بسیاری از افراد برای پاسخ به سوالات خود و یا دریافت اطلاعات مورد نظر به جستجو در موتورهای جستجوگر نظیر گوگل میکنند. عبارت تایپ شده در موتورهای جستجوگر کلمات کلیدی محسوب میشوند و صفحات به نمایش درآمده از نتیجه جستجو، صفحاتی از وب هستند که براساس این کلمات کلیدی بهینه شدهاند. برای آن که این فرآیند دارای نتیجه بهتری باشد، باید با عملیات تحقیق کلمات کلیدی به طور کامل آشنایی داشت. موفقیت فرآیند سئو با انجام تحقیق کلمات کلیدی افزایش مییابد؛ چرا که صفحات مورد نظر براساس آن بهینهسازی می شود. در این بخش از آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس قصد داریم موضوع تحقیق کلمات کلیدی چیست و چگونه انجام میشود را مورد بررسی قرار دهیم.
تحقیق کلمات کلیدی چیست؟
همان طور که بیان شده کاربران اینترنت برای جستجو مطالب مورد نظر در اینترنت از کلمات کلیدی استفاده میکنند. این کلمات کلیدی که توسط کاربر مورد جستجو قرار میگیرد در مطلب مورد جستجو با چگالی مشخصی تکرار شده است. بدین ترتیب برای تولید کننده محتوا و سئوکار بسیار مهم بوده که قبل از شروع پروژه نسبت به کلمات کلیدی سایتی که قصد کار کردن با آن را دارد آگاه باشد. این عمل سبب میشود تا مطلب نگارش شده حول کلید واژه مرتبط باشد و به طور کلی عمل نگارش هدفمندتر و با استراتژی پیش رود. انجام درست تحقیق کلمات کلیدی شامل موارد مختلفی مانند نوع خدمت یا محصول، بودجه و منابع، چگونگی فعالیت رقبا، سطح دانش کاربران مورد هدف و موارد این چنینی است.
دلیل اهمیت تحقیق کلمات کلیدی
تحقیق کلمات کلیدی را میتوان تنها روش عملی برای مطلع شدن نسبت به آنچه که کاربران در موتورهای جستجوگر وارد میکنند دانست. اگر قصد از نگارش مطالب این است که مورد توجه، مطالعه و جستجو کاربران قرار بگیرد باید با روشهای تحقیق کلمات کلیدی آشنایی کامل داشت. متاسفانه باید گفت بسیاری از وب سایتهای موجود در فضای اینترنت مرتکب اشتباهات این چنینی میشود و طبق آمار بیش از 90 درصد صفحات موجود در اینترنت از گوگل هیچ ترافیکی دریافت نمیکنند. یکی از دلیل این مهم عدم توجه به فرآیند تحقیق کلمات و همچنین عدم آگاهی نسبت به اهمیت آن در افزایش بازدید از صفحه است.
انتخاب کلمات کلیدی
کلمات کلیدی دارای دامنه بسیار گستردهای است و میتواند ترکیبی از چند واژه که به آن کلمات کلیدی دنبالهدار یا بلند گفته میشود. در انتخاب کلمات کلیدی در بیشتر مواقع سعی بر این است که از تک واژههای کلیدی استفاده شود؛ به عبارتی دیگر تک واژه، از منظر بسیاری از افراد بهترین انتخاب برای کلمات کلیدی هستند، زیرا به شکلی گسترده از آنها استفاده میشود. از طرفی باید گفت به دلیل استفاده گسترده از تک واژه برای کلمات کلیدی توسط تولیدکننده محتوا، رقابت بر سر آن بسیار سخت است. در برخی موارد استفاده از تک واژه کمی مبهم و کلافهکننده است؛ به عنوان مثال در نگارش یک محتوا با کلمه کلیدی “لباس” به طور کامل مشخص نیست شخص جستجوکننده دنبال چه لباسی، برای چه جنسیتی، چه طرحی و مواردی این چنینی است و این کمی کار را دشوار میکند.
طبق مثال بیان شده در متن بالا و دلایل شواری استفاده از آن، استفاده از کلمات کلیدی تک واژهای در بسیاری از موارد ناکارآمد محسوب میشود و بهتر است کلید واژههایی استفاده کرد که متشکل از چند کلمه مرتبط است. این مهم سبب میشود تا کاربر به سمت مطالبی هدایت شوند که نزدیکترین کلمات به عبارت جستجو در آن قرار گرفته است. برای اصلاح مثال بالا میتوان کلید واژه “لباس مجلسی زنانه” یا “لباس راحتی مردانه” تعیین کرد.
مراحل تحقیق کلمات کلیدی
برای انجام تحقیق کلمات کلیدی باید نسبت به مراحل آن آگاهی کامل داشت. با اطلاع از چگونگه انجام شدن تحقیق کلمات کلیدی میتوان بهترین کلید واژهها را برای وب سایت انتخاب کرد. این مراحل به شرح زیر است.
تمامی جوانب مورد بررسی قرار بگیرد
باید در خصوص نوع فعالیت صفحه اطلاعات کاملی داشت. اگر صفحه مورد نظر یک فروشگاه آنلاین است، باید نسبت به تمامی محصولات آن، نحوه عرضه، چگونگی ارسال، مسائل مربوط به خدمات و مواردی از این دست اطلاع داشت. این اطلاعات باید دقیق و عاری از هرگونه ابهام باشد. مطالعه در خصوص نوع فعالیت صفحه و کسب اطلاعات بیشتر در حوزه کاری و رقبای آن میتواند سبب افزایش ایدههای نوین و خلاقیت شود و ثمره آن انتخاب بهترین کلمات کلیدی است.
هدفگذاری
تعیین نمودن هدف یکی از مهمترین مراحل در تحقیق کلمات کلیدی است. تمامی فعالیتها حول اهداف تعیین شده قرار دارند و بهتر است ماموریت خود از ایجاد صفحه اینترنتی را به بهترین شکل ممکن تعیین کرد. در صورت شفاف بودن هدف، انتخاب کلمات کلیدی بسیار راحتتر خواهد بود.
تهیه لیست مشخص از موضوعات مرتبط
تهیه یک لیست مشخص از موضوعات مرتبط یکی دیگر مراحل مهم در تحقیق کلمات کلیدی است. این لیست باید براساس جزئیترین موارد دستهبندی شده و بر روی هر کدام از آنها زمان صرف شود.
تعیین کلمات کلیدی
براساس لیست تعیین شده از موضوعات مرتبط، از هر یک از مدیران بخشها و یا کارمندان بخواهید برای هر یک از آنها یک کلمه کلیدی مناسب انتخاب کنند. این فرآیند سبب میشود تا در کمترین زمان ممکن به لیستی از کلمات کلیدی مختلف دست پیدا کرد. این عمل میتواند در سرعت بخشیدن به فرآیند تحقیق کلمات کلیدی موثر واقع شود.
بهرهمندی از ابزار مناسب برای تعیین کلمه کلیدی
ابزارهای مختلفی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که باید نسبت به مناسبتر و کاربردیترین آنها اطلاعات کافی داشت. به طور کلی گوگل یکی از بهترین ابزارهای پیداکردن کلمات کلیدی است.
اطلاع از هدف کاربر
باید به طور دقیق نیاز کاربر را شناسایی کرده و در خصوص رفع آن تلاش کرد. باید دانست که هدف کاربر از جستجو کلمات کلیدی چیست و براساس آن فرآیند تحقیق کلمات کلیدی را انجام داد.
موارد بسیار دیگری را میتوان در لیست مراحل تحقیق کلمات کلیدی بیان کرد اما در این مطلب شده تا مهمترین و کاربردیترین آنها بیان شود. علاوه بر این توضیح در خصوص تحقیق کلمات کلیدی چیست و چگونه انجام میشود، ممکن است برخی افراد با تعیین و انتخاب کلمات کلیدی با چالش مواجه باشند. در این صورت پیشنهاد میشود از خدمات مشاوره رایگان دیجیتالیکس بهرهمند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09394040011 در تماس باشید.