امروزه تکنولوژی، بیش از هر دوران دیگری پیشرفت کرده و این پیشرفت، با سرعت باورنکردنی به زندگی اکثریت جوامع بشری وارد شده است. با توجه به تغییر سبک زندگی انسانها، بسیاری از فعالیتهای آنان، از جمله کسب و کار و خرید و فروش نیز دستخوش تغییرات قرار گرفته و چنین اموری در بستر اینترنت انجام میشود. به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارها تمایل به راهاندازی یک وبسایت دارند و بازار کار طراحان سایت حسابی داغ شده است. در این مطلب قصد داریم اطلاعات مهمی درمورد طراحی سایت چیست و مسائل پیرامون آن را با شما به اشتراک بگذاریم. اگر شما هم به تازگی تصمیم به فعالیت در عرصه طراحی سایت گرفتهاید، پیشنهاد میکنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
طراحی سایت چیست؟
پاسخ به سوال طراحی سایت چیست بسیار ساده به نظر میرسد! اگر بخواهیم نگاهی گذرا به چیستی طراحی سایت داشته باشیم، میتوان در پاسخ به این سوال بگوییم که به معنای ایجاد یک وبسایت و یا بهینهسازی یک سایت قدیمی است. به طور کلی، منظور از طراحی سایت یا همان Web Design تلاش برای ایجاد پایگاه اینترنتی به منظور ارائه خدمات، فروش محصول و یا اطلاع رسانی است. این کار فرآیندی است که شامل لایهسازی صفحات وب، تولید محتوا، طراحی گرافیکی و رعایت اصول سئو میشود. اگر شما میخواهید یک وبسایت قدرتمند ایجاد کنید و با استفاده از آن، خدمات و یا محصولات موردنظرتان را به فروش برسانید و سایتتان را به صفحه نخست گوگل منتقل کنید، لازم است با تمامی اصول فنی و ظاهری طراحی وبسایت آشنا باشید. در ادامه بیشتر در مورد این مباحث صحبت میکنیم.
طراح سایت کیست و چه وظایفی دارد؟
بعد از این که با مفهوم طراحی سایت چیست باید با مفهوم طراح سایت آشنا شوید. طراح سایت یا همان وب دیزاینر کسی است که از مهارت فنی و کدنویسی برخوردار است و علاوه بر آن خلاقیت خوبی نیز دارد. درواقع یک طراح سایت علاوه بر آن که باید توانایی و مهارت پیادهسازی یک سایت را داشته باشد، لزوما باید دارای قدرت ذهنی لازم نیز باشد تا با استفاده از آن UX یا همان تجربه کاربری مطلوبی ایجاد کند و با استفاده از روشهای زیبایی شناسی فضای وب را کاربرپسند و جذاب طراحی کند.
وظیفه اصلی طراحان سایت، طراحی، پیادهسازی و اجرای تمامی سامانههای تحت وب است. در شروع یک پروژه و اقدامات اولیه، شناخت مشتری و آشنایی با روحیات جامعه هدف بسیار مهم است. به همین دلیل یکی از وظایف اصلی طراحان وب، بررسی سایتهای رقیب، به منظور دستیابی به اطلاعات موردنظر درمورد سلیقه مخاطبین، است. آشنایی با ابعاد زیبایی شناسی برای یک طراح سایت بسیار مهم است و فاکتورهایی مانند رنگ، فونت، چیدمان کلی سایت و تصاویر استفاده شده در آن هویت کلی وبسایت را شکل میدهند.
در کنار توجه به زیبایی ظاهری، طراح باید بتواند سایت را از نظر فنی نیز بهینهسازی کند. به عنوان مثال، یک طراح کاربلد باید این توانایی را داشته باشد که باتوجه به سلیقه سنین مختلف سایت را طراحی کند و عناصر مناسب را به کار ببرد. یک طراح وظیفه دارد که درطراحیهای مختلف، تمامی صفحهها را در دسترس مخاطب قرار دهد و از لینکسازیهای تو در تو اجتناب کند. به طور کلی وظیفهای که یک متخصص طراح وبسایت بر عهده دارد این است که بر تمامی وجوه کار خود اشراف داشته باشد، وبسایت را از نظر فنی بهینهسازی کرده و با خلاقیت خود از نظر ظاهری نیز آن را جذاب کند.
انواع طراحی سایت
امروزه تعداد زیادی از شرکتهای طراحی سایت وجود دارند که هریک از آنها راه و روش ویژه خود را برای این کار در پیش میگیرند. اگر تاکنون برای طراحی و راهاندازی یک سایت به یکی از این شرکتها مراجعه کرده باشید، بدون شک با قیمتهای متفاوتی روبرو شدهاید. دلیل این تفاوت قیمتها در شیوه طراحی سایت و نوع آن است. در این بخش به شما خواهیم گفت که یک سایت در چه انواعی قابل طراحی است.
طراحی سایت استاتیک (ثابت)
یکی از انواع سایت، سایتهای استاتیک یا ثابت هستند. استاتیک به سایتی گفته میشود که تعداد مشخصی صفحه دارد و معمولا امکان برقراری ارتباط و تعامل با آنها وجود ندارد. از این نوع وبسایتها معمولا به منظور معرفی شرکتها، شخصیتها و یا فعالیتی به خصوص استفاده میشود. سایتهای استاتیک صرفا دارای یک حالت با عنوان show هستند. ایجاد تغییرات در این سایتها به راحتی امکان پذیر نیست و به طور معمول اطلاعات محتوایی ثابتی ندارند. برای ایجاد صفحات سایتهای استاتیک، از زبانهای برنامه نویسی html و css استفاده شده و این کار را میتوان در یک صفحه notepad ویندوز نیز انجام داد.
علاوه بر آنچه که گفته شد، سایتهایی که از نوع استاتیک هستند، هیچگونه برنامهنویسی سمت سرور و پایگاه داده ندارند. از آنجایی که تغییرات صفحات در این نوع سایت، معمولا باید توسط وبمستر انجام شود، سایتهای استاتیک را با تعداد صفحات بالا طراحی نمیکنند. چراکه ایجاد هر نوع تغییر در آنها بسیار هزینهبر و وقتگیر است. اگر سایتی که مدنظر دارید، باید بخش ارسال نظر و یا ثبتنام کاربر داشته باشد، استفاده از سایت استاتیک به هیچ عنوان به درد شما نمیخورد و توصیه نمیشود. طراحی سایتهای استاتیک نسبت به نوع دیگر سایتها بسیار راحتتر و سریعتر انجام میشود؛ زیرا کدهای html آن را به راحتی میتوان برای سایر صفحات سایت کپی کرد و نیاز به کدنویسی جدید نیست.
مزایای سایتهای استاتیک
به طور خلاصه اگر بخواهیم به مزایا و کاربردهای سایتهای استاتیک اشاره کنیم، عبارتند از:
- در مدت زمان کمتری طراحی و راهاندازی میشوند.
- هزینه کمتری برای طراحی نیاز دارند.
- میزبانی این نوع سایتها راحتتر بوده و به دلیل تعداد صفحات محدود، نیاز به فضای هاست زیاد ندارد.
- بهترین روش برای طراحی سایتهای کوچک است.
- ایندکس گذاری سایتهای استاتیک توسط موتور جستجو به راحتی انجام میشود.
- سرعت بارگذاری این سایتها حتی با اینترنت ضعیف نیز قابل توجه است.
معایب سایتهای استاتیک
اگرچه روش استاتیک یکی از سریعترین و مقرون به صرفهترین روشهای طراحی سایت بوده و مزایای زیادی برای این نوع سایتها ذکر شده، اما معایبی نیز دارد که سبب شده بسیاری از افراد از راهاندازی سایت خود به این روش منصرف شوند:
- نیاز به صرف هزینههای زیاد در طولانی مدت
- نیاز به حضور متخصص برای ایجاد تغییرات در سایت
- وابستگی مداوم به شرکت طراح
- عملکرد بسیار محدود و مناسب برای اطلاع رسانی
سایتهای داینامیک (پویا)
یکی دیگر از انواع وبسایتها، داینامیک یا پویا نام دارند. طراحی چنین وبسایتهایی پس از پدید آمدن سیستمهای مدیریت محتوا بسیار مرسوم شد. این نوع سایتها معمولا براساس نیاز مشتری طراحی شده و برخلاف نوع استاتیک، به راحتی میتوان آن را تغییر داد. مدیران چنین سایتهایی حتی بدون داشتن دانش فنی میتوانند از طریق پنل مدیریت به صورت مداوم، اطلاعات و محتوای سایت را کم یا زیاد کنند. همین سهولت در استفاده سبب شده تا روز به روز به محبوبیت چنین سایتهایی افزوده شود.
هرچند که سایتهای داینامیک قابلیتهای بسیاری در اختیار کاربران خود قرار میدهند، اما برای طراحی و راهاندازی به دانش و مهارت بالایی نیاز دارند. این سایتها علاوه بر برنامه نویسی سمت کاربر، یک قسمت دیگر برنامه نویسی دارند که سمت سرور و پایگاه داده است. در برنامه نویسی سمت سرور به طور معمول از زبانهای php و asp و یا جاوااسکریپت استفاده میشود. ذخیره دیتا و پردازش عملیات در چنین سایتهایی در سمت سرور انجام شده و نتایج آن در قالب صفحات html به کاربر نشان داده میشود.
مزایای سایتهای داینامیک
به طور کلی سایتهای داینامیک مزایای قابل توجهی دارند و به همین دلیل اکثر افراد ترجیح میدهند سایت خود را با استفاده از چنین روشی راهاندازی کنند. در ادامه چند مورد از مهمترین مزایای آن را معرفی خواهیم کرد.
- امکان ایجاد تعداد صفحات نامحدود
- پنل مدیریت محتوای سایتهای داینامیک کاملا اتوماتیک هستند.
- تغییر در ظاهر، محتوا، ساختار و… به راحتی امکان پذیر است.
- مدیران وبسایتهای پویا میتوانند به صورت آنلاین در هر زمان و مکانی اطلاعات و محتوای سایت را تغییر دهند.
- اعمال تغییرات در سایتهای داینامیک به دانش فنی نیاز ندارد.
- اطلاعات در پایگاه داده ذخیره شده و امکان بررسی و جستجو در آنها نیز وجود دارد.
- امکان فعالیت همزمان چندین کاربر در پنل مدیریت
معایب سایتهای داینامیک
هرچند که یکی از بهترین انواع موجود، سایتهای داینامیک هستند، اما معایبی نیز برای آنها ذکر شده که عبارتند از:
- طراحی چنین سایتهایی کار آسانی نبوده و بیشتر اوقات برای راهاندازی آنها، به شرکت طراحی و نیروی متخصص نیاز دارید.
- هزینه و زمان بیشتری برای طراحی نیاز است.
- کاربران و مدیران سایت برای کار با سیستم مدیریت محتوا نیاز به آموزش دارند.
- سرعت بارگذاری سایتهای پویا کمتر از سایتهای استاتیک است.
طراحی سایت فلش
یکی از روشهای رایج طراحی سایت در سالهای گذشته، طراحی سایت فلش بود. این نوع سایتها معمولا توسط نرمافزارهای ویژهای طراحی میشدند و طراحی آنها بسیار راحت بود.
مزایای سایتهای فلش
با این که این نوع سایتها مزایای زیادی دارند، اما این روزها کمتر کسی خواهان طراحی سایت خود با استفاده از این روش است. از جمله مزایای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- طراحی زیبا و چشم نواز صفحات
- طراحی بسیار آسان با استفاده از ابزارهای موجود
معایب سایتهای فلش
هرچند که طراحی چنین سایتهایی بسیار آسان است، اما معایبی که در آنها وجود دارد سبب شده تا کاربران تمایلی به استفاده از آنها نداشته باشند. این معایب عبارتند از:
- از اصلیترین ایرادات سایتهای فلش غیرقابل تشخیص بودن محتوای آن توسط موتورهای جستجو است که این امر علنا از دیده شدن آنها جلوگیری میکند.
- سایتهای فلش بسیار سنگین بوده و سرعت بارگذاری پایینی دارند.
با مراحل طراحی سایت آشنا شوید
طراحی یک سایت حرفهای مراحل مختلفی دارد که بیتوجهی به هرکدام از آنها سبب ایجاد مشکلاتی در سایت میشود. در این بخش از مقاله قصد داریم مرحله به مرحله طراحی یک سایت را شرح دهیم تا با روند کار بیشتر آشنا شوید.
مرحله اول: تحقیقات
تحقیق و پرس و جو یکی از اصلیترین مراحل در طراحی یک سایت است. در این بخش تمرکز اصلی طراح بر روی جمع آوری اطلاعاتی درمورد شرکتها و مشتریان آنها، شناسایی بازار هدف و هدف کلی سایت است. هرچند که متاسفانه برخی از طراحان به راحتی از این مرحله مهم گذر میکنند، اما لازم است بدانید که تحقیقات و جمعآوری اطلاعات در مسیر طراحی بسیار مفید هستند. چند مورد از مهمترین سوالاتی که در طراحی یک سایت باید پرسیده شود را در ادامه آوردهایم:
- سازمان یا شرکت موردنظر چه کاری انجام میدهد؟
- چه چیزی سازمان یا شرکت مذکور را از رقیبان خود متفاوت میکند؟
- رقیبان تجاری شرکت، چه کسانی هستند؟
- جامعه هدف کسب و کار موردنظر چه کسانی و با چه ویژگیهایی هستند؟
- هدف از طراحی سایت چیست؟
- چه کسانی به وبسایتی که قصد طراحی آن را دارید، مراجعه میکنند؟
- بودجه موردنظر سازمان برای طراحی سایت چقدر است؟
این سوالات و اطلاعات را میتوانید طی جلساتی که با صاحبین کسب و کارها یا شرکتها برگزار میکنید، به دست آورید. همچنین در این جلسات میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را نیز مطرح کنید تا بیشتر با سلیقه نفر مقابلتان آشنا شوید.
مرحله دوم: برنامه ریزی
برنامه ریزی هم مانند مرحله قبلی یکی از گامهای مهم طراحی وبسایت است. درواقع با پیمودن این مراحل میتوانید مسیر خود را بیابید و راهنمای خوبی برای ادامه پروژه داشته باشید. بنابراین توصیه میکنیم که تا حد امکان زمان کافی را برای این دو مرحله ابتدایی صرف کنید. در این مرحله میتوانید گام به گام مسیر پیش رویتان را ترسیم کرده و برای انجام آنها برنامهریزی کنید. سه بخش اصلی این بخش از طراحی سایت را در ادامه معرفی کردهایم:
- بازنگری یا ایجاد یک استراتژی مشخص برای سئو و بهینهسازی سایت
- طراحی و ایجاد نقشه سایت (sitemap)
- بررسی و توسعه محتوای سایت
مرحله سوم: طراحی
در این مرحله نوبت به شکلدهی و ایجاد نمای ظاهری وبسایت میرسد. در گام سوم، قالب کلی سایت به همراه عناصر اصلی آن مانند header، ساختار منو، فوتر سایت و… طراحی میشود. این قالب را میتوانید با استفاده ازابزارهایی مانند فتوشاپ به صورت یک طرح ملموس و زیبا طراحی کنید.
چالش اصلی که معمولا اکثر طراحان با آن روبرو هستند این است که تناسب را بین اجزای کاربری سایت پیاده کنند. اطلاعاتی که در دو مرحله قبل به دست آوردید، میتوانند در این بخش مفید واقع شوند. بدون شک هر طراح در پشت هر تصمیم خود هدفی دارد و نباید بدون دلیل از فرم و یا طرحی خاص در قالب کلی سایت استفاده شود. علاوه بر این، لازم است ظاهر سایت متناسب و هماهنگ با محتوای مدنظر باشد. در این بخش لازم است به سوالات زیر پاسخ دهید:
- هدف اصلی سایت چیست؟
- آیا با این طرح، عملیات موردنظر کاربر به طور واضح به وی نشان داده میشود؟
- نوع طراحی تا چه میزان کاربران را ترغیب به عمل موردنظر کسب و کار میکند؟
علاوه بر آنچه که گفته شد، یک طراح موفق علاوه بر مسائل زیبایی شناسی، به کدنویسی سایت نیز میاندیشد و تلاش میکند تا میان طرح اولیه و کدهایی که قرار است نوشته شود، تناسب و هماهنگی ایجاد کند.
مرحله چهارم: برنامهنویسی
در این مرحله باید طرح سایت را با استفاده از زبانهای برنامه نویسی به صورت کد ترجمه کرد تا سایتی که طراحی کردید برای مرورگرها قابل نمایش و برای کاربران قابل استفاده شود. این بخش یکی از انرژیبرترین و زمانبرترین مراحل طراحی سایت است.
مرحله پنجم: راهاندازی سایت
در مرحله پنجم وقت آن رسیده که پروژه خود را راهاندازی کنید. از آنجایی که استارت یک وبسایت شامل بخشها و مراحل طولانی میشود، پیشنهاد میکنیم یک چک لیست تهیه کرده و با استفاده از آن مرحله نهایی طراحی را پیش ببرید تا چیزی را از قلم نیندازید. راهاندازی یک وبسایت علاوه بر نیازهای سختافزاری مانند هاست، سرور و… به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد.
مرحله ششم: تعمیر و نگهداری سایت
آخرین مرحله طراحی سایت مربوط به خدمات پشتیبانی و طراحی آن میباشد که اکثر اوقات توسط شرکتها نادیده گرفته میشود. اما در حقیقت، پشتیبانی یک سایت و برطرف کردن مشکلات آن، احتمال موفقیت در بلندمدت را افزایش میدهد. لازم به ذکر است که یک سایت هم مانند ماشین یا خانه نیاز به مراقبت و نگهداری مداوم دارد.
وردپرس چیست؟
به زبان ساده، وردپرس یکی از محبوبترین سیستمهای مدیریت محتوا است که با استفاده از آن میتوانید انواع گوناگون وبسایت و یا وبلاگ را راهاندازی کنید. طبق نظرات کارشناسان، به دلیل انعطافی که این سیستم مدیریت دارد، میتوانید هر نوع سایت و با هر ویژگی که بخواهید را در وردپرس طراحی کنید.
به زبان حرفهای تر تعریف وردپرس اینگونه است: وردپرس عبارتست از یک سایتساز متنباز رایگان که در گروه cmsها جای دارد. متنباز بودن این سیستم مدیریت محتوا باعث شده که هر متخصص برنامهنویسی بتواند تغییرات موردنظرش را در آن اعمال کند و در حداقل زمان یک سایت حرفهای و شخصیسازی شده را راهاندازی کند.
طراحی سایت با وردپرس چه مزایایی دارد؟
همانطور که در قسمت قبلی اشاره کردیم، مزایای بینظیری که وردپرس در اختیار کاربرانش قرار میدهد، باعث شده تا بیشترین طرفدار را از بین دهها سیستم مدیریت محتوای دیگر، به خود جذب کند. در ادامه شما را با چند مورد از این ویژگیهای مثبت و مزایای آن آشنا خواهیم کرد.
رابط کاربری آسان و سریع
بدون اغراق میتوان گفت که برای کار با سیستم مدیریتی وردپرس نیازی به دانش فنی و برنامهنویسی ندارید! این سیستم قدرتمند، رابط کاربری بسیار سادهای دارد و کاربران میتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. اگر شما تا به امروز با سیستمهای مدیریت محتوا و یا نرمافزار word کار کرده باشید، کار با وردپرس به سادگی آب خوردن خواهد بود! تمام آنچه که در کار کردن با وردپرس نیاز دارید، مهارت کار با word بوده و به وسیله کشیدن و رها کردن میتوانید بسیاری از کارهای دیگر موردنیاز سایتتان را انجام دهید.
وردپرس به طور کامل و حرفهای فارسیسازی شده است
تمامی کاربران فارسی زبان میتوانند به راحتی با وردپرس کار کنند؛ چراکه این سیستم به طور کاملا حرفهای فارسیسازی شده است. شما میتوانید با انتخاب زبان فارسی برای وردپرس خود، یک سیستم حرفهای برای مدیریت سایتتان به زبان فارسی داشته باشید و دیگر با مشکل ترجمه مواجه نخواهید شد.
امکان شخصیسازی تنظیمات و طراحی سایت دلخواه
یکی دیگر از مزایای فوقالعاده وردپرس ابزارهایی مانند افزونهها و قالبهای کاربردی و متنوع آن است. این ابزارها که اکثرا رایگان هم هستند، به شما کمک میکنند تا ویژگیهای سایتتان را همانگونه که میخواهید سفارشیسازی کنید و همان چیزی که در ذهنتان دارید را در سایت خود اجرا نمایید. از طرفی، این افزونهها روز به روز بیشتر و کاملتر هم میشوند و این موضوع یکی دیگر از برتریهای وردپرس نسبت به سایر سیستمهای مدیریت محتوا است.
امنیت بالا
لازم است بدانید که امنیت یک سایت، مقولهای است که هیچکس نمیتواند آن را 100درصد تضمین کند. به عبارتی دیگر، هیچ پلتفرمی نمیتواند امنیت 100درصدی را برای سایت شما فراهم کند. با رشد و توسعه بخشهای گوناگون، این فرصت ایجاد شده تا با تنظیماتی ساده بتوانید تا حد زیادی امنیت سایتتان را افزایش دهید. وردپرس سیستمی است که تا جایی که امکان دارد سایت شما را از هجوم هکرها و آسیبهایی مانند آن، مصون نگه میدارد.
انطباقپذیری و بهینهسازی کامل برای موتورهای جستجو
وردپرس و ابزارهای موجود در آن سبب شده تا بتوانید خیلی راحت سایت خود را بهینهسازی کنید. امروزه افزونههای بینظیری برای سئو به وجودآمده که با استفاده از آنها رتبه سایت بهبود پیدا میکند و در نتایج جستجو در جایگاههای قابل توجه قرار میگیرد. همانطور که میدانید، قرار گرفتن در رتبههای بالا در گوگل، برابر است با دستیابی به درآمدهای بالا!
طراحی اختصاصی سایت یا آماده؟ کدام یک بهتر است؟
اگر شما تا به حال سایتی برای کسب و کارتان طراحی کرده باشید، احتمالا در مرحله اول با این دوراهی روبرو شدهاید که آیا سایتتان را به صورت اختصاصی کدنویسی کنید و یا از قالبهای آماده استفاده نمایید؟! هریک از این سایتها ویژگیهای خاص خود را دارند که با شناخت این ویژگیها، میتوانید با دیدی باز به هدف خود برسید. به طور کلی تمامی وبسایتها به دو روش طراحی میشوند که در ادامه با هریک از آنها آشنا خواهید.
طراحی اختصاصی
منظور از طراحی اختصاصی این است که متخصصین برنامهنویسی یک سایت را از صفر کدنویسی کنند. درواقع در این روش، هیچگونه پنل یا گرافیک از پیش آمادهای وجود ندارد و نیاز است تا همه چیز از مرحله صفر طراحی و برنامهریزی شود. در این نوع سایتها میتوان هر ایدهای را پیادهسازی کرد و بدون محدودیت، تمامی نیازهای کاربر را در آن برطرف کرد. اگر صاحب یک ایده نو هستید و یا قصد راهاندازی یک سایت فروشگاهی بزرگ با تعداد محصولات زیاد را دارید، پیشنهاد میکنیم که سایت خود را به صورت اختصاصی طراحی کنید تا در مراحل بعدی کار بتوانید آن را توسعه داده و از نظر بارگذاری محصولات و تعداد بالای ورودی به مشکل برنخورید.
مزایای طراحی سایت اختصاصی
در ادامه چند مورد از مهمترین مزایای سایتهای اختصاصی را معرفی میکنیم:
- امکان توسعه به صورت نامحدود
- سرعت بالای بارگذاری
- امنیت بالا
- امکان رفع اشکال و دیباگ کردن در کمترین زمان ممکن
- پنل مدیریتی قابل یادگیری
- امکان طراحی گرافیک اختصاصی و شخصیسازی شده
معایب طراحی سایت اختصاصی
ازجمله معایبی که برای سایتهای شخصیسازی شده مطرح است، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نیاز به زمان بیشتر برای طراحی و راهاندازی
- هزینه بیشتر کدنویسی اختصاصی نسبت به قالبهای آماده
- عدم امکان توسعه سایت بدون دانش کدنویسی
طراحی سایت آماده
طراحی به صورت آماده و با استفاده از سیستمهای سایتساز به دو شکل زیر انجام میشود:
طراحی سایت با تم دیفالت قالب: در این روش امکان اعمال تغییرات چندانی در طرح گرافیکی و پنل مدیریت سایت وجود ندارد. به بیانی دیگر، به قالب این نوع سایتها کدی اضافه نمیشود و قالب سایت ماهیت و گرافیک استاندارد خود را حفظ میکند.
طراحی قالب به صورت اختصاصی: در این روش، طراح سایت امکان تغییر کلی گرافیک و اضافه کردن امکاناتی که در قالبها موجود نیست را دارد. البته در این نوع قالبها نیز امکان تغییر در کدها و شکل گرافیکی به صورت جزئی امکانپذیر است و شکل استاندارد قالب حفظ میشود. امکان شخصیسازی در این روش، بیشتر از روش دیگر است.
مزایای طراحی سایت با قالبهای آماده
این روش طراحی سایت مزایای متعددی دارد که سبب شده بسیاری از افراد به طراحی سایت خود با استفاده از قالبهای آماده روی آورند.
- هزینه مقرون به صرفهتر نسبت به سایتهای کدنویسی شده
- امکان طراحی سایت در مدت زمان کوتاهتر
- امکان توسعه سایت توسط کاربر بدون نیاز به دانش برنامهنویسی
- تنوع در طرحهای قالب آماده
- بهینهسازی راحتتر سایتهای آماده
معایب طراحی سایت با قالبهای آماده
در کنار مزایایی که قالبهای آماده ایجاد میکنند، معایبی نیز دارند که عبارتند از:
- سرعت پایین بارگذاری نسبت به سایتهای کدنویسی
- امکان بروز بینظمی پس از اعمال تغییرات کلی در ظاهر
- عدم امکان توسعه باتوجه به نیاز یا سلیقه کاربر
- دیباگ یا رفع اشکال زمانبر
طراحی سایت چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
باتوجه به فراگیر بودن اینترنت در حال حاضر، وجود یک سایت مزایای بیشماری برای کسب و کارهای مختلف به دنبال دارد. امروزه اکثر افراد ترجیح میدهند به جای آن که زمان خود را در ترافیک هدر دهند، خریدهای خود را در منزل و به صورت آنلاین ثبت کنند. بنابراین عدم حضور کسب و کار شما در دنیای وب سبب میشود تا بسیاری از مشتریان آنلاین خود را از دست بدهید. در ادامه، بیشتر درمورد تاثیر و اهمیت داشتن سایت برای کسب و کارها صحبت میکنیم.
اقتصادی بودن وبسایت
اگر بخواهید در دنیای واقعی برای خود کسب و کاری راهاندازی کنید، بدون شک نیاز به سرمایه قابل توجهی خواهید داشت. درواقع مواردی مانند: اجاره یا خرید مغازه، استخدام کارکنان و حقوق آنها و مسائلی از این قبیل مستلزم صرف هزینههای گزاف خواهد بود. این در حالی است که با راهاندازی یک سایت، خیلی راحت میتوانید با کمترین هزینه، صاحب کسب و کار آنلاین شوید.
بازاریابی اینترنتی
کارشناسان حوزه مارکتینگ بر این باورند که امروزه باتوجه به اینکه مردم اکثر وقت خود را در اینترنت سپری میکنند، بازاریابی در این فضا تاثیر دوچندان بر کسب و کارها خواهد داشت. درواقع شما به جای آن که هزینههای کلانی صرف تبلیغات و بازاریابی در دنیای واقعی کنید، با اندکی هزینه خیلی راحت میتوانید کسب و کارتان را به جامعه هدف خود معرفی نمایید. طراحی سایت کمک میکند تا روند بازاریابی در دنیای وب با سرعت بیشتری پیش رود. علاوه بر موارد مطرح شده، سایر تاثیرات سایت بر کسب و کارها به شرح زیر است:
- امکان تعامل بیشتر با مخاطبین
- سهولت در برندسازی
- عدم محدودیت فعالیت و…
چه نوع کسب و کارهایی نیاز به طراحی سایت دارند؟
بسیاری از افراد با این سوال روبرو میشوند که آیا کسب و کار ما هم نیاز به طراحی سایت دارد یا خیر؟ در این بخش به این پرسش پاسخ میدهیم و به شما خواهیم گفت که چه نوع مشاغلی نیاز به سایت دارند.
کسب و کارهای فروشگاهی
در دنیای واقعی شما میتوانید تنها افراد محدودی را از وجود کسب و کار خود مطلع کنید. برخی از آنها حتی اگر اطلاع هم داشته باشند، به دلیل دوری مسافت ترجیح میدهند به فروشگاه نزدیک محل زندگیشان مراجعه کنند. اگر هر نوع محصولی برای فروش دارید، طراحی و راهاندازی فروشگاه اینترنتی استاندارد به شما کمک میکند تا مشتریانتان در هر کجا که هستند شما را بیابند.
کسب و کارهای خدماتی
امروزه یکی از راههای کسب درآمد، ارائه خدمات مربوط به تخصصی که دارید، است. به بیانی دیگر، اگر شما در یک حوزه به اندازه کافی تخصص دارید، میتوانید خیلی راحت از آن کسب درآمد کنید. برای این کار میتوانید یک سایت برای خود طراحی کنید و خدمات موردنظر خود مانند: آموزش، مشاوره، خدمات نرمافزاری و… را در آن ارائه دهید.
برندینگ
اصلا مهم نیست که حوزه فعالیت شما چیست، به هر حال اگر بنا به اهداف خود قصد دارید کسب و کارتان را به افراد بیشتری معرفی کنید، داشتن یک سایت میتواند در این زمینه شما را یاری دهد. کسب و کارهایی که قصد برندسازی دارند، میتوانند به راحتی سایت موردنظرشان را طراحی کرده و صدای خود را به گوش مخاطبین خود برسانند.
هزینههای مربوط به طراحی وبسایت
به طور کلی اگر بخواهیم هر کاری را آغاز کنیم و در ادامه مسیر بدون کم و کاست ادامه دهیم، نیاز به صرف هزینه داریم. در این بخش قصد داریم مواردی که برای طراحی وبسایت هزینهبر هستند را بررسی کنیم. باتوجه به این بررسیها میتوانید به راحتی هزینههای مربوط به طراحی و راهاندازی یک سایت را تخمین بزنید.
دامنه یا آدرس سایت
زمانی که شما نام سایت یا همان دامنه را خریداری میکنید، نیاز است تا هر ساله یا هر پنج سال یکبار هزینهای را بابت آن پرداخت کنید. تا زمانی که این هزینه را به طور مرتب میپردازید، شما صاحب آن دامنه خواهید بود. در صورتی که به هر دلیل تمایل به ادامه پرداخت تعرفه دامنه خود نداشته باشید، دامنه سایت شما آزاد شده و در اختیار شخص دیگری قرار میگیرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد دامنه مطلب دامنه چیست و چه ویژگیهایی دارد؟ را بخوانید.
هزینه هاست
منظور از هاست همان محیط مجازی است که بر روی یک سرور قرار گرفته و اطلاعات سایت شما در آن ذخیره میشود. در پاسخ به این سوال که هاست چیست باید گفت که درواقع هاست سروری است که به صورت شبانه روزی به شبکه اینترنت جهانی وصل بوده و اطلاعات شما را در اختیار مخاطبینتان قرار میدهد. بدین ترتیب هرکس در هر ساعتی میتواند با وارد کردن آدرس وبسایت شما، به محتوای آن دسترسی داشته باشد. یک هاست امن و قابل اعتماد اهمیت زیادی برای هر سایت دارد و هزینه آن نیز به صورت ماهانه یا سالانه از سوی شرکتهای ارائه خدمات هاست محاسبه میشود. با در نظر گرفتن عوامل مختلف، یک هاست باکیفیت ممکن است قیمتی بین 10هزار تومان تا بیش از 100 هزار تومان داشته باشد. هزینهای که برای هاست میشود، بستگی به خدمات و ویژگیهایی دارد که برای آن انتخاب میکنید.
هزینه طراحی وبسایت
همانطور که در بخشهای قبلی نیز اشاره کردیم، امروزه طراحی سایت با استفاده از روشها و تکنیکهای گوناگونی انجام میشود. فاکتورهایی مانند مهارت طراح، تکنیکهای طراحی، رعایت اصول امنیتی و… در تعیین قیمت بسیار موثر هستند. تعرفه طراحی یک وبسایت میتواند در بازه گستردهای از 100 هزار تومان تا 10 میلیون متفاوت باشد.
هزینه تولید محتوا
همه ما میدانیم که فاکتور اصلی موفقیت یک سایت و کسب و کار، تولید محتوا است. درواقع زمانی یک سایت میتواند موردتوجه کاربران زیادی قرار بگیرد که محتوای ارزشمند و کاربرپسند تولید کند. تولید محتوای باکیفیت نیز یک کار تخصصی بوده و مسلما نیاز به صرف هزینه دارد. قیمتگذاری این بخش از هزینههای سایت با در نظر گرفتن توانایی و تجربه کارشناس تولید محتوا صورت میگیرد.
هزینه سئو سایت
سئو داخلی یک سایت باتوجه به نوع پوسته، زبان برنامه نویسی استفاده شده در سایت، حجم و نوع محتوا، هزینههای گوناگونی را شامل میشود. همچنین سئو خارجی نیز تخصص خاص خود را میطلبد که نیازمند صرف هزینه میباشد.
هزینه پشتیبانی سایت
هر سایتی باتوجه به فعالیتی که در آن انجام میشود، به خدمات پشتیبانی متفاوتی نیاز دارد. کارهایی مانند آپدیت منظم کدنویسی و قالبها، بررسی پیشرفت سایت در گوگل، بررسی روزانه، هفتگی و ماهانه و… ازجمله خدمات پشتیبانی یک سایت است. یکی از مهمترین هزینهها مربوط به پشتیبانی است که حتما باید آن را نیز درنظر بگیرید. محاسبه دقیق هزینه پشتیبانی، بستگی به شرکت ارائه دهنده خدمات و نوع پشتیبانیها دارد.
خدمات طراحی وبسایت به چه شکل است؟
همانطور که میدانید، طراحی وبسایت یک کار کاملا اختصاصی است. بنابراین اکثر کسانی که قصد راهاندازی یک سایت را دارند، تلاش میکنند تا حرفهای ترین و معتبرترین شرکت را برای ارائه خدمات طراحی سایت برگزینند. منظور از خدمات طراحی سایت، انجام صفر تا صد فرآیند راهاندازی یک وبسایت است. حتما شما هم تا به امروز با شرکتهای متعددی که در این حوزه فعالیت میکنند، آشنا شدهاید. لازم به ذکر است که خدماتی که چنین شرکتهایی ارائه میدهند، تنها محدود به طراحی یک وبسایت نمیشود و پس از آن نیز میتوانید برای مدیریت و بهینه سازی و… سایت خود روی این تیمها حساب کنید. از جمله فعالیتهایی که شرکتهای خدماتی طراحی سایت در مشهد ارائه میدهند، به اختصار به شرح زیر است:
- طراحی سایت
- تولید و مدیریت محتوا
- به روزرسانی سایت
- پشتیبانی سایت و…
و در پایان…
با توجه به این که این روزها دسترسی به دنیای وب بسیار آسان شده، شیوه زندگی انسانها تحت تاثیر قرار گرفته است. یکی از این اثرات، پیوند تنگاتنگ بسیاری از امور روزمره با اینترنت است. بسیاری از افراد، کارهای روزانه خود مانند مطالعه، دریافت اخبار، ارتباطات، خرید و فروش و… را در اینترنت انجام میدهند. طراحی و راهاندازی وبسایت، به کسب و کارها کمک میکند تا بتوانند راحتتر با مشتریان خود تعامل داشته باشند. در این مقاله سعی کردیم شما را با طراحی سایت چیست و موضوعات پیرامون طراحی وبسایت، آشنا کنیم.
اگر شما هم نیاز به طراحی سایت برای کسب و کار خود دارید و یا میخواهید که سایت خود را تغییر دهید میتوانید روی شرکت طراحی سایت در مشهد دیجیتالیکس حساب باز کنید.