بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
سئو و بهینه‌سازی سایت

الگوریتم تازگی محتوای گوگل چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟

الگوریتم تازگی محتوای گوگل چیست؟
امتیاز دهید

اگر تاکنون در زمینه تولید محتوا و سئو سایت فعالیت کرده باشید، حتما می‌دانید یکی از عواملی که تاثیر شگرفی در رتبه‌بندی موتورهای جستجو دارد، تازه بودن محتوا است. اگر محتوای سایت شما درمورد موضوعاتی است که به مرور زمان کم‌رنگ و قدیمی می‌شوند و نیاز به آپدیت مداوم دارند، لازم است اطلاعات کافی درمورد الگوریتم تازگی محتوای گوگل داشته باشید. چراکه در غیر این صورت، دچار مشکل خواهید شد! در این مقاله، قصد داریم به طور کامل درمورد الگوریتم تازگی محتوا و راه‌های ارتقا رتبه با استفاده از آن صحبت کنیم؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه الگوریتم تازگی محتوای گوگل

برای اولین بار در سال 2011 بود که گوگل، الگوریتم تازگی محتوا یا همان Google Freshness را معرفی کرد. درواقع تغییرات مربوط به آن در سال 2010 ایجاد و به طور رسمی در سال 2011 معرفی شد. در همان ابتدای کار، تاثیرگذاری این الگوریتم به قدری زیاد بود که گوگل اعلام کرد 35 درصد از جستجوهای آن تغییر کرده و به نتایج مطلوبی رسیده‌اند. این خبر به اندازه‌ای مهم بود که سبب جلب توجه کارشناسان تولید محتوا و سئوکاران به سمت این الگوریتم شد.

دلیل آن‌که گوگل به فکر طراحی چنین الگوریتمی افتاد این بود که روز به روز به تعداد مطالب موجود در دنیای وب افزوده می‌شد. این افزایش ناگهانی محتوا به اندازه‌ای بود که تحقیقات نشان می‌دادند تا سال 2017، تعداد محتواهای تولید شده از کل محتواهای پنج هزار سال گذشته عبور می‌کند. به همین دلیل این موتور جستجو تصمیم گرفت الگوریتمی طراحی کند که تمرکز اصلی آن بر روی محتواهای جدیدتر باشد.

منظور از الگوریتم تازگی محتوا و Google Freshness چیست؟

هدف از ایجاد الگوریتم تازگی این است که محتواهای جدید و یا آن‌هایی که به تازگی به‌روزرسانی شده‌اند را در رتبه‌بندی برجسته‌تر کند. به عنوان مثال، اطلاعات موجود در محتواهایی که درمورد (کم‌ترین قیمت فلان محصول) و یا (نتایج انتخابات) نوشته شده‌اند، وابسته به روز و هفته و ماه هستند و لازم است به صورت مداوم آپدیت شوند. به همین دلیل این الگوریتم بر روی به‌روزرسانی مطالب حساس است و آن‌هایی که قدیمی هستند را به صورت خودکار از رتبه‌بندی حذف می‌کند.

پس از به روی کار آمدن الگوریتم جدید گوگل، کارشناسان محتوا و متخصصین سئو تلاش کردند تا جایی که امکان دارد مطالب سایتشان را به‌روزرسانی کنند و تا حد ممکن مطالب جدیدی در آن بارگذاری نمایند. واضح است که در برخی از موضوعات، اهمیت تازگی محتوا بسیار بیشتر از سایرین است. در حالی که برخی از مطالب، امکان به‌روزرسانی مداوم و تازه‌سازی را ندارند. اگر سایتی که دارید، دارای کلیدواژه‌های پررقابت است، باید به تازگی آن‌ها بسیار دقت داشته باشید تا از این طریق توجه این الگوریتم را به خود جلب کرده و در میدان رقابت پیروز شوید.

الگوریتم تازگی محتوا

قضیه الگوریتم تازگی محتوا و QDF از چه قرار است؟

همان‌طور که پیش از این هم توضیح دادیم، الگوریتم Google Freshness به گونه‌ای طراحی شده که بر مطالب داغ و پرطرفداری که به تازگی تولید شده باشند، موثر واقع می‌شود. مدل QDF تعداد مقالات اخباری، وبلاگ‌های تازه‌کار و یا سایت‌‎های جدیدی که درمورد یک موضوع خاص هستند را به دست می‌آورد و مشخص می‌کند که آیا آن موضوع، موردنظر کاربرانی که به دنبال مطالب داغ هستند، می‌باشد یا خیر؟ الگوریتمی که در این مقاله درمورد آن صحبت می‌کنیم بر سه نوع مختلف از محتواهای موجود در وب حساس است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

اتفاقاتی که مرتبا تکرار می‌شوند

در دنیای امروز، برخی از رویدادها مانند: انتخابات، رویدادهای ماهانه، کنفرانس‌های دوره‌ای و… که توسط مسئولین مربوطه قابل برنامه‌ریزی هستند، به صورت مرتب تکرار می‌شوند. هرچند که چنین مواردی ممکن است پرطرفدار نباشند، اما عده‌ای هستند که مشتاق کسب اطلاعات درمورد این موضوعات هستند و بدون شک طرفداران خاص خود را دارند. علاوه بر این، الگوریتم تازه بودن گوگل نظارت خاصی بر محتوای سایت‌هایی مانند تجارت الکترونیک دارد. در چنین وبسایت‌هایی به‌روز بودن محتوا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وقایعی که به تازگی اتفاق افتاده‌اند

محتواهای مربوط به اتفاقاتی که به صورت ناگهانی در دنیای اطرافمان رخ می‌دهند، مانند سیل، زلزله و یا فوت یک انسان برجسته، بسیار پرطرفدار و پربازدید هستند. به همین دلیل، نیاز به آپدیت دارند تا به کاربران سایت آخرین اخبار را ارائه دهند. این دسته از محتواها، ممکن است مربوط به اتفاقی باشند که چند دقیقه قبل رخ داده و تازگی آن‌ها بسیار پراهمیت است.

به‌روزرسانی‌‎هایی که به صورت منظم ایجاد می‌شوند

همان‌طور که می‎دانید، باتوجه به تغییراتی که در  دنیای فناوری و حوزه‌های مختلف رخ می‌دهد، لازم است مطلبی که درمورد آن نوشته شده نیز به‌روزرسانی شود. واضح است که هر بار آپدیت مطلب و هرنوع تغییر در محتوا، باعث ارزیابی مجدد صفحه و رتبه‌بندی آن خواهد شد.

طراوت صفحه مهم‌تر است یا سایت؟!

یکی از سوالاتی که در رویارویی با الگوریتم تازگی برای هرکسی پیش می‌آید، این است که آیا تازه بودن محتوای یک صفحه برای آن مهم است یا کل سایت؟! پاسخ این سوال این است که الگوریتم Google Freshness هم بر روی تازگی مطالب یک صفحه تمرکز دارد و هم بر روی محتوای موجود در کل وبسایت!

البته منظور از عبارت بالا این نیست که شما باید لزوما محتوای همیشه سبز در سایت خود قرار دهید و مرتبا آن را آپدیت کنید. بلکه موضوعی که در اینجا بسیار اهمیت دارد این است که یک سایتی که به صورت منظم محتوای جدید منتشر می‌کند، از نظر گوگل ارزشمندتر است. واضح است که علاوه بر موتورهای جستجو، از نظر کاربران نیز وبسایتی که تولید محتوای منظم دارد نسبت به سایتی که هر دو ماه یک‌بار مطلب منتشر می‌کند، عملکرد بهتر و رتبه بالاتری خواهد داشت. بنابراین ممکن است در یک سایت، تازه بودن محتوا در هر صفحه سبب ارتقا رتبه آن شود. در حالی که در سایت دیگر، به‌روزرسانی مرتب کل محتواها و تازه‌سازی آن‌ها توجه این الگوریتم را به خود جلب نماید. اما به طور کلی، خوب است بدانید که همواره تازگی صفحه از آپدیت کل سایت اهمیت بیشتری دارد.

تازگی صفحه و محتوا

آیا محتوای تازه همان محتوای همیشه سبز است؟!

اگر می‌خواهید در نتیجه جستجوهای گوگل از رتبه ویژه‌ای برخوردار باشید، لازم است در سایتتان از محتوای همیشه سبز و مطالب تازه استفاده کنید. خوب است بدانید که محتوای سبز با مطالب جدید متفاوت است و شما باید بتوانید تعادل را میان این دو نوع مطلب حفظ کنید. تفاوت اصلی محتوای سبز و تازه در این است که یک محتوای جدید قادر است در مدت زمان کوتاه و حتی در همان لحظه انتشار، تعداد کاربران زیادی را به خود جلب کند. در حالی که محتوای سبز، در مدت زمانی طولانی سبب رشد وبسایت شما خواهد شد. از دیگر تفاوت‌های این دو نوع محتوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محتوای همیشه سبز رقابتی‌تر هستند و باید کیفیت بالایی داشته باشند، در حالی که محتوای تازه رقابت کم‌تری دارد.
  • محتوای تازه به مرور زمان ارزش خود را از دست می‌دهد، اما محتوای سبز همواره مخاطبین خاص خود را دارد.
  • محتوای تازه نیاز به به‌روزرسانی مداوم دارد تا ترافیک سایت حفظ شود، اما محتوای سبز این‌طور نیست.
  • محتوای تازه می‌تواند در زمان کوتاهی ترافیک قابل توجهی را جذب کند، اما محتوای همیشه سبز به صورت ثابت ترافیک سایت را افزایش می‌دهد.

باتوجه به آنچه که گفته شد، هریک از دو نوع محتوای سبز و تازه ویژگی‌های خاص خود را دارند. بنابراین استفاده از آن‌ها در هر سایتی یکی از الزامات بهبود رتبه می‌‌باشد.

برای بهینه‌سازی الگوریتم تازگی محتوای گوگل چه باید کرد؟

تا این قسمت از مطلب به طور کامل با چگونگی عملکرد الگوریتم تازگی محتوا آشنا شدید. در این بخش به شما خواهیم گفت که برای داشتن بهترین عملکرد ممکن با استفاده از این الگوریتم، باید چه کاری انجام داد.

تقویت محتوا و اشتراک اجتماعی

سیگنال‌های مربوط به لینک‌های تازه‌ای که در نتیجه محتواهای جدید ایجاد می‌شوند، قادر هستند در بهبود رتبه مربوط به QDF و آپدیت سایر الگوریتم‌ها تاثیر بسزایی داشته باشند. به یاد داشته باشید که موفقیت اجتماعی و فعالیت‌هایی که منجر به افزایش تعامل با محتوای جدید می‌شوند، تاثیر فوق‌العاده‌ای بر بهینه‌سازی الگوریتم تازگی دارند.

محتواهای قدیمی‌تر را مجددا مرور کنید

به صورت دوره‌ای نحوه عملکردتان را ارزیابی کنید. بدین منظور، می‌توانید به سراغ مطالبی از سایتتان بروید که عملکرد بهتری داشته‌ و توانسته‌اند مخاطبین بیشتری را به سایت هدایت کنند. پس از مشخص شدن این مطالب، شروع به به‌روزرسانی آن‌ها کنید. اگر موضوع چنین مطلبی تاریخی و مانند آن است، می‌توانید از منابع جدید، استفاده از نقل قول‌های بیشتر و آپدیت آمار ارائه شده، برای تکمیل کردن و آپدیت محتوا استفاده کنید.

به مخاطبینتان تازگی محتوا را اطلاع دهید

اگر حوزه کاری وبسایتتان درمورد رویدادهای مهم، تغییرات صنعت و یا هر خبر دیگری است، لازم است به صورت منظم انتشار اخبار داغ و جدید را به کاربران خود اطلاع دهید. به یاد داشته باشید که این روزها مردم بیشتر از هر دوره دیگری قادر هستند از اخبار جدید به سرعت مطلع شوند و به دنبال آخرین اخبار می‌باشند. پس تلاش کنید که شما اولین سایتی باشید که اخبار داغ را به آن‌ها می‌رساند! علاوه بر این راهکارها، می‌توانید روش‌های زیر را نیز به کار بگیرید تا راحت‌تر به اهداف خود برسید:

  • از اهمیت محتوای همیشه سبز غافل نشوید!
  • یک رویکرد طبقه‌بندی شده برای تولید محتوای سایتتان تدوین کنید.
  • کاربران را با محتواهای خود سرگرم کنید.
  • در تولید و انتشار محتوا نظم داشته باشید.

بهینه سازی الگوریتم تازگی محتوا

گوگل برای سنجش تازگی محتوا، چه فاکتورهایی را در نظر می‌گیرد؟

اصلی‌ترین فاکتوری که الگوریتم تازگی محتوای گوگل (Freshness)، جهت سنجش میزان تازگی محتوای صفحه‌ها آن را معیار قرار می‌دهد، به روز و تازگی محتوا می‌باشد.

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، این الگوریتم، تازگی محتوا را با توجه به بسیاری از فاکتورها ارزیابی می‌کند که تعدادی از مهم‌ترین این فاکتورها را در ادامه باهم بررسی می‌کنیم.

1- زمان یا تاریخی که گوگل صفحه را ایندکس کرده است.

2- مقدار تغییراتی که در محتوای اصلی صفحه به وجود آمده است.

3- تازگی بک لینک‌ها

4- میزان صفحه‌های جدید در سایت

تازه بودن محتوای وب سایت برای QDF یا همان Query Deserves Freshness، از اهمیت زیادتری برخوردار است و از نظر آن، هر چه میزان تازگی سایت شما (تازه بودن ناشی از معیارهایی که در بالا نام برده شد) بیشتر باشد، احتمال دستیابی شما به رتبه‌های بهتر (بالاتر) نتایج موتور جستجو افزایش پیدا می‌کند.

نکات با اهمیت در ارتباط با الگوریتم تازگی محتوای گوگل

در این بخش از مقاله دیجیتالیکس به چندین نکته اشاره می‌کنیم که اگر می‌خواهید از الگوریتم تازگی محتوای گوگل برای بهینه سازی وضعیت سئوی وب سایت‌تان استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم به آن‌ها هم توجه کنید.

1- آپدیت کردن محتوای صفحه‌هایی که در رتبه‌های بالاتری از نتایج سرچ گوگل قرار دارند، اهمیت بیشتری دارد و در اولویت می‌باشد.

2- محتوای با ارزش خود را در سوشال‌ها هم به اشتراک بگذارید. اگر بتوانید بازخورد قابل توجه‌ای از سوشال‌ها داشته باشید، می‌توانید به بهبود وضعیت سئوی صفحه‌های خود بسیار کمک کنید.

3- درصورتی‌که هدف سایت‌تان اخبار و آگاهی‌ دادن می‌باشد، تلاش کنید سریع‌تر از همه اخبار پرمخاطب را انتشار دهید.

4- اگر تاریخ منتشر شدن محتوا را پاک کنید، علاوه بر اینکه از نظر الگوریتم Freshness کار درستی نیست و توصیه نمی‌شود، می‌تواند خطر زیادی نیز برای سایت شما داشته باشد.

جمع بندی

همان‌طور که می‌دانید، الگوریتم‌های گوگل نقش مهمی در صعود و یا نزول رتبه سایت‌ها ایفا می‌کنند. یکی از آن‌ها، الگوریتم محتوای تازه است که بر روی جدیدترین مطالب وبسایت‌ها تمرکز دارد. به عبارتی دیگر، هرچه بتوانید محتواهای به‌روزتری را به کاربران خود ارائه دهید، رتبه بالاتری نیز نصیبتان خواهد شد. در این مطلب، به طور کامل به شرح عملکرد این الگوریتم و راه‌های جلب توجه آن پرداختیم.  سئو در مشهد دیجیتالیکس همراه شما برای کسب برترین رتبه ها در نتایج موتورهای جست و جو است.

نویسنده

pourali

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *