احتمالا تاکنون درباره بازاریابی موتورهای جست و جو چیزهایی به گوشتان خورده است. برای کسب اطلاعات مورد نیاز در مورد آن میتوانید از این مقاله استفاده کنید. در این مقاله توضیح میدهیم بازاریابی موتورهای جست و جو sem چیست، چطور عمل میکند و….
زمانی که موضوع بازاریابی اینترنتی در میان باشد، تمام افراد میدانند که منشا این نوع تجارت از کجاست. بدون شک باید بگوییم نقش موتورهای جست و جو مخصوصا گوگل در روند گسترش و پیشرفت بازاریابیهای دیجیتالی و آنلاین خیلی موثر است. شاید اگر ادعا کنیم بازاریابی آنلاین فعلی مدیون همین موتورهای جست و جو میباشد دروغ نگفته باشیم.
ولی جالب است بدانید که بیشتر از دو دهه از کار کردن موتورهای جستجو میگذرد ولی هنوز خیلی از افراد حتی بسیاری از کسانی که در حوزههای بازاریابی و تجارت کار میکنند دارای درک درستی نسبت به این مسئله نیستند و همچنان گوگل را تنها به عنوان یک وب سایت جستجوی معمولی میدانند.
منظور از بازاریابی موتورهای جست و جو چیست؟
بازاریابی موتور جست و جو یا Search Engine Marketing (SEM) در حقیقت نوعی بازاریابی اینترنتی از طریق تبلیغات پولی میباشد که با هدف توسعهی سایتها با استفاده از بیشتر دیده شدن آنها در صفحههای موتورهای جستجو انجام میگیرد.
هنگامی که شما عبارتی را در موتور جستجو سرچ میکنید، سایتهایی که در بخش میانی صفحه میبینید، نتیجه یک سئو خوب میباشد که در دسته استراتژیهای رایگان بازاریابی اینترنتی قرار میگیرد و سایتهایی که در بخش بالا و پایین صفحه میبینید، نتیجه استراتژی سئو میباشد.
بازاریابی موتورهای جست و جو یا SEM یک شیوه موثر و خاص برای بازاریابی کسب و کار میباشد. افراد چیزهای مورد نظرشان را سرچ میکنند و تبلیغکنندگان کلمههای مرتبط با سرچها را هدف قرار میدهند و شما فقط زمانی میبایست به تبلیغکنندگان پول پرداخت کنید که لینک تبلیغ شما توسط مشتریان بالقوه کلیک شود. اینجاست که مفهوم تبلیغات PPC به کار میآید. PPC مخفف Pay Per Click به معنی پرداخت به ازای هر کلیک میباشد.
فرق بزرگی که تبلیغات آفلاین مثل روزنامه یا بیلبورد با بازاریابی موتور جستجو دارد این میباشد که در تبلیغات آفلاین یا سنتی، تبلیغات بدون در نظر گرفتن میل افراد برای دیدن تبلیغ، به آنها نشان داده میشود و شما هم در هر حال میبایست پول تبلیغات را بدهید؛ اما در بازاریابی موتور جستجو یا sem، افراد خدمات یا محصولاتی را که مد نظرشان است سرچ میکنند و در حقیقت تبلیغات شما فقط برای مخاطبین هدف به نمایش درمیآید؛ و همانطور که اشاره کردیم، فقط درصورتیکه بر روی لینک تبلیغ شما کلیک شود، لازم است به تبلیغکننده پول بدهید.
بازاریابی موتورهای جست و جو sem چطور عمل میکند؟
حال که دریافتید بازاریابی موتورهای جست و جو sem چیست، میخواهیم به نحوهی عمل کردن بازاریابی موتورهای جست و جو بپردازیم. با دیجیتالیکس همراه باشید.
بازاریابی از طریق موتور جستجو یا sem، بر اساس سیستم مزایده اجرا میشود. در این مزایده جهت پیروزی، لازم است به دو مورد اصلی توجه کنید؛ حداکثر قیمت (CPC) و مربوط بودن تبلیغات با سرچی که کاربر انجام میدهد با اهمیتترین فاکتورهای موثر بر عملکرد شما در مزایده میباشند.
در سیستم مزایده، تبلیغکنندگان برای اینکه در رتبه بهتری در صفحههای جستجو قرار بگیرند با همدیگر به رقابت میپردازند و هر یک از آنها که فاکتورهای بهتری ارائه بدهند در مزایده برنده به حساب آمده و در جایگاه بهتری از نتایج سرچ قرار خواهند گرفت.
جهت آشنایی با چگونگی اجرای سیستم مزایده، مثالی برای شما میزنیم: سرچ “سفارش اینترنتی گل” را در نظر بگیرید. مثل دیگر مزایدهها، یک قیمت که همان حداکثر CPC میباشد را پیشنهاد میکنید. اگر برای هر کلیک ۲ هزار تومان پرداخت پول را پیشنهاد دهید و رقیب شما برای هر کلیک هزار تومان پیشنهاد دهد، این به معنی پیروز شدن شما نمیباشد چون میبایست به پارامتر مرتبط بودن محتوای مورد نظر هم توجه کنید.
تبلیغاتی که از طریق SEM نمایش داده میشوند، به همراه یک علامت AD برای کاربران به نمایش در میآیند.
برای درک بهتر بازاریابی موتورهای جست و جو به این مثال توجه کنید:
جستجوگرهایی مثل Bing و Google، با توجه به اینکه تبلیغ شما چقدر با چیزی که افراد سرچ میکنند در ارتباط است، نمرههای ۱ تا ۱۰ را به شما میدهند. برای مثال درصورتیکه فردی عبارت سفارش گل را سرچ نماید و تیتر تبلیغ شما این عبارت باشد: “سفارش آنلاین گل در تهران”، شما نمره خوبی را از جستجوگرها دریافت میکنید، ولی درصورتیکه تیتر تبلیغ شما این عبارت باشد: “سفارش انواع دستهگلهای طبیعی”، با وجود اینکه هر دو تیتر دارند به خریداری اینترنتی گل اشاره میکنند، ولی تیتر دوم به خاطر اینکه میزان ارتباط پایینتری دارد، نمره کیفی پایینتری را خواهد گرفت.
درصورتیکه قیمت مزایده هر دو کسب و کار یکی باشد، آنکه نمره کیفی بیشتری دارد در رتبه بهتری در صفحههای سرچ قرار میگیرد.
اگر قیمت CPC پیشنهادی شما دو هزار تومان و مال رقیبتان هزار تومان باشد و شما دارای نمره کیفی سه و رقیبتان دارای نمره کیفی ده باشد، با اینکه میزان قیمت پیشنهادی شما نسبت به رقیب بیشتر است، رقیبتان به خاطر به دست آوردن امتیاز کلی بیشتر (۱*۱۰=۱۰ > ۶=۲*۳) پیروز مزایده میشود.
پس دقت کنید که نمیتوانید فقط با دادن پول بیشتر، در رتبه بالاتر موتورهای جستجو قرار بگیرید. درصورتیکه تبلیغات و سرچ افراد ارتباط خیلی کمی با هم داشته باشد، جستجوگرها امکان دارد تبلیغات شما را در صفحه جستجو نشان ندهند. بنابراین در انتخاب واژههای کلیدی حواستان جمع باشد و بدون اینکه پول زیادتری بپردازید، در مزایده SEM پیروز شوید.
آیا از بازاریابی موتورهای جست و جو استفاده کنیم؟
هماکنون شما میدانید بازاریابی موتورهای جست و جو sem چیست و چگونه عمل میکند. حالا باید از آن استفاده کنیم؟ موتورهای جست و جو و در صدر تمام آنها گوگل چیزهایی میباشند که موفقیت تمام تجارتهای اینترنتی که دارای یک سایت هستند و کسب و کار آنها با استفاده از سایت در گردش میباشد، وابسته به آنهاست. گوگل و سایر موتورهای جستجو در عین حالی که هدف اصلیشان این است که کاربر را به همان چیزی که میخواهد برسانند، با کسب و کارهای کوچک و بزرگ زیادی هم همکاری متقابل دارند تا این قضیه به بهترین صورت اتفاق بیفتد.
سخن آخر
درصورتیکه توجه کنید میبینید که چگونگی فعالیت موتورهای جستجو به شکلی میباشد که هر سه طرف (کاربرها و مشتریان، کسب و کارها و وب مسترها و نهایتا موتورهای جستجو) از این بستر به بهترین صورت ممکن دارند استفاده میکنند. پتانسیل خیلی زیادی در موتورهای جستجو برای کسب و کارهای گوناگون وجود دارد. بنابراین درصورتیکه شما هم مایلید به شکل موثر در زمینه بازاریابی دیجیتال توسعه پیدا کنید حتما از بازاریابی موتورهای جست و جو sem استفاده کنید.