بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
سئو و بهینه‌سازی سایت

با کیوورد استافینگ محتوای خود را نابود کنید

با کیوورد استافینگ محتوای خود را نابود کنید

کیوورد استافینگ (keyword stuffing) چیست؟ یکی از مهم‌‎ترین مسائلی است که بر سئوی سایت شما تأثیر منفی فراوانی دارد و متأسفانه باعث کاهش رتبه سایت نیز خواهد شد. اگر قصد دارید از این بلای بزرگ و اثرات مخرب آن در امان باشید، تا انتهای این مطلب از دیجیتالیکس همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‎‌دهیم که کیوورداستافینگ چیست؟ چگونه به وجود می‌‎آید؟ چند نوع دارد و در نهایت چگونه از ایجاد آن جلوگیری کنیم.

کیوورد استافینگ (keyword stuffing) چیست؟

کیوورد استافینگ که اصطلاحا به آن بمباران کلمه کلیدی گفته می‏‌شود، هنگامی اتفاق می‌‎افتد که در محتوای سایت خود، یک کلمه کلیدی را بیش از حد مجاز، فراوان و کاملا بی ضابطه استفاده کنید. در گذشته که الگوریتم‎‌‌های گوگل با این تعداد و حساسیت بالا وجود نداشتند، سئوکاران از بمباران کلمات کلیدی که یک روش پربازده برای افزایش رتبه سایت محسوب می‎‌‌شد، استفاده می‌‎کردند.

به تدریج، گوگل با برخی از الگوریتم‌‏های خود (مرغ مگس خوار و رنک برین) سراغ این تکنیک کلاه سیاه سئو آمد. بنابراین، استفاده از این روش را مشمول جریمه کرده و به تمام صاحبان سایت‌‎ها و سئوکاران اعلام شد که استفاده از کیوورد استافینگ، باعث پنالتی سایت خواهد شد.

نحوه کار بمباران کلمات کلیدی نیز به این شکل است که چگالی کلمات کلیدی یا Keyword Density محتوا را افزایش می‎‌دهد تا از این طریق، گوگل متوجه محتوا شود. چرا که با استفاده از این تکنیک، توجه گوگل نسبت به محتوا بسیار سریع‌‏تر از سایر محتواهای مشابه، جلب می‌‎شد که خوشبختانه با هوشیاری گوگل، این روش نیز به عنوان اسپم شناخته شد.

کیوورد استافینگ چیست

روش محاسبه چگالی کلمات کلیدی

Keyword Density یا همان چگالی کلمات کلیدی، فرمولی است برای محاسبه درصد تعداد کلمات کلیدی استفاده شده در محتوا.

این فرمول به صورت زیر محاسبه می‎‌‌شود:

چگالی کلمه کلیدی = تعداد کلمات محتوا ÷ تعداد تکرار کلمه کلیدی در محتوا

انواع کیورد استافینگ

بمباران کلمات کلیدی به صورت کلی در دو نوع استفاده می‎‌شوند: در نوع اول برای کاربران قابل مشاهده‌‎اند و در نوع دوم، کاربران نمی‏‌توانند آن ‏را ببینند (کلمات کلیدی متعدد به طرزی ماهرانه از نگاه کاربر مخفی شده‌‎اند). ما در این قسمت، 4 نمونه از keyword stuffing محتوا که برای کاربران قابل مشاهده است، را توضیح می‌‏دهیم. انواع قابل مشاهده کیوورد استافینگ عبارتند از:

تکرار کلمات یا عبارات

همه ما در حین مطالعه یک متن، به راحتی یه این موضوع پی می‎بریم که کیوورد در یک متن تا چه حد بی مورد تکرار شده‎ و این قضیه باعث کاهش خوانایی و روان بودن متن خواهد شد. مثلا در محتوای 500 کلمه‏‌ای که راجع به دیجیتال مارکتنیگ نوشته شده، 15 بار این کلمه به کار رفته است درحالیکه، واقعا نیاز به این همه تکرار نیست و می‎‌توان از ضمایر به جای تکرار استفاده کرد.

استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط با عنوان محتوا

برخی مواقع، کلمات کلیدی استفاده شده هیچ ارتباط خاصی یا عنوان محتوا ندارند و هدف از استفاده آن‏‌ها، این است که محتوای موردنظر در زمان سرچ، از طریق همان کلمات کلیدی نامرتبط، در رتبه‎‌‌های بالای گوگل قرار بگیرد. مثلا عنوان محتوا، کاغذ دیواری ارزان است اما کلمات کلیدی متن، نقاشی ساختمان هستند.

به کاربردن کلمات کلیدی به صورت انبوه

در این نوع از کیوورد استافینگ، دسته ای از کلمات و به صورت انبوه در محتوا به کار گرفته می‌‎شوند.

کیوورد استافینگ

کلمات کلیدی بی ارتباط با موضوع محتوا

در این مورد نیز، کیوورد استفاده شده با موضوع اصلی هیچ گونه تطابق و هم‌خوانی ندارند. مثلا موضوع محتوا تعبیر خواب است و وقتی آن را مطالعه می‌کنید متوجه می‎‌‌‌‌شوید که راجع به قرص خواب و خواب‏‌های پریشان نوشته شده است.

چرا کیورد استافینگ برای سایت مضر است؟

احتمالا تا اینجا کمی متوجه شده باشید که چرا نباید از روش بمباران کلمات کلیدی استفاده کنیم. سئوکاران قدیمی به خوبی به یاد دارند که این تکنیک، پیش از روی کار آمدن الگوریتم‌‎های مرغ مگس خوار و Rank Brain، یکی از روش‌‏های شایع در سئو بود که امروزه از آن به عنوان یک تکنیک سئو کلاه سیاه یاد می‎‌شود.

این تصور اشتباه هنوز هم وجود دارد که استفاده هر چه بیشتر از کلمات و عبارات کلیدی، باعث افزایش رتبه سایت و در نتیجه، بازدید بیشتر سایت خواهد شد. به طور کلی، بمباران کلمات کلیدی، قاتل تجربه کاربری و رضایت مخاطبان سایت‌تان خواهد بود.

هنگامی که شما محتوای خود را از کلمات کلیدی پر می‌‎کنید، عملا به کیفیت و اثرگذاری متن آسیب زده‌‎اید. همانطور که می‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانید امروزه، کیفیت و کاربرپسند بودن محتوا حرف اول را در تولید محتوا می‌‎زند. از این رو، هنگامیکه متن خود را بخاطر جلب توجه گوگل، به نحوی می‌‏نویسید که کاربران اصطلاحا چیزی از آن سر در نمی‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آورند، در حال ایجاد یک تجربه منفی برای کاربر هستید.

خودتان را جای مخاطبان‏تان بگذارید، آیا دوست دارید وقت و حجم اینترنت خود را جهت مطالعه محتوایی بی کیفیت که فقط برای جلب نظر گوگل نوشته شده، هدر دهید؟ پس بایستی برای مخاطبان سایت خود احترام قائل شوید.

این در حالی است که شما از کیوورد استافینگ به عنوان یک راهکار برای جذب کاربران استفاده می‌‎کنید اما در عمل، خلاف آن اتفاق می‌‏افتد و افراد کمتری نیز، به سمت سایت‏تان هدایت می‌‏شوند. از سوی دیگر، تولید محتوایی که کاربر علاقه‌‏ای به دنبال کردن آن نداشته باشد، موجب کاهش نرخ تعامل سایت و همینطور مشتریان بالقوه شما خواهد شد.

چطور محتوای خود را بدون استفاده از keyword stuffing سئو کنیم؟

در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور با استفاده از چند راهکار ساده در زمان به کارگیری کلمات کلیدی، از جریمه شدن توسط گوگل در امان بمانید. به یاد داشته باشید که هدف این نیست که کیووردها در متن استفاده نشوند؛ بلکه باید از آن‏‌ها به طور کاملا طبیعی استفاده کرد. پس، تلاش نکنید که کیووردهای خود را به صورت مصنوعی در متن بگنجانید و از روش‏‌های زیر برای سئوی محتوای خود بهره ببرید.

محتوای کمتر از 400 کلمه ننویسید

اگر می‏‌خواهید که گوگل توجه بیشتری به محتوای تولید شده شما داشته باشد، پیشنهاد می‌‎کنیم که به جای بمباران کردن محتوا با کلمات کلیدی متعدد، یک محتوای حداقل 400 کلمه‌‏ای بنویسید.

دلیل این توصیه این است که هرچقدر تعداد کلمات محتوا بیشتر باشد، پراکندگی کلمه کلیدی نیز بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر، گوگل علاقمند به محتواهایی است که علاوه بر باکیفیت بودن، عمق و اندازه خوبی نیز داشته باشند. بنابراین، نوشتن حداقل 400 کلمه باعث می‏‌شود گوگل رتبه و جایگاه بهتری برای سایت‎تان درنظر بگیرد.

برای هر صفحه سایت یک کلمه کلیدی در نظر بگیرید

به این موضوع دقت فراوانی داشته باشید که برای هر یک از صفحات سایت خود، از یک کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کارتان استفاده کنید. یعنی برای عبارت کلیدی همچون سئوی کلاه سفید نباید چندین صفحه متعدد داشته باشید. به عبارت دیگر، اگر یک کلمه کلیدی را برای یک صفحه خود به کار برده‌‏اید، دقیقا همان کلمه را برای صفحه‌‏ای دیگر به کار نبرید.

هر صفحه از سایت، باید کیوورد منحصر به فرد خودش را داشته باشد تا بتواند در گوگل رتبه کسب کند. در غیر اینصورت، گوگل تمام محتواهایی که با یک کلمه کلیدی نوشته‎ شده اما در صفحات مختلف قرار گرفته‌‎اند را یک محتوای واحد فرض می‌‎کند و نتیجه دلخواه‎تان را به شما نخواهد داد.

 

نکته دیگر این است که با کمک ابزارهای مختص انتخاب کلمات کلیدی، کیووردهایی را انتخاب کنید که در عین محبوب بودن نزد کاربران و گوگل، رقابت زیادی هم بر سر آن‏‌ها وجود نداشته باشد.

محتوای بدون keyword stuffing

چگالی کلمات کلیدی را 2 درصد درنظر بگیرید

همانطور که در اوایل این مقاله اشاره کردیم، فرمول چگالی کلمات کلیدی خود را پس از هر بار تولید محتوا، محاسبه کنید. میزان چگالی بهتر است 2 درصد باشد، هرچند به صورت کلی قاعده مشخصی برای آن وجود ندارد.

از کلمات کلیدی در قسمت‏‌های مختلف صفحه استفاده کنید

اگر واقعا می‏‌خواهید نظر گوگل را جلب کنید، پس باید با استفاده از روش‌‏های اصولی سیگنال‌‎های مثبتی نیز برای این موتور جستجو ارسال کنید. به یاد داشته باشید که متن نوشته شده، تنها مکانی نیست که در آن باید کلمه کلیدی را به کار ببرید. بلکه در اجزاء و بخش‎‌‌های مختلفی از صفحه خود می‌‎توانید از کیوورد موردنظر استفاده کنید. این کار باعث پراکندگی کیوورد خواهد شد و به محتوای نوشته نیز آسیبی وارد نمی‏‌کند.

بنابراین، در قسمت‏‌های زیر کلمه کلیدی را به کار ببرید:

  • عنوان صفحه
  • در زیر عنوان‏‌های محتوا
  • در تگ عنوان
  • در پاراگراف اول متن
  • توضیحات متای محتوا
  • در تگ alt تصاویر صفحه
  • در انتهای مطلب

کلمات کلیدی هم‌‎معنی و هم‌‏خانواده را به کار ببرید

کلمات LSI(Latent Semantic Indexing) کلماتی هستند که با یک کلمه یا عبارت خاص، دارای قرابت معنایی باشند. مثلا برای نوشتن یک محتوا راجع به زیبایی پوست، کلمات مرتبطی همچون صابون دست و صورت، کرم‏‌های آبرسان، فیس واش و… را می‌‏توان جایگزین کیوورد کرد.

این تکنیک، یک روش کاملا کاربردی برای جلوگیری از تکرار بیش از حد کلمه کلیدی است اما موفقیت در این شیوه نیازمند مطالعه فراوان و تسلط به ابعاد مختلف موضوعی است که درمورد آن می‌‍‏‎نویسید.

در پایان

در این مطلب از اچ آر سرویس، تلاش کردیم تا پاسخ جامعی به پرسش کیوورد استافینگ (keyword stuffing) چیست؟ بدهیم. در ادامه، پس از توضیح این مورد که بمباران کلماتی چه آسیب‏‌هایی به محتوا و رتبه سایت می‎زند؛  انواع آن را نیز بیان کردیم.

در انتها راهکارهایی همچون استفاده از کلمات LSI، به کار بردن کیوورد در نقاط مختلف صفحه و چندین روش دیگر را معرفی کردیم تا به جای استفاده غیر اصولی و بیش از حد از کلمات و عبارات کلیدی، با انجام این گونه کارها، نظر گوگل را به خود جلب کنید.

شما برای بهبود سئوی محتوای خود و جلوگیری از کیوورد استافینگ، چه کارهایی انجام می‎‌‌دهید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

نویسنده

pourali

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *