همه ما در لابلای جستجوهایمان در گوگل، حداقل یک بار با محتوای سبز یا همیشه سبز روبرو شدهایم و از این دسته از مطالب مفید و کاربردی استفاده کردهایم؛ بدون آن که بدانیم آنها سبز هستند! در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که محتوای همیشه سبز چیست و چه اهمیتی در وبسایتها دارد. اگر شما هم مشتاق هستید تا این دسته از محتواها را بشناسید، تا انتهای این مطلب همراه ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیکس باشید.
محتوای همیشه سبز چیست؟
به زبانی خودمانی، محتوای سبز مانند درختی است که در تمام فصلها سرسبز است و با گذر زمان هیچ تغییری در شادابی آن ایجاد نمیشود. به بیانی دیگر، این نوع از محتواها در تمامی زمانها و دورهها قابل استفاده و ارزشمند هستند و هیچوقت قدیمی و یا تاریخ گذشته نمیشوند! در واقع محتواهای سبز و همیشه سبز در هر زمانی قادر هستند نیاز کاربران را رفع کرده و به سوالات آنها پاسخ دهند.
در برخی از منابع، محتواهای سبز و همیشه سبز از یکدیگر متمایز شدهاند. منظور از محتواهای همیشه سبز این است که چنین محتواهایی هیچ وقت قدیمی نمیشوند، در صورتی که محتواهای سبز پس از گذشت زمانی مشخص، کاربرد خود را از دست میدهند و به نوعی از رده خارج میشوند. باتوجه به آنچه که درمورد مفهوم محتوای سبز و همیشه سبز گفته شد، میتوان اینطور نتیجهگیری کرد که وجود چنین مطالبی در یک وبسایت، باعث افزایش هرچه بیشتر بازدید سایت و وبلاگ خواهد شد.
نمونهای از محتوای همیشه سبز!
برای این که بتوانید بیشتر با مفهوم سبز و تفاوت آن با محتوای همیشه سبز آشنا شوید، در ادامه انواع محتواها از لحاظ ماندگاری را مورد بررسی قرار میدهیم. به این مثالها توجه کنید:
- قیمت طلا و سکه در بازار آزاد افزایش یافت.
- خودروی کوییک به تازگی وارد بازار شده است.
- مشخصات فنی ماشین لباسشویی ال جی را در این مقاله بخوانید.
- سال ساخت سی و سه پل در اصفهان، مربوط به دوران صفویه است.
باتوجه به جملات ذکر شده، که هریک از آنها مربوط به یک محتوا هستند، میتوانیم به طور شفاف به تاریخ انقضای هر مطلب پی ببریم. در جمله شماره یک، محتوا کاملا به زمان وابسته است. حتی در بسیاری از موارد پیش آمده است که مطالبی شبیه به جمله اول، در حد چند ساعت تاریخ انقضا داشته و پس از آن ارزش خود را از دست دادهاند.
متن شماره دو هم به نوعی به تاریخ انتشار مطلب وابستگی دارد. به طور کلی مطالبی که مربوط به یک روز و یا یک تاریخ خاص هستند، در زمره محتواهای سبز قرار نمیگیرند. زیرا با گذر زمان از ارزش آنها کاسته شده و دیگر کاربردی برای مخاطبینشان ندارند. در جمله شماره سه که به مشخصات فنی یک ماشین لباسشویی اشاره دارد، تا زمانی که این وسیله در بازار وجود داشته باشد، این محتوا برای کاربران مفید و ارزشمند خواهد بود. بنابراین چنین مطالبی را میتوان محتوای سبز دانست.
جمله چهارم که اشاره به پیشینه یک مکان تاریخی دارد، در تمامی اعصار قابل استفاده است. در واقع چنین مطالبی همیشه مخاطبین خاص خود را دارند؛ حتی زمانی که آن مکان تاریخی و یا اصل موضوع از بین رفته باشد! اصل این محتواها هرگز خدشه دار نمیشود و هرگز تغییر نمیکند؛ بنابراین چنین مطالبی در دسته محتواهای همیشه سبز قرار میگیرند.
اهمیت محتوای همیشه سبز چیست؟
تا این قسمت از مطلب با بیان نمونه، توضیح دادیم که منظور از محتوای همیشه سبز چیست . حال نوبت به آن میرسد که شرح دهیم اهمیت وجود چنین محتواهایی در وبلاگها یا وبسایتها چیست. در واقع سه دلیل اصلی برای استفاده از محتواهای سبز و همیشه سبز وجود دارد که عبارتند از:
رنکینگ بالاتر در موتورهای جستجو
از آنجایی که از ارزش و اهمیت مطالب سبز هیچوقت کاسته نمیشود، قرار دادن این محتواها در وبلاگ، سبب کسب رنکینگ بالاتر در موتورهای جستجو خواهد شد. به یاد داشته باشید، همیشه افرادی هستند که بنا به رشته تحصیلی، شغل و یا هر دلیل دیگری علاقه به مطالعه مطالب تاریخی، آموزشی و… دارند. پس به کارگیری کلمات کلیدی مناسب به منظور جذب چنین مخاطبینی تا حد زیادی در موفقیت سایت شما تاثیرگذار است.
بازدهی بلندمدت در جذب مخاطب
محتواهای سبز باعث ایجاد ترافیک دائمی و بلند مدت برای وبلاگ شما خواهند شد. درواقع چنین مطالبی مانند سایر محتواها نیستند که به دلیل داشتن ابعاد زمانی خاص، در یک بازه مشخص مخاطب را به بازدید سایت شما جذب کند. بنابراین شما میتوانید به منظور داشتن ترافیک دائمی، روی مطالب همیشه سبز سرمایه گذاری کنید. مطالبی که شما به عنوان محتوای سبز در وبلاگتان منتشر میکنید، سالها بعد نیز همچنان منجر به جذب ترافیک خواهند شد. این موضوع تاثیر مثبتی بر روی سئو و بهینه سازی سایت شما خواهد داشت.
جمع آوری اطلاعات مشتریان بالقوه
در بخش قبل گفتیم که وجود محتوای سبز در وبلاگ یا وبسایت، منجر به جذب ترافیک به صورت بلند مدت میشود. شما میتوانید از این ترافیک به بهترین شکل ممکن در سیستم بازاریابی و فروش محصولات یا خدمات خود بهره ببرید. تنها کاری که برای انجام این کار باید انجام دهید این است که به مخاطب خود مطلب همیشه سبز باکیفیت ارائه دهید. سپس در پایان مطلب از کاربر بخواهید تا برای دریافت مطالب بیشتر، در خبرنامه سایت ثبت نام کند. تجربه نشان داده اگر در این مرحله موفق به دریافت اطلاعات اولیه مخاطبین شوید، با دستیابی به سرنخ فروش، در مدت زمان کوتاهی میتوانید کاربر موردنظر را به مشتری تبدیل کنید.
راهکار تولید محتوای همیشه سبز چیست؟
برای این که بدانید چگونه در سایت خود تولید محتوای سبز داشته باشید و از مزایای دائمی آن در راستای موفقیت کسب و کارتان بهرهمند شوید، باید به نکاتی که در ادامه ذکر میکنیم دقت کنید. در ادامه راهکارهای تولید محتوای سبز را به طور خلاصه در اختیارتان خواهیم گذاشت.
- سوژههای همیشه سبز را بیابید.
- از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید.
- از تهیه تقویم محتوا برای وبلاگتان غافل نشوید.
- محتوای سبز باید اورجینال باشد، پس از کپی کردن بپرهیزید!
- از رسانههای اجتماعی استفاده کنید.
- محتوای سبزتان را به روزرسانی کنید.
چه محتوایی، همیشه سبز نیست؟
برای اینکه بیشتر متوجه این موضوع شوید که محتوای همیشه سبز چیست؛ باید درمورد محتوایی که همیشه سبز نیست هم کمی توضیح دهیم. دقت کنید که ممکن است یک محتوا سبز باشد اما همیشه سبز نباشد! سخت شد، حق دارید. به چند نوع محتوای زیر توجه کنید:
- مقالات و محتواهای مربوط به لباسها یا لوازم آرایش مد روز
- مقالات جدید راجع به تکنولوژی یا فناوریهای جدید
- گزارشات و مقالاتی که مبتنی بر آمار هستند
- مطالبی راجع به فرهنگهای از بین رفته
همانطور که قبلا اشاره کردیم محتوای همیشه سبز، در طول زمان ارزش خود را حفظ میکند و تاریخ انقضا ندارد. اما در موارد بالا، شاهد موضوعاتی هستیم که علیرغم محبوبیت در میان مردم، همیشه سبز نیستند. به عنوان مثال، امسال موی کوتاه مد است درحالیکه سال گذشته موی بلند از ویژگیهای مد سال شناخته میشد. بر همین اساس، موضوع مد از جمله موضوعات محبوب و اصطلاحا سبز محسوب میشود اما مطلبی که سال قبل راجع به موی بلند منتشر کردهاید، همیشه سبز نیست.
به بیان دیگر، فرهنگ، تکنولوزی، مد و امثال آنها، در زمره موضوعات پرطرفدار و سبز قرار دارند اما مصادیق و مثالهای آنها همیشه سبز نیستند. چرا که در طول زمان در حال تغییرند و چیزی که امسال طرفدار دارد هیچ معلوم نیست که سال بعد نیز محبوب باشد.
سبزها هم برای خودشان طیف دارند
بهتر است بدایند که محتوای همیشه سبز یا اور گرین (Evergreen content) دارای ویژگی صفر و یک نیست. یعنی نمیتوانیم به راحتی و قاطعیت بگوییم که یک محتوا، سبز است و محتوای دیگر، سبز نیست. در واقع باید یک طیف را در نظر بگیرید که یک سر آن محتوای دارای تاریخ انقضا و اصطلاحا زودگذر است و سر دیگر آن، محتوای سبز.
بنابراین، اینطور نتیجه میگیریم که بخش عمدهای از محتواهایی که در مقابلمان قرار میگیرند، در واقع روی یک طیف جای دارند. به عبارت دیگر، محتوای سبز، درست مثل طیف رنگی سبز، از سبک کم رنگ تا سبز پررنگ را در برمیگیرد. ابتدای این طیف محتواهایی قرار میگیرند که برای مدت زمان کوتاهی ماندگارند (سبز کم رنگ) و انتهای آن، محتواهایی است که همیشه ماندگارند و بدون تازیخ انقضا (سبز پررنگ یا همیشه سبز)
یک مثال بسیار ساده و قابل فهم برای درک بهتر این طیف، موضوعاتی مانند مد و یا مباحث آموزشی است. مثلا ویندوز XP که درسالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ پرفروش ترین سیستم عامل کامپیوترها بود و یک محتوای سبز محسوب میشد؛ امروز و در سال 2021 با روی کار آمدن ویندوز 11، در سمت دیگر این طیف رنگی قرار دارد و دیگر کسی سراغش را نمیگیرد.
از این رو، در تولید محتوای مرتبط با کسب و کارتان، حساسیت بیش از حدی بر محتوای همیشه سبز نداشته باشید، زیرا بخش عمده ای از موضوعات در طول زمان و با گسترش علم و تجربه، دیگر مانند گذشته از مقبولیت بالا برخوردار نخواهند بود.
جمع بندی
در این مطلب سعی بر آن داشتیم تا توضیح دهیم محتوای همیشه سبز چیست و چه تاثیری بر روند پیشرفت وبسایتها دارد. به طور خلاصه، محتوای سبز و همیشه سبز به مطالبی گفته میشود که در قالب زمان جای نمیگیرند و در تمامی دورهها ارزشمند و مفید هستند. معمولا مطالب آموزشی، تاریخی و پاسخ به سوالات رایج، در دسته محتواهای سبز قرار دارند. برای این که شما هم بتوانید از تاثیرات شگرف چنین مطالبی در وبلاگ و سایت خود استفاده کنید، باید موضوعات مرتبط با حوزه کاریتان را بیابید و در رابطه با آنها به تولید محتوای سبز بپردازید.