همین الان پیامهایی که از تبلیغات برندهای مختلف خوانده یا شنیدهاید را به یاد بیاورید، مثل “هیچکس تنها نیست، همراه اول” به نظر شما چه چیز باعث شده تا این پیامهای تبلیغی اینقدر خوب در ذهنتان بمانند؟ واقعیت این است که پشت یک جمله ساده مانند هیچکس تنها نیست، مدتها تلاش برای شناخت مخاطب، بدست آوردن اطلاعات کافی درمورد بازار هدف و خلاقیت وجود دارد که باعث ماندگاری آن شدهاست.
تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ که در ادامه بیشتر راجع به آن خواهیم گفت، هنر استفاده از کلمات و جملاتی است که در نهایت مخاطبان را به انجام دادن کار موردنظر یک برند متقاعد میکند؛ درست مانند مثال بالا که بسیاری از افراد را متقاعد کرده تا از همراه اول سیم کارت بخرند و نه از سایر اپراتورهای تلفن همراه! چرا که همراه اول پیش از دیگر اپراتورها شروع به کار کرده در بسیاری از جادههای کوهستانی، بیابانها و حتی مناطق شهری آنتن دهی بهتری دارد و افراد را تنها نمیگذارد.
تا اینجا احتمالا متوجه شده اید که تبلیغ نویسی یکی از حساسترین مشاغل موجود است. زیرا ساختن تنها یک جمله کافی است تا یک کسب و کار متحول شده و درآمد بالایی کسب کند. ما در ادامه این مقاله از دیجیتالیکس توضیح میدهیم که کپی رایتینگ چیست؟ چند نوع کپی رایتینگ وجود دارد؟ و اینکه چطور کپی رایترهای حرفهای میتوانند با توانایی خود باعث پیشرفت یک کسب و کار شوند؟ تا انتها همراه ما باشید.
کپی رایتینگ (Copywriting) چیست؟
هرچند تعاریف بسیار زیادی از Copywriting ارائه شده است اما به طور کلی میتوان گفت: ” کپی رایتینگ، دانش و هنر نوشتن تبلیغ برای محصولات، ایدهها، برندها و کسب و کارها است. به عبارت دیگر، در این دانش، کلمات و جملات به گونه ای نوشته میشوند که میتوانند مخاطبان را به انجام یک کار ترغیب کنند.”
بیاد داشته باشید که هنر کپی رایتر خلق جملات تأثیرگذار بر مخاطب است و برای رسیدن به این هدف، علاوه بر آشنایی با علومی مثل روانشناسی، باید علاقمند به کشف و جستجو نیز باشد. نکته مهم دیگر که در این رابطه باید بدانید این است که هدف از کپی رایتینگ صرفا فروش نیست. این در حالی است که هدف نهایی در این زمینه، اقناع مخاطب به انجام کارهایی مثل دانلود یک کتاب، کلیک روی یک لینک، ارسال ایمیل، تکمیل پرسشنامه، تماس با شماره تلفن و… است.
کپی رایتر چه کسی است؟ چه وظایفی دارد؟
به فردی که وارد زمینه تخصصی کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی میشود کپی رایتر (Copywriter) میگویند. این فرد پیش از شروع به کار باید با نویسندگی به طور کامل آشنا باشد و بر 3 بخش مهم نویسندگی تسلط داشته باشد. این بخشها عبارتند از:
- عنوان نویسی
- ساده نویسی
- اختصار نویسی
کپی رایترهای حرفهای برای خلق یک متن تبلیغاتی ماندگار، علیرغم تسلط به هر 3 بخش گفته شده، نویسندگی خلاقانه را با علم بازاریابی و فروش ترکیب میکنند و از این طریق یک عامل بسیار مهم در رشد کسب وکارها شناخته میشوند. گستره استفاده از متون تبلیغاتی، دیگر مانند گذشته محدود به روزنامه، آگهیهای رادیو و تلویزیون و بروشورهای تبلیغاتی نیست.
بلکه امروزه در شبکههای اجتماعی پرطرفدار مانند اینستاگرام، لینکدین و همینطور وبسایتها شاهد افزایش درخواست برای استخدام کپی رایترها هستیم. اینفلوئنسرها، صاحبان کسب و کارهای مختلف که پیج فروش محصول یا خدمات دارند و همچنین صاحبان وب سایتها، این روزها نیاز مبرمی به یک کپی رایتر ماهر دارند و حاضرند مبالغ بسیار خوبی نیز برای انجام این کار بپردازند. پس خیالتان بابت بازار کار و اینده شغلی کپی رایتینگ کاملا راحت باشد.
توصیه میکنیم در صورت علاقه به این شغل با پشتکار فراوان و افزایش مهارتهایی که در ادامه معرفی میکنیم، توانمندیهای خود را به بالاترین سطح ممکن برسانید تا درآمد خوبی نیز بدست آورید.
اگر بخواهیم وظایف اصلی یک کپی رایتر را بررسی کنیم به 3 حوزه زیر میرسیم که دارای ارتباطی مستقیم با یکدیگرند و تسلط بر هر کدام روی مورد دیگر نیز تأثیر میگذارد:
- نویسندگی قوی و خلاقانه
- شناخت مخاطب (آشنایی با پرسونای مخاطب)
- احاطه کامل بر محصول یا خدماتی که قرار است کپی رایتر راجع به آن بنویسد
چگونه و با استفاده از چه مهارتهایی یک کپی رایتر حرفهای شویم؟
برای تبدیل شدن به یک Copywriter کاربلد باید به تمام نکات زیر دقت داشته باشید:
- با دانش بازاریابی و فروش تا حد بسیار زیادی آشنا شوید.
- هدف داشته باشید تا بدانید که برای چه مینویسید.
- راجع به محصول، ایده، کسب و کار یا فردی که میخواهید برایش تولید محتوای تبلیغی کنید، اطلاعات کافی بدست بیاورید.
- یاد بگیرید که از کلمات مناسب در زمانی مناسب استفاده کنید.
- تفکر خلاقانه را در خود پرورش دهید.
- به ایدههایی فکر کنید که مناسب مشتریان هدف باشند تا بتوانید حس کنجکاوی آنان را برانگیزید.
- واژههای تأثیرگذار را بشناسید. (کلماتی مثل: اکنون، همین الان، آخرین مهلت، جدیدترین، رایگان، راز و… جزء کلمات تأثیرگذار در تبلیغ نویسی هستند)
- نکات مهم بازاریابی درونگرا و برونگرا را به خوبی بیاموزید.
- تحت هر شرایطی مطالعه را کنار نگذارید تا همیشه اطلاعاتتان به روز باشد.
- علیرغم داشتن یک سبک خاص در نویسندگی، سادگی در کلام را از یاد نبرید تا اقشار مختلف بتوانند با پیام نهفته در متنتان ارتباط برقرار کنند.
- تا میتوانید شعار و یا پیام خود را کوتاه کنید.
- به مشتریان خود احساس تعلق را هدیه دهید. مثلا بگویید این کالا مخصوص خانمهای جذاب است یا فقط افراد آگاه این دوره آموزشی را میخرند.
- اگر کپی رایتینگ شما از طرف کارفرما رد شد، احساس شکست نداشته باشید. در این زمینه باید صبور باشید و بارها یک متن تبلیغاتی را بنویسید تا به پختگی لازم برسد.
با انواع کپی رایتینگ آشنا شوید
همانطور که گفتیم، تبلیغ نویسی یا Copywriting ، یک نوع خاص از بازاریابی است که در انواع گوناگون تبلیغات برای برندها و همینطور کسب و کارها، مورد استفاده قرار میگیرد. در همین راستا، با توجه به هدف هر برند یا کسب و کار، باید بتوانید از انواع مختلف کپی رایتینگ که در ادامه معرفی میکنیم، به خوبی و در زمان مناسب استفاده کنید.
کپی رایتینگ فروش
در این نوع تبلیغ نویسی که بسیار رایج است، کپی رایتر باید بتواند مخاطب را نسبت به خرید محصول متقاعد کند. در واقع او بر نوشتن نسخههای فروش بدون آنکه فروشنده بنظر برسد، مهارت بالایی دارد. او در این مسیر علاوه بر اینکه از بیان مزایای محصول بهره میگیرد، باید دانش خود را نسبت به محصول افزایش داده و خلاقیت بالایی نیز داشته باشد. کپی رایترهای فروش باید درباره جزئیات موضوعات خواسته شده به قدر کافی تحقیق کنند و در مقابل، فقط به مهمترین و برجستهترین مزایای محصول اشاره کنند.
برای افزایش قدرت تبلیغ نویسی در این زمینه، بهتر است مخاطب را مستقیما مورد خطاب قرار دهید. سپس به مخاطب بگویید که محصول موردنظر کدام نیازها و مشکلات او را مرتفع میکند و در نهایت، چگونه و از چه راههایی محصول بدست او میرسد؟
کپی رایتینگ محتوا
تمرکز کپی رایتر محتوا بر نوشتن راجع به یک موضوع خاص مانند روشهای تربیت فرزند است. کپی رایتر محتوا نویس، برای سایتهای مختلف تولید محتوا میکند و بیشترین فعالیتش مربوط به نوشتن مقالات آموزشی، راهنمای استفاده از محصول و سایر مطالب تقریبا طولانی است.
در این نوع از تبلیغ نویسی، کپی رایتر تلاش میکند محتوای بسیار جذابی را به مخاطبان ارائه کند تا از این طریق، بتواند مخاطبان را به انجام اقدام موردنظر مانند خرید کردن، ترغیب نماید.
کپی رایتینگ فنی (Technical)
در اینجا از کپی رایترهایی استفاده میشود که در یک زمینه منحصر به فرد، دارای تخصص و دانش بالایی هستند. در کپی رایتینگ تکنیکال، با کمک اطلاعات کاملا تخصصی باید ارزش افزودهای را به مخاطب ارائه کرد. از این رو، کپی رایترهای فنی، بیشتر از آنکه در زمینه تبلیغ نویسی حرفهای باشند، متخصص در یک حیطه خاص محسوب میشوند. آنها از جزئیات یک مطلب تخصصی اطلاعات کاملی دارند بطوری که دانششان از دانش عموم مردم بسیار بالاتر است.
به عنوان مثال مؤسسات حقوقی برای ترغیب مخاطب به مشاوره با وکیل، باید برای موضوع تأثیر خیارات (اختیارات) در معامله از یک وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیرند. در غیر این صورت حتی یک کپی رایتر باتجربه نیز نمیتواند چنین متن تخصصی را برای جذب افراد بنویسد.
کپی رایتینگ خلاق
کپی رایترهای خلاق در ارائه جذاب موضوعات مختلف دارای توانمندی بالایی هستند. این نوع از کپی رایتینگ، نیازمند داشتن تجربه در موضوع بازاریابی است. چرا که کپی رایتر باید بتواند تبلیغ محصول یا خدماتی که از او خواسته میشود را در میان نوشتههای خود بگنجاند. بخش عمده فعالیت کپی رایترهای خلاق مربوط به خلق شعارهای تبلیغاتی برای کسب و کارهای مختلف میباشد.
و اما جمع بندی
در این مطلب راجع به این موضوع صحبت کردیم که کپی رایتینگ چیست. به هنر و دانش نوشتن متنهای خلاقانه کوتاه و بلند جهت ترغیب مخاطبان به انجام یک اقدام از پیش مشخص شده مانند خرید، دانلود، ثبت نام و… کپی رایتینگ گفته میشود. در ادامه به مهارتهای مورد نیاز کپی رایترها اشاره کرده و گفتیم که برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر حرفهای باید اصول نویسندگی در این حوزه همانند ساده نویسی را به درستی رعایت کنید.
در انتها، ضمن بیان انواع کپی رایتینگ، باید به این مورد مهم اشاره کنیم که همیشه فروش از طریق تبلیغ نویسی محدود به یک کالا نمیشود. بلکه گاهی شخص ایده خودش را به معرض فروش میگذارد، فردی افکار و عقایدش را میفروشد و شخصی دیگر یک خدمت یا سرویس را.
بنظر شما استفاده از تبلیغ نویسی تا چه حد به رشد کسب و کارها کمک میکند؟ تجربیات ارزشمند خود را با ما در دیجیتالیکس به اشتراک بگذارید.