امروزه با گسترش تبلیغات در فضای دیجیتالی بسیاری از کسب و کارها به این سمت روی آوردهاند. فضای دیجیتال مخاطبین بسیار زیادی دارد و برای کسب و کارهای در حال رشد به شدت توصیه میشود. یکی از این روشهای تبلیغاتی، تبلیغات کلیکی است که معایب و مزایای مخصوص به خود را دارد. این نوع تبلیغات، شرکتها را در برابر سیل عظیمی از مخاطب قرار میدهد. در صورتی که شرکتها این روش را به صورت اصولی و حرفهای اجرا کنند میتوانند در کسب و کار خود توسعه عمیقی را مشاهده کنند. همراه دیجیتالیکس باشید تا به بررسی تبلیغات کلیکی و مزایا و معایب آن بپردازیم.
تبلیغات کلیکی چیست؟
در این روش تبلیغاتی، تبلیغ دهنده زمانی هزینه پرداخت میکند که بر تبلیغ مورد نظر کلیک شده باشد و توسط مخاطب مورد بازدید قرار بگیرد. این نوع تبلیغات در تضاد با مفهوم سئو و بهینه سازی وبسایت است. تبلیغات کلیکی با 2 گروه معرفی میشود.
تبلیغ دهنده و تبلیغ کننده که به آن ناشر هم میگویند. تبلیغ دهنده به ناشران درخواست تبلیغ میدهد و ناشران بر روی وب سایت خود تبلیغات را منتشر میکنند. به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغ انجام شود، تبلیغ دهنده ملزم به پرداهت هزینه است. در واقع با این روش صاحبان کسب و کارها ترافیک و جذب مخاطب بیشتری را تجربه میکنند. از طرفی ناشران نیز با میتوانند از این طریق درآمد بیشتری کسب کنند. در ادامه به بررسی دقیق تر معایب و مزایای تبلیغات کلیکی میپردازیم.
مزایا و معایب تبلیغات کلیکی
در ادامه به بررسی مهمترین مزایا و معایب تبلیغات کلیکی میپردازیم
مزایای تبلیغات کلیکی
صرفه اقتصادی
کسب و کارهای مختلف برای جذب مخاطب ناچار به هزینه کردن در حوزه تبلیغات هستند. گاهی هزینههای تبلیغات به حدی سرسام آور است که از توان شرکتها خارج است. شرکتها میتوانند از روشهای بسیار کم هزینه و زود بازده مانند تبلیغات کلیکی به راحتی استفاده کنند. این روش به نسبت سایر تبلیغات بسیار به صرفه بوده و از لحاظ زمانی در کوتاهترین مدت سازمان را به مخاطب هدف خود میرساند.
اتنخاب مخاطبان خاص
شرکتها در این روش میتوانند نوع مخاطب و ویژگیهای آن را انتخاب کنند. آنها میتوانند ناشرانی را انتخاب کنند که در حوزه مورد نظر فعالیت دارند و سایتهای مرتبط دارند. هر چه شرکتها در انتخاب نوع مخاطب دقیق شوند و ناشران را با وسواس بیشتر انتخاب کنند، مخاطبین واقعی بیشتری جذب میکنند که ماندگاری وفاداری بالاتری دارند.
جذب مشتریان بالقوه
استفاده از تبلیغات کلیکی به کسب و کارها این فرصت را میدهد که زمان و مکان و کیفیت آگهی خود را انتخاب کنند. در واقع تبلیغ دهنده با انتخاب یک کلید وازه خاص میتواند به همه افرادی که این کلید واژه را سرچ میکنند دسترسی داشته باشد. در فضای وب سایتها مشتریان بالقوه زیادی وجود دارد که با انتخاب درست می توان به آنها دست یافت.
قابل اندازه گیری و ردیابی است
استفاده از نوع تبلیغ به شما قابلیت اندازه گیری و ابزارهای مختلف برای سنجش دقت و کارایی خدمات را میدهد. شرکتها به آسانی میتوانند میزان موفقیت و هزینه کرد خود را در کمپینهای تبلیغاتی بسنجند.
نتایج سریع و کوتاه مدت
از برترین مزایای تبلیغات کلیکی، نتایج بسیار زود بازده و کوتاه مدت است. در کمترین تبلیغاتی میتوان این همه نتایج مثبت در زمان کوتاه مشاهده کرد. کسب و کارها با کمترین ریسک ممکن میتوانند در زمان بسیار کوتاهی نتیجه تبلیغات خود را مشاهده کنند. این روش به نسبت بهینه سازی سئو بسیار کوتاه مدت نتیجه میدهد
شناساندن برند در کوتاه مدت
کسب و کارهایی که به تازگی راه اندازی شدهاند با استفاده از این نوع تبلیغات به راحتی میتوانند کلید واژههای مرتبط با صنعت خود را شناسایی کنند. انتخاب کلید واژههای مختلف اصلی میتواند در شناساند برند و شرکت به مخاطب کمک شایانی کند. همچنین باعث میشود شرکتها استراتژیهای خود را راحتتر آنالیز کنند تا به مخاطب بیشتر، سریعتر دست پیدا کنند.
معایب تبلیغات کلیکی
نیازمند به مهارت و دانش زیاد
شرکتها باید مطالعه کافی در زمینه برگزاری کمپینها داشته باشند. اگر مطالعه و تحقیقات کافی نباشد، شرکتها در انتخاب کلید واژهها و ناشران اشتباه میکنند. انتخاب نادرست برگزار کننده کمپین و روشهای غیر اصولی آن میتواند به کسب و کارها آسیب بزند و شرکتها را متحمل هزینه و زمان زیادی کند.
افزایش هزینه بدون دریافت سود
اگر تبلیغ دهندهها بدون بررسیهای دیقیق در مورد نوع و برگزاری کمپینها به انجام آن اقدام کنند، ممکن است شکست بخورند. شرکتها باید برای این موضوع بودجهای مشخص تعریف کنند و بعد به هزینه در مورد آن اقدام کنند. در این صورت اگر کمپین و تبلیغات موفقیت آمیز نبود کمترین ریسک و شکست را تجربه میکنند.
همه کلیکها منجر به خرید نمیشود
تبلیغات کلیکی به شرکتها ضمانت کلیک بر روی تبلیغات را میدهد و مخاطبین را به سوی سایت شرکت سرازیر میکند. این که مشتریان از شرکت خرید کنند و میزان فروش بالا رود، به محتوای شرکت و کیفیت محصولات و خدمات بستگی دارد. در کنار این تبلیغات شرکتها باید به محتوا سایت و کیفیت و ویژگیهای محصولات و خدمات خود نیز توجه کنند تا بتوانند مخاطب را در بلند مدت با خود همراه سازند.
نادیده گرفتن تبلیغات و اسپانسرها در تبلیغات
مردم امروزه نسبت به تبلیغات مختلف بی رغبت و بی توجه شدند. حدود 85 درصد مردم نسبت به اسپانسرها بی تفاوت هستند و این موضوع غیر قابل انکار است.
با توجه به معایب و مزایای تبلیغات کلیکی این شرکت است که در مورد ورود به این حوزه از تبلیغات تصمیم گیری میکند. شرکتها میتوانند برای اطمینان از بازگشت هزینه خود از گوگل ادوردز استفاده کنند. یکی از تبلیغات کلیکی بسیار موثر و رایج در دنیا استفاده از گوگل ادوردز است. گوگل ادوردز به معنای تبلیغات کلمهای است و با توجه به نوع کلمه کلیدی مد نظر هزینه را برآورد میکند.
گوگل ادوردز
زمانی که کلمهای را درگوگل جستجو میکنید، لیستی از برترین سایتهای موجود در صفحه اول گوگل به نمایش درمیآید. بیشتر سایتهای برتر گوگل با کار کردن و بهینه کردن سایت به صورت ارگانیک توانستهاند جایگاههای خوبی را در سرچهای گوگل به دست بیاورند.
گوگل این امکان را فراهم کرده است که سایتهایی که میخواهند به صورت غیر ارگانیک و با صرف هزینه جایگاه بگیرند، بتوانند این کار را زیر نظر گوگل انجام دهند. در واقع سایتها با مشخص کردن کلیدواژههای مورد نظر خود به گوگل هزینه پرداخت میکنند تا در مدت مشخصی رتبههای اول گوگل را داشته باشد.
به ازای هر کلیکی که افراد بر روی این سایتها انجام میدهند از هزینه پرداخت شده مبلغ مورد نظر کسر میشود. این روش برای افرادی که نمیتوانند زمان زیادی را برای بهینه سازی سایت صرف کنند مفید است. البته لازم به ذکر است بعد از تمام شدن تایم تبلیغات ممکن سایت افت کند زیرا این روش تبلیغات کلیکی ناپایدار است.
اگر شما میخواهید در زمینه تبلیغات فعالیت کنید و نیاز به مشاوره دارید، مشاوره تبلیغاتی تیم ما همراه شما است تا موثرترین تبلیغات برای کسب و کارتان انجام دهید.