بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
بازاریابی محتوا

تفاوت کارشناس محتوا با کپی رایتر چیست؟

کارشناس محتوا کیست و چه تفاوتی با کپی رایتر دارد؟
5/5 - (1 امتیاز)

حتما بهتر می‌دانید که در دنیای امروزی، محتوا و تولید محتوا از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چراکه بخش بزرگی از فروش کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ دنیا به شکل آنلاین و در فضای وب و اینترنت صورت می‌گیرد و نیاز به محتوای مناسب در این دوره بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. اما مسئول تولید محتوا با چه عنوانی شناخته می‌شود و وظیفه اصلی او چیست؟ همراه ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس باشید تا به بررسی تفاوت کارشناس تولید محتوا و کپی رایتر بپردازیم.

تولید محتوا به چه معناست؟

با توجه به این که امروزه بیشتر افراد بخش زیادی از زمان خود را در طول روز در دنیای بزرگ اینترنت می‌گذرانند، نیاز صاحبان کسب و کار به خلق یک محتوای جذاب و مناسب، بیشتر و بیشتر است. اما محتوا چیست؟ در واقع به هر نوع مدیا یا فایل چندرسانه‌ای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که هدف جذب مخاطب دارد، محتوا گفته می‌شود.

بر اساس این تعریف، تمامی عکس‌ها، فایل‌های ویدئویی، موسیقی‌ها و صد البته متن‌هایی که دارندگان یک کسب و کار کوچک یا بزرگ در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود مثل اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، وب‌سایت و… منتشر می‌کنند، به نوعی یک محتوا محسوب می‌شود که هدف آن انتشار اطلاعات یا فروش کالا یا خدمات است که در نهایت به جذب مشتری و مخاطب می‌گردد.

کارشناس محتوا کیست؟

کارشناس محتوا یا کارشناس تولید محتوا به فردی اطلاق می‌شود که محتواهای لازم برای هر شبکه اجتماعی مربوط به یک برند یا کمپانی خاص را تهیه و تنظیم می‌کند. یک تولید کننده محتوای دیجیتال برای انواع سیستم‌های دیجیتال از جمله وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، ویدئوها، کمپین‌های بازاریابی از طریق ایمیل، کمپین‌های تبلیغاتی، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، اینفوگرافیک و… می‌نویسد، توسعه می‌دهد، ویرایش و منتشر می‌کند. تولیدکنندگان محتوای دیجیتال از این موارد بهره می‌برند تا یک سازمان برای فروش یا ارتقا خدمات خود، افزایش سطح آگاهی مردم از برند و … از آن استفاده کند. این فرد باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا بتواند به خوبی عهده‌دار این مسئولیت شود. در ادامه به شرح این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

وظیفه کارشناس یا تولیدکننده محتوا این است که مقاله‌های خبری، بازنویسی، پست‌ها و مطالب مربوط به وبلاگ و… را بنویسد. همچنین ممکن است کارشناس محتواهای تصویری باشد و بدین ترتیب وظیفه تولید و به اشتراک گذاری فایل‌های چندرسانه‌ای را عهده‌دار شود. سازندگان پادکست یا فایل‌های صوتی نیز در همین دسته جای می‌گیرند.

کارشناس محتوا

ویژگی‌های یک کارشناس محتوا چیست؟

برخی از متداول‌ترین ویژگی‌ها و مهارت‌های فردی که هر کارشناس محتوا باید دارای آن‌ها باشد، شامل مهارت‌های ارتباطی، مهارت رهبری کردن، مهارت مدیریت زمان و… است که در این بخش از مطلب در خصوص آن بیشتر خواهیم گفت. تولیدکنندگان محتوای دیجیتال، داستان‌سراهای خلاقی هستند که بر طبق استانداردهای یک برند، پیام آن کمپانی را به اطلاع همگان می‌رسانند. بهترین خالقان محتوا می‌توانند از طیف گسترده‌ای از سیستم‌های مرتبط به محتوای دیجیتال مثل سایت‌ها، وبلاگ‌ها رسانه‌های اجتماعی و… برای رسیدن به این هدف استفاده کنند.

ممکن است از یک کارشناس محتوا انتظار متخصص بودن در مبحث سئو یا همان بهینه‌سازی موتورهای جستجو نداشته باشید، اما در واقع یک کارشناس یا خالق محتوا باید با تفاوت‌های نوشتاری محتواهای مختص به هر یک از شبکه‌های اجتماعی آشنا باشد و علاوه بر آن، محتوایی تولید کند که در موتورهای جستجو به خوبی یافت شود و از دستورالعمل‌های آن‌ها پیروی کند. آشنایی خوب و چه بسا عالی با مبحث SEO یک ویژگی کارآمد برای افراد شاغل در این رشته است.

ویژگی های کارشناس محتوا

تولیدکننده محتوا، استراتژیست محتوا نیست

همان‌طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، محتوای محصول، محتوای فروش، محتوای خدمات مشتری، محتوای رویداد، محتواهای بازاریابی، محتوای کمپین، تبلیغات و… همگی نوعی محتوا هستند که تولیدکنندگان محتوای دیجیتال، همه آن‌ها را در صورت نیاز شرکت و برند موردنظر تولید می‌کنند. این دو مفهوم، یعنی محتوای دیجیتال و بازاریابی محتوا، ممکن است در استراتژی بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) یک سازمان، مشترک باشند. در نتیجه فردی که برای یک کمپانی به تولید محتوا می‌پردازد، لزوما همان فردی (یا بعضا گروهی) نیست که استراتژی‌های محتوایی یا بازاریابی آن کمپانی را تعیین می‌کند.

حتما بخوانید: چگونه با استفاده از استراتژی محتوا سایت خود را متحول کنیم؟

تولیدکننده محتوا، نویسنده تبلیغات یا کپی رایتر نیست

فردی که تولیدکننده محتواهای دیجیتال است، محتواهای مشابه یا بازنویسی شده‌ای برای رسانه‌های دیجیتال شرکت تولید می‌کند. در حالی که کپی رایتر ممکن است یک نسخه محتوایی برای یک نشریه، بروشور یا … تولید کند و آن محتوا هیچگاه به رسانه‌های دیجیتال یا شبکه‌های اجتماعی آن برند راه نیابد. با این اوصاف، بیشتر کارفرمایان به دنبال نویسندگانی هستند که مهارت‌های مشابهی داشته باشند؛ اما گاهی بر اساس دستورالعمل‌های شرکت، عناوین متفاوتی به آن‌ها می‌دهند. با توجه به تمامی این صحبت‌ها و مطالب گفته شده می‌توانیم پاسخ مناسبی به پرسش «تفاوت کارشناس تولید محتوا و کپی رایتر » بدهیم.

تفاوت تولید کننده محتوا و کپی رایتر

کپی رایتینگ یا نوشتن مطالب تبلیغاتی چیست؟

به محتوای مکتوبی گفته می‌شود که هدف آن آگاهی دادن به افراد و تشویق آن‌ها به اقدام خاصی است. در واقع بهتر است بگوییم کپی رایتینگ (Copywriting و با Copyrighting تفاوت دارد!) فرایند نوشتن متقاعد کننده بازاریابی و مطالب تبلیغاتی است که باعث ترغیب افراد برای خرید کردن، کلیک کردن روی لینک‌های مخصوص و در کل رسیدن به اهداف خاص بازاریابی می‌گردد.

این مطالب می‌توانند شامل تبلیغات نوشتاری باشند که به شکل چاپی یا آنلاین منتشر می‌شوند، یا حتی تبلیغات چندرسانه‌ای که برای ویدئوها یا تبلیغات تجاری استفاده می‌شود. تبلیغات مجله‌ها و روزنامه‌ها، تراکت‌های تبلیغاتی رستوران‌های محلی، کاتالوگ‌ها، نامه‌های جمع‌آوری شده کمک مالی از سوی سازمان‌های خیریه یا حتی اطلاعیه‌های فروش محصولات و خدمات، همگی در دسته کپی رایتینگ‌هایی قرار می‌گیرند که همه ما هر روز با آن‌ها مواجه می‌شویم.

حتما بخوانید: کپی رایتینگ چیست؟

انواع کپی رایتینگ

همان‌طور که قبل از این نیز بیان کردیم، این نوع نوشته‌ها دارای مضامین تبلیغاتی و بازاریابی هستند و به منظور فروش محصولات و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما میزان این فروش در انواع مختلف آن متغیر است. برخی از این مطالب، بسیار بر فروش محصولات یا خدمات متمرکز هستند و کاربر را مستقیما به خرید کردن دعوت می‌کنند. در حالی که انواع دیگری نیز وجود دارند که بر اساس ارائه اطلاعات به مخاطب پیش می‌روند.

انواع کپی رایتینگ

کپی رایتر کیست؟

کپی رایتر یا تبلیغ‌نویس به فردی اطلاق می‌شود که محتوایی آموزنده برای یک برند یا کمپانی تولید می‌کند و هدف آن جذب مخاطب یا خواننده برای خرید کردن یا تنها جلب نظر او برای آشنایی بیشتر با برند موردنظر می‌باشد. مهم‌ترین وظیفه یک کپی رایتر، بالا بردن تاثیر تبلیغات است؛ بدین معنی که این فرد باید به خوبی با اصول تبلیغ نویسی و اثرگذاری تبلیغات بر مشتری آشنا باشد تا بتواند به بهترین شکل ممکن، بازدیدکنندگان را به مشتریان آینده تبدیل کند.

تفاوت‌های تولید محتوا و کپی رایتینگ

به عنوان یک قانون کلی، کپی رایتینگ به نوشتن مطالب بازاریابی و تبلیغاتی اشاره دارد؛ اما تولید محتوا به نوشتن صفحه‌های حاوی اطلاعات یا مقاله‌ها یا صفحات معرفی محصول مرتبط است. این توضیحات، تعاریف نسبتا دقیق و تفاوت دو مفهوم تبلیغ نویسی و تولید محتوا را به خوبی بیان می‌کنند.

اگرچه بسیاری از افراد معتقدند که نوشتن محتوا یک فرایند کاملا اطلاعات محور است و هیچ‌گونه ترغیب یا دعوتی در آن به چشم نمی‌خورد، اما از نظر ما این‌طور نیست؛ چرا که همه صفحات وب به نحوی خواننده یا بازدید کننده را به انجام یک کار دعوت می‌کنند. این دعوت می‌تواند برای خرید یک محصول باشد یا برای مشاهده از یک مطلب دیگر موجود در سایت یا حتی نظر دادن در مورد موضوعات خاص.

با توجه به توضیحات داده شده، درست است که مضمون و ریشه کپی رایتینگ و تولید محتوا با یکدیگر متفاوت هستند، اما شاید بتوان گفت که تولید محتوا شکل دیگری از کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی است و مانند هر تبلیغ خوب دیگر، هدف از تولید محتوا نیز درگیر کردن خواننده و دعوت او به انجام نوعی عمل است؛ حتی اگر فقط برای خواندن مطلب دیگری در همان سایت باشد.

حتما بخوانید: تولید محتوای اختصاصی چیست و چگونه صورت می‌گیرد؟

تولید محتوا و کپی رایتینگ

کارشناس محتوا کیست و چه تفاوتی با کپی رایتر دارد؟

در این مطلب در خصوص تولید محتوا، کپی رایتینگ یا نوشتن محتواهای تبلیغاتی، تعریف تولیدکننده محتوا و کپی رایتر صحبت کردیم و سعی کردیم جواب مناسبی برای سوال «تفاوت کارشناس تولید محتوا و کپی رایتر» ارائه کنیم. هم اکنون و با مطالعه این مطلب، شما متوجه شدید که کارشناس محتوا در حقیقت فردی است که محتواها یا مطالب مورد نیاز هر برند یا کمپانی را برای به اشتراک گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی آماده می‌کند.

این مطالب می‌توانند از نوع نوشتاری، فایل‌های صوتی و تصویری یا… باشند و بدین صورت، حتی یک گرافیست نیز می‌تواند به نوعی کارشناس محتوا باشد. همچنین دریافتیم که کپی رایتر یا نویسنده متون تبلیغاتی به شخصی گفته می‌شود که مطالب مختص بازاریابی را که اهداف تبلیغاتی و جذب مشتری دارند، تهیه و تدوین می‌کند.

کلام آخر

آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس با ارائه انواع خدمات مرتبط به دیجیتال مارکتینگ ودیگر خدمات مرتبط به این حوزه، در کمترین زمان ممکن سبب رشد و بهبود کسب و کار شما شود. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت دیجیتالیکس، علاوه بر کسب اطلاعات کاربردی در زمینه دیجیتال مارکتینگ و حوزه‌های مرتبط از انواع خدمات ارائه شده برای بهبود کسب و کار خود در فضای وب و آنلاین نیز مطلع شوید. این خدمات شامل بازاریابی محتوا، سئو و بهینه سازی سایت، طراحی وب‌سایت دلخواه و توسعه آن، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و… می‌شوند و با انتخاب هر یک، ما تا رسیدن به آخرین پله موفقیت، همراه شما خواهیم بود.

نویسنده

pourali

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *