این روزها یکی از سؤالات پرتکرار در حوزه مشاغل آنلاین، این پرسش است که: “چگونه از اینستاگرام درآمد کسب کنیم؟ سریعترین راه برای رسیدن به درآمد بالا از طریق اینستاگرام چیست؟” بهتر است بدانید که برای کسب درآمد از شبکه اجتماعی پرطرفداری مانند اینستاگرام، روشهای متعددی مانند تبلیغات، همکاری در فروش، بلاگری، ادمین پیج و… وجود دارد. اما از میان راههایی که نام بردیم، ادمینهای صفحات این شبکه اجتماعی، درآمدهای بالاتری بدست میآورند. حال ممکن است بگویید: ” ادمین پیج اینستاگرام کیست و چه کاری میکند؟”
ادمینها وظایف مهمی دارند چرا که سهم آنها در پیشرفت و یا شکست کسب و کارهای حاضر در اینستاگرام، بسیار زیاد است. از این رو، برای تبدیل شدن به یک ادمین حرفهای، باید مهارت فروش، دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات را به خوبی بیاموزید. واقعیت این است که برای بدست آوردن درآمد بالا از این طریق، چارهای جز افزایش مهارت و توانمندی خود در حوزههای یاد شده، ندارید.
در همین راستا ما در این مقاله از دیجیتالیکس قصد داریم راجع به وظایف و مهارتهای یک ادمین اینستاگرام صحبت کنیم. چنانچه میخواهید ادمین پیجهای با فالوور بالا همچون پیجهای اینفلوئنسرها، بازیگران، بلاگرها و… شوید، تا انتها همراه ما باشید.
ادمین پیج اینستاگرام کیست؟
به طور کلی، به فردی که اکانت اینستاگرام را مدیریت میکند، ادمین اینستاگرام گفته میشود. نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت کنید، تعداد فالوورهای پیج است. به عبارت دیگر، شغل ادمینی زمانی محقق میشود که شما مدیریت یک پیج دارای چندین هزار فالوور را برعهده بگیرید. اغلب صاحبان پیجهای دارای فالوور چند هزارتایی و یا حتی میلیونی، پس از مدتی نمیتوانند صفحه خود را به خوبی اداره کرده و به همین دلیل، نیاز به استخدام Admin حرفهای دارند.
ممکن است ازخود بپرسید این افراد واقعا وقتی برای انجام کارهای صفحه خود ندارند؟ اصلا چرا ادمین داشتن ضرروی است؟ پاسخ این است که یک ادمین حرفهای و باتجربه، با دانش خود باعث افزایش فروش محصول یا خدمات معرفی شده در پیج میشود.
از سوی دیگر، پیشرفت پیج و افزایش بهرهوری آن نیز به استراتژی و مهارتهای پیاده شده توسط ادمین بستگی دارد. به همین خاطر، اینفلوئنسرها و برندهای معروف در اینستاگرام، مدیریت صفحه خود را به دست افراد بی تجربه و فاقد مهارت نمی سپارند.
چند نوع ادمین اینستاگرام داریم؟
Instagram Page Admin که به اختصار به آن IGA گفته میشود، همان ادمین پیج اینستاگرام است که جزء مشاغل پردرآمد به شمار آمده و دارای انواع مختلفی است. در واقع در شبکه اجتماعی اینستاگرام، 4 نوع ادمین در حال فعالیت هستند و عبارتند از:
ادمین پاسخگویی
در اینجا، فرد Admin تنها به پاسخگویی دایرکتها و کامنتهای پیج مشغول است و فعالیت دیگری برای او تعریف نمیشود.
ادمین تولید محتوا
ادمینهای تولید محتوا، قابلیت تولید محتوای یک صفحه دارند. مثلا قادر به کپشن نویسی، ادیت عکس و فیلم و یا تصویر سازی برای پستهای و استوریها هستند.
ادمین فروشنده
این فرد دارای مهارت فروش است. یعنی میتواند پس از پیگیریهای مداوم، دایرکتها و لیدهای پیج را به مشتری تبدیل کند. در واقع این فرد مهارت فروش بالایی داشته و قادر به جریان سازی درآمد در صفحه میباشد.
ادمین حرفهای
ادمینهای حرفهای دارای مهارت و تواناییهای متعدد هستند. به نحویکه تمام فعالیتهای 3 ادمین قبلی را به صورت حرفهای انجام میدهند. آنها علاوه بر تسلط به مبانی دیجیتال مارکتینگ، در تنظیم استراتژی محتوا، راه اندازی کمپین تبلیغاتی، افزایش فروش، تولید پست و استوری و… نیز مهارت بالایی دارند.
مهمترین وظایف ادمین اینستاگرام
همچنان با موضوع ادمین پیج اینستاگرام کیست و چه کاری میکند، همراه شما هستیم. پس از آشنایی کلی با انواع IGA یا همان ادمین پیج اینستاگرام، در این قسمت قصد داریم درمورد وظایف یک Admin صحبت کنیم.
هرچند با توجه به دسته بندی انواع ادمین، وظایف این افراد نیز متفاوت است اما به طور کلی وظایف یک ادمین حرفهای به صورت زیر میباشد:
انتشار پست و استوری به صورت منظم و هدفمند
یک ادمین حرفهای باید در ساعاتی که مخاطبان پیج، بیشترین بازدید را از صفحه دارند مبادرت به انتشار استوری یا پستهای از پیش تولید شده، کند. این کار باید به صورت کاملا منظم و براساس زمان آنلاین بودن مخاطبان انجام شود.
البته، این هنر ادمین است که پس از تحلیل پیج، زمان مناسب انتشار پست و استوری را تخمین بزند. چرا که در پیجهای مختلف براساس ویژگیهای مخاطبان آن، باید ساعات مناسب انتشار محتوا را تحلیل کرد. در واقع، انتخاب زمان مناسب برای این کار، باعث افزایش بازدهی و بالا رفتن تعامل در پیج خواهد شد.
تولید محتوای حرفهای
یک ادمین حرفهای توانایی ساخت محتوای مخاطب پسند را دارد. حال ممکن است این محتوا یک تصویر، ویدئو، اینفوگرافیک، کپشن و یا حتی طراحی یک مسابقه برای مخاطبان پیج باشد. در هر صورت، تمام محتواهای تولید شده باید یونیک و منحصر به فرد باشند. زیرا الگوریتمهای اینستاگرام هوشمند هستند و از سوی دیگر، مخاطبان نیز به سرعت محتوای کپی شده و تکراری را تشخیص میدهند.
تنظیم استراتژی محتوا
اگر قصد فعالیت در این حرفه را دارید، باید با استراتژی محتوا و مبانی آن آشنا باشید. استراتژی محتوا به شما کمک میکند تا قالبهای مختلف محتوا در اینستاگرام مانند لایو، استوری، کپشن، کامنت و… را با هدفی مشخص و در زمانی از پیش برنامه ریزی شده، تولید و منتشر کنید.
به عبارت دیگر، پیش از انتشار هر نوع محتوا، ابتدا باید موضوع محتوا را مشخص کرده و سپس تاریخ انتشار آن را تعیین کنید. این تکنیک در افزایش بازدهی و ارتقاء عملکرد پیج، تأثیر فراوانی دارد.
حفظ امنیت پیج
یکی از وظایف مهم ادمینهای حرفهای این است که مراقب امنیت پیج در مقابله حمله هکرها باشند. راههای زیادی برای بالای بردن امنیت پیج وجود دارد که در اینجا به آن اشاره نمیکنیم اما یکی از روشهای ایجاد امنیت در صفحه پاسخگویی به کامنتهای توهین آمیز است.
جالب است بدانید که یکی ازعوامل افزایش خروج مخاطبان از صفحه، هنگامی است که یک پست جنجالی در صفحه منتشر میشود. در این زمان، عدهای به نظرات سایر مخاطبان توهین کرده و ادمین باید به سرعت واکنشی صحیح جهت پاسخگویی و یا حذف کامنتهای توهین آمیز، انجام دهد.
پیشنهاد ویژه: آموزش اینستاگرام مارکتینگ
افزایش تعامل پیج
تعامل در پیج با مواردی مانند کامنت گذاشتن، لایک، دیدن استوری، شرکت در نظرسنجی و یا پاسخ دهی به سؤالات و… ایجاد میشود. نکته مهم این است که هرچقدر میزان تعامل در سایت بالا باشد، احتمال انتشار پستها و مطالب صفحه در اکسپلور اینستاگرام نیز افزایش مییابد.
در همین راستا، یکی از وظایف ادمین، کمک به افزایش تعامل در پیج است. مثلا میتواند در استوری، سؤالات چند گزینهای قرار دهد و یا کپشنها را به نحوی بنویسد که مخاطب، ناخودآگاه به گذاشتن کامت ترغیب شود.
آشنایی با قابلیت insight
یکی از گزینههای بسیار کاربردی صفحات بیزنس و یا پابلیک اینستاگرام، قابلیت insight است که اطلاعات فراوانی را در اختیار ادمین قرار میدهد. با کمک تحلیل اطلاعات این بخش، ادمینها میتوانند نقاط ضعف و قوت فعالیت خود را شناسایی کرده و در جهت رشد بیشتر پیج گام بردارند. اطلاعاتی که اینسایت در اختیارتان قرر میدهد عبارتند از:
- گزینه Followers که نشان دهنده افزایش یا کاهش تعداد فالوورها طی هفته گذشته میباشد.
- گزینه Saves نشان دهنده تعداد کاربرانی است که پست را ذخیره یا بوکمارک کردهاند.
- گزینه Discovery که یکی از مهمترین و کلیدیترین بخشهای آنالیز پیج است و دارای 2 بخش Reach و Impressions میباشد. در این دو بخش، تک تک کاربرانی که پستها را دیدهاند و مجموع دفعاتی که پستها توسط کاربران دیده شدهاند را مشاهده میکنید.
- گزینه Content و بسیاری از گزینههای دیگر که همگی به تحلیل بهتر عملکرد ادمینها کمک میکنند.
سخن پایانی
ما در این مقاله تلاش کردیم ضمن پاسخگویی به این پرسش که ادمین پیج اینستاگرام کیست و چه کاری میکند، شما را با وظایف و مهارتهای ادمینهای حرفهای اینستاگرام آشنا کنیم. سوال مهمی که وجود دارد این است که چگونه یک مجموعه حرفهای و کاربلد برای سپردن پروژههای مربوط به ادمین اینستاگرام بیابیم؟ در پاسخ باید گفت که مجموعه ادمین یاب یکی از شرکتهایی است که خدمات تخصصی در زمینه اینستاگرام و ادمین اینستاگرام میدهد. بنابراین شما میتوانید با خیالی راحت درخواست ادمین پیج اینستاگرام خود را به آنها بسپارید و رشد و پیشرفت قابل توجه کسب و کارتان را ببینید.