بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
راه‌اندازی کسب و کار

مشاوره کسب و کار چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

مشاوره کسب و کار چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

هنگامی که صحبت از مشاوران کسب و کار می‌شود، اغلب مدیران و صاحبان کسب و کارهای مختلف بدون درنگ می‎‌‌پرسند که مشاوره کسب و کار چیست و چرا به آن نیاز داریم؟ در واقع بسیاری از مدیران تصور می‎‌‌کنند که هزینه‏‌های استخدام یک مشاور کسب و کار، بیشتر از هزینه‌‎های استخدام کارمند در بخش‌‏های مختلف شرکت است. از این رو، در زمان بروز معضلات جدی برای تیم یا سازمان، به جای استخدام یک مشاور متبحر، اقدام به جذب تعداد بیشتری نیروی کار می‎‌‌کنند.

متأسفانه، هنوز هم اکثر مدیران به این موضوع مهم پی نبرده‌‎اند که مشاوران، به دلیل برخورداری از تخصص، تجربه و مهارت‌‎های فراوان قادرند چالش‌‎های موجود در کسب و کار را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام کنند. در واقع مشاوران، مهره‎‌‌های اصلی توسعه و رشد کسب و کارها هستند. می‎‌‌پرسید چگونه؟ برای آشنایی بیشتر با این موضوع و تأثیرات مثبت مشاوران بر کسب و کارتان، تا انتها همراه ما در آژانس دیجیتال مارکتنیگ دیجیتالیکس باشید.

مشاوره کسب و کار چیست؟

در پاسخ به سوال مشاوره کسب و کار چیست باید گفت که مشاوره کسب و کار یک شغل و حرفه است. فردی که در این حرفه مشغول به کار است را مشاور می‌نامند و او از این طریق به مدیران و رهبران کسب و کارهای کوچک و بزرگ کمک می‎‌‌کند تا پس از شناخت مشکلات کسب و کارشان، تغییراتی مثبت و البته پایدار در سازمان خود ایجاد کنند. در واقع، زمانی می‎‌‌توان از طریق اینگونه مشاوره تغییراتی سازنده در تیم یا شرکت به وجود آورد که مشاور به خوبی نسبت به فراز و نشیب‎‌‌های کسب و کار مورد نظر آگاه باشد.

در مشاوره کسب و کار 3 مؤلفه مهم زیر حتما باید بررسی شود:

  1. انعطاف پذیری سازمان
  2. عملکرد سیستماتیک
  3. وجود منابع انسانی متخصص و توانمند

با بررسی این 3 فاکتور است که مدیران به بینشی صحیح نسبت به نقاط قوت و ضعف سازمان خود دست می‌یابند. در مرحله بعد و با کمک مشاور، مدیران پی می‌‎برند که در حال حاضر کسب و کارشان در کدام یک از زمینه‌‎های کاری نیازمند تغییر رویه و پیشرفت است.

برهمین مبنا، مدیر و مشاور طی جلسات مشاوره، اهداف و استراتژی‎‌‌های سازمان را بررسی کرده و به این جمع بندی می‎‌‌رسند که چشم انداز سازمان برای رسیدن موفقیت در زمان حال و آینده چگونه باید ترسیم و اجرا شود. در گام بعدی، مدیران به توصیه‎‌‌هایی که مشاور ارائه می‎‌‌کند باید عمل نمایند و تصمیمات بزرگ سازمانی خود را بر مبنای همین راهکارها اتخاذ کنند. تصمیماتی که آینده و موفقیت سازمان، تا حد زیادی به آن‎‌‌ها بستگی دارد.

مشاوره کسب و کار چیست؟

جالب است بدانید امروزه با افزایش چشمگیر فرهنگ کارآفرینی و روی کار آمدن استارتاپ‎‌‌های بی شمار، باز هم معضلات فراوانی در این حیطه وجود دارد. به عنوان مثال طی پژوهش‎‌‌های صورت گرفته فقط در 5 سال اول عمر استارتاپ‎‌‌ها، از هر 5 استارتاپ راه اندازی شده، 4 استارتاپ با شکست‎‌‌های سنگین مواجه می‎‌‌شوند.

تعداد صاحبان ایده و کارآفرینانی که با اصول اولیه کسب و کار آشنا نیستند و فقط غرق در ایده‌‏ها و تیم ‎یابی‌اند، کم نیست. آن‏‌ها چنان در این دو موضوع غرق شده‌اند که فراموش کرده‎‌‌اند هر کسب و کاری در مسیر بلوغ و رشد خود با هزاران مشکل ریز و درشت مواجه خواهد شد بنابراین، حضور مشاوران کسب و کار در کنار استارتاپ‌های تازه متولد شده یکی از ضروری‎‌‌ترین عوامل موفقیت آن‎‌‌ها خواهد بود.

حال که موضوع مهم و اثرگذار مشاوره کسب و کار را تا حدی شناختید، بهتر است با فردی که در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت می‎‌‌کند نیز آشنا شوید.

مشاور کسب و کار کیست؟ چه وظایفی دارد؟

همین ابتدای مطلب بهتر است اشاره کنیم که مشاور می‎‌‌تواند یک فرد باشد یا یک تیم. فرد مشاور یا تیم مشاوران، ابتدا از بیرون به تمام مجموعه نگاه می‌‎کند تا بتواند با یک دید کل نگر، نسبت به آسیب شناسی و آسیب یابی اقدام کند. این فرد باید قدرت تحلیل‎گری بالایی داشته باشد تا بتواند با استفاده از نگاه دقیق و موشکافانه‌اش، همه بخش‌‎های یک کسب و کار را ارزیابی کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. هیچ بخش و جایگاه شغلی نباید از نگاه مشاور دور بماند. بخش بازاریابی، کارمندان، مدیریت منابع انسانی، حسابداری، امور اجرایی، واحد فناوری اطلاعات و سایر بخش‌‎های شرکت، در نگاه یک مشاور، مهم‎ و قابل بررسی‌‎اند.

آنچه باعث موفقیت یک مشاور می‎‌‌‌شود، دستیابی به شناختی عمیق از کسب و کار است. به عبارت دیگر، اگر مشاور نتواند به درستی با تمام اجزاء تیم یا سازمان ارتباط برقرار کند و در شناخت آن‌‎ها دچار مشکل شود؛ در کار خود شکست می‌‎خورد. در همین راستا، مشاور موظف است تا طی برگزاری جلسات متعدد، با شرح وظایف، چالش‌‎ها و دیدگاه‌‎های مدیران و کارمندان آشنا شود. او از این طریق تشخیص می‌‎دهد که موقعیت فعلی تیم یا شرکتی که مشاوره آن را قبول کرده چگونه است، منشأ مشکلات شرکت کجا است و چطور باید به درست‌ترین راهکار برای رفع معضلات موجود دست یافت.

قبل‎تر اشاره کردیم که مشاور پس از جلسات متعدد مشاوره با مدیران، راهکارهایی قابل اجرا ارائه می‌‎کند اما وظیفه یک مشاور کسب و کار فقط ارائه راهکار نیست. بلکه این فرد موظف است همواره همراه مدیران باشد، در اجرایی کردن تصمیمات آن‎‌‌ها را یاری رساند، میزان پیشرفت و رشد سازمان را ارزیابی کند و اطمینان حاصل کند که کسب و کار در مسیری درست و منتهی به موفقیت قرار دارد.

چرا به مشاوره کسب و کار نیاز داریم؟

اگر به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده‌‎اید و یا یک مدیر باتجربه و شناخته شده هستید، باز هم به یک همراه آگاه و متخصص نیاز دارید تا صادقانه و به دور از هر نوع قضاوت، شما را تشویق کند. این فرد آگاه و متبحر همان مشاور کسب و کارتان است که می‌‏تواند اشتباهات‎تان را گوشزد کند و به برای ادامه مسیر، انگیزه کافی در اختیارتان قرار دهد.

این فرد قادر است به شما در گسترش شبکه ارتباطی‎تان کمک کند. موانع و ریسک‌‏های مسیر را نشان دهد. شما و تصمیمات‎تان را به چالش بکشد و هنگامی که برای انجام یک کار درست دچار تعلل شده‌‎اید، این باور را در درون‎تان تقویت کند که می‎‌‌توانید! با تمام سختی‎‌‌های پیش رو باز هم می‌‎توانید.

صاحبان کسب و کارها، مدیران و رهبران، به خدمات مشاوره نیازمند به این دلیل که:

  • باید از چالش‎‌‌های پیش روی خود فرصت‌‏هایی عالی بسازند.
  • نسبت به بیراهه‎‌‌ها، موانع و میانبرهای دستیابی به اهداف آگاه شوند.
  • نیاز به افزایش اطلاعات و کسب مهارت در موارد مهمی همچون بهبود کار تیمی، برندینگ، شبکه سازی، مدیریت تغییر، تفویض اختیار و ارتباط مؤثر با کارمندان و مشتریان دارند.
  • کارمندانی مسئولیت پذیر، متعهد و توانمند جذب کنند.
  • بازار هدف را به درستی درک کنند و نه براساس رؤیاهای شخصی.
  • شناخت کافی نسبت به سرمایه‌‏های پنهان سازمان بدست آورند.
  • بهره وری کارکنان را چندین برابر افزایش دهند.
  • از تغییرات سریع و شگفت انگیز دنیای کسب و کار ترس و واهمه نداشته باشند.
  • خطرات و مشکلات احتمالی را شناسایی و برطرف کنند.
  • هزینه‌‏های کسب و کار را با اعمالی همچون صرفه جویی کاهش دهند.

چگونه به یک مشاور کسب و کار حرفه‌‎ای تبدیل شویم؟

برای تبدیل شدن به یک مشاور کسب و کار، باید تمام مراحل زیر را با دقت پشت سر بگذارید و به توانمندی‎‌‌های خود نیز باور داشته باشید.

در دوره‌‎های معتبر آموزشی شرکت کنید

اولین گام، همیشه مهم‎ترین گام برای رسیدن به موفقیت است. بنابراین، برای شروع باید ابتدا هدف داشته باشید و سپس یا از طریق تحصیلات دانشگاهی و یا از طریق شرکت در دوره‎‌‌های معتبر آموزشی، دانش کافی در زمینه مشاوره کسب و کار بدست آورید. لازم است تا در دوره‎‌‌های آموزشی جانبی مانند توسعه فردی، فن بیان و مذاکره، مدیریت کسب و کار و …. نیز شرکت کنید تا به تمام جوانب این شغل تسلط پیدا کنید.

مشاوره حرفه ای

به کسب تجربه مشغول شوید

پس از گذراندن دوره‌‎های آموزشی و کسب دانش، نوبت به کسب تجربه می‎‌‌رسد. به این منظور، هم می‌‎توانید به صورت مستقل فعالیت کنید و هم می‌‎توانید در مؤسسات خدمات مشاوره مشغول به کار شوید. هر یک از این دو شیوه مزایا و معایب خاص خود را دارد. آنچه مهم است، ورود شما به فضایی است که از طریق آن با کسب و کارهای مختلف آشنا شده و تا حد لازم تجربه کسب کنید.

از همکاران خود کمک بگیرید

هرچند برای شروع مسیر کاری نیاز به موارد مهمی همچون ثبات قدم، یادگیری مداوم، ترسیم طرح کسب و کار، تأمین سرمایه کافی و انگیزه دارید. اما این مسأله را فراموش نکنید که بیزنس شما نیز یک کسب و کار محسوب می‎‌‌شود و برای موفقیت در آن باید از یک مشاور متبحر و البته با تجربه بالا کمک بگیرید. در حقیقت، همکاران و اساتیدتان بهترین گزینه‌‏ها برای نشان دادن چالش‌‎ها و راه‌‏های رشدتان هستند. پس، هیچگاه از این منابع غنی غافل نشوید.

در پایان

در پاسخ به پرسش‏ مشاوره کسب و کار چیست و چرا به آن نیاز داریم؟ مطالب مهمی را بیان کرده و گفتیم که اگر در کنار کارمندان بخش‌‎های مختلف شرکت از وجود یک مشاور کسب و کار استفاده نکنید، ضریب خطای کسب و کارتان تا حد زیادی افزایش می‌‎یابد و از رقبای خود نیز عقب خواهید ماند.

امروزه، یکی از دلایل عمده موفقیت کسب و کارهای شناخته شده، بهره گیری از مشاوره کسب و کار است. افرادی که موانع، چالش‌‎ها و فرصت‎‌‌های کسب و کار را در اختیارتان قرار می‌‎دهند و عامل مهمی در ایجاد تغییرات مثبت سازمانی خواهند بود. به نظر شما، مشاوران کسب و کار چطور باعث رشد تیم‌‎ها یا سازمان‎‌‌ها می‎‌‌‌شوند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مشاوره کسب و کار در مشهد دیجیتالیکس همراه شما برای توسعه و حل موانع کسب و کارتان است.

نویسنده

منا دانشمندی

منا هستم، ادبیات خوندم و دوسال در زمینه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت می‌کنم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.