بدون شک همه ما با تبلیغات راه اندازی کسب و کار آنلاین و درآمد چندین میلیونی ماهانه رو برو شدهایم. امروزه در فضای وب و شبکههای اجتماعی از این قبیل تبلیغات زیاد دیده میشود، اما شاید اینگونه تصور کنید که این صحبتها، تنها تبلیغات فریبندهای است که قصد جلب نظر مشتری را دارد! اما تمام این صحبتها واقعیت دارد. اگر با مراحل راه اندازی کسب و کار آنلاین به خوبی آشنا باشید، بدون شک به این درآمد دست خواهید یافت.
صحبت کمبود شغل و پایین بودن حقوق در بین جوانان زیاد به گوش میخورد، اما این حرفها بهانه ای بیش نیست، چرا که هر کدام از ما میتوانیم با راه اندازی کسب و کار خود نه تنها به درآمد مورد نظر خود برسیم، بلکه برای سایرین نیز کارآفرینی کنیم. در ادامه همراه دیجیتالیکس باشید، قصد داریم تا بیشتر با این نوع کسب و کار و چگونگی راه اندازی آن آشنا شویم.
کسب و کار آنلاین چیست؟
به طور کلی هر کسب و کاری که در شبکههای اجتماعی، وبسایتها، اپلیکیشنهای موبایل و… فعالیت میکنند، کسب و کار آنلاین نام دارند. بیش از نیمی از جمعیت جهان با دنیای مجازی ارتباط نزدیک دارند و همین امر سبب پیشرفت روزافزون مشاغل آنلاین شده است. فضای وب و شبکههای اجتماعی، زمینه تعامل با مشتری را به خوبی برای صاحبین مشاغل فراهم کردهاند و به همین دلیل است که بسیاری از صاحبین مشاغل سنتی نیز به این نوع کسب و کار روی آوردهاند.
کسب و کارهای اینترنتی چه مزایایی دارند؟
مشخص شدن مزیتهای بی شمار برای کسب و کارهای آنلاین، سبب محبوبیت آن به خصوص بین نسل جوان شده است. در ادامه چند مورد از برتریهای این مشاغل نسبت به نوع سنتی آن را بیان میکنیم.
شما مدیر خودتان هستید!
کسب و کارهای آنلاین این فرصت را برای کسانی که دانش فنی لازم را در این زمینه دارند، فراهم کرده است تا بتوانند با کمترین سرمایه، شغل مورد علاقه خود را راه اندازی و مدیریت کنند.
منعطف بودن
به دلیل اینترنتی بودن این نوع کسب و کار، شما میتوانید در هر جایی که هستید و در هر ساعتی از شبانه روز که بخواهید، برنامه ریزی کرده و به کار خود رسیدگی کنید. با راه اندازی این نوع کسب و کار دیگر محدود به زمان و مکان نخواهید بود!
عدم محدودیت در انتخاب بازار
اینترنت این امکان را در اختیار کاربر قرار میدهد که بتواند هر محصول و یا خدمتی را که نیاز دارد، به صورت آنلاین خریداری کند. بنابراین شما به عنوان مدیر کسب و کار آنلاین، هیچ محدودیتی در انتخاب بازار ندارید و هر شغلی را که علاقه داشته باشید میتوانید به صورت مجازی راه اندازی کنید.
هزینه مناسب در بازاریابی و تبلیغات
تمام هزینههای مربوط به مشاغل آنلاین، بسیار کمتر از مشاغل سنتی خواهد بود. از جمله این هزینهها، مربوط به بازاریابی و تبلیغات است که هزینههایی بسیار کمتر از بازار سنتی دارند.
برای راه اندازی کسب و کار آنلاین چه مهارتهایی نیاز است؟
برای شروع هر کاری مسلما باید مهارتهای لازم در آن زمینه را کسب کرد. برخلاف باور عموم راه اندازی کسب و کار آنلاین نیاز به مهارتهای پیچیده ای ندارد. در ادامه مهارت های لازم را برمیشماریم.
- دارا بودن پشتکار و تلاش لازم
- داشتن مهارت اولیه کار با کامپیوتر
- آشنایی با مباحث ابتدایی IT و مباحث مربوط به اینترنت
- تسلط کافی بر شبکههای اجتماعی
- آشنایی در حد متوسط با نرم افزار فتوشاپ به منظور ویرایش تصاویر
- برنامه ریزی کاری و زمانبندی مناسب
- آشنایی با اصول مذاکره با مشتریان و همکاران
همانطور که مشخص است، مهارتهایی که برای شروع این نوع کار لازم است، از مهارتهای اولیهای است که امروزه بیشتر افراد با آنها آشنایی دارند و بدون شک با گذر زمان در هرکدام از این مهارتها حرفهای خواهید شد.
مراحل راه اندازی کسب و کار آنلاین
تا این قسمت از مطلب تا حدودی با کسب و کارهای آنلاین آشنا شده اید. در ادامه قصد داریم مراحل راه اندازی کسب و کار آنلاین را برای شما شرح دهیم تا دانستههای شما در این زمینه تکمیل شود و با پیش زمینه ای کامل تر در این زمینه گام بردارید.
گام اول: شناسایی تواناییها
برای شروع یک کسب و کار آنلاین موفق در ابتدا باید بدانید که در چه حوزههایی توانمند هستید و میخواهید چه خدمتی را انجام دهید. برای انتخاب حوزه کسب و کار حتما لازم نیست که ایده خاصی داشته باشید. ابتدا مهارتها و علایق خود را بررسی کنید و با توجه به توانمندیهایی که دارید یک حوزه را انتخاب کنید.
گام دوم: ایده یابی
اولین مرحله برای شروع، یافتن ایده و محصول و یا خدمت نیاز بازار است تا بتوانید در زمینه ای مفید فعالیت کنید. قرار نیست به سراغ ایدهای بروید که جدید است و هیچ کس در آن زمینه فعالیت نمیکند، بلکه باید بتوانید با تفکری خلاقانه، کم و کاستیهای کار رقبای خود را پیدا کنید و به شیوه ای نوآورانه در خدمات خود، به رفع آنها بپردازید.
گام سوم: تحقیق و پژوهش
برای شروع حتما اطلاعات لازم را در مورد بازار کار انتخابی خود و رقبا کسب کنید. برای دستیابی به این اطلاعات میتوانید در اینترنت جستجو کنید و از افراد متخصص و خبره در این زمینه پرس و جو کنید. همچنین به شما پیشنهاد میکنیم که قبل از ورود به بازار کار آنلاین، از دیجیتال مارکترها نیز مشاوره بگیرید تا بتوانید کسب و کاری موفق تر داشته باشید.
گام چهارم: مشخص کردن هدف و برنامهریزی
برای رسیدن به موفقیت سعی کنید از روزهای اولیه شروع کار، برای خود هدفی تعریف کنید و برای رسیدن به آن، برنامه ریزی کنید. فراموش نکنید که یکی از شروط رسیدن به موفقیت، برنامه ریزی و عمل به آن است!
گام پنجم: تعریف هویت
برای کسب و کارخود هویت تعریف کنید! برای آن که مخاطبین شما بتوانند بهتر با کسب و کارتان آشنا شوند، نیاز است تا نامی برای فروشگاه مجازی خود در نظر بگیرید. همچنین با طراحی لوگو میتوانید حضور خود را در ذهن مخاطب پررنگ تر کنید. مشتری شما با نام، لوگو، رنگ سازمانی و این دسته ویژگیهای ظاهری، با شما آشنا میشود.
گام ششم: راه اندازی وبسایت
برای حضوری مقتدرانه در بازار آنلاین، وبسایتی متناسب با موضوع کسب و کار طراحی کنید. برای این کار، ابتدا باید دامنه و یا همان نام سایت که باید مرتبط با موضوع کار شما باشد، خریداری کنید. همچنین از شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی، هاست تهیه کنید و در نهایت اگر خودتان مسلط به طراحی سایت هستید، شروع به راه اندازی وبسایت خود کنید وگرنه این کار را به شرکتهای متخصص در این زمینه بسپارید.
گام هفتم: ورود اطلاعات به سایت
پس از طراحی سایت، نوبت به تولید محتوای مناسب میرسد. شما باید با تولید مطالب و تصاویر جذاب و قرار دادن آنها در سایت خود، کاربر را به سایت خود دعوت کنید!
گام هشتم: سئو سایت
برای ورود هرچه بیشتر کاربر به سایت شما، بهینه سازی سایت و به عبارتی سئو محتوا، بسیار مفید خواهد بود. در نظر داشته باشید که 93 درصد ورودی های سایت شما، از موتورهای جستجو شکل میگیرد و ارتقا رتبه سایت در موتورهای جستجو در بیشتر دیده شدن سایت شما بسیا تاثیر گذار است. متخصصان زیادی در این زمینه فعالیت میکنند و شما میتوانید به آنها و یا شرکتهای فعال در این زمینه مراجعه کنید.
گام نهم: راه اندازی شبکههای اجتماعی مربوط به کسب و کار خود
پس از این که وبسایت خود را به نقطه ای قابل قبول رساندید، نوبت به راه اندازی شبکه های اجتماعی کسب و کارتان است. کاربران بسیاری در این شبکه ها حضور دارند که آماده خرید از شما هستند، پس استفاده از این فرصت را از دست ندهید. در واقع شما با وارد کردن کسب و کار خود به این شبکه ها، به نوعی بازاریابی دیجیتال نیز انجام میدهید و افراد بیشتری را با محصولات و یا خدمات خود آشنا میسازید. نکته مهمی که وجود دارد این است که باید با توجه به ظرفیتهای موجود در کسب و کار شبکه اجتماعی مدنظر انتخاب شود تا مخاطبان هدف بیشتری از برند شما آگاهی پیدا کنند.
گام دهم: استفاده از تکنیک های بازاریابی و تبلیغات
از مهمترین نکاتی که هر کسب و کاری باید به آن توجه داشته باشد، بازاریابی و تبلیغات است. بازاریابی دیجیتال و یا همان Digital Marketing روش های زیادی دارد که از جمله آن ها میتوان به این موارد اشاره کرد: بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیل، بازاریابی معکوس و… .
برای تبلیغات در فضای مجازی نیز راه های زیادی وجود دارد که با اندکی مطالعه و سرچ در این باره میتوانید از چگونگی انجام آن آگاه شوید. انواع مختلفی از تبلیغات در اینترنت وجود دارند مانند تبلیغات بنری، کلیکی، همسان و… .
گام نهایی: تحلیل و اندازه گیری
بعد از انجام تمام آنچه که گفته شد، نوبت به تحلیل داده ها میرسد. با انجام این کار، از میزان اثر بخشی اقداماتی که تا اینجا انجام داده اید آگاه میشوید. ابزار های زیادی بدین منظور طراحی شده اند مانند: Google Analytics، GT Metrix و… که به شما کمک میکنند تا بتوانید سایت خود را از جنبه های مختلف آنالیز کنید. اگر مهارت کافی در این زمینه را ندارید میتوانید این وظیفه را به افراد متخصص، واگذار کنید.
سخن پایانی
در پایان، این نکته را فراموش نکنید که هر یک از ما برای انجام رسالت خود پا به این کره خاکی گذاشته ایم و نه برای این که موفقیت دیگران را تماشا کنیم. پس شما هم میتوانید با یافتن ایده و استعداد های خود و انجام گام به گام مراحل راه اندازی کسب و کار آنلاین، شغل مورد نظر خود را شروع کنید و حتی تبدیل به یک کارآفرین بزرگ و موفق شوید. فقط کافیست از شکست نترسید و شروع کنید! مشاوره استارتاپ مشهد دیجیتالیکس همراه شما برای رسیدن به بهترین نتیجه است.