، اینستاگرام است. بیش از چند صد میلیون کاربر فعال از سراسر دنیا در این شبکه اجتماعی محبوب عضو هستند؛ به همین دلیل، امکان دیده شدن برای هر کسبوکاری با هر هدف، محصول و خدماتی مهیا است. اگر شما هم تمایل به فعالیت در اینستاگرام دارید، لازم است اطلاعات خود را نسبت به این شبکه اجتماعی و اصول اولیه بازاریابی در اینستاگرام افزایش دهید تا از رقبا جا نمانید و مشتریانتان را از دست ندهید.
در این مطلب، میخواهیم به اصول بازاریابی در اینستاگرام بپردازیم و شما را با قوانین اصلی و پایه درباره این شبکه اجتماعی قدرتمند آشنا کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
اصول بازاریابی در اینستاگرام
همانطور که قبلتر هم گفتیم، بیش از 800 میلیون کاربر فعال در اینستاگرام حضور دارند و این تعداد مخاطب، برای دیده شدن کسبوکار شما کافی است. در ادامه، در مورد ابتداییترین اصول بازاریابی در اینستاگرام صحبت میکنیم.
هدف کسبوکارتان را مشخص کنید
قبل از هرچیزی باید هدف کسبوکارتان را از ورود به دنیای مجازی و بازاریابی دیجیتالی تعیین کنید. این اهداف میتوانند شامل موارد زیر باشند:
- معرفی بهتر از برند و افزایش آگاهی مشتری نسبت به کسبوکار شما
- ماندگارتر شدن در ذهن مشتری با انجام کارهای خیرخواهانه
- افزایش فروش و تقاضا محصولات در بازار
هر کدام از این موارد، استراتژی منحصر به فردی دارد که باید طبق آن پیش بروید تا حضور موثری در اینستاگرام داشته باشید. برای داشتن استراتژی صحیح، باید اصول بازاریابی در اینستاگرام را بدانید.
مهمترین نکته در مورد اصول بازاریابی در اینستاگرام
نظر شما چیست؟ مهمترین بخش ورود به بازاریابی دیجیتال و اینستاگرام چه چیزی میتواند باشد؟
اگر نظر شما داشتن یک پروفایل حرفهای است، ما با شما همعقیده هستیم. پروفایل کسبوکار مانند ویترین مغازه یا وبسایت است؛ یعنی اولین چیزی که مشتری یا مخاطب از شما میبیند. برای این که بیشترین تاثیر را روی مخاطب بگذارید، باید تمام جوانب را در نظر بگیرید و از هیچ قسمتی ساده رد نشوید. بخشهای مختلف صفحه اینستاگرام شما باید به قدری درست و دقیق باشد که مخاطب با اولین نگاه نوع و هدف کسبوکار شما را درک کند.
استراتژی تولید محتوا با هدف بازاریابی
یکی دیگر از اصول بازاریابی در اینستاگرام، داشتن استراتژی تولید محتوا برای این شبکه اجتماعی است. یک تولید محتوای خوب و مناسب باید چنین ویژگیهایی داشته باشد:
خلق ارزش
محتوای شما جدا از این که معرف محصول و خدمات شما است، باید برای مخاطب ارزشمند باشد؛ یعنی نکات خوبی به وی ارائه دهد.
انتخاب محتوای پایدار
موضوعاتی را انتخاب کنید که همواره برای مخاطبان صفحه شما جذاب باشد.
استمرار در تولید محتوا
طبق یک تقویم محتوایی، برای هر روزی که در اینستاگرام فعالیت میکنید محتوا داشته باشید. هرگز این کار را ترک نکنید چون ممکن است مخاطب شما را از خاطر ببرد.
جلوگیری از صرف وقت و هزینه زیاد
برای تولید محتوای منحصر به فرد نیازی به صرف هزینه زیاد نیست.
تولید محتوای یونیک و خاص برند
محتوای کپی به مخاطب ارائه نکنید. حتما محتوا ویژه برند خودتان را به کاربران ارائه دهید.
اتصال محصولات و خدمات به محتوا
در قسمت محتوا محصولات یا خدمات خود را به مخاطب پیشنهاد کنید.
استفاده از تبلیغات برای جذب مخاطبان بیشتر
یکی از مهمترین راهها برای جذب مشتری جدید، تبلیغات است. از این امر غافل نشوید.
بیوگرافی جذاب
از بیوی جذاب برای معرفی کسبوکارتان استفاده کنید تا مخاطب دید بهتری از صفحه داشته باشد.
استفاده از تگ موقعیت مکانی برای جلب اعتماد مشتری
این تگها مشتریها را با موقعیت مکانی شما آشنا میکنند و در ناخودآگاه آنها حس اعتماد نسبت به کسبوکارتان ایجاد میشود.
ارزیابی عملکرد صفحه به صورت تخصصی
حتما میزان تعامل مخاطب با صفحه خود را رصد کنید و بر روی نقاط ضعف و قوت متمرکز شوید تا برنامهریزی بهتری داشته باشید.
سرعت بخشیدن به جذب مخاطب و فالور در اینستاگرام
یکی از رایجترین سوالات بین فعالان حوزه اینستاگرام این است که چگونه فالورهای خود را افزایش دهیم؟ همچنین، مخاطبان هدف خود را از کجا پیدا کنیم؟ برای گرفتن پاسخ این سوال، به نکات و اصول بازاریابی در اینستاگرام که در ادامه مطرح میکنیم، توجه کنید.
- فالو کردن مخاطبان احتمالی یا بالقوه
- انتخاب هشتگ مناسب
- منظم بودن در فعالیت
- انتخاب زمان مناسب برای فعالیت
- استفاده از استوری
- شرکت در مسابقات اینستاگرامی
اشتباهات رایج در اینستاگرام
بعد از بررسی اصول بازاریابی در اینستاگرام، حال باید به توضیح بعضی اشتباهات رایج در بین پیجهای اینستاگرامی بپردازیم:
نداشتن هدف مشخص
این مساله هم شما و هم مخاطب را گیج و سردرگم میکند؛ از طرفی، هدف صفحه و کسبوکار گم میشود.
نداشتن لینک در قسمت بیوگرافی پیج
این کار هم برای افزایش آگاهی مخاطب از برند شما خوب است و هم ترافیک و سئوی سایت کسبوکار شما را بهبود میبخشد.
استفاده از عکسهای تکراری
مخاطبان شما از محتوای تکراری بیزار هستند و بعد از مدتی صفحه اینستاگرامتان را آنفالو میکنند.
اهمیت ندادن به نظرات مخاطبان
تعامل خود را با مشتریانتان حفظ کنید و به نظرات آنها اهمیت بدهید تا تصویر خوبی در ذهن آنها بسازید.
سخن پایانی
همراهان عزیز دیجیتالیکس، در این مطلب در مورد اصول بازاریابی در اینستاگرام صحبت کردیم. اینستاگرام یکی از شبکههای اجتماعی محبوب و پرطرفدار بین سنین مختلف جامعه است؛ از هر سن و جنسی در این شبکه حضور دارند و همین مساله به شما کمک میکند تا مخاطبان خود را راحتتر پیدا کنید. حتما روی این شبکه و تبلیغات آن سرمایهگذاری کنید تا فروش بیشتری داشته باشید و برندتان در ذهن مخاطبان ماندگارتر شود. اینستاگرام مارکتینگ مشهد دیجیتالیکس به رشد کسب و کار شما در اینستاگرام و سایر شبکههای اجتماعی کمک میکند.