شما که الان اینجا هستید احتمالا تا به حال اصطلاح ریتارگتینگ را شنیدهاید. چند وقتی است که یک نمونه جدید از تبلیغات با عنوان ریتارگتینگ در فضای تبلیغات آنلاین کشور رایج شده است. ریتارگتینگ یک روش تبلیغاتی است که موفق شده با فراهم کردن هدفمندی بالاتر، برای تبلیغ دهندگان راضیکننده باشد و محبوبیت زیادی بدست آورد. اما این شیوه تبلیغاتی دقیقا به چه معناست؟ در این مقاله از دیجیتالیکس با جزئیات و به طور دقیق توضیح میدهیم که تبلیغات ریتارگتینگ چیست، ریتارگتینگ چگونه کار میکند، هدف از تبلیغات ریتارگتینگ چیست و… .
تبلیغات ریتارگتینگ به چه معناست؟
ریتارگتینگ یک نوع بازاریابی به حساب میآید که در آن، افرادی که قبلا وارد سایت شما شده و آن را بازدید کردهاند یا با سایتتان تعامل داشتهاند را با تبلیغات مختلف اینترنتی در سرتاسر فضای وب هدفگیری میکنید.
با توجه به آمار موجود، در اغلب سایتهای اینترنتی فقط یک الی دو درصد از افرادی که برای نخستین بار از وب سایت بازدید میکنند چیزی را خریداری کرده یا در سایت ثبتنام میکنند. تبلیغات ریتارگتینگ یا هدف گیری مجدد به عنوان یک ابزار به کسب و کارها و سایتها کمک میکند تا بتوانند آن ۹۸ درصد افرادی که در همان بازدید نخست خریدی از سایت انجام نداده یا ثبت نامی در سایت نکردهاند را به دست آورند.
بیایید ریتارگتینگ را با مثالی ساده برای شما تعریف کنیم.
فردی برای نخستین بار به سایت و یا صفحه شما میآید و میخواهد از فروشگاه آنلاینی که دارید محصولی را بخرد. او محصولات را مشاهده میکند و پس از آن روی گزینه ارسال به سبد خرید هم کلیک میکند اما خرید نمیکند و از وب سایت شما بیرون میآید.
وقتی این اتفاق میافتد، به صورت معمول برای بار اول چیز عجیبی نیست چرا که زمانی که شخصی برای اولین بار از سایت شما بازدید میکند برای خرید کردن کمی سخت به شما و سایتتان اعتماد میکند.
شما بعنوان مالک بیزینس، مالک وب سایت یا مارکتر برای بالا بردن میزان ورودی به سایت و نهایتا بالا بردن فروش بسیار کوشش کردهاید. درصورتیکه بتوانید کاربران هدفتان را به سمت سایتتان هدایت کنید، ولی سرانجام خریدی انجام ندهند سعی و کوششی که کردهاید عملا بی فایده است.
حالا سوالی که وجود دارد این است که چگونه این چالش را حل کنیم؟ چطور میتوانیم همانقدر وقت و انرژی را بگذاریم و فردی که در گذشته وارد سایت شده را پیدا کنیم و به قیف فروش بازگردانیم؟
برای حل این مشکل راه حلی وجود دارد که نام آن ریتارگتینگ میباشد.
ریتارگتینگ (هدف گیری مجدد) چطور عمل میکند؟
با توجه به توضیحات بالا شما الان میدانید تبلیغات ریتارگتینگ چیست. حالا قصد داریم توضیح دهیم هدف گیری مجدد چگونه کار میکند. به این مسیر توجه کنید:
مشتری بالقوه » سایت شما را بازدید میکند » ولی بدون اینکه خریدی انجام دهد سایت را ترک میکند » بعدها وقتی در حال وب گردی است » تبلیغ هدف گیری مجدد شما وی را مجددا به سایت شما بازمیگرداند » مشتری بالقوه شما تبدیل به یک خریدار راضی میشود.
در مسیر بالا به شکل خلاصه شرح دادیم که این روش تبلیغات چطور کار میکند: وقتی یک مشتری بالقوه از سایت شما بازدید میکند، در مرورگر وی یک کوکی ذخیره خواهد شد.
این کوکی در دامنه شرکت تبلیغکننده سیو یا ذخیره میشود و باعث میشود که شرکت تبلیغکننده وقتی این مشتری وارد هر کدام از سایتهای نمایش دهنده این شرکت شد آن (مشتری) را شناسایی کرده و تبلیغی مختص او و با توجه به محصول یا سرویسی که در سایت شما مشاهده کرده را به وی نشان دهد.
ریتارگتینگ موثرترین روش تبلیغات اینترنتی
کمپینهای ریتارگتینگ با کمپینهای بنری عادی فرق میکند و در آن تبلیغات شما فقط برای کسانی به نمایش در میآید که حداقل یک دفعه سایت شما را بازدید کردهاند و احتمالا نسبت به محصولات و خدمات شما علاقه داشتهاند.
این افراد در فرآیند گزینش محصول برای خرید، معمولا دو الی سه هفته به تحقیق (جستجو) و مقایسه میپردازند؛ مخصوصا وقتی که محصولات و خدمات شما میانگین قیمت بیشتری دارند، زمان زیادتری طول میکشد تا افراد خریدشان را نهایی کنند. شرکت تبلیغکننده تبلیغات شما را در این فاصله به نمایش در میآورد و برند شما را پیوسته به خاطر آنها میآورد که باعث شناخت بیشتر مشتریان نسبت به برند شما و بالا بردن اطمینان و اعتماد آنها میشود.
همچنین اگر تبلیغات ریتارگتینگ با یک پیشنهاد لحظه آخری همراه بشود که افراد را به اقدام سریع تحریک کند، درصد خرید کردن افراد از سایت شما هفت برابر خواهد شد. به همین خاطر است که این روش تبلیغاتی از موثرترین و بهینهترین شیوههای تبلیغات آنلاین میباشد و نسبت به شیوههای دیگر تبلیغات بالاترین میزان تاثیر را در افزایش ROI یا همان نرخ بازگشت سرمایه دارد.
هدف از تبلیغات ریتارگتینگ چیست؟
حالا که با تعریف ریتارگتینگ آشنا شدید و میدانید چطور کار میکند، بهتر است مطلع باشید که از این روش تبلیغاتی برای رسیدن به چه هدفهایی استفاده کنید. کمپینهای هدف گیری مجدد به صورت معمول با دو هدف اصلی اجرا میشوند که عبارتند از آگاهی بخشی و تبدیل.
آگاهی بخشی
کمپینهای آگاهی بخش ریتارگتینگ وقتی مورد استفاده قرار میگیرند که شما قصد دارید کاربران سایت خود را دوباره با سایت درگیر کنید. در این صورت میتوانید با استفاده از این کمپینها به اطلاع رسانی و تبلیغ محصولات مشابه، خدمات جدید و … بپردازید.
البته لازم به ذکر است که کمپینهای آگاهی بخش به صورت معمول پیش نیاز و مقدمهای برای یک نوع کارامدتر از کمپینهای هدف گیری مجدد میباشند که تبدیل نام دارد.
تبدیل
در اینجا تبدیل به معنای یک فرآیند میباشد که طی آن مشتریان بعد از کلیک کردن بر روی تبلیغات شما، کاری را انجام میدهند که هدفتان از آن کمپین میباشد. این هدف میتواند شامل چیزهای مختلفی نظیر خریداری یک محصول، فرم پر کردن در یک صفحه فرود، ثبت نام برای یک خدمت و غیره باشد.
در طراحی کمپینهای تبدیل، با اهمیتترین موضوعی که وجود دارد این میباشد که قیف خرید یک مشتری را بررسی نمایید و برای تمام مراحل فرآیند خرید برنامهریزی لازم را انجام دهید.
کلام آخر
در پایان عرض کنیم که این روش تبلیغات ریتارگتینگ ابزاری هست که با استفاده از آن میتوانید دوباره کاربر را به قیف فروش برگردانید و به این طریق مقدار فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهید.
به صورت معمول درصورتیکه محصول شما قیمت زیادی داشته باشد، کاربری که برای اولین بار وارد وب سایت شما شده است از شما خرید نخواهند کرد و در اینجا است که این روش تبلیغاتی یعنی تبلیغات ریتارگتینگ میتواند به کمک شما بیاید. پس اگر واقعا نیاز به تبلیغات ریتارگتینگ برای توسعه کسب و کار خود دارید، این روش را امتحان کنید.برای کسب اطلاعات بیشتر با خدمات آژانس تبلیغاتی در مشهد ما میتوانید با شماره ۰۹۳۹۴۰۴۰۰۱۱تماس بگیرید.