همیشه برای همه صاحبان سایتها و تولید کنندگان محتوا این سوال وجود داشته است که چگونه میتوان یک مقاله را به صدر نتایج جستجوی گوگل رساند. کسب رتبه یک در نتایج گوگل، یعنی کنار زدن همه رقبا از لحاظ کیفیت و کمیت! نباید خیلی ساده از جمله “کنار زدن رقبا” گذشت. اگر شما بخواهید که بالاتر از همه رقیبهایتان در صفحه نتایج جستجو قرار بگیرید، باید کارهای زیادی انجام دهید که یکی از آنها آنالیز دقیق محتوای رقبای بیزینسی شماست. در ادامه در مورد این مسئله بیشتر سخن خواهیم گفت. حالا بیایید فاکتورهایی که باعث کسب رتبه یک در نتایج جستجو میشوند را با هم بررسی کنیم.
تحقیق کلمات کلیدی
اولین قدم تولید محتوای سئو محور تحقیق روی کلمات کلیدی مرتبط با بیزینس و کسبوکار شماست. ابتدا یک قلم و کاغذ بردارید و کلمات مرتبط با حوزه فعالیت خودتان را روی آن کاغذ بنویسید. هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد، شما میتوانید تا 100 کلمه کلیدی یا بیشتر هم روی کاغذ بنویسید. آیا قرار است از همه این n تعداد کلمات کلیدی استفاده کنید؟ خیر! اولین قدم شما جمعآوری اطلاعات و کلماتی است که به شما مرتبط است. قدم بعدی چیست؟
قدم بعدی حذف و ادغام کلمات کلیدی است. اما چطور؟ به طور کلی، در بحث انتخاب کلمات کلیدی به دو فاکتور بیش از هر چیز دیگری بها داده میشود. اولین فاکتور، نرخ جستجوی یا Search Volume آن کلمه است. همه کلمات کلیدی خود را از نظر نرخ جستجو بررسی کنید. بعد از انجام این بررسی، شما میدانید که چه کلماتی بیشتر توسط مردم سرچ میشوند. فاکتور دوم درجه سختی کلمات کلیدی است. درجه سختی کلمات از صفر تا صد دستهبندی میشود. 100 بالاترین درجه سختی است و 0 پایینترین! مسلماً هرچه کلمات کلیدی منتخب شما، از درجه سختی پایینتری برخوردار باشند، زودتر به رتبه یک میرسید.
نکته: گاهی اوقات، برخی از کلمات کلیدی منتخب شما از درجه سختی بالایی برخوردار هستند و رتبه گرفتن در آنها شاید کمی زمانبر باشد. در این مواقع میتوانید یا همان کلمه را استفاده کنید و یا از مشتقات آن بهرهمند شوید.
الویت بندی محتوا
برای محتوای سایت خود، یک تقویم محتوایی تهیه کنید و روزهایی که باید در سایت شما یک مقاله منتشر شود را در جدول محتوای خود مشخص کنید. با برنامهریزی برای انتشار محتوای سایت خود، ناخودآگاه به سمت برنامه ریزی برای موضوعات مقالات سایت حرکت خواهید کرد. در این مرحله، همانند قدم قبلی، موضوعاتی که به نظر شما باید در سایت شما وجود داشته باشند را بنویسید. بعد از نوشتن، آنها را الویتبندی کنید و مشخص کنید که سایت شما به کدام مقاله و در چه موضوعی نیاز بیشتری دارد.
با استفاده از تقویم محتوایی، علاوه بر اینکه شما سایت خود را به شکل صحیح با مطالب غنی پر میکنید، میتوانید استراتژی لینکسازی داخلی را نیز از قبل در ذهن خود آماده کنید. در ادامه در مورد لینکسازی و استراتژیهای آن صحبت خواهیم کرد. یک مزیت بزرگ دیگر برای الویت بندی کردن محتوای سایت این است که شما میتوانید به جای تولید مقالات 5000+ کلمهای، آنها را در قالبهای کوچکتر منتشر کنید و در پایان هر مقاله، به کاربران خود بگویید که بخش دوم/سوم مقاله در روزهای آینده به سایت اضافه خواهد شد.
آنالیز رقبا
یکی از مهمترین کارهایی که برای کسب رتبه بالا در گوگل باید انجام دهید، آنالیز دقیق رقیبهایتان است. اما رقبای شما چه کسانی هستند؟ برای مثال، شما میخواهید یک مقاله در مورد “فواید داشتن گل در خانه” تولید و منتشر کنید، قبل از تولید محتوا، موضوع مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید. جستجو کردن و مطالعه مقالات رقبا برای شما چند مزیت بزرگ در پی خواهد داشت. اولین مزیت، انتخاب موضوع منحصر به فرد است. هر چه موضوع شما خاصتر باشد، شانس شما برای بودن در رتبههای برتر بالاتر میرود. برای مثال، همان موضوع “فواید داشتن گل در خانه” را در ذهن داشته باشید. طبیعتاً مقالات زیادی با این موضوع در اینترنت وجود دارد، پس شاید ایجاد کمی تغییر و جذابتر کردن موضوع بتواند راه بهتری باشد.
- فواید داشتن گل در خانه
- 7 معجزه طبیعی در خانه با پرورش گل و گیاه
به دو موضوع بالا نگاه کنید، هر دو میخواهند به شما مزایای داشتن گل را بگویند اما کدام یک میتواند بیشتر شما را جذب کند؟ حتماً موضوع دوم، چون ذهن شما را تحریک میکند که در مورد معجزههای طبیعی در خانه بخوانید. این اولین مزیت آنالیز رقبا است. دومین مزیت آنالیز آنها این است که شما متوجه خواهید شد که هر کدام از کسانی که رتبه برتر را در نتایج جستجو کسب کردهاند، چه میزان اطلاعاتی را به کاربران ارائه کردهاند. شما میتوانید با اضافه کردن مطالب مهمتر به راحتی رتبه برتر را کسب کنید.
هدف گذاری مخاطب
مخاطب خود را مشخص کنید! شاید بگویید که مخاطب ما کسانی هستند که سایت و شبکههای مجازی ما را دنبال میکنند، ولی این جمله خیلی هم درست نیست! مقالاتی که غنی و آموزنده باشند، هر کدام مخاطب هدف خود را دارند. این مثال در سایتها و مجلات پزشکی بیشتر به چشم میخورد. یک پزشک یا ادمین سایت پزشکی نمیتواند بگوید مخاطب ما فقط بیماران هستند و مطالبی که در سایت منتشر میکنند فقط مختص افرادی باشد که به یک بیماری دچار شدهاند.
بلکه آن سایت باید علاوه بر محتوای بیماران برای درمان، به کسانی که هنوز به این بیماری دچار نشدهاند نیز توجه کند. با این کار هم مخاطبین بیمار خود را حفظ میکند و هم به دنبال کنندگان سایت خود میافزاید. در بیزینسهای مختلف نیز باید توجه کنید که محتوایی که میخواهید تولید کنید، برای چه کسانی است؟ کسانی که قصد خرید دارند؟ و یا کسانی که صرفاً قصد دارند اطلاعات خود را در بعضی از مسائل افزایش دهند؟ در انتخاب گروه هدف خود دقت کنید!
اضافه کردن محتوای بصری
یکی از ارکانی که میتواند به شما کمک کند که مقاله شما رتبه یک نتایج جستجو را کسب کند، استفاده درست از محتوای بصری (فیلم یا عکس) است. البته باید به دو نکته بزرگ اشاره کرد. اولین چیزی که باید به آن توجه کنید، کپیرایت فری بودن تصاویر است. هر کسی میتواند از تصاویر کپیرایت فری استفاده کند، چون صاحب اثر استفاده از آن را برای عموم آزاد کرده است. اگر شما از عکسی استفاده کنید که کپیرایت داشته باشد، ممکن است توسط گوگل جریمه شوید. نکته دوم، حجم و سایز تصاویر است. اگر از تصاویری استفاده کنید که حجم بالایی دارند یا سایز نامتعارفی دارند باعث کندی عملکرد سایت شما میشوند. پس به این دو نکته مهم برای تهیه تصاویر برای مقالات خود دقت کنید.
لینک سازی
لینکسازی میتواند صفحات شما را از قعر نتایج جستجو به صفحات و حتی رتبههای برتر برساند. در لینکسازی دو بحث لینکسازی داخلی و لینکسازی خارجی وجود دارد. همانطور که از نام این بخش پیداست، لینکسازی داخلی در خود سایت و بین صفحات موجود در سایت انجام میشود و لینکسازی خارجی هم شامل لینک گرفتن از سایتهای دیگر به سایت خودتان است. لینکسازی داخلی میتواند در رتبه گرفتن مقالات شما بسیار موثر باشد. شما، مطمئناً، در سایت خود مقالاتی را دارید که در مورد یک موضوع مشخص نوشته شدهاند. برای مثال، دو یا سه مقاله در سایت شما در مورد ارزهای دیجیتال موجود است، شما با لینکسازی بین آنها و با انتخاب کلمات کلیدی صحیح برای لینک کردن، سطح مقالات خود را در نزد گوگل بالا میبرید.
لینکسازی خارجی هم به منظور بالا بردن ارزش مقالات و صفحات شما انجام میشود، اما در لینکسازی خارجی باید به چند موضوع مهم توجه کرد.
1_ کیفیت سایت هدف: آیا سایتی که شما میخواهید از آن لینک بگیرید، سایت باکیفیتی است؟ قبل از لینکسازی حتماً کیفیت سایت هدف را بررسی کنید.
2_حوزه فعالیت سایت هدف: آیا سایتی که میخواهید در آن لینکسازی کنید، حوزه فعالیت شما را پوشش میدهد؟ اگر میخواهید در مورد گل و گیاه بنویسید، آیا آن سایت تیتری با عنوان نزدیک به گل و گیاه دارد؟
3_ترافیک بالایی داشته باشد: یک سایت با ترافیک بالا یعنی بازدیدکننده زیاد. داشتن بازدیدکننده زیاد میتواند نرخ کلیک روی لینک شما را افزایش دهد. شما برای کاهش هزینههای لینک سازی، میتوانید از سایتهایی استفاده کنید که بک لینک رایگان ارائه میکنند.
ویرایش و آپدیت محتوا
ویرایش و آپدیت محتوای آپلود شده در سایت، یکی از راهکارهای جذب مخاطب جدید با مقالات قدیمی است. برای مثال، اگر شما در یوتیوب یا هر پلتفرم دیگری، یک موضوع را جستجو کنید و سال 2022 را به آخر آن اضافه کنید، محتوای زیادی برای شما به نمایش در میآید که تمامی آنها کلمه “سال 2022” را در خود جای دادهاند. اما وقتی به تاریخی که این محتوا آپلود شده است دقت کنید، میبینید که کمتر ویدئو یا مقالهای در سال 2022 تولید شده است. صاحبان این محتوا، به دلیل اینکه رتبه خوبی در نتایج جستجو دارند فقط موضوع یا بخشهایی از آن محتوا را ویرایش میکنند تا به روند خوب خودش ادامه بدهد.
اگر نیاز به خدمات تولید محتوا دارید میتوانید با کارشناسان تولید محتوا در مشهد دیجیتالیکس ارتباط برقرار کنید.
خاطره سرایی
اردیبهشت 27, 1401مقاله خیلی خوبی بود ممنون
پریا اسدی
اردیبهشت 27, 1401ممنون از محتوای خوبتون. تحقیق کلمات کلیدی مهمترین بخشه. اگه درست انجام نشه، ممکنه تمام زحمات نویسنده برای تولید محتوا به هدر بره.
سونیا
اردیبهشت 27, 1401بخش کلمات کلیدی خیلی مفید بود. ممنون
صادق
اردیبهشت 27, 1401ممنون بابت به اشتراک گذاری این مقاله. آیا سایتهایی که بک لینک رایگان ارائه میکنند تاثیری در ارتقا رتبهی مقالهی ما دارن؟ چون این سایتها معمولاً خودشون رتبهی پایینی دارن.