کیوورد استافینگ (keyword stuffing) چیست؟ یکی از مهمترین مسائلی است که بر سئوی سایت شما تأثیر منفی فراوانی دارد و متأسفانه باعث کاهش رتبه سایت نیز خواهد شد. اگر قصد دارید از این بلای بزرگ و اثرات مخرب آن در امان باشید، تا انتهای این مطلب از دیجیتالیکس همراه ما باشید. در ادامه توضیح میدهیم که کیوورداستافینگ چیست؟ چگونه به وجود میآید؟ چند نوع دارد و در نهایت چگونه از ایجاد آن جلوگیری کنیم.
کیوورد استافینگ (keyword stuffing) چیست؟
کیوورد استافینگ که اصطلاحا به آن بمباران کلمه کلیدی گفته میشود، هنگامی اتفاق میافتد که در محتوای سایت خود، یک کلمه کلیدی را بیش از حد مجاز، فراوان و کاملا بی ضابطه استفاده کنید. در گذشته که الگوریتمهای گوگل با این تعداد و حساسیت بالا وجود نداشتند، سئوکاران از بمباران کلمات کلیدی که یک روش پربازده برای افزایش رتبه سایت محسوب میشد، استفاده میکردند.
به تدریج، گوگل با برخی از الگوریتمهای خود (مرغ مگس خوار و رنک برین) سراغ این تکنیک کلاه سیاه سئو آمد. بنابراین، استفاده از این روش را مشمول جریمه کرده و به تمام صاحبان سایتها و سئوکاران اعلام شد که استفاده از کیوورد استافینگ، باعث پنالتی سایت خواهد شد.
نحوه کار بمباران کلمات کلیدی نیز به این شکل است که چگالی کلمات کلیدی یا Keyword Density محتوا را افزایش میدهد تا از این طریق، گوگل متوجه محتوا شود. چرا که با استفاده از این تکنیک، توجه گوگل نسبت به محتوا بسیار سریعتر از سایر محتواهای مشابه، جلب میشد که خوشبختانه با هوشیاری گوگل، این روش نیز به عنوان اسپم شناخته شد.
روش محاسبه چگالی کلمات کلیدی
Keyword Density یا همان چگالی کلمات کلیدی، فرمولی است برای محاسبه درصد تعداد کلمات کلیدی استفاده شده در محتوا.
این فرمول به صورت زیر محاسبه میشود:
چگالی کلمه کلیدی = تعداد کلمات محتوا ÷ تعداد تکرار کلمه کلیدی در محتوا
انواع کیورد استافینگ
بمباران کلمات کلیدی به صورت کلی در دو نوع استفاده میشوند: در نوع اول برای کاربران قابل مشاهدهاند و در نوع دوم، کاربران نمیتوانند آن را ببینند (کلمات کلیدی متعدد به طرزی ماهرانه از نگاه کاربر مخفی شدهاند). ما در این قسمت، 4 نمونه از keyword stuffing محتوا که برای کاربران قابل مشاهده است، را توضیح میدهیم. انواع قابل مشاهده کیوورد استافینگ عبارتند از:
تکرار کلمات یا عبارات
همه ما در حین مطالعه یک متن، به راحتی یه این موضوع پی میبریم که کیوورد در یک متن تا چه حد بی مورد تکرار شده و این قضیه باعث کاهش خوانایی و روان بودن متن خواهد شد. مثلا در محتوای 500 کلمهای که راجع به دیجیتال مارکتنیگ نوشته شده، 15 بار این کلمه به کار رفته است درحالیکه، واقعا نیاز به این همه تکرار نیست و میتوان از ضمایر به جای تکرار استفاده کرد.
استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط با عنوان محتوا
برخی مواقع، کلمات کلیدی استفاده شده هیچ ارتباط خاصی یا عنوان محتوا ندارند و هدف از استفاده آنها، این است که محتوای موردنظر در زمان سرچ، از طریق همان کلمات کلیدی نامرتبط، در رتبههای بالای گوگل قرار بگیرد. مثلا عنوان محتوا، کاغذ دیواری ارزان است اما کلمات کلیدی متن، نقاشی ساختمان هستند.
به کاربردن کلمات کلیدی به صورت انبوه
در این نوع از کیوورد استافینگ، دسته ای از کلمات و به صورت انبوه در محتوا به کار گرفته میشوند.
کلمات کلیدی بی ارتباط با موضوع محتوا
در این مورد نیز، کیوورد استفاده شده با موضوع اصلی هیچ گونه تطابق و همخوانی ندارند. مثلا موضوع محتوا تعبیر خواب است و وقتی آن را مطالعه میکنید متوجه میشوید که راجع به قرص خواب و خوابهای پریشان نوشته شده است.
چرا کیورد استافینگ برای سایت مضر است؟
احتمالا تا اینجا کمی متوجه شده باشید که چرا نباید از روش بمباران کلمات کلیدی استفاده کنیم. سئوکاران قدیمی به خوبی به یاد دارند که این تکنیک، پیش از روی کار آمدن الگوریتمهای مرغ مگس خوار و Rank Brain، یکی از روشهای شایع در سئو بود که امروزه از آن به عنوان یک تکنیک سئو کلاه سیاه یاد میشود.
این تصور اشتباه هنوز هم وجود دارد که استفاده هر چه بیشتر از کلمات و عبارات کلیدی، باعث افزایش رتبه سایت و در نتیجه، بازدید بیشتر سایت خواهد شد. به طور کلی، بمباران کلمات کلیدی، قاتل تجربه کاربری و رضایت مخاطبان سایتتان خواهد بود.
هنگامی که شما محتوای خود را از کلمات کلیدی پر میکنید، عملا به کیفیت و اثرگذاری متن آسیب زدهاید. همانطور که میدانید امروزه، کیفیت و کاربرپسند بودن محتوا حرف اول را در تولید محتوا میزند. از این رو، هنگامیکه متن خود را بخاطر جلب توجه گوگل، به نحوی مینویسید که کاربران اصطلاحا چیزی از آن سر در نمی آورند، در حال ایجاد یک تجربه منفی برای کاربر هستید.
خودتان را جای مخاطبانتان بگذارید، آیا دوست دارید وقت و حجم اینترنت خود را جهت مطالعه محتوایی بی کیفیت که فقط برای جلب نظر گوگل نوشته شده، هدر دهید؟ پس بایستی برای مخاطبان سایت خود احترام قائل شوید.
این در حالی است که شما از کیوورد استافینگ به عنوان یک راهکار برای جذب کاربران استفاده میکنید اما در عمل، خلاف آن اتفاق میافتد و افراد کمتری نیز، به سمت سایتتان هدایت میشوند. از سوی دیگر، تولید محتوایی که کاربر علاقهای به دنبال کردن آن نداشته باشد، موجب کاهش نرخ تعامل سایت و همینطور مشتریان بالقوه شما خواهد شد.
چطور محتوای خود را بدون استفاده از keyword stuffing سئو کنیم؟
در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور با استفاده از چند راهکار ساده در زمان به کارگیری کلمات کلیدی، از جریمه شدن توسط گوگل در امان بمانید. به یاد داشته باشید که هدف این نیست که کیووردها در متن استفاده نشوند؛ بلکه باید از آنها به طور کاملا طبیعی استفاده کرد. پس، تلاش نکنید که کیووردهای خود را به صورت مصنوعی در متن بگنجانید و از روشهای زیر برای سئوی محتوای خود بهره ببرید.
محتوای کمتر از 400 کلمه ننویسید
اگر میخواهید که گوگل توجه بیشتری به محتوای تولید شده شما داشته باشد، پیشنهاد میکنیم که به جای بمباران کردن محتوا با کلمات کلیدی متعدد، یک محتوای حداقل 400 کلمهای بنویسید.
دلیل این توصیه این است که هرچقدر تعداد کلمات محتوا بیشتر باشد، پراکندگی کلمه کلیدی نیز بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر، گوگل علاقمند به محتواهایی است که علاوه بر باکیفیت بودن، عمق و اندازه خوبی نیز داشته باشند. بنابراین، نوشتن حداقل 400 کلمه باعث میشود گوگل رتبه و جایگاه بهتری برای سایتتان درنظر بگیرد.
برای هر صفحه سایت یک کلمه کلیدی در نظر بگیرید
به این موضوع دقت فراوانی داشته باشید که برای هر یک از صفحات سایت خود، از یک کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کارتان استفاده کنید. یعنی برای عبارت کلیدی همچون سئوی کلاه سفید نباید چندین صفحه متعدد داشته باشید. به عبارت دیگر، اگر یک کلمه کلیدی را برای یک صفحه خود به کار بردهاید، دقیقا همان کلمه را برای صفحهای دیگر به کار نبرید.
هر صفحه از سایت، باید کیوورد منحصر به فرد خودش را داشته باشد تا بتواند در گوگل رتبه کسب کند. در غیر اینصورت، گوگل تمام محتواهایی که با یک کلمه کلیدی نوشته شده اما در صفحات مختلف قرار گرفتهاند را یک محتوای واحد فرض میکند و نتیجه دلخواهتان را به شما نخواهد داد.
نکته دیگر این است که با کمک ابزارهای مختص انتخاب کلمات کلیدی، کیووردهایی را انتخاب کنید که در عین محبوب بودن نزد کاربران و گوگل، رقابت زیادی هم بر سر آنها وجود نداشته باشد.
چگالی کلمات کلیدی را 2 درصد درنظر بگیرید
همانطور که در اوایل این مقاله اشاره کردیم، فرمول چگالی کلمات کلیدی خود را پس از هر بار تولید محتوا، محاسبه کنید. میزان چگالی بهتر است 2 درصد باشد، هرچند به صورت کلی قاعده مشخصی برای آن وجود ندارد.
از کلمات کلیدی در قسمتهای مختلف صفحه استفاده کنید
اگر واقعا میخواهید نظر گوگل را جلب کنید، پس باید با استفاده از روشهای اصولی سیگنالهای مثبتی نیز برای این موتور جستجو ارسال کنید. به یاد داشته باشید که متن نوشته شده، تنها مکانی نیست که در آن باید کلمه کلیدی را به کار ببرید. بلکه در اجزاء و بخشهای مختلفی از صفحه خود میتوانید از کیوورد موردنظر استفاده کنید. این کار باعث پراکندگی کیوورد خواهد شد و به محتوای نوشته نیز آسیبی وارد نمیکند.
بنابراین، در قسمتهای زیر کلمه کلیدی را به کار ببرید:
- عنوان صفحه
- در زیر عنوانهای محتوا
- در تگ عنوان
- در پاراگراف اول متن
- توضیحات متای محتوا
- در تگ alt تصاویر صفحه
- در انتهای مطلب
کلمات کلیدی هممعنی و همخانواده را به کار ببرید
کلمات LSI(Latent Semantic Indexing) کلماتی هستند که با یک کلمه یا عبارت خاص، دارای قرابت معنایی باشند. مثلا برای نوشتن یک محتوا راجع به زیبایی پوست، کلمات مرتبطی همچون صابون دست و صورت، کرمهای آبرسان، فیس واش و… را میتوان جایگزین کیوورد کرد.
این تکنیک، یک روش کاملا کاربردی برای جلوگیری از تکرار بیش از حد کلمه کلیدی است اما موفقیت در این شیوه نیازمند مطالعه فراوان و تسلط به ابعاد مختلف موضوعی است که درمورد آن مینویسید.
در پایان
در این مطلب از اچ آر سرویس، تلاش کردیم تا پاسخ جامعی به پرسش کیوورد استافینگ (keyword stuffing) چیست؟ بدهیم. در ادامه، پس از توضیح این مورد که بمباران کلماتی چه آسیبهایی به محتوا و رتبه سایت میزند؛ انواع آن را نیز بیان کردیم.
در انتها راهکارهایی همچون استفاده از کلمات LSI، به کار بردن کیوورد در نقاط مختلف صفحه و چندین روش دیگر را معرفی کردیم تا به جای استفاده غیر اصولی و بیش از حد از کلمات و عبارات کلیدی، با انجام این گونه کارها، نظر گوگل را به خود جلب کنید.
شما برای بهبود سئوی محتوای خود و جلوگیری از کیوورد استافینگ، چه کارهایی انجام میدهید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.