لینکدین چیست؟ چه اهمیتی دارد؟ شاید بهترین جواب برای پاسخ به این سؤالات این است که لینکدین، فرصتی مناسب برای ارتقاء مسیر شغلی است. چرا که این پلتفرم در میان سایر شبکههای اجتماعی، جایی است برای حضور متخصصان حوزههای مختلف شغلی و تحصیلی.
این فضا به گونهای طراحی شده که با سایر شبکههای اجتماعی متفاوت است. در حالیکه ما از وقت گذراندن در انواع سوشال مدیا چیزی عایدمان نمیشود، اما با فعالیت در لینکدین میتوانیم برند شخصی خود را بسازیم، با متخصصان مشاغل مختلف آشنا شویم، دانش روز حوزه تخصصی خود را افزایش دهیم و بسیاری از مزایای دیگر که در طول مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.
در این شبکه اجتماعی هدفمند، دو دسته از افراد فعالیت بسیار خوبی دارند. دسته اول، افراد جویای کاری هستند که رزومه شخصی خود را در پروفایلشان ثبت نموده و دسته دوم، کارفرماهایی که به دنبال نیروی انسانی مورد نظر خود میگردند. از این رو، این فضا به شما کمک میکند تا ضمن انتشار پست، موقعیت شغلی خود را بهبود ببخشید، شغل مورد نظرتان را پیدا کرده و با سایر افراد متخصص ارتباط برقرار کنید.
ممکن است این سؤال را از خود بپرسید که پس اینستاگرام چه؟ تمام کسب و کارها در اینستاگرام در حال فعالیت هستند و حتی بسیاری از کسب و کارها، در همین شبکه اجتماعی به درآمدهای بسیار زیادی نیز دست یافتهاند. در جواب باید بگوییم، لینکدین در حال حاضر بیش از 590 میلیون کاربر دارد و روز به روز در حال گسترش است. به طوریکه، اغلب کسب و کارها و افراد متخصص در زمینههای مختلف، از آن استقبال کرده و فعالیتهای علمی و حرفهای خود را بر این بستر منتشر میکنند. همین امر نیز باعث شده لینکدین، پتانسیل بسیار بالایی در پیشرفت مشاغل داشته باشد.
این درحالی است که سایر شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، در حال اشباع شدن هستند. از سوی دیگر، در اینستاگرام، جنبه سرگرمی و فان موضوعات مختلف پررنگ است. در حالیکه لینکدین، یک پلتفرم کاملا تخصصی است که با هدف ارتقاء کسب و کارها شکل گرفته است.
ما در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس قصد داریم توضیح دهیم که شبکه اجتماعی لینکدین چیست؟ چه اهداف، کاربرد و مزایایی دارد؟ و چگونه میتوان با فعالیت در این شبکه اجتماعی، برند شخصی خود را تقویت کنیم؟ تا انتها همراه ما باشید.
لینکدین چیست؟ چطور به پیشرفت افراد کمک میکند؟
LinkedIn، بزرگترین شبکه اجتماعی حرفهای در دنیا است که از سال 2003 رسما کار خود را آغاز نموده و تا به امروز حدود 600 میلیون کاربر در آن عضو هستند. این رسانه اجتماعی، فضایی است که افراد در آن میتوانند شغل مناسب خود را بیابند، روابط حرفهای خود را بهبود دهند، با برترینهای حوزه کاری خود آشنا شوند، مهارتهای لازم جهت موفقیت شغلی را بیاموزند، فرصتهای خوب کارآموزی را یافته و از تجارب متخصصین بهره مند شوند.
اگر وارد این فضا شده باشید به احتمال بسیار زیاد، همان اوایل نمیتوانید ارتباط خوبی با آن برقرار کنید. چرا که همان ابتدا، همه چیز بسیار جدی، خشک و رسمی به نظر میرسد. در حالیکه اینطور نیست و پس از کمی فعالیت و خواندن پستها متوجه میشوید که این شبکه اجتماعی تا چه اندازه به افزایش سطح دانش و ارتباطات حرفهایتان کمک خواهد کرد.
شما با عضو شدن در لینکدین قادر هستید از امکانات گوناگون آن همچون ارسال عکس، ویدئو، انتشار مقاله، ارتباط برقرار کردن با گروهها و حتی شرکت در رویدادهای آفلاین بهره مند شوید. به طور کلی، LinkedIn جایی است که در آن افراد مختلف به دنبال پیشرفت در حرفه خود هستند. در واقع لینکدین بستری است که برای تحقق اهداف زیر ایجاد شده است:
- ارتباط میان همکاران و افراد یک حوزه کاری مثل دیجیتال مارکترها
- تبادل نظر در مسائل کاری، تجاری، حقوقی، استخدامی و…
- بهبود و شناخته شدن کسب و کارها
- ارائه رزومه افراد و پیشینه فعالیت شرکتها و سازمانها
- شبکه سازی میان کارآفرینان، سرمایه گذاران، کارشناسان و صاحبان صنایع
- ایجاد ارتباط مثبت میان مدیران، کارجویان، کارآموزان و حتی افراد در حال تحصیل
- نشان دادن چالشها، پتانسیلها، ویژگیها و ابعاد گوناگون یک شغل به سایر افراد
مزایای استفاده از لینکدین (چرا باید در لینکدین عضو شویم؟)
بعد از اینکه مفهوم لینکدین چیست پرداختیم باید بگوییم که متأسفانه هنوز هم بسیاری از افراد، از مزیتها و اهمیت LinkedIn چیزی نمیدانند. از این رو، وقت گرانبهای خود را صرف سایر شبکههای اجتماعی میکنند که این امر به کسب و کارشان در دراز مدت آسیب وارد میکند. در واقع، این شبکه اجتماعی در حال گسترش، به نوعی سکوی پرتاب افراد در حرفه و تخصصشان محسوب میشود.
برای آشنایی بیشتر با فواید و مزیتهای متعدد LinkedIn، مورد از مزایای آن را در ادامه آورده ایم. همچنان همراه ما در دیجیتالیکس باشید.
افزایش احتمال استخدام افراد جویای کار
هیچ میدانستید که حدود 93 درصد از فعالین در لینکدین، صرفا برای دستیابی به نیروی کار متعهد و متخصص از آن استفاده میکنند؟ به عبارت دیگر، لینکدین به شما کمک میکند که برند شخصی خود را بسازید، در معرض دید کارفرما قرار گرفته و از آن مهمتر، با ساخت یک پروفایل حرفهای در نتایج جستجوی گوگل نیز ظاهر شوید.
از این رو، توصیه میکنیم حتما در مراحل ساخت پروفایل، به ویژه در قسمت مهارتها، تحصیلات و سوابق کاری، دقت فراوان داشته باشید تا بتوانید با ایجاد یک رزومه آنلاین قوی، نظر مدیران را به خود جلب کنید.
لینکدین، منبعی مفید برای انجام تحقیقات کاری
اگر قصد انعقاد قرارداد کاری با یک شرکت، کسب و کار و یا سازمان را دارید، سر زدن به اکانت لینکدین آن شرکت اطلاعات بسیار خوبی را در اختیارتان قرار میدهد. مدیران نیز میتوانند با مشاهده اکانت فرد موردنظرشان به اطلاعاتی مفیدی راجع به آن فرد دست یابند.
البته بسیاری از شرکتها، هنگام ثبت رزومه افراد به لینکدین آنان سر میزنند و تلاش میکنند پیش از مصاحبه و از طریق لینکدین اشخاص، تحقیقاتی را راجع به او انجام دهند تا در نهایت راجع به استخدام یا رد آن فرد تصمیم گیری کنند.
دانش، مهارت و توانمندیهای خود را به سایرین نشان میدهید
یکی از امکانات جالب لینکدین این است که مخاطبان میتوانند اعتبار و صحت آنچه در پروفایل به نمایش گذاشتهاید را تأیید کنند. اگر این اتفاق برایتان بیفتد، پروفایل شما اعتبار بیشتری نسبت به سایرین خواهد داشت و همین امر باعث میشود میزان اعتماد کاربران نسبت به شما و برند شخصیتان نیز افزایش یابد.
پس به یاد داشته باشید که علیرغم درج مهارتها و دانش خود، از افراد بخواهید که این موارد را تأیید کنند تا بهتر بتوانید خود را در معرض دید دیگران قرار دهید.
ساخت برند شخصی
یکی از مهمترین تکنیکهایی که امروزه مدیران کمپانیهای بزرگ در پیش میگیرند، ساخت برند شخصی است. یه این شکل که آنان همزمان با برندسازی برای کسب و کارشان، به فکر برندسازی شخصی نیز هستند. از این رو، توجه به همین تکنیک ساده منجر به ایجاد اتفاقات بزرگ و سازنده در حرفه شما خواهد شد.
دلیل این کار مدیران نیز این است که آنها آینده را به امان خود رها نمیکنند. آنها میدانند که ممکن است در آینده اتفاقاتی بیفتد و به هر دلیلی مجبور به ترک شرکت خود شوند. بنابراین با ساخت برند شخصی، افراد آنها را به خوبی میشناسند و همین امر به آنها کمک میکند تا در یک کسب و کار بزرگ دیگر مشغول به کار شوند.
برای ساخت برند شخصی نگران نباشید، این کار چندان پیچیده و غیر ممکن نیست. کافی است محتوای تخصصی از حوزه کاری خود تولید کرده و آن را به طور منظم در لینکدین منتشر کنید. البته، از ارتباط با افراد دیگر به ویژه متخصصین حوزه کاریتان نیز غافل نشوید. هر دو مورد گفته شده در ساخت و ارتقاء برند شخصی به شما کمک میکنند.
مکانی مناسب جهت دریافت پروژه برای فریلنسرها
به این دلیل که لینکدین یک بستر تخصصی است، مکانی بسایر مناسب برای افزایش سطح همکاری با شرکتها و تیمهای مختلف به شمار میآید. در همین راستا، شرکتها و مدیران، فرصتهای شغلی مورد نیاز را در صفحه خود قرار داده و بسیاری از فریلنسرها در همین فضا پروژههای کاری خود را مییابند. همه ما میدانیم که فریلنسرها در ابتدای کار چالشهای زیادی برای دریافت پروژه دارند. این چالشها با عضویت و سپس فعالیت حرفهای در لینکدین تا حد بسیار زیادی حل خواهد شد.
اطلاع یافتن از رویدادهای تخصصی
این پلتفرم حرفهای، محلی است که آخرین اخبار و اطلاعات حوزههای شغلی را میتوانید در آن مشاهده کنید. یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه، اطلاع از رویدادهایی است که کسب و کارها برگزار میکنند و تعداد زیادی از افراد از آن بی خبرند.
شرکت در رویدادهای کاری و تخصصی که بعضی از آنها به مراتب از دورههای آموزشی پر هزینه، مفیدتر هستند؛ باعث افزایش سطح دانشتان خواهد شد. در واقع در اینگونه رویدادها، نه تنها با افراد متخصص ملاقات میکنید بلکه ضمن یادگیری مباحث روز، شبکه ارتباطی خود را گسترش میدهید. همه اینها برای پیشرفت در مسیر شغلیتان ضروری و الزامی هستند.
در پایان
در این مقاله از دیجیتالیکس، تلاش کردیم به این پرسش پاسخ دهیم که لینکدین چیست و چه اهمیتی دارد؟ در همین راستا اشاره کردیم که شبکه اجتماعی اینستاگرام به لحاظ محتوا در حال اشباع شدن است و کسب و کارهای مختلف نیز به همین دلیل، به لینکدین روی آورده اند.
از سوی دیگر، لینکدین بستری مناسب برای ارائه مهارتها و توانمندیهای فردی است. بر همین اساس، افراد به ساخت برند شخصی خود از طریق این شبکه اجتماعی مبادرت ورزیده و اتفاقات مثبت شغلی فراوانی را برای خود رقم میزنند.
اگر تا به حال از لینکدین استفاده کردهاید، نظرات و تجربیات مفید خود را با ما و سایر دوستانتان به اشتراک بگذارید. برای راه اندازی شبکه های اجتماعی خود میتوانید از خدمات سوشال مدیا مارکتینگ دیجیتالیکس استفاده کنید.