در هر دقیقه چیزی حدود 300 تا 400 سایت جدید در دنیای وب ساخته میشود و این نشان دهنده شدت رقابت میان کسب و کارهای مختلف است. اما سؤال اساسی اینجا است که آیا تمام این وبسایتها پس از راه اندازی، کار خود را به شکل بلند مدت ادامه میدهند؟ در پاسخ باید گفت: خیر. بسیاری از آنها پس از گذشت چند ماه، هیچ فعالیت خاصی روی سایت خود انجام نمیدهند و به همین دلیل گوگل، الگوریتم سندباکس خود را برای حل این معضل ابداع کرد.
میپرسید الگوریتم سندباکس چیست؟ در ماههای اولیه راه اندازی سایت، گوگل وبسایتها را در سند باکس یا زمین بازی کودکان قرار میدهد تا نسبت به ادامه فعالیتهای سایت و تولید محتوای آن اطمینان پیدا کند. در واقع کار اصلی سندباکس گوگل این است که سایتهای تازه کار با روشهایی مثل سئوی کلاه سیاه، به سرعت به رتبههای اول گوگل راه پیدا نکنند. اما چطور و چگونه؟ تا انتهای این مطلب از دیجیتالیکس همراه ما باشید تا بیشتر در مورد سندباکس گوگل و نحوه کارش بدانید.
الگوریتم سندباکس چیست؟
Sandbox، یکی از الگوریتمهای بسیار کارآمد گوگل است که در ماه مارس سال 2004 به سایر الگوریتمها اضافه شد. شیوه کار این الگوریتم به این شکل است که سایتهای تازه وارد به دنیای وب را به مدت یک الی 4 ماه را مورد برسی قرار میدهد و پس از گذشت این مدت، آنها در نتایج جستجو نشان میدهد.
همانطور که میدانید، گوگل با روی کار آوردن هر یک از الگوریتمهای خود قصد دارد تا تجربه کاربری را افزایش داده و به بالاترین سطح موجود برساند. در همین راستا، با استفاده از سند باکس، عملکرد سایتهای نوپا را بررسی کرده و مانع از ایجاد محتواهای اسپم میشود.
با این حال گوگل تا زمانی که نسبت به عملکرد سایتهای تازه وارد به دنیای وب اطمینان نیابد؛ به آنها اجازه نمیدهد تا در برخی از کلمات کلیدی پرطرفدار رتبه بالا دریافت کنند و پس از گذشت مدت زمان اشاره شده (1 تا 4 ماه) آنها را از Sandbox خارج میکند.
آیا سایت ما در سندباکس گوگل قرار دارد؟
یکی از سؤالات رایج بسیاری از وبمسترها و یا صاحبان سایتها این است که پس از راه اندازی سایت، چطور بفهمیم در سندباکس گوگل قرار گرفتهایم؟ اگر شما هم دچار این تردید هستید؛ برای گرفتن جواب باید سرغ ابزار سرچ کنسول سایت خود بروید.
به این منظور، وارد سرچ کنسول سایتتان شوید و ترافیک ورودی کلمات کلیدی سایت را با دقت بررسی کنید. چنانچه در آنجا مشاهده کنید که ورودی سایت از کلمات یا عباراتی بجز کلمات کلیدی اصلی است؛ نشانهای است که در سندباکس گوگل قرار دارید.
به طور کلی، با گذشت زمان سایتها برای کسب جایگاه در کلمات کلیدی اصلی با یک شیب بسیار کم اما صعودی، رشد میکنند. این وضعیت، نشان دهنده عملکرد مثبت سایت و بهبود سئو است. از این رو، پس از خروج از Sandbox با نتایج شگفت انگیزی در افزایش رتبه سایت، بازدید سایت و کسب رتبه در کلمات کلیدی مواجه خواهید شد.
راههای خروج از الگوریتم سندباکس چیست؟
اگر همین چند روز یا چند هفته قبل، دامنه سایت خود را ثبت کردهاید و هر لحظه منتظر دیدن سایت خود در صفحه نتایج گوگل هستید؛ باید حالا حالاها منتظر بمانید. چرا منتظر؟ چون در بسیاری از موارد دیده شده که پس از گذشت 6 ماه از ثبت دامنه و انجام فعالیتهای مختلف روی سایت، گوگل آن را معتبر دانسته و سایت را از سندباکس خارج کرده است!
البته، در همین مدت سایت شما به صورت کاملا آهسته در حال ارتقاء جایگاه است. فقط به این شرط که فعالیتهای مورد علاقه گوگل را در این زمان انجام دهید. این فعالیتها چه کارهایی هستند؟ کارهایی که از دید گوگل مثبت بوده و در ادامه به آنها میپردازیم.
پیش از توضیح راههای خروج از سندباکس، ضروری است بدانید که الزاما پس از انجام این کارها به سرعت از سندباکس خارج نمیشوید. بلکه اینگونه فعالیتها باعث میشوند گوگل درک بهتری از تلاشهای شما داشته باشد و نسبت به سایر سایتها، سریعتر به این نتیجه برسد که با یک سایت هدفمند و همچنین ارزشمند روبرو است.
کارهایی که باعث میشوند گوگل اعتبار بیشتری به سایتتان بدهد عبارتند از:
ایندکس کردن سایت
آیا میدانستید که میان فعال شدن سایت و ایندکس شدن آن تفاوت زیادی وجود دارد؟ در واقع پس از ثبت سایت، باید تلاش کنید تا آن را ایندکس کنید. تنها در این صورت است که سایت شما از نظر گوگل رشد میکند.
حال برای اطلاع از ایندکس شدن یا نشدن سایت خود، عبارت ” site:yourdomain.com” را داخل گوگل سرچ کنید. با استفاده از این روش متوجه میشوید چند صفحه از سایتتان ایندکس شده است. برای انجام این کار بهتر است دامین سایت را در گوگل سرچ کنسول ثبت کرده و نقشه سایت XML را ارائه کنید.
افزایش ترافیک سایت
بالا بردن ترافیک سایت نیز به خارج شدن شما از سندباکس گوگل کمک فراوانی میکند. بنابراین باید با استفاده از روشهایی مانند گذاشتن پست مهمان، ساخت بک لینکهای قوی، راه اندازی کمپینهای تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی پرطرفدار مثل اینستاگرام و… بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنید.
از کلمات کلیدی طولانی (long tail keyword) استفاده کنید
واقعیت این است که گوگل به کلمات کلیدی سایتهای تازه کار توجهی نشان نمیدهد و به همین دلیل باید لانگ تیلها را به کار ببرید. زیرا در کلمات کلیدی طولانی، احتمال کسب جایگاه چندین برابر افزایش مییابد. برای این کار از ابزارهایی مثل SEMrush و Ubersuggest استفاده کنید.
در پایان
ما در این مطلب از دیجیتالیکس، به موضوع الگوریتم سندباکس چیست، پرداخته و به رایجترین سؤالات این مبحث پاسخ دادیم. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، خارج شدن از سندباکس چیزی حدود 4 ماه و در برخی موارد حتی 6 ماه نیز طول میکشد.
این موضوع نباید باعث دلسردی و عقب نشینی شما شود. در همین راستا، توصیه کردیم که با انجام فعالیتهای مثبت، نظر گوگل را نسبت به خود جلب کنید. راهکارهایی مانند ایندکس کردن سایت، تولید محتوای سئو شده، دریافت سیگنال از شبکههای اجتماعی، استفاده از کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keyword) و.. را حتما انجام دهید.
آیا شما هم روشهایی برای خلاصی از سندباکس گوگل سراغ دارید؟ نظرات و تجربههای ارزشمند خود را با ما در دیجیتالیکس به اشتراک بگذارید.