در حال حاضر با این که همه ابعاد زندگی ما در حال حرکت به سوی دیجیتالی شدن هستند، هنوز هم برخی افراد نمیدانند که منظور از تولید محتوا چیست و از تاثیرات بازاریابی محتوا بر کسب و کارها آگاه نیستند. اهمیت این موضوع روز به روز بیشتر شده و عدم آشنایی با آن میتواند صدماتی به روند پیشرفت کسب و کارها وارد کند.
منظور از محتوا دقیقا همان چیزی است که در در شبکههای اجتماعی و دنیای وب مشاهده میکنید. ویدئوهایی که در آپارات تماشا میکنید و یا کتابهای دیجیتال و پادکستهایی که استفاده میکنید، همگی نوعی محتوا محسوب میشوند. حتی همین مطلبی که در حال حاضر در حال مطالعه آن هستید نیز نوعی تولید محتوا در مشهد است! بنابراین هر چیزی که در دنیای دیجیتال تماشا میکنید، میشنوید یا میخوانید، همگی در دسته انواع محتوا جا دارند.
بنابر آنچه که گفته شد، به خلق هر چیزی که برای انسانها قابل درک باشد، تولید محتوا گفته میشود. به بیانی دیگر، تولید محتوا به معنای نوشتن، طراحی، ضبط یا ساخت هر چیزی است که انسانها قادر به درک آن هستند. این محتواها قابلیت آن را دارند که در بسترهای مختلف منتشر شوند. هدف از تولید محتوا کسب درآمد بیشتر، رسانه سازی، برندینگ و… است.