بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
طراحی سایت

معرفی فرایندهای طراحی ui در 6 مرحله

همان‌طور که می‌دانید، زمانی که کاربر به یک سایت یا اپلیکیشن وارد می‌شود، اولین چیزی که مشاهده می‌کند، رابط کاربری یا همان UI است. به همین دلیل، امروزه این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و متخصصان این حوزه تلاش می‌کنند با استفاده از فرایندهای طراحی ui، بهترین گزینه ممکن را در معرض نمایش بگذارند و از این طریق مخاطب را ترغیب به گردش در سایت نمایند. در این مقاله، قصد داریم درمورد فرآیندهایی که یک طراح رابط کاربری طی می‌کند، صحبت کنیم. اگر شما هم به تازگی وارد این حرفه شده‌اید و یا در این زمینه فعالیت دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراهمان باشید.

معرفی کوتاهی از UI

UI یا همان User Interface، به یک رابط یا مکانیسم که به منظور تعامل میان سیستم و کاربر طراحی می‌شود، می‌گویند. به گفته کارشناسان این حوزه، دو نوع UI وجود دارد:

  1. Graphical User Interface (GUI): منظور از این رابط گرافیکی، همان آیکون‌ها، منوها، تصاویر و پنجره‌هایی هستند که در طراحی یک سایت و یا اپلیکیشن لحاظ می‌شوند.
  2. Command Line Interface (CLI): به این نوع رابط، خط فرمان هم می‌گویند که فقط به صورت متنی است و معمولا برنامه‌نویس‌ها از آن استفاده می‌کنند.

منظور ما از فرایندهای طراحی ui در این مقاله، همان نوعی گرافیکی آن است که سبب جلب توجه مخاطب می‌شود. تمرکز این تخصص بیشتر بر روی مباحث زیبایی شناختی و به دنبال آن، سهولت استفاده و کاربرپسند بودن می‌باشد. درواقع طراحی UI را می‌توان بخشی از طراحی UX یا User Experience دانست که بیشتر به انتخاب رنگ‌های مناسب، طراحی تایپوگرافی و انتخاب فونت‌های مناسب می‌پردازد. UX همان تجربه کاربر از استفاده این رابط‌ها می‌باشد.

 

 

معرفی بخش‌های مختلف طراحی UI

زمانی شما می‌توانید به یک طرح مطلوب برسید که به خوبی تکنیک‌های کاربردی و بخش‌های مختلف این حوزه را بشناسید و آن‌ها را در طرح خود پیاده‌سازی نمایید. در این بخش، با قسمت‌های مختلف رابط کاربری که هرکدام در اجرای بهتر تکنیک‌ها موثر هستند، آشنا خواهید شد.

بخش های مختلف ui

رنگ‌ها

همان‌طور که می‌دانید، هرکدام از رنگ‌ها تاثیر زیادی بر روی احساسات مخاطب دارند و معانی زیادی را منتقل می‌کنند. انتخاب رنگ مناسب، یکی از قسمت‌های مهم طراحی UI است. همچنین باید دقت داشته باشید که در طراحی، رنگ‌های برند را نیز به طرز هوشمندانه‌ای به کار ببرید.

موکاپ

منظور از موکاپ، مدلی از طرح اصلی است که به عنوان پیش‌نمایش، ارزیابی یا تبلیغ در اختیار اعضای تیم، کارفرمایان و… قرار می‌گیرد. در این مدل، تمام جزئیات مانند رنگ‌ها، فونت‌ها، آیکون‌ها و… به نمایش درمی‌آیند تا مخاطبین بتوانند به خوبی درمورد آن‌ها اظهار نظر کنند. از دیگر بخش‌های مهم یک رابط کاربری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تایپوگرافی
  • طراحی گرافیک
  • طراحی بصری

با فرایندهای طراحی ui آشنا شوید!

منظور از فرایندهای طراحی ui، یک‌سری روش‌های تکرارشونده هستند که که به طراحان این فرصت را می‌دهند تا ایده‌های خود را بهبود داده و ایرادات آن را برطرف کنند. در این فرآیند، به صورت مرتب طراحی شما ارزیابی می‌شود، معایب برطرف می‌گردد و سپس به سراغ مرحله بعدی می‌رویم. درواقع ذی‌نفعان سازمان، در زمان ارزیابی در این فرآیند مشارکت می‌کنند تا درنهایت محصول، کاربردپذیری بیشتری داشته باشد. به طور کلی، 6 مرحله برای این فرآیند در نظر گرفته شده که در ادامه مرحله به مرحله آن را معرفی می‌کنیم.

مرحله اول: درک کردن یا Understand

هدف از طراحی هر محصول، به وجودآوردن یک راه حل برای مشکلاتی است که کاربران با آن روبرو هستند. برای آن‌که بتوانیم راه حلی پیدا کنیم، در ابتدا باید به طور کامل مشکل را درک نماییم. بدین منظور می‌توانید با استفاده از مصاحبه‌های فردی و متنی به نتایج خوبی دست پیدا کنید. همچنین برگزاری جلسات طوفان فکری با حضور کاربران و مشتریان فرضی، این فرصت را ایجاد می‌کند تا آن‌ها از نزدیک با محصول شما روبرو شوند و بازخوردها و نظرات خود را اعلام کنند.

در سازمان‌ها کسانی هستند با عنوان مدیر تجاری که از نزدیک با مشتریان ارتباط دارند و از نیازهای آنان آگاهند. شما به عنوان طراح می‌توانید اطلاعاتی که این افراد از مشتریانشان دارند را دریافت کنید و در این زمینه با مدیر تجاری مجموعه همکاری داشته باشید. اطلاعاتی که از این طریق به دست می‌آیند، طراحی شما را در مسیر درستی قرار خواهند داد. نتایجی که در این مرحله به دست می‌آیند، عبارتند از:

  • ایجاد داستان برای هر کاربر
  • تعیین پرسونا
  • تشخیص سفر کاربر

مرحله دوم: تحقیق یا Research

یکی از گام‌های اصلی در طراحی هر چیزی، تحقیق است. تیم تحقیقات وظیفه دارد تا چگونگی کار دنیای خارج بر روی ویژگی‌های ایجاد شده را بررسی کند. به گفته متخصصان این حوزه، تحقیق را می‌توان نوعی آنالیز رقابتی برای طراحی تجربه کاربری دانست. هدف از تحلیل و تحقیق سه مورد زیر هستند:

  • ایده گرفتن از رقیبان
  • دستیابی به اطلاعات بیشتر درمورد کسب و کارمان
  • درک موقعیت رقابت

در این بخش، لازم است آخرین حالت رابط کاربری، اصولی که در آن پیاده‌سازی شده و کاربرپسند بودن آن را در نظر داشته باشید. نتیجه حاصل از این مرحله، تعداد زیادی ایده و متریال است که به شما کمک می‌کند تا پروسه طراحی را حساب شده‌تر پش ببرید.

مرحله سوم: دستیابی به طرح اولیه یا Sketch

در این مرحله، شکل کلی طرحی که در ذهن دارید، ایجاد می‌شود. درواقع برای آن‌که بتوانید طرح موردنظرتان را با ذی‌نفعان به اشتراک بگذارید، لازم است با استفاده از طرح‌های کاغذی، وایرفریم را نمایش دهید. این مرحله ممکن است بارها و بارها تکرار شود تا به یک نتیجه واحد با سایر افراد تیم و کارفرما برسید. درواقع شما به عنوان یک طراح باید بدانید که در زمان طراحی یوآی، قرار نیست صرفا یک چیزی را خلق کنید و شروع به استفاده نمایید. بلکه طراحی این است که چندین بار طرح بزنید تا به یک تجربه منحصر به فرد دست پیدا کنید.

فرایندهای طراحی ui

مرحله چهارم: طراحی یا Design

حال که به یک طرح کلی از رابط کاربری موردنظرتان رسیدید، نوبت به آن می‌رسد تا طرحتان را نهایی کرده و بر روی گرافیک آن کار کنید. البته ناگفته نماند که در این مرحله هم باید رنگ‌ها، آیکون‌ها، تایپوگرافی و دستورالعمل‌ها را با هماهنگی افراد تیم برنامه‌ریزی کنید. نتایجی که از این بخش به دست می‌آیند، عبارتند از:

  • آیکون‌ها
  • مشخصات دقیق طرح
  • تصاویری از طرح

مرحله پنجم: اجرای طرح یا Implement

تیم فنی از همان اوایل کار با شما همراه هستند. بنابراین می‌توانند صفحاتی که زودتر نهایی شده‌اند را اجرا و پیاده‌سازی نمایند. لازم به ذکر است که گاهی اوقات در این مرحله نیاز به تغییر طرح دارید، به همین دلیل بهتر است در این بخش نیز تیم طراحی همکاری کنند.

حتما بخوانید: بهترین دوره ui و ux

مرحله ششم: ارزیابی یا Evaluate

زمانی که طرح نهایی را توسعه دادید، لازم است همچنان به ارزیابی آن پرداخته و در صورت بروز مشکل آن را برطرف نمایید. معمولا در این مرحله، موارد زیر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند:

  • طرح ایجاد شده آیا به اندازه کافی انعطاف‌پذیر است؟
  • قابلیت استفاده سیستم
  • آیا کاربران می‌توانند به راحتی از طرح استفاده کنند؟
  • آیا نیاز کاربران را برطرف می‌کند؟
  • طرح ایجاد شده توانایی جلب نظر مخاطبین را دارد یا خیر؟

با طرح چنین سوالاتی می‌توانید به طور کامل از نقاط ضعف و قوت طرح آگاه شوید و قسمت‌هایی که ضعیف هستند را بهبود دهید. نتایجی که در این قسمت به دست می‌آیند، به شرح زیر است:

  • معین شدن نقاط ضعف
  • دریافت نظرات کاربران
  • مستندها و گزارشات حاصل از ارزیابی

زمانی که مرحله آخر را به پایان رساندید، ممکن است نیاز باشد که به مراحل 2، 3 یا 4 بازگردید. این فرآیند تا زمانی که کارفرما آن را تایید کند و به یک نتیجه دلخواه برسد، ادامه پیدا خواهد کرد.

جمع بندی

یکی از مراحل مهم طراحی سایت و یا اپلیکیشن، مربوط به طراحی رابط کاربری آن است. منظور از رابط کاربری، همان تصویری است که کاربر در نگاه اول از سایت شما دریافت می‌کند. دلیل اهمیت این بخش این است که اگر اصولی انجام شود، سبب جلب توجه بیشتر و افزایش کاربران می‌شود. اما طراحی UI صرفا وابسته به ارائه یک طرح نیست، بلکه در قالب یک فرآیند انجام می‌شود. در این فرآیند، تیم طراحان، تیم فنی و سایر ذی‌نفعان حضور دارند و هرکدام باتوجه به تخصص و جایگاه خود، برای بهتر شدن طرح تلاش می‌کنند. در این مقاله، به شرح فرایندهای طراحی ui و نکات پیرامون آن پرداختیم.

نویسنده

pourali

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *