امروزه رسانهها نقش پررنگی در زندگی افراد جامعه دارند. خبرها و اتفاقات در هر لحظه بهروزرسانی میشوند و در حجم گسترده به دست مخاطبان میرسند. به دلیل وجود مخاطبان زیاد و فعال در بستر اینترنت، شبکههای ارتباط جمعی میتوانند در رشد کسبوکارها به طور چشمگیری موثر باشند. در این مطلب از وبلاگ دیجیتالیکس میخواهیم به بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی بر کسب و کار شما بپردازیم.
انواع شبکههای اجتماعی
با اینکه مدت زمان زیادی از روی کار آمدن شبکههای اجتماعی نمیگذرد، اما نقش مهمی در زندگی روزمره انسانها ایفا میکنند. تاثیر این فضاها بر روی زندگی مردم به قدری است که اکثر کاربران به صورت روزانه حداقل یک بار به صفحهای که در این شبکهها دارند، سر میزنند. به همین دلیل است که توجه بسیاری از کسب و کارها به استفاده از شبکههای اجتماعی معطوف شده و از این بسترها به منظور بازاریابی و تعامل بیشتر با مخاطبین استفاده میشود.
اینستاگرام
یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی، که به منظور اشتراکگذاری عکسها و ویدئوها استفاده میشود، اینستاگرام است. این شبکه در حال حاضر توانسته توجه اقشار مختلف جامعه را به خود جلب کند؛ از این رو استفاده از آن به مقاصد بازاریابی، بسیار رایج شده است. به عنوان مثال، یکی از کاربردهای اینستاگرام این است که اگر شما برگزار کننده رویداد یا نمایشگاهی باشید، میتوانید از شرکتکنندگان خود بخواهید که عکسهای خود را با هشتگی خاص در صفحات مجازیشان منتشر کنند و از این طریق دوستان و آشنایانشان را نیز با برند شما آشنا کنند.
توییتر
توییتر یکی دیگر از شبکههای اجتماعی تاثیرگذار بر روی کسب و کارها است. یکی از دلایل استفاده برندهای مختلف از این بستر، سرعت بالای انتشار مطالب در آن است. هرچه تعداد نفرات بیشتری محتوای شما را اشتراکگذاری کنند، به تعداد نفراتی که با برند شما در تعامل هستند، اضافه میشود و این موضوع سبب افزایش اعتبار شما خواهد شد. همچنین با استفاده از هشتگهای مرتبط با رویدادهای روز دنیا میتوانید تغییرات زیادی در رشد صفحه خود در توییتر ایجاد کنید.
فیسبوک
یکی از بزرگترین ترکیبهای جمعیتی، در میان تمام شبکههای اجتماعی، متعلق به فیسبوک است. با روی کار آمدن شبکههای اجتماعی، هدف قرار دادن مشتریان بالقوه بسیار راحتتر از گذشته شد. فیسبوک یکی از تاثیرگذارترین شبکههای اجتماعی شناخته شده است که از طریق آن میتوانید به مشتریان بالقوه خود در سراسر جهان مرتبط شوید.
یوتیوب
یکی دیگر از بسترهای قدرتمند و تاثیرگذار بر روی کسب و کارها، یوتیوب است. یوتیوب علاوه بر تاثیری که بر روی تقویت تعامل با مخاطبین و بازاریابی دارد، بر روی سئو سایت شما نیز تاثیرگذار است و به واسطه آن میتوانید کاربرانتان را به سایت خود دعوت کرده و از این طریق ترافیک سایت خود را نیز افزایش دهید.
این بسترهای ارتباط جمعی، دارای نسخههای بومیسازی شده داخلی هم هستند؛ مثلا گپ نسخه داخلی اپ تلگرام است. به دلیل فعالتر بودن کاربران در نسخههای اصلی مانند اینستاگرام و تلگرام، کسبوکارها بیشتر به فعالیت و تبلیغات در این شبکهها تمایل دارند.
تاثیر شبکههای اجتماعی بر کسب و کار
تاثیر شبکههای اجتماعی بر کسب و کار و فعالیتهای اقتصادی یا تجاری جامعه گسترده است. تعدادی از این تاثیرات عبارتند از:
ارتباط بیشتر با مشتری
فرقی نمیکند شما یک کسبوکار کوچک خانگی هستید یا فروشگاه زنجیرهای یا حتی رستوران. به راحتی میتوانید در رسانههای مختلف مانند اینستاگرام عضو شوید و فعالیت کنید. این کار به شما کمک میکند تا ارتباط بیشتر و نزدیکتری با مخاطبان و مشتریان خود داشته باشید. نظرات آنها را در مورد محصولات و خدمات خود بخوانید و به سوالاتشان پاسخ دهید. این ارتباط نزدیک، اعتماد مخاطبانتان را افزایش میدهد و باعث تبدیل آنها به مشتریان وفادار میشود. نتایج به دست آمده در این بخش، به تیم بازاریابی کمک زیادی میکند.
پیگیری وضعیت رقبا
از تاثیر شبکههای اجتماعی بر کسب و کار میشود به پیگیری دقیق از وضعیت رقبا اشاره کرد. اگر یکی از رقیبانتان کمپین تبلیغاتی موفقی اجرا کرده باشد، میتوانید الگوی بازاریابی و نتایج این کمپین را ببینید. میزان فروش و تعامل با مشتریان رقیب را بررسی کنید و برای اهداف آینده برندتان برنامهریزی بهتری داشته باشید.
محصولات و خدمات جدید یا تخفیفهای رقبا هم مساله خیلی مهمی است که حتما باید رصد کنید. آیا رقیبتان بهتر میفروشد؟ تعامل بهتری دارد؟ تبلیغات موفقتری اجرا میکند؟ کیفیت محصولات رقیب و قیمت آنها مناسب است؟ و سوالاتی از این دست که به شما برای ارزیابی و سنجش فاکتورهای دیگر کمک میکند.
بازاریابی بهتر و وسیعتر
برای پیدا کردن مشتریان جدید میتوانید از تاثیر شبکههای اجتماعی بر کسب و کار خودتان بهرهمند شوید. اما چگونه؟ این روشی آسان اما تخصصی است. راهکارهای تبلیغاتی و بازاریابی در فضای شبکههای اجتماعی بسیار راحت است. اگر بتوانید مراحل قبلی را به درستی اجرا کنید، به سرعت میتوانید دامنه بازاریابی خود را گسترش دهید.
یکی از مراحل مهم بازاریابی در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام این است که دقیقا بدانید به دنبال چه چیزی هستید؟ بر اساس همان برنامهریزی کنید و یک طرح کلی از قیف فروش و بازاریابی خود در نظر بگیرید. اهداف خود را به تمام بخشهای تیم بازاریابی اعلام کنید تا تعامل بهتری با مشتریان داشته باشید.
حضور دائم و آنلاین
این مساله تصویر شما را در ذهن مخاطب پررنگ میکند؛ یعنی اولین گزینه مشتری برای خرید، مشاوره و مراجعه کسبوکار شما است. حفظ راههای ارتباطی با مخاطب، گرفتن بازخوردهای مثبت و حتی منفی راهنمای بسیار خوبی برای ادامه مسیر شما است. یادتان باشد، این مسیر انتها ندارد. کسبوکارها برای ادامه حیات به مشتریان جدید نیاز دارند؛ پس به طور مستمر در بستر آنلاین فعالیت کنید تا بیشترین تاثیر شبکههای اجتماعی بر کسب و کار خود را ببینید.
بررسی وضعیت تعامل مشتری با برند
بعد از رسیدن به یک برنامه دقیق از زمان و میزان حضور در شبکههای اجتماعی، باید نرخ تعامل مشتریان را با برند بسنجید. چه محصول یا خدماتی بازخورد مثبتی دارد؟ چه محصول یا خدماتی آن طور که باید توسط مشتری دیده نشده است؟ نظر مشتری در مورد نحوه برخورد پرسنل و مشاوران شرکت چیست؟
قابلیتهای جدید شبکههای اجتماعی به گونهای طراحی شده که میتوانید مستقیما از کاربران بازخورد بگیرید؛ مثلا با استفاده از باکسهای نظرسنجی در اینستاگرام از مشتریان خود بپرسید که کدام محصولات یا خدمات برای آنها جالبتر یا مفیدتر است؟ نظرشان در مورد ویترین جدید فروشگاه چیست؟ نقشه سفر مشتری در وبسایت مناسب است؟ یعنی محصولات مورد نظر را به راحتی پیدا میکنند یا نه؟ اینها سوالاتی است که باعث تفاوت و تمایز برند شما با سایر برندهای رقیب میشود.
امکان دریافت آموزشهای جدید از طریق رسانه
بیشترین تاثیر شبکههای اجتماعی بر کسب و کار شما این است که میتوانید آموزشهای لازم برای ارتقا سطح کیفیت خدمات و محصولات خود را دریافت کنید. بهترین روشهای تبلیغاتی، نرمافزارهای جدید برای تعامل بیشتر با مخاطبان، بررسی فعالیت رقبا، استفاده از ترندهای روز، ارتباط با بزرگترین کسبوکارها که با شما همکار هستند و شرکت در سمینارهای ملی و بینالمللی که برندتان را به افراد بیشتری معرفی میکند، همگی از فعالیت مستمر در شبکههای اجتماعی به دست میآید.
تبلیغات اثرگذار و ارزان قیمت
حتما در فضای مجازی تبلیغات کنید تا تاثیر شبکههای اجتماعی بر کسب و کار خود را ببینید. برخلاف تبلیغات سنتی که فقط در بازههای زمانی و مخاطبان محدود امکان معرفی برند خود را دارید، در شبکههای اجتماعی زمان و مخاطب نامحدودی در اختیار شما است. هزینه تبلیغات در دنیای مجازی خیلی کمتر از تبلیغات تلویزیونی است. میتوانید بر اساس مخاطبان هدف خود در صفحات ویژهای تبلیغات کنید.
آشنایی با اهداف کاربران فضای مجازی
شناخت اهداف مخاطبین به ما کمک میکند تا بتوانیم روشهای مناسبتری برای جذب آنها پیدا کنیم. به طور کلی اغلب کاربران به دنبال چنین اهدافی در شبکههای اجتماعی هستند:
- شناسایی یک منبع برای یافتن راه حل مسائل خود
- پیدا کردن مسیری مناسب برای رقابت
- افزایش اطلاعات درمورد محصول یا برندی خاص
- دستیابی به فرصتی مناسب برای یادگیری مهارتهای جدید به صورت رایگان
درواقع شبکههای مجازی به کسب و کارها کمک میکنند تا بتوانند با درک اهداف مشتریان و مخاطبینشان، به مقاصد بازاریابی خود برسند. هر میزان بتوانیم اطلاعات بیشتری درمورد مشتریان بالقوه و یا واقعی خود به دست آوریم، بهتر میتوانیم عملکرد خود را در راستای اهداف و خواستههای مخاطبینمان قرار دهیم.
رشد فروش به مرور زمان
با گذر زمان و به دنبال افزایش تعداد مشتریان وفادار که همواره حامی برند ما هستند، کسب و کار ما به افراد بیشتری معرفی میشود و تا حد زیادی فروش ما افزایش مییابد.
افزایش امکان وایرال شدن در شبکههای اجتماعی
در شبکههای اجتماعی امکان شناخته شدن شما بیشتر میشود. به عنوان مثال، ممکن است افراد زیادی پستی را که در این فضاها منتشر میکنید، بپسندند و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. در این حالت پست شما وایرال شده و نفرات بیشتری با برند شما آشنا خواهند شد. دقت و صرف زمان برای تولید محتوا در شبکههای اجتماعی باعث میشود تا مخاطبینتان تعامل بیشتری با شما برقرار کرده و صفحه مجازی شما بیشتر موردپسند آنها قرار گیرد. درنهایت شما تنها با انتشار یک پست خوب میتوانید تعداد نفرات بیشتری را در شبکههای اجتماعی با کسب و کارتان آشنا کنید.
سخن پایانی
در این مطلب درباره تاثیر شبکههای اجتماعی بر کسب و کار صحبت کردیم. نکات زیادی در مورد اصول و قوانین فعالیت در شبکههای ارتباط جمعی وجود دارد. بعضی از این اصول با تمرین و آزمون و خطا به دست میآیند. تاثیر شبکههای اجتماعی بر کسب و کار شما بسیار گستردهتر است و در بلند مدت نتایج بیشتری از خود نشان میدهد. اگر کسبوکاری دارید که در حال حاضر وارد فضای دیجیتال نشده است، همین امروز برای ورود به دنیایی اینترنت اقدام کنید. اگر شما هم تصمیم گرفتهایدد که از تاثیر شبکههای اجتماعی در کسب و کارتان برخوردار شوید میتوانید با تیم اینستاگرام مارکتینگ مشهد ما در ارتباط باشید.