هنگامی که صحبت از مشاوران کسب و کار میشود، اغلب مدیران و صاحبان کسب و کارهای مختلف بدون درنگ میپرسند که مشاوره کسب و کار چیست و چرا به آن نیاز داریم؟ در واقع بسیاری از مدیران تصور میکنند که هزینههای استخدام یک مشاور کسب و کار، بیشتر از هزینههای استخدام کارمند در بخشهای مختلف شرکت است. از این رو، در زمان بروز معضلات جدی برای تیم یا سازمان، به جای استخدام یک مشاور متبحر، اقدام به جذب تعداد بیشتری نیروی کار میکنند.
متأسفانه، هنوز هم اکثر مدیران به این موضوع مهم پی نبردهاند که مشاوران، به دلیل برخورداری از تخصص، تجربه و مهارتهای فراوان قادرند چالشهای موجود در کسب و کار را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام کنند. در واقع مشاوران، مهرههای اصلی توسعه و رشد کسب و کارها هستند. میپرسید چگونه؟ برای آشنایی بیشتر با این موضوع و تأثیرات مثبت مشاوران بر کسب و کارتان، تا انتها همراه ما در آژانس دیجیتال مارکتنیگ دیجیتالیکس باشید.
مشاوره کسب و کار چیست؟
در پاسخ به سوال مشاوره کسب و کار چیست باید گفت که مشاوره کسب و کار یک شغل و حرفه است. فردی که در این حرفه مشغول به کار است را مشاور مینامند و او از این طریق به مدیران و رهبران کسب و کارهای کوچک و بزرگ کمک میکند تا پس از شناخت مشکلات کسب و کارشان، تغییراتی مثبت و البته پایدار در سازمان خود ایجاد کنند. در واقع، زمانی میتوان از طریق اینگونه مشاوره تغییراتی سازنده در تیم یا شرکت به وجود آورد که مشاور به خوبی نسبت به فراز و نشیبهای کسب و کار مورد نظر آگاه باشد.
در مشاوره کسب و کار 3 مؤلفه مهم زیر حتما باید بررسی شود:
- انعطاف پذیری سازمان
- عملکرد سیستماتیک
- وجود منابع انسانی متخصص و توانمند
با بررسی این 3 فاکتور است که مدیران به بینشی صحیح نسبت به نقاط قوت و ضعف سازمان خود دست مییابند. در مرحله بعد و با کمک مشاور، مدیران پی میبرند که در حال حاضر کسب و کارشان در کدام یک از زمینههای کاری نیازمند تغییر رویه و پیشرفت است.
برهمین مبنا، مدیر و مشاور طی جلسات مشاوره، اهداف و استراتژیهای سازمان را بررسی کرده و به این جمع بندی میرسند که چشم انداز سازمان برای رسیدن موفقیت در زمان حال و آینده چگونه باید ترسیم و اجرا شود. در گام بعدی، مدیران به توصیههایی که مشاور ارائه میکند باید عمل نمایند و تصمیمات بزرگ سازمانی خود را بر مبنای همین راهکارها اتخاذ کنند. تصمیماتی که آینده و موفقیت سازمان، تا حد زیادی به آنها بستگی دارد.
جالب است بدانید امروزه با افزایش چشمگیر فرهنگ کارآفرینی و روی کار آمدن استارتاپهای بی شمار، باز هم معضلات فراوانی در این حیطه وجود دارد. به عنوان مثال طی پژوهشهای صورت گرفته فقط در 5 سال اول عمر استارتاپها، از هر 5 استارتاپ راه اندازی شده، 4 استارتاپ با شکستهای سنگین مواجه میشوند.
تعداد صاحبان ایده و کارآفرینانی که با اصول اولیه کسب و کار آشنا نیستند و فقط غرق در ایدهها و تیم یابیاند، کم نیست. آنها چنان در این دو موضوع غرق شدهاند که فراموش کردهاند هر کسب و کاری در مسیر بلوغ و رشد خود با هزاران مشکل ریز و درشت مواجه خواهد شد بنابراین، حضور مشاوران کسب و کار در کنار استارتاپهای تازه متولد شده یکی از ضروریترین عوامل موفقیت آنها خواهد بود.
حال که موضوع مهم و اثرگذار مشاوره کسب و کار را تا حدی شناختید، بهتر است با فردی که در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت میکند نیز آشنا شوید.
مشاور کسب و کار کیست؟ چه وظایفی دارد؟
همین ابتدای مطلب بهتر است اشاره کنیم که مشاور میتواند یک فرد باشد یا یک تیم. فرد مشاور یا تیم مشاوران، ابتدا از بیرون به تمام مجموعه نگاه میکند تا بتواند با یک دید کل نگر، نسبت به آسیب شناسی و آسیب یابی اقدام کند. این فرد باید قدرت تحلیلگری بالایی داشته باشد تا بتواند با استفاده از نگاه دقیق و موشکافانهاش، همه بخشهای یک کسب و کار را ارزیابی کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. هیچ بخش و جایگاه شغلی نباید از نگاه مشاور دور بماند. بخش بازاریابی، کارمندان، مدیریت منابع انسانی، حسابداری، امور اجرایی، واحد فناوری اطلاعات و سایر بخشهای شرکت، در نگاه یک مشاور، مهم و قابل بررسیاند.
آنچه باعث موفقیت یک مشاور میشود، دستیابی به شناختی عمیق از کسب و کار است. به عبارت دیگر، اگر مشاور نتواند به درستی با تمام اجزاء تیم یا سازمان ارتباط برقرار کند و در شناخت آنها دچار مشکل شود؛ در کار خود شکست میخورد. در همین راستا، مشاور موظف است تا طی برگزاری جلسات متعدد، با شرح وظایف، چالشها و دیدگاههای مدیران و کارمندان آشنا شود. او از این طریق تشخیص میدهد که موقعیت فعلی تیم یا شرکتی که مشاوره آن را قبول کرده چگونه است، منشأ مشکلات شرکت کجا است و چطور باید به درستترین راهکار برای رفع معضلات موجود دست یافت.
قبلتر اشاره کردیم که مشاور پس از جلسات متعدد مشاوره با مدیران، راهکارهایی قابل اجرا ارائه میکند اما وظیفه یک مشاور کسب و کار فقط ارائه راهکار نیست. بلکه این فرد موظف است همواره همراه مدیران باشد، در اجرایی کردن تصمیمات آنها را یاری رساند، میزان پیشرفت و رشد سازمان را ارزیابی کند و اطمینان حاصل کند که کسب و کار در مسیری درست و منتهی به موفقیت قرار دارد.
چرا به مشاوره کسب و کار نیاز داریم؟
اگر به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کردهاید و یا یک مدیر باتجربه و شناخته شده هستید، باز هم به یک همراه آگاه و متخصص نیاز دارید تا صادقانه و به دور از هر نوع قضاوت، شما را تشویق کند. این فرد آگاه و متبحر همان مشاور کسب و کارتان است که میتواند اشتباهاتتان را گوشزد کند و به برای ادامه مسیر، انگیزه کافی در اختیارتان قرار دهد.
این فرد قادر است به شما در گسترش شبکه ارتباطیتان کمک کند. موانع و ریسکهای مسیر را نشان دهد. شما و تصمیماتتان را به چالش بکشد و هنگامی که برای انجام یک کار درست دچار تعلل شدهاید، این باور را در درونتان تقویت کند که میتوانید! با تمام سختیهای پیش رو باز هم میتوانید.
صاحبان کسب و کارها، مدیران و رهبران، به خدمات مشاوره نیازمند به این دلیل که:
- باید از چالشهای پیش روی خود فرصتهایی عالی بسازند.
- نسبت به بیراههها، موانع و میانبرهای دستیابی به اهداف آگاه شوند.
- نیاز به افزایش اطلاعات و کسب مهارت در موارد مهمی همچون بهبود کار تیمی، برندینگ، شبکه سازی، مدیریت تغییر، تفویض اختیار و ارتباط مؤثر با کارمندان و مشتریان دارند.
- کارمندانی مسئولیت پذیر، متعهد و توانمند جذب کنند.
- بازار هدف را به درستی درک کنند و نه براساس رؤیاهای شخصی.
- شناخت کافی نسبت به سرمایههای پنهان سازمان بدست آورند.
- بهره وری کارکنان را چندین برابر افزایش دهند.
- از تغییرات سریع و شگفت انگیز دنیای کسب و کار ترس و واهمه نداشته باشند.
- خطرات و مشکلات احتمالی را شناسایی و برطرف کنند.
- هزینههای کسب و کار را با اعمالی همچون صرفه جویی کاهش دهند.
چگونه به یک مشاور کسب و کار حرفهای تبدیل شویم؟
برای تبدیل شدن به یک مشاور کسب و کار، باید تمام مراحل زیر را با دقت پشت سر بگذارید و به توانمندیهای خود نیز باور داشته باشید.
در دورههای معتبر آموزشی شرکت کنید
اولین گام، همیشه مهمترین گام برای رسیدن به موفقیت است. بنابراین، برای شروع باید ابتدا هدف داشته باشید و سپس یا از طریق تحصیلات دانشگاهی و یا از طریق شرکت در دورههای معتبر آموزشی، دانش کافی در زمینه مشاوره کسب و کار بدست آورید. لازم است تا در دورههای آموزشی جانبی مانند توسعه فردی، فن بیان و مذاکره، مدیریت کسب و کار و …. نیز شرکت کنید تا به تمام جوانب این شغل تسلط پیدا کنید.
به کسب تجربه مشغول شوید
پس از گذراندن دورههای آموزشی و کسب دانش، نوبت به کسب تجربه میرسد. به این منظور، هم میتوانید به صورت مستقل فعالیت کنید و هم میتوانید در مؤسسات خدمات مشاوره مشغول به کار شوید. هر یک از این دو شیوه مزایا و معایب خاص خود را دارد. آنچه مهم است، ورود شما به فضایی است که از طریق آن با کسب و کارهای مختلف آشنا شده و تا حد لازم تجربه کسب کنید.
از همکاران خود کمک بگیرید
هرچند برای شروع مسیر کاری نیاز به موارد مهمی همچون ثبات قدم، یادگیری مداوم، ترسیم طرح کسب و کار، تأمین سرمایه کافی و انگیزه دارید. اما این مسأله را فراموش نکنید که بیزنس شما نیز یک کسب و کار محسوب میشود و برای موفقیت در آن باید از یک مشاور متبحر و البته با تجربه بالا کمک بگیرید. در حقیقت، همکاران و اساتیدتان بهترین گزینهها برای نشان دادن چالشها و راههای رشدتان هستند. پس، هیچگاه از این منابع غنی غافل نشوید.
در پایان
در پاسخ به پرسش مشاوره کسب و کار چیست و چرا به آن نیاز داریم؟ مطالب مهمی را بیان کرده و گفتیم که اگر در کنار کارمندان بخشهای مختلف شرکت از وجود یک مشاور کسب و کار استفاده نکنید، ضریب خطای کسب و کارتان تا حد زیادی افزایش مییابد و از رقبای خود نیز عقب خواهید ماند.
امروزه، یکی از دلایل عمده موفقیت کسب و کارهای شناخته شده، بهره گیری از مشاوره کسب و کار است. افرادی که موانع، چالشها و فرصتهای کسب و کار را در اختیارتان قرار میدهند و عامل مهمی در ایجاد تغییرات مثبت سازمانی خواهند بود. به نظر شما، مشاوران کسب و کار چطور باعث رشد تیمها یا سازمانها میشوند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
مشاوره کسب و کار در مشهد دیجیتالیکس همراه شما برای توسعه و حل موانع کسب و کارتان است.